×

هزینه سقف ساختمان و انواع سقف ساختمانی و قیمت سقف ساختمان

  • کد نوشته: 25242
  • ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
  • دیدگاه‌ها برای هزینه سقف ساختمان و انواع سقف ساختمانی و قیمت سقف ساختمان بسته هستند
  • هزینه سقف ساختمان به گزارش علم ساختمان : هزینه سقف ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد و مصالح به کار برده شده و نوع سخت اجرا شده مهمترین پارامتر در بررسی هزینه ها هستند. هزینه سقف وافل هزینه سقف وافل از سیستم‌های جدید ساختمان محسوب می‌شود که هم صرفه اقتصادی دارد و هم دوام بهتری برای […]

    هزینه سقف ساختمان و انواع سقف ساختمانی و قیمت سقف ساختمان

    هزینه سقف ساختمان

    به گزارش علم ساختمان : هزینه سقف ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد و مصالح به کار برده شده و نوع سخت اجرا شده مهمترین پارامتر در بررسی هزینه ها هستند.

    هزینه سقف وافل

    هزینه سقف وافل از سیستم‌های جدید ساختمان محسوب می‌شود که هم صرفه اقتصادی دارد و هم دوام بهتری برای آن دیده می شود هزینه سقف وافل به طور کلی به یکسری فاکتورهای مهم بستگی دارد. ضخامت سقف وافل به نسبت سقف هایی که به صورت بتن طراحی می شوند کمتر است و این موضوع سبب می شود که بتن های غیر سازه ای حذف شوند.

    در واقع در سقف وافل نیاز به اجرای زیرسازی پایین نخواهد بود و این موضوع سبب می‌شود تا هزینه آن کاهش یابد. در نهایت تعداد میلگرد های مصرف شده در پروژه کمتر می شوند و بار مالی پروژه کاهش می‌آید. در اجرای سقف وافل، بلوک های ماندگار در سقف حذف می شوند و همینطور هزینه‌ای بابت ساخت تیرچه نخواهد بود. سقف وافل در بخش زیرسازی خود نیاز به ابزار خاصی ندارد و حجم چوب مصرفی در زیر سازی نیز بسیار کاهش می یابد.

    همانطور که میدانید در سقف هایی مثل تیرچه بلوک یا تیرچه کرومیت باید از بلوک های سقفی استفاده کرد. به دلیل وزن کم یونولیت استفاده از این بلوک ها به عنوان پر کننده بین تیرچه ها همه گیر شده است. ولی متاسفانه با افزایش قیمت چند برابری یونولیت سقفی هم اکنون این سقف به صرفه نبوده و جای خود را به سقف وافل داده است.

    در زمان نگارش این مطلب اجرای سقف وافل در سازه بتنی در اولویت است.همانطور که میدانید در سقف هایی مثل تیرچه بلوک یا تیرچه کرومیت باید از بلوک های سقفی استفاده کرد. به دلیل وزن کم یونولیت استفاده از این بلوک ها به عنوان پر کننده بین تیرچه ها همه گیر شده است.

    محاسبات برای یک متر مربع در نیم فصل سال ۱۴۰۱ سقف وافل دو طرفه :

    1. هزینه بتن مصرفی : ۳۰۰.۰۰۰ تا ۳۵۰.۰۰۰ تومان
    2. هزینه میلگرد مصرفی ۶۰۰.۰۰۰ تا ۷۰۰.۰۰۰ تومان
    3. هزینه خرید قالب ۲۰.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ تومان
    4. هزینه کل متریال ۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان
    5. دستمزد اجراء ۲۰۰.۰۰۰ تا ۳۰۰.۰۰۰ هزار تومان
    6. برآورد کل به ازای هر متر مربع : ۱.۲۵۰.۰۰۰ هزار تومان

     

    هزینه سقف وافل

    هزینه سقف وافل

    نقشه ازبیلت

    هزینه سقف دال بتنی

    برای محاسبه هزینه سقف دال بتنی نیاز است که یکسری فاکتورها مد نظر قرار بگیرد. مثلاً ضخامت مورد نیاز، میزان سختی و آسانی منطقه کار و نوع بتنی که استفاده می شود و همینطور وجه بصری کار ۴ پارامتر مهم در محاسبه قیمت هستند. از سقف دال بتنی برای محافظت در برابر باد و طوفان استفاده می شود سقف های دال بتنی معمولاً به نوعی در لیست سیستم های ضد طوفانی قرار می گیرند البته این مدل از سقف ها در سه لایه باز با ضخامت ۷ اینچ نیز ارائه می شوند.

    سقف های دال بتنی بیش از یک سقف معمولی چوبی نیاز به بررسی دارد چون معمولاً وزن بتن ها زیاد است و نیاز است که میزان تحمل دیوار های خارجی مورد بررسی قرار بگیرد. اجرای سقف دال بتن سبب می‌شود که عواملی مثل آتش یا موریانه ها کمتر به ساختمان آسیب برسانند. سقف های بتنی معمولاً مدل‌های مختلفی دارند یکی از مدلها دال یکطرفه بوده و مدل‌های دیگر اعم از سقف دال، تخت صفحه، وافل دال، هسته توخالی و همینطور از کامپوزیت هستند..

    سقف دال بتنی

    سقف دال بتنی

    هزینه ساخت ساختمان

    هزینه سقف کامپوزیت 

    هزینه سقف کامپوزیت به نوع سقف گفته می شود که از فولاد و بتن ساخته شده و شامل یک سری میلگردهای مخصوص می‌شوند که از نوع حرارتی هستند و سبب یکپارچه شدن بطن ها می شوند. بنابراین در هزینه سقف کامپوزیت تعداد میلگرد، نوع میلگرد، نوع جوشکاری و همینطور سبک سقف اهمیت دارند. به طور کلی سقف های کامپوزیت بر اساس نوع مصالح مصرفی به دو دسته تقسیم می شوند:

    انواع سقف ساختمان

     دسته اول سقف کامپوزیت ساده است که شامل یکسری تیرهای فرعی بوده و از شبکه‌های میلگرد حرارتی در آن استفاده می شود. دسته دوم سقف عرشه فولادی است که در آن از ورق‌های فولادی شکل داده شده استفاده می شود و همینطور شبکه میلگردهای حرارتی و دال بتنی به صورت خاص هستند. در این مدل از سقف ها از برشگیر نوع گل میخ استفاده خواهد شد همه این موارد روی هزینه‌ ثبت تاثیر می گذارد.

    سقف کامپوزیت 

    سقف کامپوزیت

    ال اس اف سازان

    هزینه سقف تیرچه بلوک

    هزینه سقف های تیرچه بلوکی به صورت متر مربع بررسی می‌شود. در ابتدا نیاز است قیمت‌ تیرچه بررسی شود دقت کنید که تیرچه ها بر اساس وزن قیمت گذاری نمی شوند در این نوع سقف ها تیرچه ها به عنوان تیر فرعی استفاده می‌شود و بلوک ها بین تیرچه ها قرار می گیرند در محاسبه هزینه های سقف تیرچه بلوکی تعداد بلوک سفالی و سیمانی مورد محاصره قرار خواهد گرفت. یک سری عوامل دیگر مانند شمع بندی، داربست قالب بندی و بتن ریزی روی هزینه ها تاثیر می گذارند.

    سقف تیرچه بلوک

    سقف تیرچه بلوک

    هزینه سقف عرشه فولادی

    هزینه‌ای که برای سقف های عرشه فولادی برآورد می‌شود بر اساس ضخامت ورق عرشه فولادی سنجیده می‌شود ورقهای عرشه فولادی معمولاً در ضخامت ۷ دهم میلیمتر تا ۱.۲۵ میلیمتر تولید میشوند. از سوی دیگر گاه از ورقه های گالوانیزه که برای سقف عرشه فولادی استفاده می شوند گاهی نیز ورقه ها به صورت فلاشینگ بوده و به عنوان قالب استفاده می‌شوند اگر نیاز به اجرای برشگیر باشد این موضوع نیز برخی از هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد. آرماتورهای حرارتی بخش دیگری از هزینه ها هستند و بتن ها نیز روی هزینه ها تاثیر زیادی می گذارند.

    ورقه های عرشه فولادی معمولا به صورت کیلوگرمی قیمت‌گذاری می‌شوند و همین طور متریال مصرفی بر اساس وزن و تعداد روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد و البته که دستمزد اجرای کار بر اساس متر مربع سنجیده می‌شود من معمولاً برای اجرای سقف های کامپوزیت عرشه فولادی از دو عنصر ورق گالوانیزه فرم شده به صورت ذوزنقه ای استفاده می شود. مهمترین و پر هزینه ترین قسمت هزینه سقف های عرشه فولادی همان ورق های گالوانیزه هست.

    قیمت سقف عرشه فولادی برای نیم فصل دوم سال ۱۴۰۱ میباشد:

    1. هزینه اجراء به ازای هر متر مربع ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان
    2. هزینه خرید متریال به ازای هر مترمربع ۵۰۰.۰۰۰ تا ۵۵۰.۰۰۰هزار تومان میباشد.
    3. برآوزد کلی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزارتومان میباشد.

     

    سقف عرشه فولادی

    سقف عرشه فولادی

    هزینه سقف تیرچه کرومیت

    تیرچه های کرومیت نوع تیرچه از پیش ساخته شده است که از جنس فلزی بوده و مانند تیرچه های سفالی بتنی اجرا می‌شوند و تفاوتی که در آنها وجود دارد این است که به جای دو عدد میله گرد از ورق فولادی ۳ یا ۴ میل استفاده می شود. هزینه سقف تیرچه کرومیت به نسبت تیرچه های بتنی ارزانتر است.

    در واقع اگر دقت کنید قیمت تیرچه کرومیت گران‌تر است اما چون فاصله و تعداد آن کمتر است و سبب می شود تا هزینه کلی کار کاهش یابد این مدل از سقف ها نیازی به جک و شمع بندی در زیر سقف ندارند. که سبب ارزان تر شدن قیمت آن می شود این روش امکان بتن ریزی چندین سقف ساختمان را فراهم می سازد و سرعت اجرای کار نیز در آن بیشتر است از سوی دیگر اجرای داکت ها نیز به سادگی صورت می گیرد در این روش مصرف بتن نیز کمتر بوده و سبب می‌شود هزینه نهایی کاهش یافت.

    هزینه تیرچه کرومیت در نیم فصل سال ۱۴۰۱ به شرح زیر میباشد:

    1. برآورد اجراء به ازای هر مترمربع ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان
    2. هزینه متریال برای  هر مترمربع ۴۱۰ تا ۴۳۰ هزار تومان
    3. برآورد کلی ۴۴۰ تا ۴۸۰ هزار تومان
    سقف تیرچه کرومیت

    سقف تیرچه کرومیت

    هزینه سقف یوبوت

    یوبوت ها نوعی سقف هستند که با هدف کاهش حجم بتن ریزی طراحی شده اند به طوری که در نهایت سبب سبک سازی سقف ها می شود ‏یوبوت ها به شکل مکعبی طراحی شده اند و فواید زیادی دارند به طوری که در صنعت ساختمان سازی سبب سرعت بیشتر کار می شود معمولاً این سیستم های سقفی برای دهانه های بزرگ استفاده می شوند و کار را برای کارگران آسانتر می‌سازد.

    از ترکیب نوآورانه بتن میلگرد و قالب های پلیمری برای سیستم سقف یوبوت استفاده شده که سبب می‌شود حجم قابل توجهی از بتن ها حذف شود و مصرف بتن کاهش یابد این موضوع به افزایش سختی سقف کمک می‌کند و در نهایت سبب کاهش هزینه سقف می شود. قیمت یوبوت ها بر اساس سایز یوبوت، جنس مواد اولیه و وزن یوبوت سنجیده می شود. سایز یوبوت های پلاستیکی معمولاً به‌صورت ۵۲ در ۵۲ در بازار عرضه می شوند. مواد اولیه به کار برده شده در این محصول مهم‌ترین عامل تعیین قیمت هستند و معمولاً از جنس پلی پروپیلن استفاده می شوند وزن بلوک یوبوت ها از دیگر مواردی است که در قیمت تاثیر می گذارند.

    سقف یوبوت

    سقف یوبوت

    هزینه سقف متحرک پارچه ای

    سقف های متحرک پارچه ای خاصیت جمع شونده دارند و معمولاً برای کافی شاپ ها و رستوران ها، هتل ها بهترین کزینه محسوب می‌شوند. هزینه سقف متحرک پارچه ای بر اساس طول و عرض بازشو، جنس پارچه ای که به کار برده می شود و همینطور کیفیت آلومینیوم در سازه مشخص خواهد شد. این سقف ها دارای موتورهای الکتریکی هستند که سبب جمع شدن سقف شده و برند موتور جمع شونده نیز روی قیمت نهایی سقف تاثیر می گذارد. همینطور یک سری یراق آلات و اجزای مکانیکی برای سقفهای متحرک پارچه ای اجرا می‌شود و لوازم جانبی نیز روی قیمت اثرگذار است.

     کیفیت قطعات اهمیت زیادی روی هزینه داشته و بهتر است که از بهترین قطعات استفاده شود تا مکانیزم سقف متحرک در طولانی مدت دچار افت کیفیت نشود. جنس پارچه به کار رفته می‌بایست محافظت خوبی در برابر نور خورشید داشته باشد و همین طور برای فصل زمستان نیز مناسب باشد.

    سقف متحرک پارچه ای

    سقف متحرک پارچه ای

    هزینه سقف کوبیاکس

    کوبیاکس نوعی سقف جدید است که در یک نگاه مشابه با سقف های دال بتنی دو طرفه طراحی می شوند اما نسبت به آنها تفاوتی دارد. هسته بتن مرکزی در این سقف ها با گوی های تو خالی جایگزین شده اند. برای اجرای این سقف ها مدولهای قفسه ای و دال بتن آرمه نیاز است این سقف ها سطح مقاومت بالایی در ساختمان ایجاد می کنند گوی های مورد نظر در حد فاصل مش های میلگردی قرار می گیرند.

     هزینه سقف کوبیاکس بر اساس اصول طراحی و همینطور فناوری که در آن به کار میرود کمی گران است. در اجرای این سقف می بایست از باربری دو محور دهانه‌های بلند بدون تیر و همینطور ستون های کمتر در جهت مقاومت بیشتر استفاده شود. این سقف ها قابلیت تغییر کاربری دارند و همینطور زمان ساخت را کاهش می‌دهند. سبک هایی که برای چنین سقفهای استفاده می‌شوند در سه مدل ساده، نیمه پیش ساخته و کاملاً پیش ساخته دسته بندی می شوند که هر یک هزینه خاص خود را دارند.

    انعطاف پذیری در پلان های معماری این سقف ها بیشتر است چون تعداد ستونها را کاهش می دهند همینطور شرایط تغییر کاربری افقی و عمودی فراهم است و امکان اجرای کنسول تا ۷ متر فراهم می شود همه این موارد در نهایت سبب مزایای اقتصادی سقف های کوبیاکس خواهد شد به طوری که سبب کاهش مصرف بتن شده و المان های سازه ای را کاهش می‌دهد و در نهایت مصرف آرماتور را نیز کمتر می کند این سقف ها زمان ساخت را کاهش می‌دهند و میزان تیرها و مشکلات ناشی از آن و میزان شدن تیرها را نیز تا حد زیادی کاهش خواهند داد. بنابراین در نهایت هزینه‌های اضافی سرشکن می‌شود.

    سقف کوبیاکس

    سقف کوبیاکس

     

    هزینه سقف پیش تنیده

    مزایای سقف های پیش تنیده بسیار زیاد است به طور کلی هزینه‌ای که برای سقف های پیش تنیده در نظر گرفته می شود به چهار دسته تقسیم می‌شود: اولین هزینه مربوط به طراحی است، هزینه دوم مربوط به مصالحی است که مورد استفاده قرار می گیرد و قطعاً کیفیت مصالح و تجهیزات روی قیمت نهایی تاثیر میگذارد. بخش سوم هزینه مربوط به قالب بندی دال بتنی است. این هزینه به صورت متر مربع در نظر گرفته می شود و با توجه به اینکه ستونهای میانی حذف می شوند و فاصله بین ستونها بیشتر می شوند شرایط ساده تری برای قالب بندی دال پیش تنیده فراهم خواهد شد.

    پس از آن نوبت به هزینه اجرای سقف خواهد بود که می بایست بر اساس محل کار و همینطور نوع پروژه سنجیده شود. میزان مصرف میلگرد در سقف های پیش تنیدگی به نسبت  سایر سبک ها کمتر است این موضوع در مورد میزان مصرف بتن نیز صدق می‌کند.

    سقف پیش تنیده

    سقف پیش تنیده

    هزینه سقف طاق ضربی

    پایین بودن هزینه سقف طاق ضربی مهمترین دلیل انتخاب آن است. طاق های ضربی به طور کلی از قدیمی ترین و سنتی ترین نوع سقف ها در ایران محسوب می شوند برای اجرای سقف هایی به سبک طاق ضربی نیاز است که بین دو تیر موازی یک سری تیرهای فرعی به صورت موازی اجرا شوند و عمود بر ۲ تیر موازی باشند. نامی که برای دو تیر موازی در نظر گرفته می شود پل است.

    برای اجرای این نوع سقف ها از آجرهای فشاری و ملات و همینطور گچ و خاک استفاده می شود. بار والد از سقف معمولاً به تیرهای فرعی اعمال می شود. برای هزینه سقف طاق ضربی در ابتدا باید مراحل آن مشخص شود بخشی از هزینه‌ها مربوط به آماده کردن تیرآهن ها است و باید بررسی شود که تیرآهن ها کاملاً سالم و فاقد پوسیدگی باشند. بخش دوم مربوط به تیر ریزی است.

    پس از آن نوبت به نصب میل مهار است که معمولاً قیمت میل مهار بر اساس ضخامتی که دارد سنجیده می شود همه این موارد روی هزینه سقف طاق ضربی تاثیر می گذارد

    سقف طاق ضربی

    سقف طاق ضربی

     

    هزینه سقف سیاک

    برای اجرای سقف سیاک از قالبهای فلزی مدولار استفاده می‌شود این قالب ها برای ساخت دال بتنی یک طرفه استفاده می شوند. مدولار های ساخته شده برای این سقف ها از جنس بتن آرمه هستند برای اجرای این سقف ها نیاز به تیرچه های درجا و همینطور یک سری قالب های خاص خواهد بود معمولا دهانه اجرا برای این سقف ها ۶ متر است. برای اجرای سقف سیاک نیاز است که بستر مناسب برای قرار دادن قالب آماده سازی شود.

    حال با توجه به سبک تیرهای نصب شده، لقمه های بتنی پیش ساخته شده به واسطه یک سری سیمهای داخلی در داخل قالب ها قرار میگیرد سپس میلگرد های بریده شده روی لقمه های بتنی سربار می شوند و بتن ریزی در داخل قالب انجام می شود و نیاز به آبدهی و نگهداری از بطن ها خواهد بود و همین طور تأسیسات مورد نظر نصب می شوند همه این موارد روی هزینه سقف سیاک تاثیر میگذارد.

    سقف سیاک

    سقف سیاک

     

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.