×

نکات اجرای صحیح بادبند در اسکلت فلزی در ۵ مرحله

  • کد نوشته: 42876
  • ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
  • دیدگاه‌ها برای نکات اجرای صحیح بادبند در اسکلت فلزی در ۵ مرحله بسته هستند
  • نکات اجرای صحیح بادبند در اسکلت فلزی در ۵ مرحله اجرای بادبند در اسکلت فلزی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مقاومت سازه در برابر بار‌های جانبی است. این عضو معمولا در دیوار ساختمان‌های فلزی اجرا می‌شود و می‌تواند مقاومت کششی سازه را به خوبی افزایش دهد. البته که می‌توان روش‌های دیگری را برای این […]

    نکات اجرای صحیح بادبند در اسکلت فلزی در ۵ مرحله

    نکات اجرای صحیح بادبند در اسکلت فلزی در ۵ مرحله

    اجرای بادبند در اسکلت فلزی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مقاومت سازه در برابر بار‌های جانبی است. این عضو معمولا در دیوار ساختمان‌های فلزی اجرا می‌شود و می‌تواند مقاومت کششی سازه را به خوبی افزایش دهد. البته که می‌توان روش‌های دیگری را برای این امر به کار گرفت اما در حال حاضر، سریع‌ترین و اثربخش‌ترین راه بادبند است که به آن مهاربند نیز گفته می‌شود.

    بادبند یک عضو برای مقاوم‌سازی است اما اگر به شکل اصولی اجرا نشود، می‌تواند خود عاملی برای نا امن شدن سازه باشد! همچنین اجرای این سازه برای اغلب ساختمان‌ها ضروری بوده و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.
    از این رو در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی نکات اجرای صحیح اسکلت فلزی در ۵ مرحله بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

    چرا باید از بادبند استفاده کنیم؟

    همانطور که گفته شد، اجرای بادبند نیازمند توجه به نکات و جزئیات مختلفی است و همچنین با توجه به قیمت شاخه تیرآهن ۲۰ که معمولا کاربردی‌ترین تیر برای اجرای بادبند است، هزینه کمی برای مجری نخواهد داشت! اما با این وجود این سازه محبوب در جهان به شدت رایج است و مهندسین ناظر حساسیت زیادی را بر روی آن دارند!

    نکته اصلی این است که کشور ما، متاسفانه کشوری زلزله خیز است و با وجود اینکه اسکلت فلزی به خودی خود مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد، اما این سازه در بخش‌های مختلف، خصوصا دیوار‌ها همچنان آسیب‌پذیر است. یک بادبند مناسب می‌تواند یک سازه را به حدی مقاوم کند که در زلزله‌ها، خسارات به شکل چشمگیری کم شوند.

    البته تاثیر گذاری مهاربند به اجرای صحیح و کیفیت آهن آلات به کار رفته در آن نیز تاثیر دارد. بنابراین؛ اگر قصد اجرای یک اسکلت فلزی خصوصا برای ساختمان‌های بلند را دارید، اجرای بادبند در اسکلت فلزی ساختمان شما می‌تواند از هر عضو مقاومتی دیگری تاثیر بهتری داشته باشد.

    نکات اجرای بادبند در اسکلت فلزی

    نصب و اجرای بادبند، خود فرایندی پر از جزئیات است که در این نوشته قصد پرداختن به آن را نداریم بلکه قصد داریم بررسی کنیم که از ابتدای اجرای این عضو تا زمان بهره‌برداری، چه مراحلی طی می‌شوند و چگونه می‌توان از عملکرد مناسب آن اطمینان داشت.

    آماده‌سازی سطح

    برای اجرای هر عضو از یک سازه، نیاز است تا بستر اجرای کار را به بهترین شکل ممکن آماده کنیم. سطح اسکلت فلزی می‌تواند مشکلات مختلفی داشته باشد؛ نظیر له شدگی یا پاره شدگی که باید رفع شوند اما مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه شود، کثیفی سطح است! پیش از اجرای بادبند در اسکلت فلزی نیاز است حتما سطح را به صورت کامل شستشو داده و از هر گونه آلاینده پاک کرد.

    برای این کار باید از مواد شوینده غیر اسیدی استفاده کرده و با آب کافی سطح را شستشو دهید و سپس به صورت کامل آن را خشک کرده و دوباره اجازه کثیف شدن را به آن ندهید. این کار کوچک کمک می‌کند تا فرایند نصب سازه استاندارد، اثربخش‌تر و راحت‌تر باشد.

    نصب بادبند

    مراحل نصب بادبند نسبت به نقشه مد نظر می‌تواند متفاوت باشد و همچنین ما انواع مختلفی از بادبند داریم. از این رو در ادامه تنها نکات مهم در نصب بادبند را بررسی می‌کنیم؛ این نکات عبارتند از:

    • عدم وجود وصله در جوش‌ها
    • توجه به ابعاد و هندسه ورق بادبند
    • عدم تداخل ورق بادبند‌ها با بولت‌ها
    • مناسب بودن جوش ورقه‌ها به ستون‌ها
    • اجرای سخت‌کننده جان تیر در صورت لزوم
    • فاصله مناسب ۲t از خط تکیه گاهی ورق اتصال
    • توجه ویژه به محکم بودن اتصالات و بررسی چند باره

    علاوه بر موارد مذکور، موضوع مهم‌تری که باید به آن توجه کنید استفاده از پروفیل با کیفیت مناسب است! به عنوان مثال، با بررسی قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان که یکی از بهترین انواع تیرآهن است و تهیه آن، می‌توانید یک بادبند با کیفیت و با دوام‌تر را اجرا کنید.

    تست مقاومت بادبند

    پس از اجرای بادبند در اسکلت فلزی، نیاز است تا مقاومت و عملکرد این عضو از اسکلت فلزی به خوبی تست شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای یک بادبند به وجود بیاید، کمانش است! از این رو باید صاف بودن بادبند را به خوبی بررسی کرده و مطمئن شوید که هیچگونه کمانشی صورت نگرفته.

    عواقب حذف بادبند از سازه ها

    با وجود اینکه بادبند یک عضو مقاومتی است، اما امروزه اجرای بادبند در اسکلت فلزی امری ضروری به شمار رفته و حذف آن ابدا مجاز نیست! به عبارت دیگر، کارفرمایان موظفند که در اجرای ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی ساخته شده با اسکلت فلزی، حتما بادبند را اجرا کنند. اما با این وجود، در برخی مواقع مشاهده می‌شود که از این امر چشم‌پوشی شده و متاسفانه بعضی از کارفرمایان توجهی به آن نمی‌کنند!

    در این صورت، سازه در نهایت یک سازه سست و غیرمقاوم خواهد بود که در صورت بروز زلزله‌های حتی کوچک، نه‌تنها تخریب شده، بلکه ممکن است به صورت کامل متلاشی شود!

    ضوابط قانونی مهم برای اجرای بادبند در اسکلت فلزی

    در اجرای بادبند برای ساختمان فلزی، برخی ضوابط قانونی وجود دارند که توجه به آنها واجب است. برخی از این موارد عبارتند از:

    • در ساختمان‌های بیشتر از ۵ طبقه، می‌‌توان در همه طبقات، بادبند واگرا و در طبقه آخر بادبند هم ‌محور بدون تیرچه ارتباطی طراحی کرد.
    • در طبقه اول، تنها در صورتی می‌توان از بادبند هم‌‌محور استفاده کرد که ظرفیت الاستیک آن ۵۰ درصد بیشتر از ظرفیت تسلیم طبقه بالاتر از طبقه اول باشد.

    کلام آخر

    اجرای بادبند در اسکلت فلزی، به قدری در افزایش مقاومت سازه اثر بخش است که امروزه این امر تبدیل به نیازی ضروری برای هر سازه شده. بادبند عضوی نسبتا جدید است و از این رو اجرای آن باید مطابق با به‌روز‌ترین اصول مهندسی باشد تا بتوان در شرایط مختلف از اثر بخشی آن استفاده کرد.

    اجرای بادبند در اسکلت فلزی نیازمند بهره‌گیری از نیروی متخصص است اما جدا از این موارد، یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها برای این کار استفاده از مقاطع فولادی با کیفیت است! اگر چنین قصدی دارید، ما به شما آیرومارت را پیشنهاد می‌کنیم. در خرید مقاطع فولادی از آیرومارت، جدا از اینکه به محصولات معتبر‌ترین تولید کنندگان دسترسی خواهید داشت، از خدماتی نظیر قیمت رقابتی، مشاوره تخصصی و امکان پیگیری دقیق سفارشات خود بهره‌مند خواهید شد.

    برای خرید و بررسی قیمت آهن آلات مختلف، از قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان گرفته تا هر محصول دیگر از هر تولیدکننده، به سایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.