×
×

چک لیست اجرای رنگ نما سیمانی

  • کد نوشته: 14831
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای چک لیست اجرای رنگ نما سیمانی بسته هستند
  • به گزارش ساخت خانه : چک لیست عملیات ساختمانی چک لیست اجرای رنگ نما سیمانی شمــاره: تـاریــخ: پیوست: منابع: * مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی نشریه شماره 55 ** مقررات ملی ساختمان طـرح: ویلا کلاسیک                                           […]

    چک لیست اجرای رنگ نما سیمانی
    به گزارش ساخت خانه : چک لیست عملیات ساختمانی

    چک لیست اجرای رنگ نما سیمانی

    شمــاره:

    تـاریــخ:

    پیوست:

    منابع:

    * مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی نشریه شماره 55

    ** مقررات ملی ساختمان

    طـرح: ویلا کلاسیک                                                             بلوک / بلوکها:

     

    شمـاره نقشه:

     

    شماره دستورالعمل:

     

    پروژه:                                                             طبقه / طبقات:

     

    فــاز:                                                             واحد / واحدها:

     

     

     

     تایید پیمانکار  نام و نام خانوادگی:                                                 تاریخ:                                                          امضاء:
    ردیف شرح فعالیت         کاربرد ندارد کنترل اولیه            کنترل نهایی شرح عدم انطباق منبع شماره

    بند

    تایـیـد تعمیر(اصلاح) تغییرمعیارپذیرش مردود(تخریب،مرجوع) تاریخ
    1 کنترل کیفیت زیرسازی
    2 کنترل نهایی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی
    3 کنترل رنگ نما با نمونه و مشخصات فنی و تاریخ مصرف
    4 خشک بودن و تمیزی زیرکار * 20-3-2-1
    5 پوشاندن دروپنجره و محل هائیکه نباید رنگ شوند
    6 زیرسازی و اجرای پرایمر
    7 کنترل دمای مناسب محیط
    8 اجرای آستر و پوشاندن زیرکار * 20-3-3-2
    9 اجرای رنگ با پمپ و یا قلم در لایه های لازم * 20-3-3-2
    10 کنترل ضخامت و سطح تمام شده رنگ
    11 اجرای سیلر در صورت نیاز
    12 لکه گیری و تمیزکاری * 20-3-3-1
    توضیحات:
     

     

     

    تایید می شود:

    نام و نام خانوادگی:

    تاریخ:

    امضاء:

     

     

     

    تایید می شود: مسئول کنترل کیفیت

    نام و نام خانوادگی:

    تاریخ:

    امضاء: طراحی نما ویلا

     

     

     

    تایید می شود: مدیریت کنترل کیفیت

    نام و نام خانوادگی:

    تاریخ:

    امضاء:

    پیوست چک لیست عملیات ساختمانی

    اجرای رنگ نما روی سطوح سیمانی

    20-3-2-1 آماده کردن سطوح اندودکاری

    یکی از مسائل مهم در نقاشی سطوح اندود کاری ، فراهم ساختن تدارکات مناسب به منظور آماده نمودن آن سطوح برای پذیرفتن رنگ است. واژه تدارک نه تنها شامل تمیز کردن، صاف کردن، و یا سایر عملیات لازم بوده، بلکه شامل پیش بینی و تمهیدات مناسب برای دوران عمل آمدن رنگ نیز می باشد. دوران عمل آمدن به زمانی اطلاق می گردد که پس از سپری شدن آن مدت می توان اطمینان حاصل نمود که سطوح رنگ شده به حالت ثابت و مناسبی برسد، این پیش بینی مخصوصاً در مورد سطوح بتنی و سیمانی و سایر اندودها، بسیار مهم است . سطح آماده برای رنگکاری باید تمیز ، خشک و سفت بوده، ولی ترد و شکننده نباشد و حتی الامکان به شرایط ثابت و پایداری رسیده باشد. این سطح باید چنان صاف و نرم باشد که بتوان سطح نهایی رنگ شده مورد لزوم را با استفاده از رنگ مناسب به دست آورد.

    الف- آماده کردن سطوح گچی

    قبل از رنگکاری روی اندودهای گچی ابتدا باید موجهای گچ را به وسیله کاردک و سمباده ، لکه های بزرگ روی دیوار را به وسیله گچ زنده و ترکهای کوچک را با گچ کشته بگیرند و سپس روی آن سمباده نرم بزنند تا آماده پذیرش بطانه گردد.

    یکی از مشکلات رنگکاری روی سطوح گچی شوره زدن آنست، مشکل شوره زدن از وجود نمکهای معدنی محلول در سطوح گچی ناشی می شود. نمک موجود در این سطوح بیشتر سولفات سدیم است که منشاء آن ناخالصیهای گچ یا سطوح سیمانی و آجری زیر آن است. این قبیل نمکها در خلال زمان خشک شدن گچ، می توانند آثار مخرب شدیدی روی سطوح رنگ آمیزی شده گچی به وجود آورند. مقاومت به شوره زدن موقعی می تواند به طور کامل ایجاد شود که گچ قبل از رنگ زدن کاملاً خشک شود. در جاهایی که این کار به هر علت امکان نداشته باشد، استفاده از پوششهایی که مقاومت مناسبی در مقابل نفوذ پذیری آب دارند و فیلمی با سطح یکنواخت تولید                می­کنند، مقاومت قابل قبولی در مقابل شوره زدن نشان خواهند داد. پوششهایی که بیش از حد رنگدانه دارند و یا بیش از اندازه آب در آنها نفوذ می کند، مقاوم نیستند. در این گونه مواقع به عنوان نمونه می­توان از یک سیلر لاستیک کلردار شده ] 1[ که غلظت حجمی رنگدانه آن حدود (15%) است، استفاده نمود.

    ب: آماده کردن سطوح اندود سیمانی و بتنی

    رنگ آمیزی روی سطوح اندود سیمانی و بتنی وقتی مجاز است که این سطوح کاملاً خشک شده باشند . مشکلات رنگکاری روی سطوح خشک نشده سیمانی، از باقیمانده رطوبت آب مورد مصرف برای ساخت و یا عمل آوردن آنها ناشی می­شود. این رطوبت باعث ترکیب مواد قلیائی سیمان با رنگهایی که نسبت به قلیا حساس هستند می شوند. وقتی سطوح بتنی و سیمانی کاملاً خشک شوند، این خطر کاهش می یابد.

     

     

     

    مشکل دیگری که ممکنست بروز نماید، خلل و فرج گوناگون و گاهی ترکهای بیش از حد در سطوح بتنی است که باید قبل از رنگ آمیزی نسبت به اصلاح آنها اقدام نمود. به طور کلی رنگهای مورد مصرف برای سطوح سیمانی باید دارای ]2[ PH بالا باشند. پاره ای از سطوح اعضا و قطعات پیش ساخته ممکن است کاملاً صاف باشند، در این موارد باید تدابیری برای حصول اطمینان از چسبندگی رنگ با سطوح زیرین آنها اتخاذ گردد.

    روغنهایی که در موقع قالب بندی مورد استفاده قرار گرفته و روی سطوح بتنی باقی می مانند ممکنست باعث از دست رفتن یا کم شدن خاصیت چسبندگی رنگ به سطح گردند، این گونه لکه های روغنی را باید با برس زدن، سائیدن و یا شستشو با مواد پاک کننده برطرف نمود.

    سطوح بتنی را قبل از رنگ­آمیزی باید با جاروی سفت، برس سیمی ،آب تحت فشار و یا هوای فشرده از آلودگی یا گردو و غبار پاک کرد.

    20-3-3-2 رنگ­آمیزی روی سطوح بتنی، نمای ساختمان رومی سیمانی و سطوح آزبست و سیمان

    رنگ­آمیزی روی سطح بتنی و سیمانی که روی آنها با ماله آهنی پرداخت شده باشد، مشکل بوده و پس از شستشو با آب باید این سطوح را با اسید سولفوریک رقیق شسته و سپس آن را سائید. رنگکاری روی سطوح بتنی تخته  ماله­ای و نمایان ]2[ آسان تر بوده و می توان پس از تمیز کاری نسبت به نقاشی این سطوح اقدام نمود. همان طور که در بند 20-3-2-1 ب بیان گردید، سطوح سیمانی دارای خاصیت قلیائی می باشند و رنگهای مورد مصرف باید از نوع ویژه و مقاوم در مقابل قلیائیها انتخاب شوند. قبل از زدن آستر باید سطح مورد نظر را با یک قشر مخلوط سرنج]3[ و روغن بزرگ جوشانده اندود کرد. رنگهای مورد مصرف روی سطوح سیمانی می توانند رنگهای سیمانی با رنگدانه کم، رنگهای آمولسیونی، رنگها لاستیک کلردار شده ]4[ تا رنگهای پلیمر وینیل ]5[ و بالاخره رنگ بر پایه رزین آلکید ]6[ باشند. این رنگها را معمولاً در دو قشر و با استفاده از قلم مو به کار می برند. رنگ­آمیزی سطوح آزبست و سیمان نیز عیناً شبیه رنگ آمیزی سطوح بتنی است.

     

    مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر : 

    قیمت نقاشی ساختمان وکاغذدیواری
    طراحی آپارتمان 160 متری
    ساخت ویلا ساده

    مراحل ساخت ساختمان ها

    اخذ مجوز ساخت ویلا
    مشارکت در ساخت منطقه 9

    تبصره 7 کمیسیون ماده 100

    اجرای وال پست جان پناه

    آموزش ترکیب رنگ ها

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.