×
×

چرا باید از وال پست ها استفاده کنیم؟

  • کد نوشته: 39989
  • ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
  • دیدگاه‌ها برای چرا باید از وال پست ها استفاده کنیم؟ بسته هستند
  • به گزارش ساخت ویلا : معمولاً در ساخت و اجرای سازه های مسکونی، اداری و تجاری از دو نوع دیوارهای داخلی و پیرامونی استفاده می شود. این دیوارها از نوع دیوارهای غیرباربر بوده و عملاً تنها باید بار و فشار خود را تحمل کنند. با توجه به این موضوع هرچه وزن این دیوارها اندک باشد بهتر […]

    چرا باید از وال پست ها استفاده کنیم؟

    به گزارش ساخت ویلا : معمولاً در ساخت و اجرای سازه های مسکونی، اداری و تجاری از دو نوع دیوارهای داخلی و پیرامونی استفاده می شود. این دیوارها از نوع دیوارهای غیرباربر بوده و عملاً تنها باید بار و فشار خود را تحمل کنند. با توجه به این موضوع هرچه وزن این دیوارها اندک باشد بهتر است، چرا که وزن کم باعث می شود، وزن کلی سازه بالا نرود و ایمنی ساختمان بیشتر باشد. دیوارهای پیرامونی دیوارهایی هستند که در مجاورت کوچه و خیابان قرار دارند و دیوارهای داخلی دیوارهایی هستند که برای پارتیشن بندی ساختمان از آنها استفاده می شود. در مواردی این دیوارها علاوه بر وزن خود باید وزن متعلقانی را نیز تحمل کنند برای مثال در بیمارستان ها باید پیش بینی کنیم که چه تجهیزاتی بر روی دیوارها نصب می شوند و حتماً در زمان اجرا باید وزن تجهیزات نیز در نظر گرفته شده و دیواری با مقاومت مناسب اجرا شود.

    این نوع از دیوارها که در بالا توضیح دادیم، باید به درستی در زمان اجرا تسلیح شوند، یعنی با استفاده از المان هایی که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد، تقویت شوند تا در تکانش ها و لرزه های ناگهانی ایمنی کافی را داشته باشند. دیوارهای ساختمان که از نوع غیرباربر هستند از جمله اجزای غیرسازه ای ساختمان می باشند. اجزای غیرسازه ای اجزایی هستند که خود به سازه اصلی یعنی ستون ها، تیرها و فندانسیون اصلی ساختمان متکی هستند و در زمان بروز زلزله ها و تکانش ها در تحمل فشار ناشی از آن نقشی ندارند.

    پس باید این اجزا که دیوارهای ساختمان از آن نوع هستند با رعایت الزاماتی خاص اجرا شوند تا در زلزله ها کمترین تاثیر را از فشار و بار ناشی از آن داشته باشند و در عین حال کمترین میزان ریزش ها و خسارات را داشته باشند. چون در چند دهه گذشته شاهد خرابی ها و خسارت هایی بوده ایم که دلیل اصلی آن عدم مقاوم سازی و اجرای استاندارد دیوارها بوده است.

    برای اینکه میزان تاثیرپذیری دیوارها از فنداسیون سازه کمتر باشد و در زمان زلزله استقلال خود را حفظ کند از المان‌هایی با عنوان وال پست و میلگرد بستر برای مقاوم سازی دیوارها استفاده می شود.

    وال پست چیست و چه عملکردی دارد؟

    وال پست چیست

    وال پست چیست

    وال پست ساختاری است که دیوار را در داخل یک قاب حفظ کرده و به آن امکان داشتن حرکت کشویی و تلسکوپی را می دهد. و در عین حال محدودیت حرکتی به صورت افقی و عمودی را ایجاد می کند. به زبان ساده تر، وقتی زلزله ای بروز می کند، اگر دیوارها به صورت سنتی و بدون استفاده از وال پست به تیرها و ستون ها متصل گردد، فشاری مضاعف از اسکلت سازه به آن منتقل می شود و چون امکان حرکت به صورت افقی و عمودی برای دیوار فراهم نیست، دیوار دچار شکستگی، ریزش و تخریب می شود. وال پست یک استقلال حرکتی برای دیوار ایجاد می کند. فاصله ای میان دیوار و ستون و همین طور دیوار با سقف سازه ایجاد می کند و به دیوار امکان حرکت در داخل قاب، به صورت عمودی و افقی را می دهد.

    اجرای این المان باعث می شود تا در هنگامه تکانش ها، دیوار با کمترین میزان تاثیر از اسکلت ساختمان باشد و در زمان زلزله دچار تخریب کمتری شود.

    میلگرد بستر چیست و چه عملکردی دارد؟

    میلگرد بستر چیست

    میلگرد بستر چیست

    در کنار استفاده از وال پست باید از المان میلگرد بستر نیز استفاده کرد. این المان، ساختار پیچیده ای ندارد، اما تاثیر فوق العاده ای در مقاوم سازی دیوار دارد. قبلاً بلوکها و آجرها را با یک ملات بستر در کنار هم قرار می دادند و دیوار را اجرا می کردند. دیوار دارای یکپارچگی نبود و در صورت ایجاد تکانش ها، شاهد گسستگی دیوار از هم بودیم. اما میلگرد بستر، ساختاری دارد که در میان برخی از رج های دیوار قرار می گیرد و در ابتدا و انتها با استفاده از قلاب و گیره به صورت آزاد به ستون ها و وادارها متصل می شود و نقص عدم یکپارچگی دیوار را برطرف می کند. میلگرد بستر از میلگردهای آجدار و بدون آج تشکیل می شود.

    اجرای هر دوی این المان ها الزامی می باشد و باید طبق جزئیات و مقررات مربوط اجرا گردد. دارای انواع مختلفی هستند که دامنه کاربردی آنها را در شرایط متفاوت بالاتر می برد. مرجع قانونی و اصلی برای اجرای صحیح و همینطور ساخت استاندارد میلگرد بستر و وال پست، پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ می باشد. این پیوست با عنوان طراحی لرزه ای و اجرای اجزای غیرسازه ای معماری توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی ارائه شده است.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.