×
×

دستور کار عملیات نماسازی

  • کد نوشته: 2574
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای دستور کار عملیات نماسازی بسته هستند
  • دستور کار عملیات نماسازی به گزارش lsf : جناب آقای/ خانم/ شرکت محترم …………………………..طراحی داخلی……………………………. سازنده و نماینده محترم ساختمان به شماره پرونده …………………………………….. واقع به آدرس: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………با توجه به آنکه در حال حاضر مهیای شروع عملیات نماسازی ساختمان می باشید، بدین وسیله موارد ذیل در مورخه …………………………………… به جنابعالی ابلاغ می گردد: لذا خواهشمند است […]

    دستور کار عملیات نماسازی

    دستور کار عملیات نماسازی

    به گزارش lsf : جناب آقای/ خانم/ شرکت محترم …………………………..طراحی داخلی……………………………. سازنده و نماینده محترم ساختمان به شماره پرونده …………………………………….. واقع به آدرس: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………با توجه به آنکه در حال حاضر مهیای شروع عملیات نماسازی ساختمان می باشید، بدین وسیله موارد ذیل در مورخه …………………………………… به جنابعالی ابلاغ می گردد:

    لذا خواهشمند است قبل از انجام هرگونه عملیات اجرایی و در حین آن کلیه موارد زیر را طبق مباحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان و آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی رعایت نمایید. کلیه نکات بیان شده در دستور کارهای قبلی در این عملیات نیز لازم اجرا می باشد و برای جلوگیری از تکرار از بیان مجدد آن ها صرف نظر گردیده است.

    1) عملیات نماسازی می­بایست مطابق با نقشه های مصوب کمیته نما شهرداری توسط مجری ذیصلاح انجام گردد.

    2) ابعاد سنگ­های به کار گرفته می­­بایست با نقشه های مصوب معماری مطابقت داشته باشد.

    3) سنگ­های نمای ساختمان باید اسکوپ گردد.

    4) سنگ­های به کار گرفته در نماسازی می بایست مطابق با استاندارد باشند.

    5) از اجرای کانال کولر در نمای ساختمان اجتناب گردد.

    6) دیوارهای خارجی و نما باید دارای پوششی خارجی برای محافظت در مقابل عوامل جوی باشند.

    7) پوشش دیوارهای خارجی و نما باید درزپوش داشته باشد.

    8) نما باید به گونه­ای طراحی و ساخته شود که از انباشت آب در پشت آن جلوگیری شود. هم­چنین در ساخت نما از تجهیزات مناسبی برای زه کشی آب­های وارد شده به پشت آن استفاده شود.

    9) عملیات بنایی با سنگ نباید در هوای زیر 5 درجه سانتی­گراد انجام شود و بعد از عملیات ساختمانی باید به نحو مطلوب آن­ها را در  مقابل ضربه و دیگر عوامل جوی حفظ نمود. بسته به نوع و مقاومت سنگ و شرایط اقلیمی و مصالح طرح، می­بایست بندکشی مناسب با  دیوارهای سنگی انجام شود. برای نصب سنگ­های پلاک حتما باید قلاب­های مناسب فلزی از آهن ضدزنگ و یا سایر فلزات هم­چون برنز جهت اتصال راحت­تر سنگ به ملات و یا به صورت نصب خشک تعبیه شود.

    10) از ماسه شسته در دوغاب پشت سنگ استفاده شود. از نخاله برای پرکردن فضای دوغاب پشت سنگ استفاده نشود (پشت سنگ تماماً باید با دوغاب سیمان پر شود و از سنگ و آجر به عنوان پرکننده استفاده نشود). خاک حاصل از برش سنگ در هنگام فرزکاری، از پشت سنگ کاملاً شسته شود. هنگام سنگ­کاری در هوای سرد و شرایطی که امکان یخ زدن آب هست، عملیات سنگ­کاری متوقف شود.

    11) سیم گالوانیزه اسکوپ به طور سراسری در طول یک سنگ اجرا نشود و یک سنگ بلند را در چند نقطه سیم اسکوپ جداگانه بزنید (معمولاً سنگ­های بلند از وسطشان ول می­کنند). در هنگام کار باید سنگ را ابتدا مرطوب کرد و سپس از آن سنگ استفاده نمود. کلیه سنگ­ها به صورت کله و راسته باید به گونه­ای روی هم قرار گیرند که قطعات به خوبی در کنار هم قفل شوند و هم­چنین باید دقت شود که بندهای بین سنگ­ها روی یکدیگر قرار نگیرند.

    12) به هیچ عنوان از سیمان خشک روی دوغاب برای بالا بردن سرعت کار استفاده نشود. تمام سنگ­های گرانیت و مرمریت اسکوپ شوند و در مورد سنگ تراورتن در جایی که سنگ­ها در هم قفل و بست نشده و پیوسته نیست و یک قطعه سنگ به صورت تکی اجرا می­شود (مانند قاب دور پنجره­ها) حتما از اسکوپ استفاده شود. دوغاب سفت شده ماسه سیمان پشت سنگ به مدت 3-2روز آب­پاشی شود.

    13) اگر پاشنه ستون­های برجسته نما روی زمین باشد می تواند تا 10 سانت با اسکوپ و بدون رابیتس­کاری از عمده نما پیش آمد، ولی اگر ستون­های برجسته روی نما از نیمه نما (مثلاً از طبقه یک به بالا) شروع می­شود، حتماً احتیاج به زیرسازی با رابیتس و اسکوپ دارند. برجسته کاری­ها (ستون­ها، سینه کفتری­ها) حتماً با رابیتس­کاری و اسکوپ کار شود. (تا پنج سانت با اسکوپ و از ده سانت با اسکوپ و رابیتس کاری).

    14) اگر از سنگ تراورتن توری­دار استفاده می­شود تمام قطعات سنگ مانند سنگ گرانیت باید اسکوپ شود (توری پشت سنگها را با چسب می­چسبانند و چسب از نفوذ دوغاب به درون سنگ ممانعت می­کند و چسبندگی حاصل نمی­شود). ملات در میان سنگ­ها باید به گونه­ای قرار گیرد که مانع از تماس لبه­های فوقانی و تحتانی سنگ با هم شود.

    15) قطعات سنگ چیده شده در رج اول باید بزرگتر از رج­های فوقانی باشد و هر سنگ باید در جهت خواب و جهت اولیه و طبیعی آن قرار گیرد. به این ترتیب راستای نیروهای وارده بر روی هر قطعه از سنگ ساختمانی، می­بایست به صورت عمود بر رگه یا خواب طبیعی آن باشد. این مساله در مورد سنگ­های لایه لایه از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. قطعه سنگ مذکور باید در محل مورد نظر به نحوی قرار گیرد که پس از تماس با ملات هیچ­گونه حرکتی نداشته باشد .

    16) نسبت حجمی ملات سنگ­کاری (مقدار ماسه و سیمان و مقدار آب مصرفی) می­بایست مطابق با مشخصات فنی در نقشه­های مصوب باشد.

    17) مجری مجاز به اضافه نمودن آب بعد از اتمام عملیات ساخت ملات نمی­باشد.

    18) ضخامت ملات پشت سنگ­ها در حد رواداری مجاز می­بایست باشد.

    19) ملات تهیه شده حداکثر ظرف دو ساعت مصرف شود.

    20) فارسی بر نمودن سنگ­ها در گوشه­ها و تقاطع سنگ­ها با یکدیگر الزامی می­باشد.

    21) در صورتی که تغییر مشخصات اجرایی یا مصالح نماسازی موجب تغییر وزن و بارهای وارد بر سازه گردد، لازم است نقشه­های چون ساخت با تائید طراح سازه ارائه گردد.

    در مورخه ………………………………………… اصل دستورکار فوق                                                     نام مهندس ناظر

    به اینجانب ……………………………………………… ابلاغ و تفهیم                                                        امضا مهندس ناظر

    گردید.

    مهر و امضاء

    تاریخ

    پیشنهاد مقاله برای مطالعه بیشتر : 

    نقاشی ساختمان قم

    رنگ ساختمان با شابلون

    نقاشی ساختمان با شابلون

    شابلون نقاشی ساختمان

    نقاشی یک ساختمان ساده

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.