×
×

متعلقات اجاق گاز

  • کد نوشته: 46064
  • ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
  • دیدگاه‌ها برای متعلقات اجاق گاز بسته هستند
  • اجاق گاز یکی از ضروری‌ترین لوازم هر آشپزخانه‌ای درنظرگرفته می‌شود که از قطعات و متعلقات مختلفی تشکیل شده است. درصورت درست کار نکردن هر یک از این قطعات عملکرد اجاق گاز به‌درستی انجام نخواهد شد. بنابراین افراد باید با قطعات و متعلقات اجاق گازها آشنا شوند تا به‌راحتی بتوانند از این وسیله محافظت و نگهداری […]

    متعلقات اجاق گاز

    اجاق گاز یکی از ضروری‌ترین لوازم هر آشپزخانه‌ای درنظرگرفته می‌شود که از قطعات و متعلقات مختلفی تشکیل شده است. درصورت درست کار نکردن هر یک از این قطعات عملکرد اجاق گاز به‌درستی انجام نخواهد شد. بنابراین افراد باید با قطعات و متعلقات اجاق گازها آشنا شوند تا به‌راحتی بتوانند از این وسیله محافظت و نگهداری کنند و درصورت خراب‌شدن هر یک از آن‌ها مشکل به‌وجودآمده را برطرف سازند. ترموکوپل اجاق گاز در میان قطعات این وسیله از اهمیت بالایی برخوردار است. این قطعه در ایجاد شعله پایدار کاربرد دارد.

    معرفی متعلقات اجاق گاز

    هر اجاق گاز از چندین قطعه مختلف درست شده و هر یک از این قطعات وظیفه خاصی را برعهده دارند. درصورت خراب‌شدن هر یک از این قطعات، اجاق گاز قادر نخواهد بود به‌درستی کار کند. درصورت خراب‌شدن متعلقات اجاق گاز، امکان به‌وجود آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیری وجود دارد. به‌همین‌دلیل افراد باید پس از خراب‌شدن هر قطعه از اجاق گاز فورا برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنند.

    در مجموعه هاتیران به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده اجاق گاز در کشور انواع مختلف قطعات اصل و اورجینال اجاق گازها تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از میان قطعات مهم هر اجاق گاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • جعبه فندک و ترانس‌های ولتاژ
    • سیم فندک
    • ترموکوپل اجاق گاز
    • میکروسوییچ
    • شیر یا ولوم
    • پایه‌های اجاق گاز
    • بوبین
    • ترانس جرقه‌زن
    • سرشعله

    ترموکوپل اجاق گاز چیست؟

    یکی از قطعات اصلی موجود در اجاق گاز و سایر وسایل گازسوز، ترموکوپل است که وظیفه قطع جریان گاز پس از خاموش‌شدن شعله را برعهده دارد. برخی از افراد کار این قطعه را با کار میکروسوئیچ اجاق گاز اشتباه می‌گیرند. درحالی‌که وظیفه میکروسوئیچ قطع و وصل‌کردن جریان برق برای جرقه‌زدن فندک است. به‌طور کلی ترموکوپل و میکروسوئیچ دو قطعه مجزا هستند که کارهای مختلفی در اجاق گاز انجام می‌دهند.

    در حقیقت ترموکوپل اجاق گاز از دو فلز غیرهمجنس ساخته می‌شود که این دو فلز از یک سمت به‌هم متصل هستند. این قطعه به‌همراه قطعه دیگری به نام بوبین به‌منظور افزایش ایمنی و قطع جریان گاز درصورت خاموش‌شدن ناگهانی و غیرعمدی شعله در اجاق گازها تعبیه می‌شود. بنابراین درصورت سررفتن غذا و خاموش‌شدن شعله جریان گاز قطع خواهد شد و خطر انتشار گاز، انفجار و آتش‌سوزی را از بین می‌برد.

    نحوه کار ترموکوپل اجاق گاز

    ترموکوپل در کنار سرشعله اجاق گاز قرار دارد و این قطعه همانند یک مولد برق عمل می‌کند. با حرارت دیدن این قطعه تا دمای بالاتر از ۲۰۰ درجه، برق بسیار کمی درحدود چند میلی‌وات به تولید می‌رسد. این ولتاژ کم برق به قطعه دیگری به نام بوبین که بر روی شیر اجاق گاز قرار دارد، انتقال می‌یابد. بنابراین زمانی‌که ترموکوپل داغ‌شده ولتاژ لازم برای فعال‌ماندن بوبین را تامین کند، شعله گاز دیگر خاموش نمی‌شود.

    درحالی‌که اگر شعله گاز به هر دلیلی همچون سرریزشدن غذا یا وزش باد خاموش شود، حرارت به ترموکوپل اجاق گاز نمی‌رسد و دمای آن کاهش می‌یابد. درصورت افت دمای ترموکوپل، ولتاژ لازم برای فعال‌شدن بوبین نیز تولید نخواهد شد. با قطع این ولتاژ برق، بوبین خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهد و فنری که پشت هسته بوبین قرار دارد آن را به بیرون هدایت می‌کند و واشر آن مسیر اصلی گاز را می‌بندد.

    انواع ترموکوپل اجاق گاز

    هاتیران به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده اجاق گازهای رومیزی و متعلقات آن، مطابق با استاندارد اروپایی چهار مدل ترموکوپل تولید می‌کند. انواع مختلف ترموکوپل اجاق گاز تولیدشده در این مجموعه دارای نشان ملی به شماره ۸۸۷۶ و قابلیت اتصال سریع و نصب آسان هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

    ترموکوپل فیش آنتنی

    این مدل ترموکوپل به‌عنوان نسل دوم این قطعه شناخته می‌شود و نسبت به سایر انواع ترموکوپل‌ها سرعت عمل بالاتری دارد. علاوه‌بر این ترموکوپل‌های فیش آنتنی ازنظر ظاهر نیز با ترموکوپل‌های نسل اول متفاوت هستند. مدل‌های فیش آنتنی از دو سیم نازک درست شده‌اند، اما مدل‌های نسل اول فقط یک سیم ضخیم داشتند. اغلب این ترموکوپل‌های فیش آنتنی در اجاق گازهای صفحه‌ای کاربرد دارد.

    ترموکوپل تک فیش

    نسل اول این قطعه با نام ترموکوپل تک فیش شناخته شده است که سیم آن از جنس مس و با طول تقریبی ۶۰ سانتی‌متر و وزن تقریبی ۵۰ گرم درنظرگرفته می‌شود. این مدل از ترموکوپل اجاق گاز در مقایسه با سایر انواع این قطعه زمان بیشتری برای بازکردن مسیر جریان گاز و روشن‌کردن شعله نیاز دارد. این مدل اغلب در اجاق گازهای معمولی و رومیزی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

    ترموکوپل ارت‌دار

    نمونه‌های ارت‌دار از دو سیم غیرهم‌جنس تشکیل می‌شوند که یکی از سیم‌ها به نام سر منفی یا آلومل و سیم دیگر به نام سر مثبت یا کرومل درنظرگرفته شده‌اند. به‌طور معمول سیم منفی با رنگ سبز و سیم مثبت با رنگ قرمز مشخص می‌شود. ترموکوپل ارت‌دار رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع این قطعه است و می‌تواند در محدوده دمای بسیار بالا کار کند. علاوه‌بر این، مدل‌های ارت‌دار مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی خورنده دارند.

    ترموکوپل تایمردار

    یکی دیگر از انواع ترموکوپل اجاق گاز مدل تایمردار است. این مدل از دو سیم برنجی و مسی با وزن تقریبی ۵۰ گرم به تولید می‌رسد. این مدل معمولا برای اجاق گازهای تایمردار، فر برقی و کوره کاربرد دارد. این مدل ترموکوپل یا فیش محوری ۲ و ۹ به بوبین اجاق گاز و ازطریق یک مهره به ابعاد ۶ در ۰.۷۵ میلی‌متر به سرشعله اجاق گاز متصل خواهد شد.

    مزایای ترموکوپل اجاق گاز

    تمامی اجاق گازهای رومیزی تولیدشده توسط مجموعه هاتیران مجهز به ترموکوپل تولید شده‌اند. این قطعه از یک سمت به شعله گاز و از سمت دیگر به ورودی جریان گاز متصل شده است. همان‌طور که گفته شد با روشن‌شدن شعله‌های اجاق گاز رومیزی و با گرم‌شدن ترموکوپل اجاق گاز، جریان الکتریکی ایجاد می‌شود که این انرژی الکتریکی مسیر جریان گاز باز نگه می‌دارد.

    مزیت وجود این قطعه در اجاق گازها این است که در صورت خاموش‌شدن شعله بر اثر وزش باد یا سر رفتن غذا، جریان گاز به‌صورت خودکار قطع خواهد شد. در نتیجه این قطعه با جلوگیری از نشت گاز، مانع از بروز حوادثی نظیر آتش‌سوزی می‌شود. مزایای دیگر این قطعه عبارتند از:

    • برخورداری از ساختار ساده
    • عدم استفاده از متریال شکننده یا قابل اشتعال در ساخت این قطعه
    • برخورداری از قیمت مناسب
    • نصب سریع و آسان

    علائم خراب بودن ترموکوپل اجاق گاز

    اکنون که با نحوه کار و مزیت ترموکوپل آشنا شده‌اید، باید علائم خراب‌بودن این قطعه را نیز تشخیص دهید. افرادی که از اجاق‌های مجهز به ترموکوپل بهره می‌برند، به دو روش می‌توانند خراب‌بودن این قطعه را تشخیص دهند. ازآنجایی‌که درست کارنکردن ترموکوپل مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد، باید افراد درصورت تشخیص خرابی این قطعه فورا آن را تعمیر یا تعویض کنند.

    روش اول، تشخیص خراب‌بودن ترموکوپل اجاق گاز مشاهده شکل ظاهری آن است. درصورت جداشدن محل اتصال دو فلز این قطعه ازهم یا درصورت جداشدن واشر که دو فلز درونی و بیرونی ترموکوپل را به بوبین وصل می‌کند، می‌توان گفت این قطعه خراب شده است.

    روش دوم، شناسایی خرابی این قطعه این خواهد بود که شعله اجاق گاز به‌صورت پایدار روشن نمی‌ماند و پس از روشن‌شدن سریع خاموش می‌شود. درصورتی‌که خاموش‌شدن سریع شعله گاز به‌دلیل خرابی ترموکوپل است، افراد باید فورا این قطعه را تعویض کنند.

    جمع‌بندی

    یکی از مهم‌ترین قطعات اجاق گازها، ترموکوپل درنظرگرفته می‌شود. این قطعه از دو سیم فلزی ساخته شده است و درصورت خاموش‌شدن شعله، وظیفه قطع جریان گاز را برعهده دارد. در واقع ترموکوپل اجاق گاز باعث افزایش ایمنی اجاق گاز و یا هر وسیله گازسوز خواهد شد. ساختار و نحوه کار این قطعه بسیار ساده خواهد بود و افراد می‌توانند خرابی آن را ازطریق ظاهر آن یا روشن نماندن شعله اجاق گاز تشخیص دهند.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.