×
×

استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  • کد نوشته: 19905
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
  • دیدگاه‌ها برای استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ بسته هستند
  • استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ به گزارش بازسازی ویلا : استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ استیل یکی از انواع محصولات کارخانه فولاد است که در انواع بسیار متنوعی بر اساس ضخامت، نوع ترکیب آلیاژ، روش ساخت و طرح، تولید می‌شود. یکی از انواع پرکاربرد ورق‌های استیل ورق استیل تزئینی است که اصطلاحاً […]

    استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    به گزارش بازسازی ویلا : استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ استیل یکی از انواع محصولات کارخانه فولاد است که در انواع بسیار متنوعی بر اساس ضخامت، نوع ترکیب آلیاژ، روش ساخت و طرح، تولید می‌شود. یکی از انواع پرکاربرد ورق‌های استیل ورق استیل تزئینی است که اصطلاحاً به آن دکوراتیو نیز گفته می‌شود. ورق استیل دکوراتیو یا تزئینی همان‌طور که از نامش مشخص است بیشتر در ساخت انواع وسایل تزئینی برای زیباسازی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

    استیل تزئینی

    استیل تزئینی

    اهمیت استفاده از ورق استیل در ساخت انواع وسایل

    حتماً به وفور تجربه کرده‌اید که وقتی فروشندگان وسایل تزئینی یا انواع وسایل خانه مانند تخت‌های فلزی، قابلمه و موارد دیگر می‌خواهند ادعا کنند که جنسشان باکیفیت است، می‌گویند از استیل تولیدشده است. البته دو نوع استیل بگیر و نگیر داریم که استیل نگیر برای این وسایل باکیفیت بوده و قدرت جذب آهنربا را ندارد. بااین‌حال به‌طورکلی علت کاربرد فراوان انواع استیل برای ساخت وسایل تزئینی و کاربردی مقاومت بسیار بالای این فلز در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است.
    این ویژگی به دلیل ترکیب خاص آلیاژهای مورداستفاده در استیل و خواص منحصربه‌فرد مکانیکی آن می‌باشد. عناصری مانند کروم، نیکل و کربن باعث ایجاد خواص متفاوت در ورق استیل می‌شوند و آن را به یک ورق فولادی غیرفعال و مقاوم تبدیل نموده‌اند. از طرفی وجود عنصر خاص مولیبدن مقاومت ورق استیل را در برابر انواع اسیدهای خورنده در محیط حفظ می‌کند و عمر آن‌ها را افزایش خواهد داد.

    ورق استیل تزئینی چیست؟

    ورق استیل تزئینی یا دکوراتیو یکی از ده‌ها نوع ورق استیل است که کاملاً ضدزنگ بوده و کاربردهای متفاوتی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق که آن را به نام ورق تزئینی معروف کرده است براقی، وجود سطح صیقلی، زیبایی و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی می‌باشد. این ورق‌ها دقیقاً مانند ورق گالوانیزه به شکل رول یا شیت بسته‌بندی می‌شوند.

    ورق گالوانیزه نیز نسبت به خوردگی مقاومت بالایی دارد اما تفاوتی که با ورق استیل دارد این است که ورق‌های گالوانیزه به‌صورت تخت تولید می‌شوند و دارای چند میلی‌متر پوشش فلزی هستند؛ اما در داخل آلیاژ سازنده ورق استیل از عناصر بسیار گران‌قیمتی مانند کروم، نیکل و مولیبدن استفاده می‌شود که ارزش آن را بالا می‌برد. به‌علاوه خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی برای به وجود آوردن انواع وسایل تزئینی، لوله‌ها و سایر موارد مورد استفاده دارد. ورق‌های استیلی که به‌عنوان استیل تزئینی به‌کاربرده می‌شوند نیز ممکن است به دلیل افزایش سود از ترکیبات مختلفی ساخته شوند. به همین دلیل شما ممکن است یک وسیله استیل را خریداری کنید و بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ یا خوردگی آن باشید. این نوع وسایل معمولاً با استیل ضعیف ساخته می‌شوند و تنها هدف سازندگان سودجو از ساخت آن‌ها کسب درآمد است. همیشه هنگام خرید ورق استیل یک آهنربا داشته باشید و اگر وسیله موردنظر آهنربا را جذب کرد بدانید که بعد از مدتی دچار تغییر خواهد شد.

    استیل تزئینی چه کاربردهایی دارد؟

    استیل تزئینی در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. به همین دلیل معماران و طراحان به‌خوبی توانسته‌اند از آن در انواع طرح‌های دکوراسیون داخلی و حتی نماهای خارجی استفاده می‌کنند.
    انواع طرح‌های ورق استیل تزئینی شامل خش‌دار، طلایی طرح دار، طلایی براق، چرمی رنگ، آبی، مشکی و مسی می‌باشد. استفاده از این ورق‌های تزئینی روز به روز نیز افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل کاربرد گسترده‌ای در حرفه معماری پیداکرده است؛ بنابراین احتمال دارد بر اساس نیاز بازار طرح‌های متنوع‌تری از آن نیز در آینده تولید شود. برخی از کاربردهای خاص استیل تزئینی عبارت‌اند از:

    • پوشش سقف تالارها، اماکن دیدنی و مذهبی
    • استفاده تزئینی در مکان‌های عمومی مانند پاساژها و مکان‌های هنری
    • استفاده تزئینی برای نمای خارجی برج‌ها و ساختمان‌ها
    • استفاده در کارخانجات بسته‌بندی مواد غذایی
    • استفاده در هتل‌ها به‌عنوان تزئین و چشم‌نوازی بیشتر

    استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    استیل تزئینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    ورق استیل تزئینی از چه ترکیباتی ساخته می‌شود؟

    همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم تمامی ورق‌های استیل که استیل تزئینی نیز یکی از انواع آن می‌باشد از ترکیبی از آلیاژهای مختلف ساخته می‌شوند. بااین‌حال چون برای ساخت وسایل تزئینی باید استیل ضدزنگ استفاده شود معمولاً از ورق استیل سری ۳۰۰ برای ساخت وسایل تزئینی به‌خصوص دیواره‌های خارجی آن استفاده می‌کنند. گریدی که بیشترین کاربرد را برای ساخت وسایل تزئینی دارد آلیاژ ۳۰۴ می‌باشد که به ورق استیل استنلس نیز معروف است. وجود آلیاژهای کروم، نیکل و مولیبدن قیمت ورق استیل تزئینی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در برخی از کارها از ورق گالوانیزه به‌ جای آن استفاده می‌کنند تا علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی توجیه اقتصادی نیز داشته باشد. بااین‌حال نمی‌توان زیبایی ورق استیل را با ورق گالوانیزه جایگزین کرد.

    انواع ورق استیل تزئینی

    در قسمت‌های قبلی گفتیم که ورق‌های استیل تزئینی بسته به کاربردشان در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند؛ اما به‌طورکلی ازنظر ظاهری نیز در انواع استیل تزئینی آینه‌ای، استیل براق، ورق استیل خش‌دار مسی، ورق استیل خش‌دار رزگلد و ورق استیل مات تولید می‌شوند.

    نحوه تولید ورق استیل تزئینی

    ورق‌های تزئینی نیز مانند انواع دیگر ورق استیل طی یک فرایند خاص در کارخانه‌های فولاد و آهن تولید می‌شوند. مراحل ساخت این ورق‌ها به شکل زیر می‌باشند:
    آماده‌سازی مواد مذاب
    ابتدا ترکیبات مختلف موردنیاز برای ساخت ورق استیل تزئینی مانند کروم، نیکل و مولیبدن در کوره‌های بسیار داغ مخصوص فولاد ضدزنگ مخلوط می‌شوند. این کار برای تولید آلیاژ موردنیاز برای ساخت استیل تزئینی انجام می‌گردد. همچنین از هدر رفتن عناصر باارزشی که برای ساخت ورق استیل به کار می‌رود جلوگیری خواهد کرد. معمولاً برای آلیاژسازی از کوره‌های AOD و VOD استفاده می‌شود. کوره‌های اتمسفر خنثی یا گاز خنثی به دلیل هزینه زیاد و هدر دادن عناصر ترکیبی ورق استیل برای این کار مناسب نیستند.

    مرحله ریخته‌گری پیوسته

    بعدازاینکه آلیاژ موردنیاز برای ساخت استیل تزئینی آماده شد باید مواد مذاب آماده‌شده چندین بار آزمایش شوند تا مشخص شود که ترکیبات موردنیاز برای آلیاژ ورق استیل موردنظر به‌درستی انجام‌شده است. بعدازاینکه ترکیبات آلیاژ ورق استیل ازنظر مهندسین متالوژی تأیید شد با فرایند ریخته‌گری پیوسته فولاد ضدزنگ آلیاژها را به شکل شمش درمی‌آورند.
    بعد از تولید شمش برای کاهش ضخامت شمش‌ها و تبدیل آن به ورق‌های تزئینی آن را چندین بار تحت فرایند نورد قرار می‌دهند. فرایند نورد به این شکل است که چند سری غلطک با فشار زیاد از روی شمش‌ها عبور می‌کند و این کار را آن‌قدر تکرار می‌کنند تا ضخامت موردنیاز برای ورق استیل ایجاد شود. از دو نوع نورد گرم و سرد برای تولید محصولات فولادی استفاده می‌شود. در تولید ورق استیل تزئینی از نورد گرم استفاده می‌کنند؛ درنتیجه برای تغییر شکل از دمای بسیار بالا نیز استفاده خواهد شد تا قدرت انعطاف‌پذیری ورق را افزایش دهند. این مرحله بسیار حساس است و باید با مهارت کامل انجام شود تا ورق تولیدشده دچار عیب و نقص نباشد؛ یعنی باید کاملاً یکدست باشد. بعدازاینکه ورق‌های موردنظر به ضخامت کافی رسیدند به‌صورت رول یا شیت بسته‌بندی می‌شوند.

    قیمت ورق استیل تزئینی

    مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده ورق‌های استیل درصد عناصر موجود در آن می‌باشد که بسیار متفاوت است. به همین دلیل قیمت ورق استیل تزئینی می‌تواند کاملاً در بازار متفاوت و دارای نوسان باشد. به‌علاوه، اینکه ورق استیل از نوع ساده یا طرح دار و یا در رنگ‌های خاص مثل طلایی باشد نیز بر روی قیمت آن تأثیر زیادی دارد. از طرفی به‌طورکلی رنگ‌های مختلف ورق استیل تزئینی دارای قیمت‌های متفاوتی می‌باشد. اگر از پوشش PVD برای پوشش دادن ورق‌های استیل ضدزنگ در کارهای تزئینی استفاده شود نیز قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

    آیا ورق استیل تزئینی در داخل کشور تولید می‌شود؟

    معمولاً ورق‌های استیل تزئینی به دلیل تکنولوژی‌های پیشرفته برای پرداخت و طراحی و استفاده از روکش‌های خاص رنگی به‌صورت وارداتی در بازار ایران عرضه می‌شود. شایان ذکر است در ایران هنوز واحد صنعتی رسمی تولید ورق استیل ضدزنگ وجود ندارد؛ اما به‌احتمال‌زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور مراکز تولید محصولات فولادی در ایران برای استفاده از این تکنولوژی اقدام خواهند کرد.

    سخن آخر
    ورق‌های استیل تزئینی از انواع ورق استیل است که برای ساخت وسایل تزئینی، نماها و موارد مشابه به وفور استفاده می‌شود. ویژگی اصلی این ورق‌ها ضدزنگ بودن، مقاومت بالا در برابر خوردگی، زیبایی بسیار خاص و جذاب آن‌ها می‌باشد. بااین‌حال نسبت به ورق گالوانیزه گران‌تر و بسیار شیک‌تر است. به همین دلیل افراد سخت پسند بیشتر طرفدار این نوع ورق‌ها می‌باشند.

    توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ ساختمان بوده و اویم شاهانه در محتوای آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    مقالات پیشنهادی برای مطالعه :

    ضوابط طراحی پارکینگ کامیون

    طراحی باغ پلکانی
    وال پست پشت بام

    آموزش پرسپکتیو نقشه کشی

    شرکت های تولید کننده ال اس اف

    پتینه لندنی
    قیمت ساخت ویلا و محوطه سازی

    اموزش اسکیس در تبریز

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.