×
×

هر تن سنگ تراورتن چند متر مربع است

  • کد نوشته: 45287
  • ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
  • دیدگاه‌ها برای هر تن سنگ تراورتن چند متر مربع است بسته هستند
  • نگ تراورتن در صنعت ساختمان‌سازی در کشور ایران، نقش حیاتی دارد. مهم‌ترین این کاربرد در اجرای نمای ساختمان است. به‌علاوه از انواع سنگ تراورتن در اجرای راه‌پله و بخش‌های داخلی ساختمان مانند سرویس بهداشتی هم استفاده می‌شود. سنگی که تا اوایل دهه ۸۰ در ساختمان‌ سازی‌های ایران جایگاهی نداشت، جایگاه خود را پیدا کرد و […]

    هر تن سنگ تراورتن چند متر مربع است

    نگ تراورتن در صنعت ساختمان‌سازی در کشور ایران، نقش حیاتی دارد. مهم‌ترین این کاربرد در اجرای نمای ساختمان است. به‌علاوه از انواع سنگ تراورتن در اجرای راه‌پله و بخش‌های داخلی ساختمان مانند سرویس بهداشتی هم استفاده می‌شود.

    سنگی که تا اوایل دهه ۸۰ در ساختمان‌ سازی‌های ایران جایگاهی نداشت، جایگاه خود را پیدا کرد و در سال‌های اخیر به پر مصرف‌ترین سنگ ساختمانی تبدیل شد. بله صحبت از سنگ تراورتن (Travertine) است. این سنگ نوعی سنگ آهک است که از تبخیر یا اسیدیته شدن آب چشمه‌های غنی آبگرم و رودخانه ها تشکیل می‌شود. دلیل وجود حفره‌ها و تخلخل در این سنگ وجود گازهای آب گرم هنگام تشکیل است.

    سنگ تراورتن زیبایی ، دوام و مقاومتی بالایی در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف دارد که همین دلایل باعث شده به عنوان یک سنگ ساختمانی پر کاربرد برای نما، کفپوش و دیوارها تبدیل شود. از دیگر مواردی که محبوبیت و مصرف این سنگ را در میان خریداران زیاد کرده قیمت سنگ تراورتن است که برای هر بودجه‌ای سنگ مناسب دارد.

    بنابراین تعیین مساحت این سنگ براساس وزن و برعکس آن، برای مهندسان و ساختمان‌سازها اهمیت زیادی دارد. این اهمیت هم به امنیت و سلامت سازه مربوط است و هم به برآورد هزینه‌ها.

    هر تن سنگ تراورتن بسته به ویژگی‌های آن می‌تواند مساحت متفاوتی داشته‌باشد. درواقع تراورتن‌های مختلف، میزان خلل و فرج متفاوتی دارند. این ویژگی باعث سبک یا سنگین بودن تراورتن می‌شود. از طرفی این سنگ و دیگر سنگ‌های ساختمانی در قطرهای مختلف برش داده می‌شود. مسلم است که تغییر قطر، باعث تغییر در وزن و مساحت سنگ می‌شود. همه این عوامل باعث می‌شود که وزن انواع مختلف سنگ تراروتن، متفاوت باشد. پس نمی‌توان پاسخ یک کلمه‌ای به سوال هر تن سنگ تراورتن چند متر مربع است، داد. برای اینکه بتوانید درک روشنی از رابطه وزن و مساحت سنگ تراورتن داشته‌باشید، بهتر است راهنمای زیر را مطالعه کنید.

     

    راهنمای محاسبه مساحت سنگ تراورتن بر طبق وزن

    برطبق دانش ساختمان‌سازی و مدیریت مصالح ساختمانی و البته تجربه مجریان صنعت ساختمانی، می‌توان مساحت سنگ تراروتن را با کمک راهکارهای زیر به دست آورد:

    • ابتدا نوع سنگ تراروتن را تعیین کنید: تسلط بر دسته‌بندی سنگ تراورتن می‌تواند به شما کمک کند، که بتوانید مساحت یک وزن مشخص از آن را حساب کنید. سنگ تراورتن دسته‌بندی گسترده‌ای دارد. این سنگ براساس میزان خلل و فرج هم انواع مختلفی دارد. به طور کلی سنگ تراورتن نوعی سنگ آهکی سبک و حفره‌دار است. از طرفی هر چه میزان خلل و فرج موجود در این سنگ بیشتر باشد، سبک‌تر یا به اصطلاح پوک‌تر است. درنتیجه این نوع تراورتن وزن کمتری داشته و سبک‌تر است. مساحت هر تن سنگ تراورتن در نوع پر خلل و فرج آن، بیشتر است.
    • ضخامت سنگ تراورتن را اندازه‌گیری کنید: سنگ تراورتن دارای ابعادی شامل؛ طول، عرض و ارتفاع است. ارتفاع درواقع همان ضخامت سنگ تراروتن است. این سنگ در قطرها یا همان ضخامت‌های مختلف برش داده می‌شود. هر چه قطر سنگ تراورتن بیشتر باشد، یک تن از آن مساحت کمتری را شامل می‌شود. البته در ایران تجهیزات و ابزار مناسب برای اینکه این سنگ را با قطرهای خیلی کم برش دهند، وجود ندارد. بنابراین معمولا قطر ثابتی از این سنگ در بازار ایران وجود دارد.
    • مساحت مکان موردنظر را با دقت اندازه بگیرید: قبل از اینکه اقدام به خرید سنگ کنید، مساحت آن را مشخص کنید. به این ترتیب از خرید سنگ اضافه و هدر رفتن هزینه خود جلوگیری خواهید کرد. برای اندازه‌گیری مساحت دیوارها، باید طول دیوراها را با هم جمع کرده و در ارتفاع دیوار ضرب کنید.
    • از فرمول محاسبه مساحت سنگ تراورتن استفاده کنید: خوشبختانه یک فرمول ساده برای مساحبه مساحت تراورتن بر اساس وزن وجود دارد. این فرمول به شرح زیر است:
    • وزن سنگ تراورتن برابر است با: (جرم حجمی سنگی) ضربدر (عرض) ضربدر (طول) ضربدر (ارتفاع)
    • توجه کنید که جرم حجمی سنگ تراورتن بسته به نوع آن، ۲.۵ تا ۲.۶ تن در متر مکعب است.
    • فرمول دیگر هم برای این کار وجود دارد که به شرح زیر است:
    • وزن سنگ تراورتن برابر است با: (وزن مخصوص سنگ) ضربدر (حجم کل سنگ)
    • ویژگی‌های تروارتن‌های موجود در بازار ایران را بشناسید: برای اینکه بتوانید خرید مناسبی داشته‌باشید، باید از ویژگی‌های سنگ‌های موجود در بازار ایران خبر داشته‌باشید. معمولا عرض تراورتن‌های بازار ایران ۴۰ سانتی‌متر است و به آن ۴۰ طولی می‌گویند. البته تراورتن ۳۰ طولی و ۳۵ طولی نیز در بازار ایران وجود دارد.
    • اگر امکان دارد، از متر استفاده کنید: با وجود اینکه فرمول‌های مختلف برای محاسبه مساحت سنگ تراروتن براساس وزن آن وجود دارد، در نهایت ممکن است در هنگام اجرا تغییراتی ایجاد شود. بنابراین اگر امکان دارد، بهتر است با متر خودتان مساحت یک تن از سنگ تراورتنی که قرار است در سازه موردنظر به کار ببرید، اندازه بگیرید. معمولا برای این کار از متر فلزی یا لیزری استفاده می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید نمونه کوچکی از اجرای سنگ موردنظر را ارزیابی کرده و آن را به کل پروژه تعمیم دهید.
    • در نهایت نتیجه را گرد کنید: وقتی مساحت یک وزن مشخصی از سنگ تراورتن به هر طریقی اندازه‌گیری می‌شود، باید نتیجه آن را گرد کرد. این کار در ساختمان‌سازی بسیار معمول است.

    نکته آخر

    در آخر باید به شما بگوییم که مهارت محاسبه مساحت سنگ تراورتن براساس وزن اهمیت زیادی دارد. اول اینکه محاسبه ابعاد سنگ برای اینکه برآورد دقیق وزن سازه را به دست آورید، ضروری است. دقت اندازه‌گیری و برآرود وزن و مساحت سنگ به کار رفته در آن، به طور مستقیم با امنیت و سلامت سازه ارتباط دارد. دوم اینکه سنگ تراورتن یکی از پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی است. این سنگ هم در نمای انواع سازه به کار می‌رود و هم در بخش‌های داخلی مانند لابی، آسانسور، سرویس بهداشتی و راه‌پله. به همین دلیل محاسبه مساحت این محصول براساس وزن اهمیت زیادی دارد.

    برگرفته از وبسایت آنلاین سنگ: onlinesang.com

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.