×
×

پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی

  • کد نوشته: 4451
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی بسته هستند
  • پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی به گزارش بازسازی ساختمان : پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی در دهه‌های اخیر تکنولوژی ساخت پنجره‌های دوجداره با فاصله هوایی روز به روز پیشرفت کرده است. طراحی ویلای مدرن کوچک این پنجره‌ها از دو لایه شیشه تشکیل می‌شوند که توسط هوا و یا گاز دیگری با ضریب هدایت پایین از هم […]

    پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی

    پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی

    به گزارش بازسازی ساختمان : پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی در دهه‌های اخیر تکنولوژی ساخت پنجره‌های دوجداره با فاصله هوایی روز به روز پیشرفت کرده است. طراحی ویلای مدرن کوچک این پنجره‌ها از دو لایه شیشه تشکیل می‌شوند که توسط هوا و یا گاز دیگری با ضریب هدایت پایین از هم جدا شده‌اند.
    پنجره‌ها روشنایی، گرما، هوای تازه و زیبایی‌ها را به خانه آورده و ارتباطی با محیط خارج برقرار می‌کنند.  به رغم این محاسن پنجره‌ها یکی از عوامل مهم در اتلاف حرارتی ساختمانها است.

    به طوری که حدود یک چهارم حرارت خارج شده ساختمانها در زمستان و یا حرارت وارد شده به آنها در تابستان از طریق پنجره‌ها صورت می‌گیرد.  به همین دلیل از دیر باز کاهش این تلفات مد نظر طراحان ساختمان‌ها بوده است.
    در گذشته نه چندان دور برای کاهش اتلاف حرارتی ساختمانها به جای استفاده از پنجره‌های با یک لایه شیشه از پنجره‌های با دو یا چند لایه شیشه کمک گرفته می‌شد.  حتی در پاره‌ای از موارد، لایه‌های پلاستیکی در بین شیشه‌ها نیز به کار می‌رفت.

    ولی در دهه‌های اخیر تکنولوژی ساخت پنجره‌های دو جداره با فاصله هوایی روز به روز پیشرفت کرده است.  این پنجره‌ها به طور کلی از دو لایه شیشه، که توسط فاصله‌ای از هم جدا شده‌اند، تشکیل می‌شوند.
    فاصله بین دو لایه شیشه توسط هوا و یا گاز دیگری با ضریب هدایت پایین همچون آرگون، دی‌اکسید‌کربن و کریپتون پر می‌شود بدین ترتیب با توجه به اینکه پنجره‌های یک ساختمان دارای مقاومت حرارتی کمتری نسبت به سایر اجزای آن است، به کارگیری این پنجره‌ها می‌تواند نقش به سزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

    برای مطالعه دقیق میزان تلفات حرارتی از پنجره‌ای دو جداره و مقایسه عملکرد آنها نسبت به پنجره‌ای ساده تک شیشه‌ی نیاز به بررسی مکانیزمهای مختلف انتقال حرارت است.

    جابه جایی و تشعشع روی سطوح خارجی، هدایت در داخل شیشه‌ها، جابه جایی و تشعشع در فاصله هوایی دو پنجره و حتی نفوذ تشعشع خورشید از شیشه‌ها به داخل از جمله مکانیزم‌های دخیل در انتقال حرارت است.
    به همین دلیل برای مطالعه عملکرد این سیستمها عموماً از فرضیات ساده کننده‌ای استفادهمی‌شود. هزینه طراحی ویلا شاید ساده‌ترین تقریب استفاده از فرض انتقال حرارت هدایت یک بعدی در داخلشیشه‌ها و لایه هوا است.

    در این شرایط می‌توان نرخ انتقال گرما را به راحتی با کمک مقاومت‌های حرارتی محاسبه کرد.  اما باید توجه داشت که سیال بین دو جداره شیشه‌ای با دماهای مختلف ساکن باقی نمی‌ماند.

    در واقع ایجاد گرادیان‌های دما در سیال باعث برقراری حرکت در آن می‌شود.  سیال مجاور سطح گرم در اثر گرم شدن سبک شده و به سمت بالا حرکت کرده و سیال سرد از دور دست جایگزین آن می‌شود.

    بدین ترتیب حرکتهای چرخشی در داخل لایه هوایی محبوس بین دو شیشه ایجاد می‌شود.  این حرکتها بر نرخ اتلاف گرما از پنجره تأثیر دارند.

    البته باید توجه داشت که تنها اضافه کردن حرکتهای جابه‌جایی آزاد در گاز هنوز مدل کاملی ازمسیله نیست. طراحی و ساخت ویلا بر همین پایه آثار تشعشعی گازها و جداره‌ها با توجه به پایین بودن نرخهای تبادل حرارت می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر رفتار سیستم پنجره دو جداره و جلوگیری از اتلاف انرژی داشته باشند.

    پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی

    پنجره‌ها دوجداره و کاهش اتلاف انرژی

    پنجره‌های دو جداره، عایق صدا

    پنجره‌های دو جداره علاوه بر نقشی که در بحث حرارت ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی دارند عایقی مناسب برای جلوگیری از صداست.

    استفاده از پنجره‌های دو جداره برای بناهایی که در محیط پر سر و صدا قرار گرفته‌اند راهکار موثری است که می‌تواند آرامش را به محیط خانه‌ها بازگرداند.

    در ایران تجربه استفاده از این پنجره‌ها به ویژه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است انسان طبیعت معماری اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شهرهایی مانند تهران بسیاری از شهروندان برای گریز از آلودگی صوتی است که از شیشه‌های دو جداره استفاده می‌کنند و در واقع هدف آنها بهینه‌سازی مصرف انرژی نیست.

    استفاده از شیشه‌های دو جداره در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی که در نقاط پر رفت و آمد شهری قرار دارند از الزامات شهرسازی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

    فرهنگ استفاده از پنجره‌های دو جداره در شهرهایی که جهت ساخت ویلا اغلب ماه‌های سال در معرض هوای سرد هستند هنوز نهادینه نشده است و این در حالی است که با توجه به استفاده وافر شهرهایی چون همدان یا تبریز از انرژی و وسایل گرمایی برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی در این مناطق ضرورتی انکار ناپذیر است

    پیشنهاد مقاله برای مطالعه بیشتر : 

    طراحی نمای رومی بیرونی ساختمان

    طراحی رستوران سنتی ایرانی

    اسکلت فلزی یا بتنی

    ساخت کارخانه کوچک

    طراحی مدرسه خلاق

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.