×

از ۰ تا ۱۰۰ طراحی ویلا شیبدار و ساخت ویلا شیبدار

  • کد نوشته: 23953
  • ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
  • دیدگاه‌ها برای از ۰ تا ۱۰۰ طراحی ویلا شیبدار و ساخت ویلا شیبدار بسته هستند
  • طراحی ویلا شیبدار طراحی ویلا شیبدار و ساخت ویلا در زمین شیبدار تا به حال از پنجره یک ویلا روی سطح شیبدار به چشم انداز جنگل در دل کوه ها توجه کرده اید؟ خانه هایی که روی زمین های شیب دار ساخته می شوند، چشم انداز بی نظیری دارند. طراحی ویلایی روی شیب به نسبت […]

    از ۰ تا ۱۰۰ طراحی ویلا شیبدار و ساخت ویلا شیبدار

    طراحی ویلا شیبدار

    طراحی ویلا شیبدار و ساخت ویلا در زمین شیبدار تا به حال از پنجره یک ویلا روی سطح شیبدار به چشم انداز جنگل در دل کوه ها توجه کرده اید؟ خانه هایی که روی زمین های شیب دار ساخته می شوند، چشم انداز بی نظیری دارند. طراحی ویلایی روی شیب به نسبت زمین صاف متفاوت است، بنابراین نیاز است مراحل کار به دقت دنبال شود و نکات مهم رعایت شود!

     

     

    ویدیو طراحی ویلا در زمین شیبدار مشاهده کنید.

     

    نکات مهم طراحی ویلا روی شیب

    اولین نکته برای طراحی ویلا روی شیب نقشه برداری درست است! نقشه برداری از زمین شیب دار دشوار تر از زمین های مسطح و صاف است چون می بایست درصد شیب زمین مشخص شود. هرچه دقت مهندسی در بررسی میزان شیب زمین بیشتر باشد، طراحی ویلا روی شیب با استاندارد بیشتری صورت می گیرد.

    پس از اینکه عملیات نقشه برداری به دقت صورت گرفت نیاز به تهیه مصالح است. حقیقت این است، مصالحی که برای زمین های شیب دار نیاز است می بایست تراکم بالاتری داشته باشد. مثلاً جنس متریال می بایست حداقل تراکم گرمایی را داشته باشد این موضوع باعث می شود هیچ میزان رطوبتی در مصالح باقی نماند و کیفیت کار بهتر و بیشتر شود.

    طراحی ویلا شیبدار نکته دیگری که باید مهندسان به آن توجه نمایند، فرسایش خاک است که این روزها به یک بحران تبدیل شده است. زمین هایی که بدون پوشش گیاهی هستند معمولاً بیشتر درگیر این مشکل می شوند.

    یک سری الگوهای زهکشی برای زمین نیاز است که در بخش دیگر به دقت بررسی شده است. انتخاب الگوی مناسب از بین چندین الگوی زهکشی، کار تخصصی و دشواری است. یکی از روش های الگوبرداری درست، این است که از ساختمان های اطراف که به درستی ساخته شده اند، کمک گرفته شود.

    طراحی ویلا شیبدار

    طراحی ویلا شیبدار

    در طراحی ویلا روی شیب نباید ویلا و شیب دقیقاً در یک راستا قرار بگیرند.

    طراحی ویلا در زمین شیب دار

    طراحی ویلا در زمین شیب دار

    مقاومت بالا در ساخت ویلا روی زمین شیب دار بسیار مهم است چون می بایست پیش بینی های لازم در مورد سیل و زلزله نیز صورت بگیرد. تخصص و مهارت ویژه در این راستا باعث می شود که طراحی پلان به دقت انجام شود.

    قانون زهکشی زمین های شیبدار

    طراحی ویلا شیبدار همانطور که در بخش اول اشاره شد، یکی از مراحل مهم ساخت خانه در شیب تند، زهکشی زمین است. حقیقت این است که اگر در دامنه های شیبدار، درختان و پوشش گیاهی وجود نداشته باشد، احتمال فرسایش خاک بسیار زیاد است. حال اگر مدتی به حال خود رها شده باشد، بدتر از این هم می شود.

    مثلاً تشکیل راه آب هایی که غیر قابل کنترل هستند و باعث رسوب گذاری در لایه های زیرین خاک می شوند خود دلیلی بر فرسایش دامنه خواهد بود و نیاز است که الگوی درست زهکشی رعایت شود.

    سازه زمین شیبدار

    سازه زمین شیبدار

    پیش از اینکه به نحوه طراحی ویلا روی شیب پرداخته شود می بایست الگوهایی که برای زهکشی وجود دارد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

    معمولاً مهندسان به دور و بر ویلا نگاه می کنند تا متوجه شوند که سایر زمین های اطراف از چه روش زهکشی استفاده کرده اند. اگر به برخی از زمین ها دقت شود، از شبکه های زهکشی بسیار منظمی کمک گرفته اند که سبب می شود آب به زیرزمین و بخش جداگانه ای هدایت شود. اما برخی دیگر از زمین ها از گودال های آب استفاده کرده اند که روی سطح زمین قرار دارد و به نقاط کم ارتفاع انتقال می یابند.

    بنابراین مهندسان باید بتوانند بهترین الگوی زهکشی را برای زمین شما اجرا نمایند تا اثربخشی مناسبی داشته باشد. دقت کنید که در اجرای ویلا روی سطح شیبدار، زهکشی اهمیت بسیار زیادی دارد و می بایست به دقت صورت بگیرد در غیر این صورت موقعیت ویلا دچار مشکل می شود.

    اجرای فونداسیون در زمین های شیب دار

    اجرای فونداسیون در زمین های شیب دار بعضی وقت ها پیش میاد که ما می خوایم روی زمین شیبدار یه پی بزنیم و نمی دونیم باید چی کار کنیم که در اینجا نحوه کار رو با تصویر ارائه شده است

    طبق ایین نامه ی ایران پی حتما باید به صورت افقی اجرا بشود بدون هیچ نوع شیبی و در صورتی که شیب زمین زیاد باشد و یا هر دلیلی دیگه نتونیم کل پی رو به صورت یکپارچه به صورت افقی اجرا کنیم اون رو باید به صورت پی پله ای اجرا کنیم.
    راه حل برای اجرای پی در زمین های شیب دار این هست که زمین رو خاکبرداری کنیم تا یک سطح صاف درست بشود.
    این راه ساده ترین راه برای انجام پی در زمین های شیبدار هست ولی اگر طول پی ما زیاد باشد حجم خاکبرداری بسیار بالا و پر هزینه می شودو نمیتونیم از این روش در پی های دراز استفاده کنیم برای حل این مشکل ما از پی پله ای استفاده می کنیم،پی پله ای به این صورت هست که ما در مسافت هایی خاص ارتفاع پی رو بالا میبریم که دارای شرایط خاصی هست که در آیین نامه ی ۸_۶_۵_۴ ایران گفته شده حداکثر ارتفاع پی پله ای از همدیگه ۳۰ سانتی متر و دو پی پله ای حداقل ۶۰ سانتی متر با هم همپوشانی داشته باشند.

    فونداسیون در زمین های شیب دار

    فونداسیون در زمین های شیب دار

    فونداسیون شیب دار

    فونداسیون شیب دار

     

    اهمیت انتخاب نوع مصالح در طراحی ویلا شیبدار

    ساخت خانه در زمین شیب دار، با مصالح بی کیفیت، قطعاً ضرر مالی و جانی به همراه دارد. فاکتورهای مهم در انتخاب مصالح از قرار زیر است:

    • ۱- مقاومت مصالح: می بایست دقت شود که مصالح انتخابی برای زمین های شیبدار از نظر مقاومت شرایط خوبی دارند یا خیر. مصالح سست و بی کیفیت انتخاب خوبی نخواهند بود.
    • ۲- تراکم مصالح: تراکم مصالحی که برای ساخت ویلا در شیب تند استفاده می شوند متفاوت از تراکم مصالحی است که روی زمین صاف استفاده می شود. در واقع برای ساخت ویلا روی شیب نیاز به مصالح با تراکم بالاتری است.
    • ۳- حداقل تراکم گرمایی: مصالح می بایست از نظر تراکم گرمایی در وضعیت حداقل قرار بگیرند تا رطوبت در آنها باقی نماند. رطوبت باعث سست شدن پایه های ملک می شود.
    • ۴- نوع ضخامت مصالح: نکته مهم دیگری که در طراحی ویلا روی شیب می بایست به آن دقت شود نوع ضخامت مصالح است. مثلاً اگر وضعیت هوا با نوسان زیادی همراه است می بایست در انتخاب ضخامت مصالح دقت صورت بگیرد. ضخامت خیلی زیاد و یا بسیار کم سبب می شود که سازه دچار سستی شود.
    • ۵- استفاده از شن و ماسه: معمولاً در ویلا سازی از چوب استفاده می شود اما برای ساخت ویلا روی زمین شیبدار می بایست از شن و ماسه کمک بگیرید تا مقاومت بیشتر شود.
    • طراحی ویلا شیبدار
    ویلا در شیب

    ویلا در شیب

    دلیل محبوبیت ویلا روی زمین شیب دار

    در بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که بسیاری از افراد علاقه زیادی به طراحی ویلا روی شیب دارند.

    یکی از دلایل محبوبیت طراحی ویلا روی شیب، نمای خاص و جالب آن است. در واقع بخشی از ساختمان با ارتفاع کم روی قسمت مرتفع شیب قرار می گیرد و پایین شیب مربوط به قسمتی از ساختمان است که ارتفاع کمتری دارد. وجود چنین تضادی باعث می شود که زیبایی کار بیشتر شود. چشم اندازهای خوبی در این روش ساخت دیده می شود به طوری که نظم و هماهنگی جالبی بین پنجره های مختلف صورت می گیرد.

    مزایای طراحی ویلا روی شیب

    • محوطه سازی: یکی از مهمترین مزایای طراحی ویلا روی شیب این است که فرصت خوبی برای محوطه سازی فراهم می شود و از زمین های اطراف به عنوان فضای تفریحی می توان استفاده کرد.
    • فضاسازی: ساخت ویلا روی زمین شیبدار به شکلی است که می توان با فضاسازی درست، شرایطی ایجاد کرد تا بخشی از زمین به عنوان کف برای خانه های اطراف استفاده شود. این حالت پلکانی به محیط زیبایی بیشتر می دهد.
    • روشنایی طبیعی: طراحی ویلا روی شیب سبب می شود که نور خوبی در محیط ویلا فراهم شود به این ترتیب شرایط استفاده از نور طبیعی به خوبی فراهم می شود.
    • دور از شلوغی: معمولاً افرادی با سلیقه خاص به سراغ طراحی ویلا روی شیب می روند بنابراین مناطقی که دارای زمین شیبدار است معمولاً از نظر ساخت و ساز خلوت تر از سایر بخش ها هستند.
    • طراحی ویلا شیبدار
    اسکلت فلزی در زمین شیب

    اسکلت فلزی در زمین شیب

    چالش های مهم طراحی ویلا روی شیب

    درصد شیب و ناهموار بودن زمین دو عامل مهم و چالش برانگیز در طراحی ویلا روی شیب محسوب می شود. اگر شیب کمتر از ده درصد باشد، ساخت ویلا آسانتر و بدون ریسک است اما اگر شیب بیش از ۱۵ درصد باشد، ساخت ویلا خطرناک و نیاز به پایه گذاری بسیار مقاوم دارد و این موضوع روی هزینه نیز تاثیر می گذارد. شیب های ۱۰ الی ۱۵ درصد، وضعیت متوسط و معقولانه ای دارند.

    طراحی ویلا شیبدار ناهموار بودن از موضوعاتی است که بر هزینه طراحی ویلا روی شیب تاثیر می گذارد چون در ابتدا باید فکری به حال وضعیت ناهموار زمین داشت و این موضوع می بایست توسط مهندسان مورد بررسی قرار بگیرد.

    هزینه طراحی ویلا روی شیب

    • در مورد هزینه طراحی ویلا روی شیب بارها سوال شده است. ما عواملی که در هزینه طراحی و ساخت ویلا روی شیب تاثیر می گذارد را در اختیار شما قرار می دهیم.
    • نقشه برداری یکی از فاکتورهای مهم در هزینه طراحی ویلا روی شیب است، گاه نیاز است که نوع نقشه ای که برای ویلا در نظر گرفته می شود متفاوت از سایر نقشه های رایج باشد و دقت و تخصص بالایی در نقشه برداری صورت بگیرد.
    • موضوع دیگر بررسی شیب زمین و سطح ناهمواری است، اگر شیب زمین زیاد باشد قطعاً نقشه برداری دشوارتر خواهد بود و هزینه ها بیشتر می شود.
    • یک نکته مهم دیگر اینکه گاه زمین ها از نظر خاک برداری دچار مشکل هستند یعنی نیاز است که خاک از یک بخش به بخش دیگر منتقل شود و یا شرایط اجرای خاک به خوبی صورت بگیرد.
    • نوع خاک باید به دقت بررسی شود، گل و لای معمولاً رطوبت بالایی دارند و برای ساخت ویلا مناسب نیستند.
    • می بایست سطح پوشش گیاهی زمین ارزیابی شود. زمین هایی که پوشیده از گیاهان با ریشه عمیق هستند بهترین گزینه برای ساخت ویلا محسوب می شوند چون امکان فرسایش خاک در این زمینها کمتر بوده و از علف های هرز جلوگیری می کند.
    • طراحی ویلا شیبدار
    نقشه ویلا زمین شیب

    نقشه ویلا زمین شیب

    ایده های جدید طراحی ویلا روی شیب

    کسانی که علاقه زیادی به طراحی ویلا روی شیب دارند می توانند از ایده های خاص برای زیباتر شدن فضا کمک بگیرند. مثلاً استفاده از پنجره های بزرگ و نورگیر از ایده های جالبی است که باب میل کاربران خوش سلیقه قرار گرفته است به این ترتیب بهره گیری از نور طبیعی در طول روز به بهترین حالت فراهم می شود. بهتر است که پنجره ها شفاف و وسیع باشند تا نمای ویلا شیشه ای به نظر برسد.

    استفاده از متریال های خاص به خصوص سنگ های بومی برای ظاهر و نمای ساختمان از دیگر پیشنهادات خوب برای طراحی ویلا روی شیب محسوب می شود به طوری که هم زیبایی ظاهری کار حفظ می شود و هم موقعیت اجرایی آن به خوبی در نظر گرفته می شود. ترکیب رنگ طوسی با رنگ های روشن و یا تیره برای ظاهر ویلا بسیار جذاب است.

    طراحی ویلا شیبدار پلان ویلا می بایست به طور دقیق و استاندارد طراحی شود. پلان های مستطیلی معمولاً طول زیادی دارند و سبب سازماندهی فضا می شوند. در پلان های مستطیلی معمولاً فضای خوبی برای شیشه کاری و اجرای پنجره های بزرگ فراهم می شود.

    ساخت ویلا در زمین شیب

    ساخت ویلا در زمین شیب

    محوطه سازی ویلا شیبدار

    طراحی حیاط ویلا شیب دار مخصوصاً زمانی که نیاز به محوطه سازی باشد موضوع بسیار مهمی است. برای محوطه سازی نیاز است شرایط زیر سنجیده شود:

    • نقشه برداری: می بایست محوطه از نظر بافت اصلی و فرعی مورد بررسی قرار بگیرد و این کار نیاز به تیم تخصصی و زبده دارد.
    • موقعیت جغرافیایی: موقعیت جغرافیایی محوطه بسیار مهم است. در واقع می بایست زاویه تابش نور خورشید و وضعیت آب و هوایی بررسی شود. مثلاً اگر محوطه در معرض سیل است باید به این نکته پیش از آغاز ساخت دقت شود.
    • کاشت درختان ریشه دار: بهترین روش برای محوطه سازی ویلا، کاشتن درخت های ریشه دار و محکم است تا هم فضای زیبایی ایجاد شود و هم ریشه خاک محکم شود این موضوع بسیار مهم و پر اهمیت است.
    • انتخاب مصالح: در محوطه سازی می بایست به دیوارکشی و پیکربندی دقت شود. انتخاب مصالحی که تراکم بالایی دارند سبب می شود تا ماندگاری لازم فراهم شود. اگر مصالح تراکم کمی داشته باشند، استحکام سازه در دراز مدت دچار مشکل می شود.
    • پله گذاری: تیم تخصص اویم شاهانه در جدیدترین ایده های خود، لزوم پله گذاری برای طراحی ویلا روی شیب را جدی تر از قبل دنبال می کنند. پله ها باعث می شوند که رفت و آمد آسانتر صورت بگیرد. در پلان خانه ویلایی در شیب می بایست پله در موقعیت درستی قرار بگیرد.
    • تعبیه سیستم آبیاری: سیستم آبیاری در زمین های شیب دار باید به صورتی باشد که آب به همه نقاط نفوذ نماید بدون اینکه هدر رفت داشته باشد. اجرای بهینه سیستم آبیاری از مهم ترین اصول طراحی ویلا روی شیب محسوب می شود.
    • تعبیه تجهیزات: تجهیزاتی که در طراحی ویلا روی شیب در نظر گرفته می بایست مطابق با پتانسیل این فضا صورت بگیرد. مثلاً می توان نیمکت گذاری های خاص داشت و یا از تخت های چوبی در پله ها استفاده کرد. این رویکرد سبب می شود که از همه فضا به صورت بهینه استفاده شود.
    • طراحی ویلا شیبدار
    دیوار حائل برای زمین شیب

    دیوار حائل برای زمین شیب

    ساخت ویلا در زمین شیبدار

    مراحل ساخت ویلا شیبدار در ساختمان سازی به خصوص ویلا سازی جز فعالیت هایی است که نیاز دارد تا اطلاعات کافی در رابطه با بخش های مختلف آن داشته باشید. از اولین مرحله ساخت یک ویلا تا بهره برداری نهایی از آن نیاز دارد تا تمرکز بسیار زیادی در هر بخش از آن شود.

    مراحل ساخت ویلا شیبدار در این مطلب قصد داریم شما را با روند ساخت و ساز ویلا در زمین شیبدار آشنا کنیم و بگوییم که برای ساخت یک ویلا در زمین شیبدار به چه مصالح نیاز دارید تا بتوانید آن طرحی که در ذهن تان است را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنید.

    به طور کلی مراحل ساخت ویلا در زمین شیبدار به دو بخش سفت کاری و نازک کاری تقسیم بندی می شوند که مراحل سفت کاری شامل خاک برداری، فندانسیون، اسکلت فلزی یا بتنی، دیوار چینی و سقف است مراحل طراحی ویلا در زمین شیبدار و مرحله نازک کاری شامل بخش هایی است که مربوط است و نصب کابینت، تاسیسات برقی، لوله کشی، نصب کامل کلید و پریز و چراغ ها را شامل می شود.

    طراحی ویلا در زمین شیبدار

    طراحی ویلا در زمین شیبدار

    طراحی ویلا شیبدار اما اگر بخواهیم نگاهی ریز بینانه تر به طراحی و ساخت یک ویلا داشته باشیم باید گفت که اولین کاری که باید برای مراحل ساخت ویلا انجام بدهید یک نقشه برداری اصولی و دقیق از زمینی که قصد دارید بر روی آن ویلا شیبدار تاسیس کنید داشته باشید. در این مرحله باید عوامل و پارامترهای مختلف را در نقشه برداری رعایت کنید زیرا این نقشه قرار است مسیر شما را تا پایان کار ساخت ویلا مشخص کند.

    بعد از یک نقشه برداری اصولی در بخش دوم کار باید به سراغ طراحی و مهندسی ویلا خود بروید. طراحی ویلا شیبدار در این مرحله لازم است تا یک تیم مهندسی قوی داشته باشید. مراحل طراحی ویلا تا در طراحی و ساخت ویلا به شما کمک کند و ایده های خود و تجربیات شان را با شما در میان بگذارند تا بتوانید طراحی و ساخت ویلا را با موفقیت طی کنید.

    پس از گذشت از این مرحله نوبت به بخش اصلی ساخت ویلا می رسد که شما باید مصالح ساختمانی برای ویلا را انتخاب و تامین کنید تا مسیر ساخت و ساز ویلا شما به اتمام برسد.

    طراحی ویلا شیبدار در این مرحله باید اسکلت و فندانسیون سازه خود را انتخاب کنید. قیمت ساخت ویلا باید توجه داشته باشید که باید از اسکلت و فنداسیون درجه یک استفاده کنید زیرا پایه ویلا شما روی این فندانسیون و اسکلت بنا خواهد شد.

    ساخت ویلا در زمین شیبدار با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی محلی که قصد دارید ویلا خود را بسازید باید فندانسیون و اسکلت مناسب را انتخاب کنید تا چند سال بعد با مشکلات ریز و درشت در ساختمان خود مواجه نشوید. اگر دغدغه رطوبت را در فندانسیون خود دارید باید گفت که نوع فلز فندانسیون به دلیل این که قرار است در دل سیمان باشد از رطوبت آب و هوا تاثیر نخواهد گرفت اما اگر در نقاط مرطوب قصد ساخت و ساز ویلا دارید می توانید از اسکلت چوبی و سازه ال اس اف هم در کار خود استفاده کنید.

    طراحی ویلا در شیب زیاد

    طراحی ویلا در شیب زیاد

    انتخاب مصالح برای ساخت ویلا

    طراحی ویلا شیبدار شاید مهم ترین بخش کار در مسیر ساخت ویلا روی زمین شیبدار انتخاب مصالح مناسب است. طراحی ویلا شیبدار شما باید با توجه به موقعیت اقلیمی محل خود بهترین نوع مصالح را انتخاب کنید. به طور مثال پیشنهاد می شود تا در ویلاهای شمال کشور از مصالح سنگین استفاده نکنید زیرا در هنگام تغییرات دما این مصالح سنگین باعث می شوند تا کیفیت هوای ویلا شما افت محسوسی کند پس بهتر است با مهندسین خبره محلی در رابطه با بهترین نوع مصالح صحبت کنید تا بتوانید انتخاب درست و اصولی داشته باشید.

    به طور کلی مصالح به دو دسته مصالح ساده نظیر شن، آجر، سیمان، بلوک و مصالح مرکب نظیر ملات، بتن، ایزوگام تقسیم بندی می شود.

    شما باید در هر یک از مراحل ذکر شده سعی کنید تا بهترین نوع مصالح را برای ساختمان خود انتخاب کنید مراحل طراحی ویلا زیرا خروجی اجتماع این مصالح ویلا شما را تشکیل می دهد و طول عمر آن را تعیین می کند.

    کلام آخر طراحی در زمین شیب دار

    طراحی در زمین شیب دار مسئولیت بیشتری به نسبت ساخت خانه روی زمین صاف به همراه دارد به این ترتیب بسیار مهم است که نوع سازه به دقت ارزیابی شود و موقعیت زمین نیز برآورد شود. بسیاری از زمین ها نیاز به زیرسازی و پایه گذاری های گسترده ای دارند. یک نکته بسیار مهم اینکه برای ساخت ویلا در شیب تند نیاز است که نقشه اولیه به خوبی تهیه شده باشد. تیم تخصص اوین شاهانه از ایده های جدید طراحی ویلا روی شیب استقبال می کنند پس هر آنچه در ذهن خود دارید با ما در میان بگذارید تا بهترین تصمیم گیری برای شما صورت بگیرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.