ویلا ساوا

ویلا ساوا


ویلا ساوا

ویلا ساوا در مرکز یک ملک شخصی به مساحت حدوداً دوازده هکتار و بر روی تپه ای مشرف به پوآسی و دره سن در خارج پاریس قرار گرفته است ویلا ساوا که شاید مهمترین کار لوکوربوزیه باشد نه تنها از او یک تجزیه و تحلیل کننده منطقی زندگی مدرن امروزی، بلکه یک معمار با خطوط سنت های بهتر و جدید دنیای غرب را به نمایش گذاشتتجاربی که در ساختن خانه های شخصی در آغاز کار یافت او را قادر ساخت این اصول را بسط دهد ساخت ویلا روی شیب و آن را به صورتی واضح تر در کارهایش بکار برد رعایت این اصول شاید به آشکارترین صورت خود در ویلای ساوا که بین سالهای ۱۹۲۸و۱۹۳۰ در “پوآسی”ساخته شده است به منصه بروز می رسد.

۵ اصل لوکوربوزیه

در ارتباط معماری معاصر و فن ساختمان جدید لوکوربوزیه به پنج اصل اشاره می کند:

  1. پیلوتی که وظیفه اش بالا بردن ساختمان از زمین است تا فضای سبز بتواند در زیر ساختمان نیز ادامه یابد .
  2. سقف سبز یعنی فضای اشغال شده در روی زمین را می توان بوسیله فضاهای سبز در ارتفاع بدست آورد .
  3. پلان آزاد یعنی منتجه یک سیستم ساختمانی قرار گرفته بر روی یک شبکه از ستون های باربر،که امکانات جابجایی دیوارهای درونی و پارتیشن های داخلی را میسر می سازند.
  4. پنجره های کشیده و نواری که از یک ستون به ستون دیگر ادامه می یابند ، و در داخل ساختمان استفاده از نور روزانه را میسر می سازند؛ درست بر خلاف پنجره های سنتی که مانند سوراخی در دیوار بوجود آمده بودند و سایه هایی را در کنار نور زیبا تولید می کردند.
  5. نما ی آزاد بعقیده کوربو ، دیوارهای خارجی دیگر باربر نبودند و می توانستند به دلخواه برای ارضای نیاز های فونکسیونال ما را در زیباشناسی جدید راهنما باشند
ویلا ساوا

ویلا ساوا

طراحی ویلا لوکوربوزیه

لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود در مورد معماری مدرن را در طرح ویلا ساوا به نمایش گذارد. پلان ویلا وی تکنولوژی به عنوان منبع الهام معماری مدرن و پنج اصل ساختمان مدرن را به صورتی هنرمندانه و شاعرانه در این ماشین زیستیپیاده کرد عملکرد این ساختمان که همچون ماشینی بی آلایش در وسط ومسلط بر محیط اطراف قرار گرفته ، فراهم نمودن شرایط آسایش برای انسان است. طرح کلی ویلا ساوا مکعبی است که بر ستون های ساخته شده و باهندسه ای ناب و خطوط قایم به صورت فرمهای کشیده در جهت طبیعت استفاده شده است، و با قرار گرفتن سنگی در میان انبوهی از درخت فضایی متفاوت و به صورت یک یادمان در ذهن ایجاد می کند.

طراحی ویلا ساوا

مقدمه ای از لوکوربوزیه

لوکوربوزیه که بیش از ۵۰ سال احتمالاً پیش از هر معمار دیگری در عرصه معماری مدرن می درخشید تحلیل طراحی ویلا ساوا در آغاز جوانی پس از اتمام یک مدرسه حرفه ای به معماری روی آورد و در عمر هفتاد و چند ساله خود دمی از معماری غفلت نکرد و با اینکه هرگز آموزش رسمی از هیچ معماری نگرفت، خود معلم و راهبر صدها معمار در اقصی نقاط جهان از ژاپن و هند گرفته تا آن سوی دیگر جهان یعنی برزیل شد علیرغم انتقاداتی که در سالهای اخیر از لوکوربوزیه شده است، تنها لوکوربوزیه و معدود دیگری از این هنرمندان بودند که با خلاقیت واقعی و تلاشی مستمر ایده ها و ایده آل های انسان دوستانه و صحیحی را به منظور هرچه بهتر ساختن محیط های انسانی اشاعه دادند؛ اما با این حال، کسانی هستند که از کار لوکوربوزیه ایراد بگیرند. به طور مثال، ایرادی که ونتوری به لوکوربوزیه می گیرد این است که وی معماری را بس ساده گرفته و صرفاً به فرم های اصلی مانند مکعب و مخروط و استوانه توجه داشته است از نمونه های آثار لوکوربوزیه، می توان به ویلاشواب، ویلا درواگرسون، ویلا لاروش، ویلا ایستاین، ویلا شودان و خوابگاه های دانشجویان سوئیس اشاره کرد تأثیر وی بر معماری مدرن پایدار است و گاه حتی در آثار معمارانی که به ظاهر او را رد می کنند یا درجستجوی مفر هایی تازه برای معماری مدرن اند، باقی است وی در زمان خودش از جدیدترین و خاص ترین متریال ها استفاده کرد که زیاد معمول نبود و دو عنصر مهم و تأثیرگذار در معماری او، نور و زمان بودند. او همواره از سهم عمده ی این دو عنصر مهم و تأثیرگذار درمعماری و در ساختمان های باستانی به نیکی یاد می کرد لوکوربوزیه همچنین در ارتباط با محدوده ی مشخص از زمان، پیش از آنکه حضور نور معنا و جلوه یمتعادل تری در ترکیب بندی بصری خود ارائه دهد، این چنین می نویسد: ساخت تجاری به تصویر درآمدن محور در محیط پیرامون آثار معماری شاید مظهری از اولین اندیشه انسانی باشد. این نکته اولین رفتار انسان را در طبیعت نشان خواهد داد. تحلیل ویلا ساوا کودکان نیز به صورت ذاتی در امتداد محور پیشروی خود حرکت خواهند کرد تلاش در حرکت انسان و رفتارهای هیجانی نیز برپایه محور خود شکل خواهد گرفت، محور اولین قانون ثبت شده معماری است تا برایشروع هر فعالیت معماری نظم را برقرار سازد تحلیل طراحی ویلا ساوا اساساً معماری برپایه همین محورها استوار است.لوکوربوزیه معماری را تجربه مخاطب از زمان م یداند؛ همچنان تأثیرپذیری او از بازدید که به گمان بسیاری آکروپلیس را نشان می دهددر بررسی لوکوربوزیه کلاسیک، می توان به یکی از  نمونههای شاخص آثار او، ویلا ساوا اشاره کنیم. ویلا ساوا ایدهی رهایی از خاک از نظر لوکوربوزیه را به نمایش می گذارد و به او اجازه می دهد تا مسکن ایده آل دهه ی ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ را طراحی نماید. او ایده های بیان شده در مدل خانه سیتروهان را تکمیل نمود و درمجموعه خانه های این دهه مورد استفاده قرار داد. ویلا ایده آل های طراحی ویلا کلاسیک لوکوربوزیه را نمایان می سازد، ایده آل هایی که برگرفته از احترام او به پارتنون می باشد. ویلا ساوا شبیه یک ویلای رنسانس دارای فرم مرکزی است و مانند معابر در یک دورنمای وسیع و بر فراز پیلوتی؛ نمونه معاصر ستون های کلاسیک، قرار گرفته است. ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم معاصر و تاریخی نمادی از سیستم تفکرِ متقدّم به لوکوربوزیه است.

ویلا ساوا

ویلا ساوا

هندسه در طراحی ویلا ساوا

در این ساختمان پلان و نما دارای کلیت یکسانی هستند و با یکدیگر ارتباط نسبی دارند با این تفاوت که نما کوجکتر از پلان است و برخی فرمهای داخلی آنها به هم وابسته هستند.

نحوه طراحی ویلا ساوا

  • این خانه برای افرادی است که علاوه بر گذران وقت جهت کار زمانی را به استراحت و تفریح و خوشگذرانی تخصیص داده اند.
  • اما فضایی این چنین برای خانه ها کوچک درنظر گرفته میشود  ولی چیدمان اتاق ها به نحوی است که امکان جای گیری آن را نیز دارد.
  • برای پاسخگویی به مهمان بیشتر  اتاق مهمان اتاقی بزرگ با قابلیت تقسیم استدر ابعاد ۱۴*۶.۵متر.
  • دیوار تقسیم با ارتفاع کممحدوده ای برای استراخت فرد مشخص کرده است
  • در کناره های آن فضایی برای تعویض لباس ، دوش، رخت شویی، کمد دیواری نیز وجود دارد.
  • در مجاورت آن اتاقی کوچی ۲*۲.۵متر با تخت برای استراحت هست با قابلیت تبدیل به اتاق خواب که حتی با وجود جای گیری پشتی های ضخیم محیطی مناسب برای استراحت است.
  • در سمت راست اتاق خدماتی شامل ابزار لازم مهمان در سوییت تغبیه شده و اتاق ر به تراسی بزرگ گشوده میشود و با نور ملایم لامپ سفید رنگی روشن میگردد
  • تراس به اندازه ای بزرگ است که تختی را در خود جای دهد.دربی فلزی نیز با صفحات خود دسترسی و عملکرد طراحی تخصصی ویلا تراس را از باقی فضای خارجی جدا میکند.
  • که با گشودن آن افراد حضور در فضای آزاد را تجربه میکنند
  • بازشو بلند دیگری در سوی دیگر دیوار جهت سیرکولاسیون و تهویه تعبیه شده است
  • شومینه کنار پنجره ما را از مشاهده فضای زمستانی در کنار پنجره بهره مند میسازد
  • دیواره ای استوانه ای و عمودی حلقه گرامافون در خود جای میدهد که در کنج دیوار واقع است و به نوعی خاصیت آکوستیک یافته و اتاق موسیقی محسوب میشود
سیرکولاسیون طراحی ویلا

سطح های برابر با ارتباط هماهنگ به وسیله دو عنصر سیرکولاسیون عمودی شکسته شده اند.

که این دو عنصر عبارتند از :پله های طبقات و رامپ موجود در ساختمان

استفاده از رامپ در ویلا

رامپ در طراحی ویلا ساوا در دو قسمت ساخته شده است یک قسمت که در امتداد دیوار خارجی تا تراس طراحی منظر ادامه می یابد لوکوربوزیه از رامپ برای ارتباط طبقات مختلف و ارتباط آنها به بام همواره در بناهای خود استفاده می کرده است یکی از دلایل استفاده از رامپ راحتی رفت و آمد بر روی آن می باشد.و همچنین باکس پله سقفدار است ومحدود به دیوار ولی رامپ بدون سقف وبا چشم انداز عالیپلکانها با توجه به گرد بودن شخص را به سمت طبقات بالا راهنمائی می کند و حرکت را در فرد القا می کند و فرد را از ادامه کار باز نمی ایستاند در هنگام ورود از آخرین پله به فضای ساختمان در طبقه اول به سه جهت می توان راه یافت ،اتاق نشیمن،تراس واتاق خوابها که بوسیله رامپ نیز همین مسیر را می توان پیدا کرد.

سیرکولاسیون داخلی و بیرونی ویلا ساوا

ویلا ساوا در طبیعت ولی جدا از آن ساخته شده است ولی به خوبی رابطه آن با طبیعت و بیرون حفظ شده است. به طوریکه در پا سیوی طبقه اول فضاهای روزانه متمرکز می شوند و باغچه حقیقی خانه است: یک حیاط که گیاهانی از همه رقم با دقت در آن کاشته شده اند. علاوه بر این با همان دقت «افق های دید مزارع و درختان حفظ گردیده اند،در چهار طرف این جعبه سیمانی سوراخهای دید افقی تعبیه گردیده اند که بوسیله این مقاطع «مناظر طبیعی» مانند افرسک های واقعی در سالن قصرهای رنسانس به نظر می آیند.سقف این پاسیو (یعنی این اطاق) خالی از پوشش است و کاملاً باز می باشد:باز به سوی آسمان.طبقه همکف نیز فضایی بار فقط برای رفت و آمد از بیرون به داخل و رسیدن به طبقه بالا می باشد.ورودی خانه در جانب شمال غربی آن است. ویلا ساوا اما از جانب جاده باید تمام قسمت جنوبی خانه را دور زد تا به آن وارد شد،در چهار طرف این جعبه سیمانی سوراخهای دید افقی تعبیه گردیده اند که بوسیله این مقاطع «مناظر طبیعی» مانند افرسک های واقعی در سالن قصرهای رنسانس به نظر می آیند.سقف این پاسیو (یعنی این اطاق) خالی از پوشش است و کاملاً باز می باشد:باز به سوی آسمان.طبقه همکف نیز فضایی بار فقط برای رفت و آمد از بیرون به داخل و رسیدن به طبقه بالا می باشد.ورودی خانه در جانب شمال غربی آن است. طراحی ویلا روی شیب اما از جانب جاده باید تمام قسمت جنوبی خانه را دور زد تا به آن وارد شد،بیشتر فضای طبقه آخر را تراسها تشکیل داده اند وبا استفاده از فضای سبز در آن ارتفاع علاوه بر آوردن زیبائی بیرون به درون فضای اشغال شده در سطح زمین را جبران کرده است طبقه همکف این بنا دارای تقارن زیبا می باشدو تفاوت میان فضاهای داخلی و خارجی در ویلای ساوا یک محور تعادل مثبت و منفی بوجود آورده است، تعادل با استفاده از مثبت و منفی، حالتی است که عناصر برابر در پر یا خالی بودن با همدیگر تفاوت داشته باشند.

مصالح استفاده شده در ویلا ساوا

در حالیکه رایت در جستجوی مصالح ساختمانی طبیعی بود و مواد خام را ترجیح می دادتا بتواند خانه را بهتر با محیط اطراف تطبیق دهد،کوربو در مسیر ظاهر ساختن مواد مصنوعیش تا سر حد امکان کوشش می نمود ساوا ساختمانی بتن آرمه ای با روکش صاف از مواد تمام کننده است داخل و خارج همه سفید بودند سفیدی که در زیر نور آفتاب ارزش پلاستیکی بالائی را به خود می گرفت.

نورپردازی در طراحی ویلا ساوا

اتاق نشیمن-۵*۱۴متر-در دو جانب پنجره هائی کشوئی دارد که در جهت افقی می توان آن ها راحرکت داد: جانب سوم که به سوی تراس است درهائی دارد که یکسره از شیشه ساخته شده اند و نیمی از آن ها را با اهرمکی می توان به سادگی بست یا باز کرد. از این رو فضای این اتاق به آسانی به تراس ارتباط می یابد و می توان به آزادی از آن استفاده کرد.نوار گشوده ای که در دیوار تراس تعبیه گشته و پنجره اتاقها سبب می شوند مناظر به اصطلاح قاب شده به دیده آیند همچنین در این ساختمان بازشوها بصورت دیوار شیشه ای می باشند این بازشوها دیدهای وسیع تری را فراهم می کنند ویلا ساوا و نور بیشتری را داخل می کند پنجره های افقی سرتاسری و کشیده نیز از دیگر مشخصه های این بنا است. وجود این پنجره ها باعث نورگیری خوب در فضای اصلی ومهم ساختمان می باشد اتاق خواب اصلی در جهت شمال واقع شده است که از نور آن برای روشنائی و به شکل کمتر برای جذب گرما استفاده می شود اتاق خوابها در جهت غرب واقع شده اند که در طبقه همکف بوسیله طبقه بالا که بصورت یک سایبان بر روی پنجره ها عمل می کند،از ورود مستقیم نور زننده غرب جلوگیری می شود و در عوض از نور غیر مستقیم آن جهت روشنایی استفاده می شود . ولی در طبقه بالا به دلیل نبود چنین سایبانی اصولاً باید از پرده استفاده نمود.

مسیر ارتباطی در طراحی ویلا

در ویلاساوا فضاها به نحوی چیده شده اند که می توان طی یک مسیر بدون اینکه از یک فضا دو بار عبور کرد به تمام نقاط ساختمان و اتاقها دست یافت اتاق خوابها طوری چیده شده اند که کمترین مسیر برای رسیدن به آنها طی شود و یا به عبارت دیگر از راهروی کمتری استفاده شود فضای اصلی زندگی به صورت یک طبقه مستقل از سطح زمین بلند شده و بالای فضای سرویس قرار گرفته است و یک سطح شیب دار اتصال و ارتباط سطوح مختلف را ممکن ساخته و تا بام ادامه یافته است.اتاق نشیمن در طبقه اول از سایر فضاها جدا شده است و یک فضای خصوصی را بوجود آورده است. طراحی ویلا دوبلکس وجود سرویس بهداشتی در هر اتاق یا نزدیکی آن علاوه بر دسترسی راحت موجب آسایش افراد می باشد. ویلا ساوا جا سازی بسیار خوب اتاق خوابها باعث دسترسی بسیار آسان و سریع از محل ورودی می باشد با این حال ورودی آنها از دید ناظر عبور کننده از طبقات مخفی است و فضاهای خصوصی را تشکیل می دهند اتاق مطالعه باید طوری طراحی شود که بعد از خستگی و خیره شدن چشم به یک نقطه بتوان با یک قدم زدن و نگاه کوتاه به فضای بیرون و محیط اطراف رسید، این امر در ویلاساوا در طبقه همکف به صورت پنجره های یکسره و طویل به سمت شمال انجام گرفته است در این ویلا همجواریهای عمودی کاملاً فکر شده است مثلاً اتاقهای مطالعه و خواب بر روی اتاقهای نظیر خود در طبقه پایین قرار گرفته اند.نهارخوری و آشپزخانه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و ارتباط مناسبی با هم دارند.هر دو اتاق خواب اصلی توسط درهایی به بیرون راه دارند. هال بصورت فضای تقسیم یا مفصل عمل می کند که در آن ورودی اتاقهای خواب وجود دارد.دسترسی به پارکینگ باید ساده باشد که این امر در ویلا ساوا توسط رامپ وپله به خوبی انجام شده است.

خانه ماشینی برای زندگی است

ویلا ساوا کوربو اصلیتی فرانسوی و دارای دیدگاه های نزدیک به فرانسویان بود,از آن جا که ماشین نزد فرانسویان چیزی جز یک اسباب بازی نیست که زیباتر از تولیدات سایر کشورهاست(بدلیل خلق و خوی خوش آنها)بنابراین جمله فوق به معنای این است که [یک خانه باید همانند یک ماشین زیبا باشد]

ویلای ساوا

ویلا ساوا

ویلا ساوا

ویلا ساوا در مرکز یک ملک شخصی به مساحت حدوداً دوازده هکتار و بر روی تپه ای مشرف به پوآسی و دره سن در خارج پاریس قرار گرفته است ویلا ساوا که شاید مهمترین کار لوکوربوزیه باشد نه تنها از او یک تجزیه و تحلیل کننده منطقی زندگی مدرن امروزی، بلکه یک معمار با خطوط سنت های بهتر و جدید دنیای غرب را به نمایش گذاشت. تجاربی که در ساختن خانه های شخصی در آغاز کار یافت او را قادر ساخت این اصول را بسط دهد و آن را به صورتی واضح تر در کارهایش بکار برد. رعایت این اصول شاید به آشکارترین صورت خود در ویلای ساوا که بین سالهای ۱۹۲۸و۱۹۳۰ در “پوآسی”ساخته شده است به منصه بروز می رسد. در ارتباط معماری معاصر و فن ساختمان جدید لوکوربوزیه به پنج اصل اشاره می کند:

۵ اصل معماری لوکوریوزیه

    1. پیلوتی که وظیفه اش بالا بردن ساختمان از زمین است تا فضای سبز بتواند در زیر ساختمان نیز ادامه یابد .
  1. سقف سبز یعنی فضای اشغال شده در روی زمین را می توان بوسیله فضاهای سبز در ارتفاع بدست آورد .
  2. پلان آزاد یعنی منتجه یک سیستم ساختمانی قرار گرفته بر روی یک شبکه از ستون های باربر،که امکانات جابجایی دیوارهای درونی و پارتیشن های داخلی را میسر می سازند.
  3.  پنجره های کشیده و نواری که از یک ستون به ستون دیگر ادامه می یابند ، و در داخل ساختمان استفاده از نور روزانه را میسر می سازند؛ درست بر خلاف پنجره های سنتی که مانند سوراخی در دیوار بوجود آمده بودند و سایه هایی را در کنار نور زیبا تولید می کردند.
  4. نمای آزاد بعقیده کوربو، دیوارهای خارجی دیگر باربر نبودند و می توانستند به دلخواه برای ارضای نیاز های فونکسیونال ما را در زیباشناسی جدید راهنما باشند.
ویلا ساوا

ویلا ساوا

کانسپت (طرح اولیه):

لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود در مورد معماری مدرن را در طراحی ویلا ساوا به نمایش گذارد. وی تکنولوژی به عنوان منبع الهام معماری مدرن و پنج اصل ساختمان مدرن را به صورتی هنرمندانه و شاعرانه در این ماشین زیستیپیاده کرد. عملکرد این ساختمان که همچون ماشینی بی آلایش در وسط ومسلط بر محیط اطراف قرار گرفته ، فراهم نمودن شرایط آسایش برای انسان است. طرح کلی ویلاساوا مکعبی است که بر ستون های ساخته شده و با هندسه ای ناب و خطوط قایم به صورت فرمهای کشیده در جهت طبیعت استفاده شده است، و با قرار گرفتن سنگی در میان انبوهی از درخت فضایی متفاوت و به صورت یک یادمان در ذهن ایجاد می کند.

پنج اصول معماری مدرن

هندسه در پلان ونما

در این ساختمان پلان و نما دارای کلیت یکسانی هستند و با یکدیگر ارتباط نسبی دارند با این تفاوت که نما کوجکتر از پلان است و برخی فرمهای داخلی آنها به هم وابسته هستند.

سیرکولاسیون

سطح های برابر با ارتباط هماهنگ به وسیله دو عنصر سیرکولاسیون عمودی شکسته شده اند. که این دو عنصر عبارتند از :پله های طبقات و رامپ موجود در ساختمان

استفاده از رامپ:

رامپ در ویلای ساوا در دو قسمت ساخته شده است یک قسمت که در امتداد دیوار خارجی تا تراس ادامه می یابد لوکوربوزیه از رامپ برای ارتباط طبقات مختلف و ارتباط آنها به بام همواره در بناهای خود استفاده می کرده است یکی از دلایل استفاده از رامپ راحتی رفت و آمد بر روی آن می باشد.و همچنین باکس پله سقفدار است ومحدود به دیوار ولی رامپ بدون سقف وبا چشم انداز عالی پلکانها با توجه به گرد بودن شخص را به سمت طبقات بالا راهنمائی می کند و حرکت را در فرد القا می کند و فرد را از ادامه کار باز نمی ایستاند در هنگام ورود از آخرین پله به فضای ساختمان در طبقه اول به سه جهت می توان راه یافت ،اتاق نشیمن،تراس واتاق خوابها که بوسیله رامپ نیز همین مسیر را می توان پیدا کرد.

روابط درون و بیرون:

ویلا ساوا در طبیعت ولی جدا از آن ساخته شده است ولی به خوبی رابطه آن با طبیعت و بیرون حفظ شده است. به طوریکه در پا سیوی طبقه اول فضاهای روزانه متمرکز می شوند و باغچه حقیقی خانه است: یک حیاط که گیاهانی از همه رقم با دقت در آن کاشته شده اند. علاوه بر این با همان دقت «افق های دید مزارع و درختان حفظ گردیده اند در چهار طرف این جعبه سیمانی سوراخهای دید افقی تعبیه گردیده اند که بوسیله این مقاطع «مناظر طبیعی» مانند افرسک های واقعی در سالن قصرهای رنسانس به نظر می آیند.سقف این پاسیو (یعنی این اطاق) خالی از پوشش است و کاملاً باز می باشد:باز به سوی آسمان.طبقه همکف نیز فضایی بار فقط برای رفت و آمد از بیرون به داخل و رسیدن به طبقه بالا می باشد.ورودی خانه در جانب شمال غربی آن است. اما از جانب جاده باید تمام قسمت جنوبی خانه را دور زد تا به آن وارد شد،

در چهار طرف این جعبه سیمانی سوراخهای دید افقی تعبیه گردیده اند که بوسیله این مقاطع «مناظر طبیعی» مانند افرسک های واقعی در سالن قصرهای رنسانس به نظر می آیند.سقف این پاسیو (یعنی این اطاق) خالی از پوشش است و کاملاً باز می باشد:باز به سوی آسمان.طبقه همکف نیز فضایی بار فقط برای رفت و آمد از بیرون به داخل و رسیدن به طبقه بالا می باشد.ورودی خانه در جانب شمال غربی آن است. ویلا ساوا اما از جانب جاده باید تمام قسمت جنوبی خانه را دور زد تا به آن وارد شد، بیشتر فضای طبقه آخر را تراسها تشکیل داده اند وبا استفاده از فضای سبز در آن ارتفاع علاوه بر آوردن زیبائی بیرون به درون فضای اشغال شده در سطح زمین را جبران کرده است طبقه همکف این بنا دارای تقارن زیبا می باشدو تفاوت میان فضاهای داخلی و خارجی در ویلای ساوا یک محور تعادل مثبت و منفی بوجود آورده است، تعادل با استفاده از مثبت و منفی، حالتی است که عناصر برابر در پر یا خالی بودن با همدیگر تفاوت داشته باشند.

ویلا ساوا

ویلا ساوا

مواد و مصالح:

در حالیکه رایت در جستجوی مصالح ساختمانی طبیعی بود و مواد خام را ترجیح می داد تا بتواند خانه را بهتر با محیط اطراف تطبیق دهد،کوربو در مسیر ظاهر ساختن مواد مصنوعیش تا سر حد امکان کوشش می نمود. ویلا ساوا ساختمانی بتن آرمه ای با روکش صاف از مواد تمام کننده است داخل و خارج همه سفید بودند سفیدی که در زیر نور آفتاب ارزش پلاستیکی بالائی را به خود می گرفت.

کاربرد نور :

اتاق نشیمن-۵*۱۴متر-در دو جانب پنجره هائی کشوئی دارد که در جهت افقی می توان آن ها راحرکت داد: جانب سوم که به سوی تراس است درهائی دارد که یکسره از شیشه ساخته شده اند و نیمی از آن ها را با اهرمکی می توان به سادگی بست یا باز کرد. از این رو فضای این اتاق به آسانی به تراس ارتباط می یابد و می توان به آزادی از آن استفاده کرد.نوار گشوده ای که در دیوار تراس تعبیه گشته و پنجره اتاقها سبب می شوند مناظر به اصطلاح قاب شده به دیده آیند. همچنین در این ساختمان بازشوها بصورت دیوار شیشه ای می باشند این بازشوها دیدهای وسیع تری را فراهم می کنند و نور بیشتری را داخل می کند. ویلا ساوا پنجره های افقی سرتاسری و کشیده نیز از دیگر مشخصه های این بنا است. وجود این پنجره ها باعث نورگیری خوب در فضای اصلی ومهم ساختمان می باشد. اتاق خواب اصلی در جهت شمال واقع شده است که از نور آن برای روشنائی و به شکل کمتر برای جذب گرما استفاده می شود اتاق خوابها در جهت غرب واقع شده اند که در طبقه همکف بوسیله طبقه بالا که بصورت یک سایبان بر روی پنجره ها عمل می کند،از ورود مستقیم نور زننده غرب جلوگیری می شود و در عوض از نور غیر مستقیم آن جهت روشنایی استفاده می شود . ولی در طبقه بالا به دلیل نبود چنین سایبانی اصولاً باید از پرده استفاده نمود.

روابط داخلی و ارتباطات

در ویلاساوا فضاها به نحوی چیده شده اند که می توان طی یک مسیر بدون اینکه از یک فضا دو بار عبور کرد. به تمام نقاط ساختمان و اتاقها دست یافت. اتاق خوابها طوری چیده شده اند که کمترین مسیر برای رسیدن به آنها طی شود و یا به عبارت دیگر از راهروی کمتری استفاده شود. فضای اصلی زندگی به صورت یک طبقه مستقل از سطح زمین بلند شده و بالای فضای سرویس قرار گرفته است و یک سطح شیب دار اتصال و ارتباط سطوح مختلف را ممکن ساخته و تا بام ادامه یافته است.اتاق نشیمن در طبقه اول از سایر فضاها جدا شده است و یک فضای خصوصی را بوجود آورده است. طراحی تجاری وجود سرویس بهداشتی در هر اتاق یا نزدیکی آن علاوه بر دسترسی راحت موجب آسایش افراد می باشد. جا سازی بسیار خوب اتاق خوابها باعث دسترسی بسیار آسان و سریع از محل ورودی می باشد با این حال ورودی آنها از دید ناظر عبور کننده از طبقات مخفی است و فضاهای خصوصی را تشکیل می دهند. اتاق مطالعه باید طوری طراحی شود که بعد از خستگی و خیره شدن چشم به یک نقطه بتوان با یک قدم زدن و نگاه کوتاه به فضای بیرون و محیط اطراف رسید، این امر در ویلاساوا در طبقه همکف به صورت پنجره های یکسره و طویل به سمت شمال انجام گرفته است در این ویلا همجواریهای عمودی کاملاً فکر شده است مثلاً اتاقهای مطالعه و خواب بر روی اتاقهای نظیر خود در طبقه پایین قرار گرفته اند.نهارخوری وآشپزخانه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و ارتباط مناسبی با هم دارند.هر دو اتاق خواب اصلی توسط درهایی به بیرون راه دارند. هال بصورت فضای تقسیم یا مفصل عمل می کند که در آن ورودی اتاقهای خواب وجود دارد.دسترسی به پارکینگ باید ساده باشد که این امر در ویلا ساوا توسط رامپ وپله به خوبی انجام شده است.

(خانه ماشینی برای زندگی است)

کوربو اصلیتی فرانسوی و دارای دیدگاه های نزدیک به فرانسویان بود,از آن جا که ماشین نزد فرانسویان چیزی جز یک اسباب بازی نیست که زیباتر از تولیدات سایر کشورهاست(بدلیل خلق و خوی خوش آنها)بنابراین جمله فوق به معنای این است که ( یک خانه باید همانند یک ماشین زیبا باشد)

در مرحله اول، او هر بنا را جزئی از شهر تخیلی خود می داند؛ طراحی ویلا مینیمال ثانیاً می کوشد تا نشان دهد که چگونه معماری، فیزیک و فرهنگ زندگی را غنا می بخشد. واسطه ظهور تفکر او یک فرم هندسی کنترل شده و دارای ارتباطات منحصر به فرد با طبیعت است. زمانی که ویلا ساوا ساخته شد، تحلیل طراحی ویلا ساوا پواسی شهر کوچکی در شمال غربی پاریس بود. سایت ویلا علفزاری واقع در حومه شهر بود که توسط انبوهی از درختان محصور شده و دارای چشم اندازهای مناسبی به سوی شمال غرب بود. طراحی ویلا ساوا آخرین و بهترین ویلای سبک پیوریست برای جلوه دادن اختراعاتی است که لوکوربوزیه قبلا ً در موضوعات متعدد تست و تصحیح کرده بود آنچه که او به عنوان پنج نکته در معماری جدید ذکر کرده بود، یعنی پیلوت، باغچه بام، پلان باز، نمای آزاد و پنجره های کشیده، همگی در این طرح همراه این عنصر با مهارت طراحشان در حرفه خود با یکدیگر به خوبی ترکیب شدند با کارفرمایی روشنفکر و متمول در یک سایت بدون محدودیت، تمامی شرایط برای خلق یک شاهکار آماده بود. این اولین فرصت لوکوربوزیه برای طراحی ویلایی آزاد و بیپیرایه در مقیاسی بزرگ بود که از تمامی وجوه دید داشت.

در سال ۱۹۱۱هجده سال پیش از به اجرا رسیدن طراحی ویلا ساوا، لوکوربوزیه سفرهایی را به ترکیه، یونان و ایتالیا داشت.

ساختمان های باشکوهی مانند کلیسای سنت صوفیه در استانبول، پارتنون در آتن، پانتنون در رم و آثار شهر پمپی ،تأثیر شگرفی بر او گذاشتند و ایده های آثار بعدی او را رقم زدند. لوکوربوزیه به تناوب، نکاتی را که در سفرش مشاهده کرده بود، در دفترش یادداشت کرد؛ اگرچه در طراحی ویلا ساوا کمتر به وجوه بصری آن پرداخته شده؛ اما به شکلی واضح به نظر می رسد لوکوربوزیه در پروسه طراحی خود در تعامل و معماری معابد یونان باستان قرارداشته است. کالبد ویلا ساوا، ستون هایی را دارد که به واسطه آنها از روی زمین برخاسته و از مکانی بر فراز محیط پیرامون خود ایستاده است این ساختمان صرفاً به عنوان محیطی برای زندگی شناخته نشده؛ بلکه به عنوان مکانی از ادراک انسانی جدا از فرم و محیط پیرامونش می باشد. تحلیل ویلا ساوا او قصد داشت تا یک مکعب را بر فراز علفزار قرار دهد. هندسه انسانی بر فراز هندسه طبیعی. فرم مرکزی در مرکز یک سایت مرکزی قرار گرفته است. یک فرم افقی در میان یک مکان افقی. لوکوربوزیه قصد داشت تا یک تأکید ممتد را نسبت به این فرم، فراهم آورد قسمت ورودی با توجه به قدرت چرخش یک ماشین و با توجه به پویایی بنیانی میان احجام منفی و راست گوشه، هزینه ساخت ویلا شکل گرفته است که این نشانگر تلاش لوکوربوزیه برای تحقق بیان معمارانه ی انگار هی ماشین در این تحلیل طراحی ویلا ساوا چیدمان اصلی فرم ها و سازه ها بسیار ساده است. یک مکعب کم ارتفاع و تقریباً مربعی شکل در پلان دارای پنجره های طولانی در چهارسمت خود بوده و توسط پیلوت از روی زمین بالا آمده است.

ویلا ساوا

ویلا ساوا

۵اصول سبک طراحی ویلا ساوا

تحلیل ویلا ساوا اندازه این مکعب توسط دو عامل ثابت تعیین می شود؛ ساخت ویلا در باغ حداکثر شیب رامپ پیاده و حداقل شعاع گردش اتومبیل درست مانند موضوعات یک نقاشی سبک پیوریست. این رامپ و فضای گردش اتومبیل باید در قالبی که توسط مکعب کلی طراحی تعریف می شد، تحلیل طراحی ویلا ساوا جای می گرفت. دیوار پرده ای منحنی شکل که بر روی اتاق آفتابگیر بالای سقف، سایه می اندازد و مشخصه ی شبیه یک کشتی به ویلا می دهد، تنها چیزی است که از سوئیت و اتاق خواب اصلی طبقه دوم در طرح اصلی باقی مانده است. این نکته قابل ذکر است که در طرح نهایی، فضای کمی کاملاً محصور شده و قابل استفاده برای کارفرما است.تحلیل طراحی ویلا ساوا بدون احتساب پارکینگ و اتاق های خدمه واقع در طبقه همکف، تحلیل ویلا ساوا فضای قابل استفاده شخصی تنها شامل سالن، سه اتاق خواب، یک اتاقمخصوص خانم خانه، دو حمام و یک طراحی آشپزخانه است. تمامی این فضاها در یک تراز قرار دارند و اکثر فضاهای باقیمانده به تراس اختصاص داده شده و به عنوان یک اتاق بدون سقف و گسترشی از اتاق مخصوص خانم خانه محسوب میشود که مسقف بوده؛ اما بازشویی به سمت تراس دارد رامپ نکته ای کلیدی در این طرح است که از هال ورودی تماماً شیشه برخاسته و با طی کردن دو سطح به طبقه اصلی ساختمان می رسد، جایی که رامپ به تراس می رسد و از آنجا دو طبقه دیگر تا رسیدن به اتاق آفتابگیر طبقه بالا ادامه می یابد. عنصر همراه این رامپ که یک پلکان مارپیچ می باشد؛ اگرچه عنصری زیباست؛ اما فقط برای استفاده خدمه به عنوان میانبر به کار می رود

نحوه طراحی رمپ ویلا ساوا

 راه پله ویلا ساوا

موزائیک کاری قطری کف هال ورودی دیوار تمام شیشه ای ورودی که کاربری سالن و تراس را جدا کرده و از نظر فضایی به یکدیگر پیوند می دهد. صندلی کاشی کاری شده ی حمام خانم ساوا محدوده پلکان مارپیچ که شبیه دودکشکشتی است و نیز پنجره بدون شیشه ای در اتاق آفتابگیر بالا که مسیر پیاده را در بالای رامپ با قاب، دید زیبایی از دره  سین در دوردست به انتها می رساند ارتباط فضایی میان سالن، تراس، تراس سرپوشیده و خطوط مایل، معرف رامپ نوع دیگری از سازماندهی رابه نمایش می گذارند. جعبه گل و میز داخل تراس حالت رایج در کلیت بنا را تکرار می کند. تحلیل ویلا ساوا مربع ترکیب شده با جعبه گل درون تراس نورگیر سقفی گاراژ طبقه پایین است حجم کمد مشابه یک دیواره فضای داخل اتاق خواب را ترسیم می کند. طاقچه های زیر پنجره ها و درون کمد، یک سطح افقی پیوسته را به وجود می آوردحمام و طراحی تراس ویلا اصول سلامتی، نیاز به آفتاب، هوا و نظافت را به گونه ای نمادین به نمایش می گذارند فرم و فضا با پدید آوردن انواع مختلفی از حصارها،  گشودگی ها و فعل و انفعال های فضایی ،واسطه های بیان ارتباط بنا و محیط پیرامون هستند. دیوار شیشه ای فضای ورودی ارتباط میان فضای داخل و خارج را برقرار می سازد. طراحی ویلا کلاسیک پیوستگی فضایی درجات مختلفی از محدودیت را معرفی می کند سطح سقف و خلوص هندسی موجود در ویلا در مفاهیم عقلانی و خلوص منطقی معماری، نمادین لوکوربوزیه را نشان می دهد با توجه به آنچه پیش آمد، تحلیل ویلا ساوا می توان نتیجه گرفت نظم و وضوح بازتاب های تفکرات او درباره معماری این دوره بوده اند. ایده آل او در این دوره، رسیدن به ساختاری قابل قیاس با کارآیی و دقت ماشین بود. فرم و مصالح معرف مفاهیم نمادین هر طبقه ی ویلا، بازندودی از گرایش لوکوربوزیه به سوی ماشین هستند. تحلیل ویلا ساوا حجم ورودی ای که موتور ماشین را به یاد می آورد. تراس بام، کشتی های اقیانوس پیما را تداعی می کند و محدوده نشیمن، معرف از دست رفتن صورت های متداول فرم و فضا و ماحصل ظهور نوع جدیدی از آزادی انسانی است، انسانی نوین که حیات ساخت ویلا کلاسیک خود را در همگنی با ماشین می جوید.

تخریب ویلا در سالهای اولیه

ویلا به جهت ارزش در معماری بازسازی شده

راهنمای تماس با ما

شما میتوانید در هر زمینه ای از ساختمان از خرید زمین تا ساخت ویلا و طراحی ویلا با کارشناسان، طراحان، مهندسین اجراء و نظارت ما تماس حاصل فرمایید، با ما در تماس باشید، بنابراین ما می توانیم صحبت کنیم یا با هم ملاقات کنیم و ببینیم ارزش ها و ایده های یکسانی را به اشتراک می گذاریم یا نه. اگر تفاهمی خوبی داریم ، این می تواند اولین قدم برای ایجاد ویلای رویایی شما باشد.

اگر میخواهید زندگی شخصی و مهندسی خود را یک عمر بیمه کنید چک لیست های ساختمانی را تهیه کنید.

    1. چک لیست ساختمان
    2. چک لیست عملیات مکانیکی
    3. چک لیست الکتریکال

رضا امیریمشاهده نوشته ها

ساختمانها و محیطهای اطراف آنها همیشه داستانهای تامل برانگیزی ارائه کرده اند که در نهایت من را به شناخت ، نوشتن و مطالعه معماری سوق می دهد. من در سال 95 فارغ التحصیل شده ام ، می خواهم شغلی را دنبال کنم که به من کمک کند بینش و روایت های مربوط به معماری را با ابزاری که به بهترین شکل درک می کنم ، یعنی نوشتن ، به اشتراک بگذارم. من احساس می کنم نیاز به دانستن دنیای هنر و معماری با دیدگاهی است که به تقویت ایده ها کمک می کند و بحث های مفصل را در سراسر جهان ایجاد می کند. ساختن با کلمات باعث شده است که من بتوانم معنی و اهمیت واقعی معماری و بازنمایی آن را در زندگی روزمره خود درک کنم ، به همین دلیل مشتاق تبدیل شدن به یک داستان نویس هستم که مردم را از درجه و اولویت معماری آگاه می سازد. رضا امیری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

خانهوبلاگواتس آپتماس