×
×

کاربرد ورق فولادی در ساختمان: انواع ورق فولادی صنعت ساختمان‌سازی

  • کد نوشته: 40773
  • ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
  • دیدگاه‌ها برای کاربرد ورق فولادی در ساختمان: انواع ورق فولادی صنعت ساختمان‌سازی بسته هستند
  • امروزه با پیشرفت صنایع و رونق کارخانجات صنعتی از ورق فولادی استفاده زیادی می‌شود. می‌توان این گونه بیان کرد که کاربرد ورق فولادی در ساختمان‌ها به قدری زیاد شده که جز نیاز‌های اساسی و پایه‌ای به حساب می‌آید. کارخانجات معروف در شهر‌های اصفهان، اهواز و گیلان در تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‌کنند. به صورت کلی […]

    کاربرد ورق فولادی در ساختمان: انواع ورق فولادی صنعت ساختمان‌سازی

    امروزه با پیشرفت صنایع و رونق کارخانجات صنعتی از ورق فولادی استفاده زیادی می‌شود. می‌توان این گونه بیان کرد که کاربرد ورق فولادی در ساختمان‌ها به قدری زیاد شده که جز نیاز‌های اساسی و پایه‌ای به حساب می‌آید. کارخانجات معروف در شهر‌های اصفهان، اهواز و گیلان در تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‌کنند. به صورت کلی صنعت گران ورق‌های فولادی را با روش تولید نورد انجام می‌دهند. هر ورق نوع منحصر به فردی دارد که با توجه به ویژگی و کاربردهایش، می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه مباحث بیشتری در زمینه ورق فولادی برای شما شرح می‌دهیم.

    کاربرد ورق فولادی در ساختمان

    اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل به شناخت انواع ورق فولادی و کاربرد آن‌ها در صنعت ساختمان سازی دارید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

    انواع ورق سیاه در صنعت ساختمان

    یکی از انوع پرکاربرد ورق‌های فولادی، ورق سیاه است. جالب است بدانید که این نوع ورق رنگ سیاهی بر تن ندارد و صرفاً چنین نامی یک اصطلاح معروف در بازار فولاد کشور ایران است. می‌توان این گونه بیان کرد که ورق سیاه به دلیل براق و صیقلی نبودن چنین نامی را از آن خود کرده است. صنعت گران ورق سیاه را با روش نورد انجام می‌دهند. ابتدا باید شمش فولادی را تا دمایی نزدیک به حالت ذوق قرار دهید تا حالت خمیری به خود بگیرد؛ بعد از انجام صحیح این مرحله، ورق وارد مراحل نورد می‌شود و به آرامی و با حوصله پهن می‌شود. این ورق تا جایی پهن و مسطح می‌شود که به حالت مکعب مستطیل تبدیل شود. با این فرایند ورق سیاه آماده تحویل می‌شود.

    ورق سیاه در صنعت کاربرد زیادی دارد. از این ورق برای بدنه خودرو‌ها، ورق کف خودرو، انواع پروفیل‌ها، تانکر‌سازی و کشتی‌سازی استفاده می‌شود. قیمت ورق آهن از این نوع و انواع دیگر، همواره متغیر است.

    ورق روغنی

    بعد از ورق سیاه، ورق روغنی یکی از ورق‌های فولادی معروف محسوب می‌شود. این ورق نیز حالت چرب بودن نداشته و صرفاً به دلیل صیقلی و براق بودن آن نام ورق روغنی را به خود گرفته است. در تولید ورق‌های روغنی بر خلاف ورق سیاه از روش نورد سرد استفاده می‌شود. از آنجایی که در تولید این محصول از فرایند نورد سرد استفاده می‌کنند، ورق روغنی حالتی براق مانند به خود می‌گیرد. اصولاً صنعت گران با هدف تولید ورق‌هایی مرغوب و با ضخامت کم به سراغ تولید ورق‌های روغنی ‌می‌روند.

    از ورق روغنی بیشتر برای تولید ورق‌های گالوانیزه، لوازم خانگی مثل اجاق گاز و روکش‌های یخچال، تولید انبوه لوله و… استفاده می‌کنند.

    کاربرد ورق گالوانیزه در ساخت و ساز

    در برهه‌ای از زمان صنعت گران برای مصارف ساختمانی و تولید قطعات خودرو‌ها از روق‌های فولادی استفاده می‌کردند؛ اما این ورق‌ها به دلیل زنگ زدگی و خوردگی بیش از حد یک چالش و مشکل بزرگی برای صنعت گران بود. از طرفی تولید ورق‌های با کیفیت و مقاوم با توجه به هزینه‌هایی که نیاز داشت، به صرفه و اقتصادی نبود. با این وجود پس از مدتی ورق‌های گالوانیزه برای رفع نیاز‌ها و دغدغه‌های صنعت گران تولید و ارائه شدند. البته لازم به بیان است به جز ورق گالوانیزه روش‌های متعدد دیگری نیز وجود دارد، اما ورق گالوانیزه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت بهترین گزینه برای صنعت گران است. به نقل از آهن رسان، یکی از معتبرترین بنگاه های خرد و فروش آهن آلات:

    برای تولید ورق‌های گالوانیزه ابتدا می‌بایست ورق روغنی را در مخزنی مذاب روی غوطه ور کنند و سپس با توجه به ضخامتی که مد نظر دارند، روی سطح ورق قرار گیرند. از ورق‌های گالوانیزه برای تولید لوله‌های انتقال آب، تولید کابینت منازل، تولید سقف سوله و… استفاده زیادی می‌شود.

    ورق‌های اسیدشویی

    یکی دیگر از انواع ورق‌های فولادی در صنعت ساختمان‌سازی، ورق اسید شویی است. این ورق با ورش نورد گرم انجام می‌شود. برای تولید این نوع ورق ابتدا باید ورق مربوطه را در دستگاه‌های مخصوص قرار داده و به خط اسید شویی وارد نمایید. در مرحله خط اسید شویی ورق از داخل مخزن‌های اسید عبور می‌کند. بعد از انجام این فرایند مجدد به حالت کلاف جمع می‌شود. از این ورق برای ساخت رینگ و شاسی خودرو و صنایع کشتی‌سازی استفاده می‌کنند.

    ورق رنگی

    ورق رنگی نوع دیگری از ورق‌های فولادی به حساب می‌آید. این ورق در واقع همان ورق گالوانیزه‌ای است که با استفاده از یک پوشش رنگی الکترواستاتیک پوشانده شده است. ورق‌های رنگی در ۱۵ رنگ متنوع تولید می‌شوند. کاربرد رایج ورق‌های رنگی بیشتر در آلاچیق، شیروانی، لوازم خانگی، لوازم اداری، سقف سوله و… است.

    برای تولید ورق‌های رنگی ابتدا کلاف گالوانیزه به بخش آماده‌سازی منتقل می‌شود. با انجام فرایند‌هایی تمامی چربی‌ها و مواد ناخالص ورق پاکسازی می‌شود. بعد از این مرحله ورق رنگی را از بین غلتک‌های برس عبور می‌دهند تا بتوانند سطح ورق را صاف و یکنواخت کنند. بعد از انجام تمامی مراحل، سطح ورق را با آب شست و شو داده و در دمایی مناسب خشک می‌کنند.

    از ورق‌های رنگی در صنایع فلزی و ساختن لوامزم خانگی منازل استفاده زیادی می‌شود. همچنین یکی از کاربرد‌های مهم ورق رنگی استفاده در صنعت حمل و نقل مانند اتاقک خودرو و ماشین سنگین است.

    ورق آجدار

    یکی دیگر از انواع ورق‌های فولادی، ورق آجدار نام دارد. ورق آجدار به ورقی گفته می‌شود که روی سطوح مختلف آن برجستگی‌های هندسی متفاوتی وجود داشته باشد. اکثر ورق‌های فولادی سطحی صاف دارند؛ با این وجود امکان حرکت و قرار دادن شی روی این ورق‌ها امکان‌پذیر نیست و اجسام به آسانی از روی این ورق‌ها سر می‌خورند؛ برای رفع این موضوع ورق‌های آجدار تولید شده‌اند. این ورق‌ها امکان حرکت روی سطوح را فراهم می‌کنند.

    برای تولید ورق‌های آجدار از ورق‌های سیاه و روغنی استفاده زیادی می‌شود. یکی از روش‌های رایج تولید ورق‌های آجدار به این صورت است که پس از انجام پروسه تولید ورق، محصول را به دستگاه آج زنی وارد کرده و اشکال استاندارد و اصولی روی ورق ایجاد می‌گردد.

    برای کف پل‌های عابران پیاده، کف کامیون‌ها، سطح بعضی از دستگاه‌های صنعتی، پله‌های اضطراری و… از ورق آجدار استفاده می‌شود.

    کاربرد  ورق فولادی آلیاژِی در ساختمان

    ورق آلیاژِی نوع دیگری از ورق‌های فولادی است. از این ورق در صنعت‌های متفاوتی استفاده می‌شود. ورق آلیاژِ تا حدی جز یکی از ورق های پراستفاده به حساب می آید. معنی کلمه آلیاژ، ترکیب کردن و ادغام کردن است. فرض کنید چند فلز را با هم ترکیب کرده‌اید؛ زمانی که بر اثر ترکیب چندین محصول، ماده جدیدی خلق می‌شود فرایند آلیاژ گفته می‌شود. می توان این گونه نتیجه گرفت که ورق آلیاژِ بر اثر ترکیب کردن چندین ماده و انجام فرایند های متعددی تولید می شود.

    لازم به ذکر است ورق‌های آلیاژی به دو دسته نورد سرد و نورد گرم تولید و عرضه می‌شوند. از طرفی این نوع ورق فولادی به دو دسته متفاوت رول فرم و شیت فرم طبقه‌بندی می‌شود. از این ورق برای ساختن کشتی، صنایع پتروشیمی و مخازن حمل سوخت استفاده زیادی می‌شود.

    ورق استیل

    ورق استیل دارای خواص مکانیکی زیادی است. این ورق فولادی به دلیل آلیاژی که در درون خود جای داده است دارای خاصیت مکانیکی زیادی است. ورق استیل از دوام عمر بالا و کیفیت مناسبی برخوردار است. از این ورق برای صنعت غذایی و ساختن تانکر‌های گوناگون استفاده می‌شود.

    ورق آلومینیوم

    و اما یکی از ورق‌های پرمصرف در صنعت فولادی، ورق آلمینیوم است. این ورق به دلیل ماهیتی که دارد از وزن و مقاومت کمتری بهره‌مند است. برای تولید ورق آلمینیوم از روش نورد گرم استفاده می‌شود.

    شما می‌توانید برای صنعت حمل و نقل غذا، صنعت نظامی، ساخت و طراحی لوازم خانگی، مخزن‌های سوخت و… از ورق آلمینیوم استفاده کنید.

    کاربرد ورق فولادی ضد سایش در صنعت ساختمان

    امروزه در صنعت‌های متفاوت از ورق ضد سایش استفاده زیادی می‌شود. این ورق در معدن‌های سنگ و موضوعاتی مثل نوار مقاله و ساخت و ساز کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد. این ورق یک نوع ورق آلیاژی کربنی است که دارای مقاومت و استحکام بالایی است.

    کاربرد ورق سایش در ادوات کشاوری، معدن، ماشین‌سازی و خودرو است.

    ورق فولادی پانچ

    این ورق دارای حفره‌های زیادی روی سطح خارجی آن است؛ با این ویژگی شما به راحتی قادر هستید ورق پانچ را تشخیص دهید. برای پانچ کردن این ورق بیشتر از دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شود.

    ورق قلع اندود

    آخرین نوع ورق‌های فولادی ورق قلع اندود نام دارد. این ورق به عنوان ورق تین پلیت نیز شناخته می‌شود و جز دسته ورق‌های فولادی است. اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر بررسی کنیم باید بگوییم که ورق قلع اندود از نظر ظاهر به ورق گالوانیزه شباهت زیادی دارد. البته از نظر تولید این دو ورق متفاوت هستند. از ویژگی‌های بارز این ورق می‌توان به قابلیت رنگ کاری مطلوب، سطوح صاف و یک دست و پیشگیری و مقاومت در برابر فرسایش اشاره کرد. کاربرد ورق قلع اندود در ساخت قوطی کنسرو، ساخت انواع قابلمه، قطعات اتومبیل و… است.

    البته توجه داشته باشید که انواع دیگری از ورق‌های فولادی نیز وجود دارند اما به دلیل گستردگی، ذکر آن‌ها در این مقاله امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید با مطالعه بیشتر تمامی این نوع ورق‌ها را به خوبی شناسایی کنید. شناخت و آگاهی ورق‌های فولادی باعث می‌شود شما بتوانید انتخاب‌های مؤثر‌تر و درست‌تری داشته باشید و مواد و ورق فولادی مرغوب تری برای صنعت ساختمان‌سازی انتخاب نمایید. از همراهی همیشگی شما کاربران عزیز سایت آهن‌رسان متشکریم. از شما کاربران عزیز سایت آهن رسان خواهشمندیم اگر نکته ای مبحثی در این مقاله ناگفته مانده است، در قسمت کامنت ها برای ما مطرح نمایید تا کاربران بتوانند از تجربیات ارزشمند شما استفاده کنند.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.