×
×

چک لیست کرسی چینی و ایزولاسیون

  • کد نوشته: 14606
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای چک لیست کرسی چینی و ایزولاسیون بسته هستند
  • به گزارش ساخت هتل : چک لیست عملیات ساختمانی کرسی چینی و ایزولاسیون   شمــاره: تـاریــخ: پیوست: منابع: * مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی نشریه شماره ۵۵ ** مقررات ملی ساختمان طـرح:  ساخت هتل                                                           بلوک / بلوکها:   شمـاره نقشه:   شماره دستورالعمل:   پروژه:                                                             طبقه / طبقات:   فــاز:                                                             واحد / واحدها:      تایید […]

    چک لیست کرسی چینی و ایزولاسیون
    به گزارش ساخت هتل : چک لیست عملیات ساختمانی

    کرسی چینی و ایزولاسیون

     

    شمــاره:

    تـاریــخ:

    پیوست:

    منابع:

    * مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی نشریه شماره ۵۵

    ** مقررات ملی ساختمان

    طـرح:  ساخت هتل                                                           بلوک / بلوکها:

     

    شمـاره نقشه:

     

    شماره دستورالعمل:

     

    پروژه:                                                             طبقه / طبقات:

     

    فــاز:                                                             واحد / واحدها:

     

     
     تایید پیمانکار  نام و نام خانوادگی:                                                 تاریخ:                                                          امضاء:
    ردیف شرح فعالیت         کاربرد ندارد کنترل اولیه            کنترل نهایی شرح عدم انطباق منبع شماره

    بند

    تایـیـد تعمیر(اصلاح) تغییرمعیارپذیرش مردود(تخریب،مرجوع) تاریخ
    ۱ آماده بودن بسترکرسی چینی * ۱۰-۲-۳-۱
    ۲ کنترل نوع و نسبت ملات مصرفی * ۱۰-۲-۳-۲
    ۳ کنترل عرض کرسی چینی
    ۴ کنترل یک رگه از هرجهت با محورهای پروژه * ۱۰-۲-۳-۲
    ۵ کنترل نوع آجر(آجرمقاوم با میزان جذب آب کم) * ۱۰-۲-۳-۲
    ۶ مرطوب کردن آجرهای مصرفی(زنجاب کردن)
    ۷ کنترل محل عبورلوله های تاسیسات واجرای غلاف های لازم
    ۸ کنترل رقوم روی کرسی باتوجه به کف تمام شده
    ۹ ترازبودن روی کرسی
    ۱۰ کنترل عمل آوری سیمان رویه و بدنه جهت زیرسازی عایق کاری
    ۱۱ لیسه ای کردن ملات روی کرسه چینی جهت اجرای لایه ایزولاسیون
    ۱۲ خشک بودن اندود سیمانی در هنگام اجرای ایزولاسیون
    ۱۳ ادامه عایق تا تراز زیر دیوار اصلی
    ۱۴ عایقکاری با قشرهای لازم
    توضیحات:

     

     

     

     

     

    تایید می شود:

    نام و نام خانوادگی:

    تاریخ:

    امضاء:

     

     

     

    تایید می شود: مسئول کنترل کیفیت

    نام و نام خانوادگی: طراحی هتل

    تاریخ:

    امضاء:

     

     

     

    تایید می شود: مدیریت کنترل کیفیت

    نام و نام خانوادگی:

    تاریخ:

    امضاء:

    پیوست چک لیست عملیات ساختمانی کرسی چینی و ایزولاسیون رطوبتی

    ۱۰-۲-۳-۱ آماده سازی بستر پی

    قبل از شروع عملیات، باید گیاهان و خاکهای نباتی از محل کار برداشته شود و محل دیوارچینی از وجود هر نوع گیاه  و ریشه­های عمقی پاکسازی شود. پس از این مرحله پیمانکار باید بر اساس نقشه­های اجرایی و دستورالعمل­های دستگاه نظارت نسبت به پیاده کردن محل دیوارها اقدام نماید. بهترین و مناسب ترین شالوده برای دیوار آجری شالوده نواری می­باشد. عمق شالوده بستگی به ظرفیت باربری خاک، سطح آب زیرزمینی زیر شالوده و بالاخره آثار جوی نظیر نفوذ آبهای سطح الارضی و عمق نفوذ یخبندان دارد. پیمانکار موظف است بر اساس نقشه های اجرایی و همزمان با انجام عملیات خاکی نسبت به آماده­سازی بستر پی و پی ریزی اقدام نماید.

    ۱۰-۲-۳-۲ دیوار چینی

    رعایت نکات زیر در دیوار چینی آجری الزامی است:

    الف: دیوار چینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده، امتداد رجها کاملاً افقی باشد و بندهای قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند. ضخامت بند آجرها باید طبق نقشه های اجرایی باشد. ضخامت این بندها، نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و بیشتر از ۱۲ میلیمتر باشد . آجرچینی باید با رعایت اصول صورت پذیرد به نحوی که قفل و بست کامل بین آجرها ایجاد شود. برای تزئین آجرچینی باید مطابق نقشه­های اجرایی عمل شود.

    ب: قبل از اجرای آجرچینی و با توجه به شرایط آب و هوایی و دستورات دستگاه نظارت،آجرها بایستی به مدت ۶۰ دقیقه در آب خیسانده ]۱[ و بلافاصله به کار برده شوند. ریختن آب بر روی آجر مجاز نمی باشد.

    پ- مشخصات آجر و نوع ملات مصرفی باید بر اساس فصل مصالح، نقشه های اجرایی ، مشخصات فنی خصوصی و سایر دستورات دستگاه نظارت باشد. در صورت نبود این مشخصات رعایت نکات زیر الزامی است.

    ۱-      دیوارهای داخلی باربر

    دیوار چینی باید با آجر مرغوب (بر اساس مندرجات فصل مصالح) و ملات ماسه سیمان (۶:۱) یا ملات باتارد (۸:۲:۱) صورت گیرد. حداقل ضخامت این دیوارها، ۲۰ سانتیمتر می باشد.

    ۲-      دیوار های داخلی غیر باربر(تیغه ای )

    بسته به ضخامت تیغه و شرایط کار باید به شرح زیر عمل شود:

    –          تیغه ۶ سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات گچ و خاک

    –          تیغه ۱۰ سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات گچ و خاک یا بارتارد ۸ : ۲ : ۱ ماسه سیمان ۶ :۱

    –          تیغه ۲۰ سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات ماسه آهک ۳ : ۱، بارتارد  ۸ : ۲ : ۱ ، یا ماسه سیمان ۶ :۱

     

    ۳-      کرسی چینی

    عرض کرسی چینی باید حداقل نیم آجر از دیوار بالای آن بیشتر اختیار شود و محور کرسی چینی حتی الامکان بر محور دیوار منطبق باشد. نقش عمده کرسی چینی ، تامین سطح اتکای بیشتر برای دیوار و تامین ارتفاع تا رقوم کفسازی می باشد. به دلیل تماس مستقیم و دائم کرسی چینی با رطوبت ، آجر های به کار رفته در کرسی چینی ، باید از میان آجرهای مقاوم با میزان کم جذب آب انتخاب شوند.

    ت:  انتخاب نوع ملات در مقاومت آجر کاری نقش بسیار مهمی خواهد داشت . به کار بردن ملات با عیار زیاد لزوماً نقش کلیدی در افزایش مقاومت آجر کاری ندارد، مثلاً چنانچه به جای ملات ماسه سیمان (۳ : ۱) از ملات باتارد (۶ : ۱:۱ ) استفاده شود، گرچه مقاومت ملات (۴۰%) کاهش می یابد ، ولی مقاومت آجر کاری تنها حدود ۴% کاهش خواهد یافت. بنابراین می­توان گفت به ازای هر مقاومت از آجر مصرفی یک ملات با مقاومت خاص، بهترین آجر کاری را به دست می دهد. لذا نوع ملات مصرفی و آجر، باید در نقشه ها و مشخصات فنی خصوصی ذکر شود.

    ث- به منظور تامین حداکثر مقاومت و قفل و بست کامل ، نحوه چیدن آجر ، باید طبق نقشه های اجرایی و دستور العملهای دستگاه نظارت باشد. چیدن صحیح و ایجاد قفل و بست کامل، باعث جلوگیری از نشستهای نامتجانس دیوار چینی و شکستهای احتمالی آن در برابر بارهای نقطه ای ( متمرکز) خواهد بود، به ویژه در کنجها و محل اتصال دیوارهای متقاطع ، تامین قفل و بست کامل از اصول اولیه پایداری دیوار چینی می باشد، دیوار چینی باید به صورت یکنواخت در ارتفاع صورت گیرد و نباید اختلاف ارتفاع دیوار چینی در یک قسمت ساختمان نسبت به قسمتهای دیگر از یک متر تجاوز نماید. در مورد دیوارهای متقاطع، باید به منظور تامین قفل و بست و پیوند کامل، یک رج در میان از قطعات اتصال یا لابند استفاده شود.

    ج- علاوه بر نوع آجر و ملات مصرفی که نقش عمده در بالا بردن مقاومت آجر کاری دارد ، ضریب لاغری ] ۲ [ و نحوه گیرداری دیوار با ستون آجری اثر مستقیم در مقاومت و عملکرد دیوار یا ستون آجری خواهد داشت. ضریب لاغری یک ستون یا دیوار عبارتست از نسبت ارتفاع به عرض مقطع ستون یا ضخامت دیوار. در حالت کلی ضریب لاغری دیوارهای آجری باربر با ملات سیمان ، نباید از ۱۸ بیشتر اختیار شود، در صورت استفاده از ملات ماسه آهک ضریب لاغری ، نباید از ۱۲ تجاوز نماید.

    پیوست چک لیست عملیات ساختمانی ایزولاسیون رطوبتی (سرویس ، بالکن ، بام و…)

    ƒ۲-۱۵-۴-۱ ویژگیهای گونی

    گونی باید کاملاً تمیز ، نو، خشک و بدون آلودگی و حتی الامکان بدون چروک باشد. ویژگیهای گونی کنفی برای عایقکاری رطوبتی، باید مطابق جدول ۲-۱۵-۴-۱ باشد.

     

    جدول ۲-۱۵-۴-۱ ویژگیهای گونی کنفی برای عایقکاری رطوبتی

     

    ردیف شرح ویژگی حدود قابل قبول روش آزمایش
    ۱ وزن یک متر مربع به گرم (حداقل) ۳۱۰ استاندارد ایران به شماره ۱۱۴۸
    ۲ تعداد تار در یک دسیمتر ۴۳ ۳ استاندارد ایران به شماره۶۸۲  
    ۳ تعداد پود در یک دسیمتر ۴۳ ۳ استاندارد ایران به شماره ۶۸۳
    ۴ مقاومت در جهت تار به نیوتن (حداقل) ۶۸۶ استاندارد ایران به شماره ۱۱۴۷
    ۵ مقاومت در جهت پود به نیوتن (حداقل) ۷۸۴ استاندارد ایران به شماره ۱۱۴۸
    ۶ چربی نخ درصد وزنی (حداکثر) ۲ استاندارد ایران به شماره ۳۰
    ۷ اندازه چشمه در جهت تار و پود به میلیمتر حداقل ۲/۲  
    حداقل ۲/۵
    ۸ یکنواختی در ظاهر دارای بافت یکنواخت باشد چشمی

     

     

     

     

    ƒ۸-۱-۴ اجرای عایق رطوبتی

     

    ۸-۴-۱-۱ عایقکاری رطوبتی بامهای تخت ( با شیب تا ۱:۶ )، تراسها و بالکنها

    الف: عایقکاری با خاک رس

    ابتدایی ترین روش عایقکاری بام، استفاده از کاهگل است که به علت کمی دوام در برابر بارندگی ، یخزدگی و فرسایش ، امروزه منسوخ گردیده و جز در روستاها و نواحی خشک و کم بارش، معمول و متداول نیست . استفاده از گل نیمچه کاه در آجر فرش بامها نیز در برخی مناطق خشک رایج بوده که هم اکنون از رونق افتاده است . بنابراین چون مورد استفاده ای در طرحها ندارند. از ذکر آنها خودداری می شود.

    ب: عایقکاری با قیر و گونی

    معمول ترین روش آب بندی بامها و سایر قسمتهای ساختمان، استفاده از قیر و گونی است که در استاندارد شماره ۱۳۴۵-۲۱۱ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، تحت عنوان « عایقکاری ساختمان به وسیله قیر» جزئیات آن شرح داده شده است . در عایقکاری با قیر و گونی رعایت نکات زیر علاوه بر مراعات مفاد استاندارد ۲۱۱ الزامی است .

    –          عایقکاری به هنگام بارندگی مجاز نیست.

    –          عایقکاری بر وری سطح مرطوب مجاز نیست ، زیرا در غیر این صورت حبابهایی در زیر قشر عایقکاری تشکیل می شود که با گرم و سرد شدن هوا و حرکات جزئی اجزای ساختمان و یا وارد شدن ضربه به سطوح عایق ، ممکن است دچار پارگی و صدمه گردند.

    –          قیرهای جامد را تا هنگامی که گرم و روانند، باید به مصرف رساند.

    –          عایقکاری در دمای کمتر از ۴+ درجه سیلسیوس ، نباید انجام شود.

    –          قیرهای مورد مصرف را نباید بیش از ۱۷۷+ درجه سلسیوس گرما داد، زیرا مواد فرار آنها جدا شده و ویژگیهای مطلوب قیر از دست می روند.

    –          راه رفتن روی سطوح عایقکاری شده و مصالح عایق پیش ساخته ، باید با احتیاط و با استفاده از کفشهای بدون میخ انجام شود، در صورتی که کفش مخصوص در دسترس نباشد ، می توان با یک قطعه گونی زیر و روی کفشهای عادی را پوشاند و از آنها استفاده کرد.

     

     

     

     

     

     

    –          مصرف میخ برای محکم کردن لایه های عایقکاری ، به هیچ وجه مجاز نمی باشد .

    –          از افتادن اشیا بر روی سطوح عایقکاری شده ، باید جداً جلوگیری نمود.

    –          لایه های عایق باید از هر طرف حداقل ده سانتیمتر همدیگر را بپوشانند و با قیر مناسب کاملاً به هم چسبانده شوند. در همپوشانی لایه ها باید دقت نمود که لایه های رویی در سمتی قرار گیرند که مطابق شیب بندی انجام شده ، آب از روی آنها به سمت لایه زیری سرازیر گردد.

    –          هنگامی که عایقکاری در بیش از یک لایه انجام می شود لایه­های متوالی عایق، باید عمود بر هم قرار گیرند . هر لایه از عایقکاری پس از تکمیل و پیش از شروع لایه بعدی باید مورد بازدید و تایید دستگاه نظارت قرار گیرد . سطوح عایقکاری شده باید در هنگام اجرای کارهای ساختمانی از هرگونه آسیب و رویارویی با عوامل مضر و مصالح خورنده مانند آهک محافظت گردند و چنانچه صدمه ای دیده باشند ، با دستور و زیر نظر دستگاه نظارت به نحو مطلوب تعمیر و مرمت گردند.

    –          سطوح عایقکاری شده باید پس از تکمیل با لایه محافظی پوشانده شوند.

    ایجاد زیر سازی مناسب برای انجام عایقکاری ضروری است .

    پس از ایجاد شیب جزئی ] بین (۱%) تا (۳%)[ با بتن سبک ، پوکه و نظایر اینها ، باید زیر سازی عایقکاری بام با اندود ماسه سیمان نرم به نسبت ۱:۳ یا با ماسه آسفالت نرم به ضخامت ۵/۱ تا ۲ سانتیمتر انجام شود و سطح آن کاملاً صاف گردد. سطوح زیر عایقکاری باید کاملاً محکم ، صاف و تمیز باشند، زیرا جزئی از عایقکاری به شمار می روند.

    عایقکاری بامهای تخت تراسها و بالکنها به ترتیب زیر است :

    ۱-      سطح زیر سازی سیمانی یا ماسه آسفالت باید کاملاً تمیز شود.

    ۲-      یک قشر قیر ۷۰/۶۰ به صورت مذاب و به میزان حدود ۲ کیلوگرم در متر مربع به طور یکنواخت بر روی سطوح افقی و قائم بام پخش گردد، به نحوی که این سطوح را کاملاً بپوشاند. مصرف قیر مایع زودگیر ۲ RCدر هوای سرد بهتر از قیر مذاب است.

    ۳-      یک گونی خشک تمیز بر روی سطح قیر اندود پهن نموده و و پس از رفع چروک خوردگیهای احتمالی آن را بر روی سطح بام فشار دهند ، به قسمی که در همه جا کاملاً به لایه قیر بچسبد.

    ۴-     لایه ای از مخلوط هموژن قیر ۷۰/۶۰ و قیر دمیده ( برای اقلیمهای معتدل وسرد قیر ۲۵/۸۵ و برای نواحی گرمسیر و نقاط گرم ساختمان قیر ۱۵/۹۰ ) به حالت مذاب و به اندازه ۵/۱ کیلوگرم در هر متر مربع به صورت یکنواخت بر روی گونی پخش گردد.

    ۵-     یک لایه گونی دیگر با شرایطی که در بند ۳ گفته شد، عمود بر لایه زیرین بر روی سطح قیر اندود گسترده شود.

    ۶-     چنانچه عایقکاری مطابق نقشه ها و مشخصات بیش از ۲لاگونی و سه قشر باشد ، لایه های بعدی قیر و گونی بر طبق بندهای ۳و۴ اجرا گردند.

    ۷-     قشری از مخلوط قیر مذاب ۷۰/۶۰ و قیر دمیده به نسبت ۱به ۲ به میزان ۵/۱ کیلوگرم در متر مربع بر روی آخرین لایه گونی پخش گردد.

    ۸-     لایه های عایق قائم دیوارهای دست انداز پیرامون بام، دور محل عبور کانالهای کولر و هواکشها و دود کشها و لوله های تاسیسات و مانند اینها را باید حداقل ۳۰ سانتیمتر بالاتر از سطح بام اجرا نموده و به عرض حداقل ۱۰ سانتیمتر به طور افقی روی دیوار برگرداند و لایه محافظ عایق روی آنها را اجرا کرد. برای جلوگیری از تماس لایه های عایق قائم با سطوح گرم و دودکشها، باید قبل از عایقکاری دور دودکشها را با یک لایه عایق حرارتی یا مصالح مجوف پوشانده و سپس اقدام به عایقکاری قائم نمود.

    ۹-     در لبه های بالکنها و تراسها در نقاطی که به جای دیوار جان پناه، نرده پیش بینی شده است ، باید ماهیچه ای از ملات سیمان ۱:۳ به ضخامت حداقل ۵ سانتیمتر ایجاد گردد و عایقکاری روی آن آجر شود.

    ۱۰-عایقکاری محل لگنچه ، ناودان باید با دقت کافی انجام گیرد و در این محل لایه اول عایق باید تا داخل لوله آب رو ناودان اجرا شود، سپس کف خوابی به ابعاد حداقل ۵۰×۵۰ سانتیمتر از ورق مسی یا فولاد گالوانیزه بر روی این لایه عایق قرار داده شود، لایه های بعدی عایق روی این کف خواب، اجرا و تا داخل لوله کف خواب ادامه یابدو بالاخره صافی آب رو بر روی آنها قرار داده شود. چنانچه محل ناودان در گوشه بام قرار گیرد، کف خواب باید به شکل هندسی مناسب بوده و در محل برخورد با دست انداز یا دیوار دارای لبه­های قائم باشد.

     

     

     

    مقالات پیشنهادی برای مطالعه :

    ضوابط پارکینگ در شهرسازی

    آموزش نقاشی ساختمان مو به مو
    طراحی باغ قدیمی

    اموزش پرسپکتیو یک نقطه ای صندلی

    عکس سازه های ال اس اف

    پتینه یعنی چه
    قیمت ساخت ویلاهای مدرن

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.