×
×

تکنیک‌های کاشت نهال گردو

  • کد نوشته: 47255
  • ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
  • دیدگاه‌ها برای تکنیک‌های کاشت نهال گردو بسته هستند
  • علی رغم تصور بسیاری از باغداران پیش از خرید نهال گردو باید به عملیات کاشت نهال گردو فکر کرد و تدابیر مهمی اندیشید؛ چرا که فرآیند کاشت صحیح و اصولی نهال گردو در باغات وسیع بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که درست و اصولی انجام نگیرد ممکن است باردهی درختان در سنین بازدهی […]

    تکنیک‌های کاشت نهال گردو

    علی رغم تصور بسیاری از باغداران پیش از خرید نهال گردو باید به عملیات کاشت نهال گردو فکر کرد و تدابیر مهمی اندیشید؛ چرا که فرآیند کاشت صحیح و اصولی نهال گردو در باغات وسیع بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که درست و اصولی انجام نگیرد ممکن است باردهی درختان در سنین بازدهی را به خطر بیاندازد و باغدار نتواند نتیجه زحمات خود را به خوبی مشاهده کند.

    با توجه به پیشرفت روزافزون علم در حیطه‌ی کشاورزی و باغداری نوین روش‌ها و تکنیک‌های بسیار نوین و اصولی‌تر تدوین شده است که با فراگیری و پیاده سازی آنها در باغ در هنگام کاشت نهال گردو می‌توانید عملکرد مطلوب‌تری را نیز از درختان گردو خود دریافت نمایید و گامی بزرگ در راستای تجاری سازی درختان گردو بردارید.

    در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به تفصیل این شیوه‌ها و تکنیک‌های نوین کاشت و پرورش نهال گردو را آموزش ببینیم.

    ۳ روش متداول کاشت نهال گردو در باغ

    همانگونه که گفته شده شیوه‌های نوین و اصولی‌تری برای کاشت نهال گردو به وجود آمده است که انتخاب هر شیوه و تکنیک بستگی به این دارد که شما باغدار عزیز قصد کاشت بذر یا نهال گردو ( https://paliznahal.ir/product-category/walnut/ ) را داشته باشید که در هر صورت روش کاشت نهال گردو از روش کاشت بذر گردو متفاوت خواهد بود. از جمله اقدامات مهمی که قبل از کاشت نهال گردو باید توسط باغدار صورت گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ● شناسایی شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه

    ● شناسایی منابع آبی و خاکی باغ و منطقه

    ● آزمایش بافت خاک و شناسایی مواد معدنی و کمبودهای خاک

    ● حفر گودال با عمق متناسب طول و عرض ریشه( حداقل ۶ سانت و حداکثر ۸ سانتی متر) در فواصل استاندارد ۶ الی ۷ متری از یکدیگر

    پس از انجام مجموعه اقدامات اولیه پیش از کاشت نهال بایستی ارقام نهال گردو گلدانی و یا گونی پیچ شده خریداری شده از مراکز معتبر فروش نهال گردو را به محیط باغ اورد و فورا عملیات پراایناژ ریشه را آغاز نمود تا ریشه‌ها ضدعفونی شوند و از شر آفات و بیماری‌ها در امان بمانند.

    نکته حائژ اهمیت بعدی در هنگام کاشت نهال گردو این است که از دادن کودهای غیر ضروری به خاک خودداری نمایید و تنها از مقدار اندکی هیومیک اسید (به منظور ممانعت از شوک زدگی نهال در اثر تغییر محیط) و کود پوسیده دامی (به منظور تقویت ریشه) استفاده نمایید در غیر این صورت افزودن هر نوع کود اضافی به خاک می‌تواند سبب ورود آسیب جدی به نهال خواهد شد.

    سومین نکته مهم که در واقع فوت کوزه گری کاشت نهال گردو به حساب می‌آید، آبیاری نهال بلافاصله پس از اتمام عملیات کاشت است که باید در حدود ۱۰ لیتر به ازای هر نهال باشد تا به خوبی ریشه نهال را سیراب نماید.

    بهترین زمان کاشت نهال گردو در فصول مختلف سال

    یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های نهال گردو این است که در هر فصلی از سال امکان کاشت آن وجود دارد البته به شرطی که در هر برهه زمانی برای کاشت نهال یا بذر گردو نکات ویژه‌ای را رعایت نمایید تا نهال جوان دچار سرمازدگی، گرمازدگی و یا آفت زدگی نشود و در سال‌های ابتدایی حیاتش باردهی مطلوبی داشته باشد.

    توجه داشته باشید که با توجه به زودگل یا دیرگل بودن نهال گردو، سازگارترین زمان کاشت نهال گردو سالم و باکیفیت، فصل پاییز و کلا فصول سرد سال تا قبل از شروع فصل بهار خواهد بود در غیر این صورت حتی اگر باغدار ایده‌آل‌ترین شرایط را نیز مهیا کند باز هم نمی‌تواند درخت گردو‌ی سالم و پربازده را پرورش دهد و این نکته نشانه میزان اهمیت زمان کاشت نهال گردو است.

    بهترین نهال گردو زودبازده برای کاشت در باغ

    باغداران حرفه‌ای و باتجربه همواره به دنبال ارقام نهال گردو زودبازده‌ای هستند که بتوانند به سرعت به بازدهی و سودآوری دست یابند که از لحاظ تجاری نیز برایشان صرفه اقتصادی داشته باشند، حال قصد داریم در این قسمت از مقاله بهترین نهال گردو زودبازده که مناسب برای کاشت و احداث باغ است را برایتان معرفی نماییم‌.

    از جمله زودبازده‌ترین و سودآورترین ارقام نهال گردو موجود در بازار، نهال گردو فرنور است که با گذشت دوسال پس از کاشت نهال در خاک می‌توان از آن انتظار عملکرد و باردهی داشت اما پس از گذشت ۳ الی ۴ سال گونه به باردهی اقتصادی خواهد رسید؛ به گونه‌ای که سالانه بیش از ۸ تن باردهی در واحد هکتار خواهد داشت.

    یکی دیگر از ارقام نهال گردو مقاوم، سازگار و در عین حال پربازده موجود در ایران نهال گردو چندلر است که پس از گذشت مدت زمان ۴ سال از کاشت نهال می‌توان انتظار باردهی اقتصادی از آن را داشت بدون این که هیچ گونه خطر سرمازدگی، آفت زدگی و سوختگی درختان را تهدید کند.

    پربازده ترین ارقام درخت گردو

    به جرات می‌توان گفت که بیشتر ارقام نهال گردو اصلاح شده و ژنتیکال تولیده شده در نهالستان‌های معتبر همچون نهالستان بزرگ پالیز نهال، در شمار ارقام پربازده جای می‌گیرند و هر ساله باغدار در اواخر فصل تابستان می‌تواند با عرضه محصولات خود به بازارهای داخلی و خارجی به سود بالایی دست یابد.

    میزان باردهی ارقام درخت گردو به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

    ۱. شرایطب اقلیمی سازگار با نژاد نهال

    ۲. نوع نهال گردو

    ۳. کمیت و کیفیت دفعات آبیاری و کوددهی

    ۴. رفع نیاز سرمایی ارقام نهال گردو دیرگل

    ۵. وسعت باغ

    با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که با خرید نهال گردو اصلاح نژاد شده، علاوه بر این که می‌توان درختان پربازده‌ای را داشت، می‌توان محصولات مرغوب و باکیفیتی را در کمترین زمان ممکن به بازار عرضه نمود.

    کاشت درخت گردو اصلاح شده چه مزایایی دارد؟

    با توجه به این که قیمت نهال گردو اصلاح شده نسبت به سایر ارقام نهال گردو معمولی متفاوت است، از جمله سوالات رایج باغداران در هنگام خرید نهال گردو این است که خرید و کاشت درخت گردو اصلاح شده چه مزایایی خواهد داشت؟ قطعی‌ترین پاسخی که ما برای این سوال خواهیم داشت این است که با کاشت نهال گردو اصلاح شده می‌توانید ضمن تجاری سازی باغ خود و افزایش صرفه اقتصادی باغداری، محصولاتی بازار پسند و با کیفیت بالا به بازارهای داخلی و خارجی عرضه نمایید و ضمن این که درختانی بسیار زودبازده و با عمر اقتصادی بسیار بالا خواهید داشت.

    از جمله مزیت‌های مهم درختان گردو اصلاح شده می‌توان به نیاز ارقام به گونه گرده افشان اشاره نمود که سبب می‌شود باغدار هزینه‌های مادی و معنوی کمتری را متحمل شود و بدون نیاز به کاشت گونه گرده افشان سازگار در باغ، در فصل بهار به باردهی بنشیند.

    کلام آخر

    در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا صفر تا صد کاشت نهال گردو را برایتان شرح دهیم به گونه‌‌ای که هیچ نکته‌ای جا نماند و شما باغداران عزیز بتوانید بدون هیچ گونه ابهامی خود به تنهایی اقدام به کاشت نهال گردو و احداث باغ گردو نمایید، حال با این تفاسیر در صورت وجود هر گونه ابهام یا سوال در این زمینه یا در زمینه لیست قیمت نهال گردو می‌توانید از کارشناسان مجرب نهالستان معتبر پالیز نهال مشاوره رایگان دریافت نمایید.

    نکته پایانی این مقاله نیز در رابطه با معرفی اجمالی نهالستان پالیز نهال است که همواره فعالیت‌های خود را تحت نظارت مستقیم جهاد کشاورزی صورت می‌دهد و دارای کادری مجرب و حرفه‌ای به مدیریت مهندس سعید قاسمی است که مشغول به تولید ارقام نهال باکیفیت و شناسنامه دار برای ارائه به باغداران عزیز هستند.

    تماس با پالیز نهال:

    ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

    ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.