×
×

درباره آجر فشاری چه میدانید؟

  • کد نوشته: 10242
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای درباره آجر فشاری چه میدانید؟ بسته هستند
  • آجر فشاری چیست؟ به گزارش  شرکت طراحی ویلا : آجر فشاری چیست؟  نوعی قدیمی از آجر است که به صورت دستی یا سنتی و ماشینی ساخته می شود. طراحی ویلا استخر دار این آجر نیز آجر های زبره یا آجر گری و نیز آجر توپر گفته می شود. به این آجر ها به این دلیل آجر […]

    درباره آجر فشاری چه میدانید؟

    آجر فشاری چیست؟

    به گزارش  شرکت طراحی ویلا : آجر فشاری چیست؟  نوعی قدیمی از آجر است که به صورت دستی یا سنتی و ماشینی ساخته می شود. طراحی ویلا استخر دار این آجر نیز آجر های زبره یا آجر گری و نیز آجر توپر گفته می شود. به این آجر ها به این دلیل آجر فشاری گفته می شود که در هنگام ساخت و خشت زدن، گوشه های آجر با انگشت فشار داده می شود.

    هر آجر تقریبا حدود ۲.۵ کیلو گرم هستند و  میزان جذب آب در آن ها بسیار بالاست. طراحی ویلا باغ مدرن از این رو این آجر ها مقاوم نیستند و همچنین به دلیل عدم ظاره مناسب، امروزه بسیار کمتر از آن ها در نماهای ساختمان ها، استفاده می شود. همچنین به دلیل مقاومت کم این آجر ها برای سفت کاری و ریز کاری در ساختمان ها استفاده می شود.

    آجر فشاری

    آجر فشاری

    کاربرد های آجر فشاری

    این آجر ها قابلیت بازیابی دارند و عمر آنها نیز طولانی است. طراحی ویلا باغ به دلیل اینکه این آجر ها قابلیت بازیابی دارند، به آجر دوستدار محیط زیست معروف هستند. از این آجر ها همچنین دیوار چینی در طبقات همکف و دیوار های باربر و طاق زنی استفاده می شود.

    آجر فشاری

    آجر فشاری

    کاربرد آجر های فشاری در گذشته و حال

    آجر های فشاری در گذشته در دیوار چینی کاربرد داشتند، قیمت ساخت ویلا شمال اما کم کم به دلیل بالا بودن وزن این آجر ها و اینکه باعث می شوند وزن کلی ساختمان بالا برود، استفاده از این مصالح در دیوار چینی کمتر شد و به تدریج از آجر فشاری چیست؟ در فونداسیون و کرسی چینی استفاده می شد.

    آجر فشاری

    آجر فشاری

    معایب و مزایای آجر فشاری

    همانطور که گفتیم یکی از مزایای این آجر فشاری این است که دارای مقاومت فشاری بالا و همچنین عمر بالایی هستند. ساخت استخر ویلا در شمال اما این آجر ها به دلیل وزن زیادی که دارند، در ساختمان هایی که باید وزن ساختمان کم باشد، مناسب نیست و همچنین به دلیل مقاومت کم آن در برابر آب، نمی توان از آن در نمای ساختمان استفاده کرد.

    قیمت آجر فشاری

    آجر فشاری نوعی قدیمی از آجر است که به صورت دستی یا سنتی و ماشینی ساخته می شود. به این آجر نیز آجر های زبره یا آجر گری و نیز آجر توپر گفته می شود. به این آجر ها به این دلیل آجر فشاری گفته می شود که در هنگام ساخت و خشت زدن، نرخ هزینه ساخت و ساز گوشه های آجر با انگشت فشار داده می شود.  همانطور که می دانیم، قیمت هر چیزی بستگی به ابعاد و مصالح و مواد استفاده شده در آن، بستگی دارد. قیمت آجر فشاری نیز بسته به رنگ و ابعاد و مصالح استفاده شده در آن، متفاوت است؛ اما مهمترین عامل در قیمت این آجر ها، ضخامت آن ها است. بنابراین مسئله ارزان ترین آجر نما، باریک ترین و گرانترین آن ها، ضخیم ترین آجر است.

    کاربرد آجر فشاری

    از آجر های فشاری برای دیوار چینی در ساخت ساختمان ها استفاده می شود و به همین دلیل است که قیمت آجر فشاری برای معماران و مهندسان ساختمان ساز، اهمیت زیادی دارد. نقاشی ساختمان خانه یکی از دلایلی که از این آجر ها در ساختمان ها استفاده می شود این است که این آجر ها مقاوم هستند و چون در کوره حرارت می بینند، در برابر فشار نیز بسیار مقاوم هستند. آجر فشاری نسبت به آجر سفالی نیز مقاوم تر است. در گذشته از این آجر ها برای ساخت سقف ها نیز استفاده می شده است.

    انواع آجر فشاری

    به آجر فشاری، آجر زبره یا گری نیز گفته می شود. اما این نوعی دیگر از آجر فشاری نیستند و انواع این آجر ها عبارتند از آجر قرمز، آجر کوره ای و آجر ماشینی.

    چرا از آجر فشاری در ساختمان سازی استفاده می شود؟

    خانه هایی که با آجر فشاری درست شده اند نمای زیبایی دارند و معماران می توانند با این نوع آجرها، خانه های زیبایی را درست کنند. حتی در برخی مواقع می توان گفت که نمای خانه از بیرون شبیه کاشی کاری شده به نظر می رسد. هزینه ساخت سازمان نظام مهندسی با ترکیب خاک رس و آب درست می شود. یکی دیگر از دلایل استفاده از آجر در ساختمان سازی قیمت آجر فشاری است که قیمت کمتر و ارزان تر این آجر باعث می شود از این آجر های فشاری نسبت به مصالح جدید، استفاده کرد و از استحکام ساختمان اطمینان داشت. به طور کلی آجرهای فشاری نمونه ای از قدیمی ترین انواع مصالح ساختمانی شناخته می شوند که نسبت به گذشته استفاده زیادی از آن ها نمی شود اما با این حال هنوز در صنعت ساخت و ساز از آن ها استفاده شده و به طور کامل کنار گذاشته نشده اند.

    پیشنهاد مقاله برای مطالعه بیشتر : 

    رنگ و نقاشی ساختمان

    ترکیب رنگها

    ترکیب رنگ سبز زیتونی

    ترکیب رنگ ابی فیروزه ای روشن

    رنگ قرمز از ترکیب چه رنگی بدست میاد

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.