×
×

ایده های جذاب برای طراحی روف گاردن

  • کد نوشته: 40497
  • ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
  • دیدگاه‌ها برای ایده های جذاب برای طراحی روف گاردن بسته هستند
  • برای بسیاری از افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، پشت بام یا بالکن تنها فضای بیرونی موجود برای آنهاست که اغلب بدون استفاده بهینه رها می‌شود. در حالی که پشت بام می‌تواند به اندازه یک باغ معمولی یک پناهگاه سبز، دلنشین و آرامش بخش باشد. بدیهی است که محدودیت‌هایی وجود دارد که باید در نظر […]

    ایده های جذاب برای طراحی روف گاردن

    برای بسیاری از افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، پشت بام یا بالکن تنها فضای بیرونی موجود برای آنهاست که اغلب بدون استفاده بهینه رها می‌شود. در حالی که پشت بام می‌تواند به اندازه یک باغ معمولی یک پناهگاه سبز، دلنشین و آرامش بخش باشد.

    بدیهی است که محدودیت‌هایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، اما اگر ایده ‌های جذاب برای طراحی روف گاردن به روش صحیح انجام شود، نتیجه می‌تواند یک دارایی ارزشمند بلندمدت باشد. جالب است که بسیاری از مواردی که باید در هنگام طراحی و اجرای روف گاردن در نظر بگیرید، با ملاحظات طراحی یک باغ  یا باغچه بزرگ تفاوت چندانی ندارند، پس این پروسه را دست کم نگیرید و با انگیزه به کارتان ادامه دهید.

    ایده های جذاب برای طراحی روف گاردن

    ایده های جذاب برای طراحی روف گاردن

    روف گاردن چیست؟

    روف گاردن را معمولاً با نام‌های بام سبز یا باغ بام نیز می‌شناسند. وقتی که پشت بام، قسمت‌های مرتفع یا مکان‌های خالی واقع در ارتفاعات منازل، برج‌ها و یا محیط‌های کاری را  طراحی می‌کنیم در واقع یک روف گاردن ساخته‌ایم.

    ایجاد روف گاردن صرفاً در پشت بام انجام نمی‌شود. بلکه اگر شما یک بالکن با موقعیت خوب دارید نیز می‌توانید یک روف‌ گاردن ایجاد کنید. به‌خصوص اگر بالکن شما متراژ بزرگی داشته باشد. این پدیده به کمک طراحی یک فضای سبز و زیبا در پشت بام ایجاد می‌شود. در واقع روف گاردن نه‌ تنها به زیبایی فضا کمک می‌کند، بلکه موجب پاکسازی هوا نیز خواهد شد.

    البته طراحی روف گاردن چیزی نیست که بدون هیچ فکر و پشتوانه‌ای بتوانیم آن را انجام دهیم. بلکه برای ایجاد یک بام سبز باید ساختمان دارای یک زیرسازی مناسب برای ورود و خروج آب باشد.

    وقتی که این زیرسازی ایجاد شد می‌توان به کمک گلدان‌ها یا کاشت انواع گیاهان بام سبز را ساخت. در کنار این موارد می‌توان از انواع نورپردازی و کف‌سازی و استفاده از میز و صندلی و انواع دکوراسیون‌ها این فضا را زیباتر و کاربردی‌تر کرد. طراحی روف گاردن معمولاً به پنج سبک مختلف انجام می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی سبک‌های مختلف این طرح خواهیم پرداخت.

    سبک های مختلف روف گاردن

    سبک های مختلف روف گاردن

    سبک های مختلف روف گاردن

    همانطور که گفتیم برای طراحی یک روف گاردن زیبا، سبک‌های مختلفی وجود دارد که از بین آنها ۵ سبک از بقیه معروف‌تر هستند. در طراحی بام سبز معمولاً موارد مختلفی را باید در نظر گرفت. مواردی همچون اندازه و متراژ مکان، نوع آن و میزان رفت و آمدی که در آن مکان وجود دارد در طراحی بام سبز مهم هستند. قبلا هم اشاره کردیم که برای طراحی روف گاردن معمولاً از انواع گلها و گیاهان استفاده می‌شود.

    اما در کنار آن برای کف بام نیز از مواردی همچون شن و یا سنگ‌های تزیینی، چمن و سبزه‌های مصنوعی و یا چوب نیز استفاده می‌شود. همچنین برخی از افراد که بودجه‌های بیشتری دارند، مواردی همچون آلاچیق و آبنماهای شیک و زیبا را نیز به دکوراسیون روف گاردن خود اضافه می‌کنند. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی انواع سبک‌های طراحی باغ بام بپردازیم.

    سبک ساحلی

    یکی از سبک‌های طراحی روف گاردن که ایده بسیار خوبی برای آن است، سبک ساحلی است. در این سبک کف بام را با مواردی همچون شن و سنگ‌های تزئینی می‌پوشانند. همچنین بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از بام را با انواع گیاهان و یا درختچه‌های تزئینی طراحی می‌کنند. سایر قسمتهای بام را نیز با مواردی همچون میز و صندلی، آلاچیق و نیمکت تزیین می‌نمایند. البته استفاده از مواردی همچون آلاچیق به متراژ و فضا نیز بستگی دارد.

    سبک ارگانیک

    ایده دیگری که می‌توان برای طراحی روف گاردن در نظر گرفت، استفاده از سبک ارگانیک است. در سبک ارگانیک بیشتر فضا را با انواع گیاهان و درختچه‌ها تزیین می‌کنند. این گیاهان می‌توانند هم گیاهان تزئینی و هم گیاهان خوراکی باشند. در این سبک برای کف بام بیشتر از چوب استفاده می‌شود تا شن و سنگ.

    سبک مینیاتوری

    در سبک مینیاتوری شما فضای سبز بیشتری را در روف گاردن مشاهده خواهید کرد. در واقع حدود ۸۵ درصد از فضای بام را انواع گیاهان و چمن‌ها تشکیل می‌دهند. ۱۵ درصد باقی مانده نیز به سایر لوازم اختصاص داده می‌شود.

    سبک رویایی

    ایده دیگری که برای طراحی روف گاردن به کار برده می‌شود استفاده از سبک رویایی است. قبل از هر چیز باید بگوییم سبک رویایی نسبت به بقیه سبک‌ها هزینه بالاتری دارد. این سبک را شاید بتوان زیباترین مدل در طراحی روف گاردن به شمار آورد. در این مدل نیمی از فضا را با انواع گلها و گیاهان تزیین می‌کنند. نیم دیگر فضا نیز با مواردی همچون آلاچیق، میز، نیمکت و سایر لوازم آراسته می‌شود. همچنین برای کف بام نیز معمولاً از کف چوبی پلاست استفاده می‌شود.

    سبک لاکچری

    سبک لاکچری نیز از دیگر مدل‌های طراحی روف گاردن است. این سبک را همانطور که از نام آن پیدا است می‌توان گرانترین سبک در طراحی باغ بام به شمار آورد. کف بام در این سبک معمولا از چوب یا چمن ساخته می‌شود. همچنین تعداد زیادی از گیاهان، گلها و درختچه‌های تزئینی بزرگ در این مدل استفاده می‌شود. در کنار تمام این موارد آلاچیق، پرگولا، تخت آفتابگیر، تاب، نیمکت، میز، صندلی و اقلام دیگر نیز استفاده می‌شوند. البته باید بگوییم اغلب این موارد نیز در انواع خاص و گران خود انتخاب می‌شوند.

    ایده های دیگر برای طراحی روف گاردن

    در طراحی روف گاردن در کنار سبک‌هایی که درباره آن‌ها صحبت کردیم، از روش‌های دیگری نیز می‌توان استفاده کرد. به طور مثال از مواردی همچون نرده شیشه ای ، پله شیشه ای و همچنین نمای اسپایدر نیز می‌توان کمک گرفت. هر کدام از این موارد را با توجه به متراژ مکان و نوع فضایی که می‌خواهیم اجرا کنیم می‌توان استفاده کرد. البته این مواردی که ذکر کردیم کاربردهای دیگری نیز در ساختمان دارند. در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

    نرده شیشه ای

    امروزه استفاده از نرده شیشه ای بسیار رونق یافته است. معمولا در راه پله‌ها، تراس‌ها و یا حتی روف گاردن از نرده شیشه ای استفاده می‌کنند. وجود نرده در راه پله‌ها و مکان‌هایی که خطرناک هستند برای گرفتن پایان کار ساختمان لازم است. اما بسیاری از افراد برای نرده از نوع شیشه‌ای آن استفاده می‌کنند؛ زیرا علاوه بر کاربرد اصلی آن که ایجاد امنیت است، ظاهری زیبا و شیک نیز به ساختمان می‌بخشد. همچنین شفافیت شیشه موجب می‌شود که نور در ساختمان بیشتر شده و همچنین فضای ساختمان به طرز بهتری دیده شود. نرده شیشه ای انواع مختلفی دارد. پایه استیل، اسپیگت، اکسپوز، یوچنل و فیکس پوینت از انواع نرده‌های شیشه‌ای هستند.

    پله شیشه ای

    پله شیشه ای یکی از انواع مدرن پله است که امروزه در ساختمان‌سازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است‌. استفاده از پله شیشه‌ ای علاوه بر ایجاد زیبایی و جذابیت در ساختمان، به انعکاس بیشتر نور و روشن شدن ساختمان کمک خواهد کرد. برای پله‌های شیشه‌ای معمولا از نرده استیل و یا شیشه و استیل با هم استفاده می‌شود. پله شیشه‌ای در عین استحکام بالا دارای سرعت نصب زیادی است. همچنین به دلیل اینکه نور را به میزان بیشتری داخل ساختمان منعکس می‌کند موجب می‌شود که فضای ساختمان بزرگتر دیده شود.

    نمای اسپایدر

    امروزه در طراحی ساختمان‌ها از نمای شیشه‌ای نیز استفاده می‌شود. یکی از انواع نماهای شیشه‌ای، نمای اسپایدر است. این نوع نما ظاهری بسیار شیک و مدرن داشته و طرفداران زیادی نیز دارد. نمای اسپایدر به نمای عنکبوتی نیز شهرت دارد. علت این نامگذاری به دلیل نوع سازه‌هایی است که به عنوان پشتیبان و نگهدارنده در این نوع نما استفاده می‌شوند. همچنین فرم یراق آلات نیز در این نامگذاری تاثیر دارد. نمای اسپایدر مزایای زیادی دارد:

    یکی از مزایای آن افزایش امنیت ساختمان است. همچنین این نوع نما صدا را کنترل کرده و میزان استفاده از نور خورشید نیز بیشتر خواهد شد. همچنین این نوع نما تنوع رنگی زیادی دارد. استفاده از نمای اسپایدر هزینه‌ کمی  دارد و برای روف گاردن نیز استفاده می‌شود. افرادی که می‌خواهند امنیت پشت بام را افزایش دهند، از این نما استفاده می‌کنند؛ زیرا در صورت استفاده از این نوع نما می‌توان همچنان از انرژی خورشید نیز بهره‌مند شد.

    نکات ضروری در طراحی روف گاردن

    نکات ضروری در طراحی روف گاردن

    نکات ضروری در طراحی روف گاردن

    در طراحی روف گاردن یک سری نکات کلیدی وجود دارند. توجه به این نکات موجب می‌شود که هم کار زیباتری ارائه شود و هم هزینه‌ها مقرون به صرفه‌تر باشند. اولین و مهمترین نکته در طراحی بام سبز، توجه به موضوع تحمل وزن است. برای این موضوع شما باید با مهندسی سازه مشورت کنید. زیرا سقف ساختمان دارای تحمل وزن به میزانی مخصوص است. اگر از این میزان بیشتر متریال‌های سنگین را بر روی آن قرار دهید، آسیب‌هایی را به بار خواهد آورد.

    همچنین از آنجایی که قرار است یک محیط مرطوب ایجاد شود نیز موضوع تحمل وزن اهمیت پیدا می‌کند. زیرا در محیط مرطوب معمولاً آب در یک قسمت جمع می‌شود. در نتیجه فشار وارد شده در آن قسمت بسیار زیاد خواهد بود. این فشار منجر به ایجاد آسیب‌های زیادی می‌شود. بنابراین طراحی باغ بام چیزی نیست که به راحتی و بدون هیچ پشتوانه فکری و اصولی بخواهد انجام شود. یکی از نکات مهم و ضروری این است که گیاهانی که انتخاب می‌کنید باید با زندگی شما و شرایط آن سازگاری داشته باشند.

    اگر بین گیاهان انتخابی و محیط تناسبی وجود نداشته باشد، ممکن است آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد. این آسیب‌ها هم برای خود گیاهان خواهند بود و هم برای ساختمان؛ زیرا در اثر آسیب به گیاهان ممکن است حشرات و آفاتی ایجاد شوند که به محیط زندگی شما آسیب‌هایی وارد کنند.

     همچنین گیاهان، درختچه‌ها و گل‌هایی که در روف گاردن استفاده می‌شوند، باید بسیار مقاوم باشند. این مقاومت باید در مقابل آب و هوا، نور خورشید، گرد و خاک، باد و طوفان باشد. گیاهانی مانند ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در باغ بام هستند.

    نکته مهم دیگر در مورد مصالح ساختمانی انتخابی برای طراحی روف گاردن است. این مصالح باید بسیار با کیفیت باشند. معمولاً برای طراحی بام سبز از مصالح بازیافتی و تجدید شدنی موجود در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از مصالح ضد حریق نیز در طراحی بام سبز مرسوم است. نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار دهید عایق‌بندی صحیح و اصولی است. اگر عایق‌بندی گیاهان مورد استفاده در روف گاردن اصولی نباشد، مشکلات زیادی همچون نم دادن را برای ساختمان به وجود خواهد آورد؛ بنابراین حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.

    در نظر داشته باشید که وجود یک سیستم جمع آوری آب برای روف گاردن بسیار ضروری است. باید سیستمی وجود داشته باشد که آب‌های جمع شده توسط باران و برف را جمع آوری کند. زیرا در صورت جمع شدن آب در روف گاردن، به گیاهان آسیب‌های جدی وارد شده  و مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. مخصوصا اگر شما ساکن مناطق پربارش کشور باشید اهمیت این نکته بیشتر خواهد شد.

    این را همواره به یاد داشته باشید که شما در فضای منزل خود یک فضای سبز و پارک مصنوعی ایجاد کرده‌اید؛ بنابراین باید به طور صحیح و اصولی به آن رسیدگی کنید. هر کاری که برای رسیدگی به یک باغ یا باغچه لازم است باید برای روف گاردن خود نیز انجام دهید. از کود دهی مناسب و به موقع گرفته تا تعویض خاک، آب دادن و هر کاری که برای نگهداری گیاهان لازم است باید به موقع انجام دهید.

    سخن پایانی

    داشتن فضایی دنج و دلنشین از علاقه‌مندی‌های اغلب افراد است. پیشرفت علم موجب شده که همه افراد بتوانند با توجه به فضا و محدودیت‌هایی که دارند، یک باغ کوچک برای خود طراحی کنند.

    انواع شیشه‌ها در روف گاردن به کار گرفته می‌شوند؛ بسته به سلیقه فرد می‌توان از نمای شیشه‌ ای یا اسپایدر، نرده شیشه ای و یا پله شیشه ای استفاده کرد. البته هر کدام از این موارد با توجه به متراژ و محدودیت‌های باغ بام استفاده می‌شوند. رادان گلس به ارائه انواع متریال‌های شیشه‌ای باکیفیت می‌پردازد. اگر علاقه‌مند به متریال‌های شیشه‌ای برای روف گاردن هستید، می‌توانید از متریال‌های رادان گلس بهره بگیرید.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.