×

طراحی پلان باز چیست و برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

  • کد نوشته: 45517
  • ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
  • دیدگاه‌ها برای طراحی پلان باز چیست و برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟ بسته هستند
  • طراحی پلان باز ایده‌ای جدید برای چیدمان محیط‌های‌ اداری است که ضمن تعامل بیشتر افراد، به حفظ هارمونی و بازدهی سازمان کمک می‌کند. شاید در گذشته تصور بر این بود که این طرح صرفا برای اتاق‌های کنفرانس و جلسات مناسب است؛ اما امروزه این نگرش تغییر کرده و افراد معتقدند پلان باز منجر به چینش […]

    طراحی پلان باز چیست و برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

    طراحی پلان باز ایده‌ای جدید برای چیدمان محیط‌های‌ اداری است که ضمن تعامل بیشتر افراد، به حفظ هارمونی و بازدهی سازمان کمک می‌کند. شاید در گذشته تصور بر این بود که این طرح صرفا برای اتاق‌های کنفرانس و جلسات مناسب است؛ اما امروزه این نگرش تغییر کرده و افراد معتقدند پلان باز منجر به چینش بهتر کل مجموعه و مشارکت اعضا در محیط کاری می‌شود. پس اگر قصد طراحی دکور دفتر و مجموعه کاری خود را دارید و گزینه‌های زیادی به شما معرفی شده ولی هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اید، شاید بهتر باشد در مورد پلان طراحی باز کمی بیشتر فکر کنید.

    طراحی پلان باز چیست؟

    در طراحی پلان باز، فضاهای بسته با متراژ پایین مانند اتاقک‌ها و دفاتر کمتر به چشم می‌خورد و به نوعی اولویت با جداسازی کمتر بخش‌های اداری است. در این سبک معماری بیشتر روی آزادی حرکت و ارتباطات بیشتر کارکنان مجموعه تاکید می‌شود. هنگام اجرای طراحی پلان باز اغلب دیوارهای جداکننده داخلی با هدف کاهش ترافیک اعضا از میان برداشته شده و با یکدیگر ادغام می‎شوند. البته این به معنای حذف دیوار و عایق‌ها نیست؛ بلکه شاهد حداقل فضای بسته و اجرای سبکی نوگرا و مدرن در محیط خواهیم بود.

    طراحی اداری پلان باز در حال تبدیل شدن به یک گزینه محبوب برای کارفرماها و معماران است و به نوعی جایگزین سبک‌های پر زرق و برق و پرهزینه کلاسیک شده که علاوه بر مصالح و زمان زیاد، بخش زیادی از ظرفیت محیط را هم اشغال می‌کردند. این در حالی است که پلان باز فضای ما را بزرگ‌تر نشان داده و محدودیت‌های فیزیکی برای استفاده از طرح‌های مختلف را از میان برمی‌دارد.

    مزایای به‌کارگیری طراحی پلان باز در کسب‌وکار

    ارتباط بهتر میان کارکنان

    زمانی که چینش فضای شرکت چه با استفاده از پارتیشن‌ اداری مدرن و چه معماری سنتی، با حداقل موانع فیزیکی انجام گردد، ناخودآگاه تلاش برای همکاری بین سطوح مختلف کارمندان افزایش پیدا می‌کند و این واقعیتی است که مدیران به سادگی می‌توانند در محیط کار لمس کنند. به همین جهت انتخاب سبک پلان باز به افراد این فرصت را می دهد تا خلاقیت خود را در ارتباطات روزمره بالا ببرند و به بازخورد رفتارهای خود دقت بیشتری داشته باشند؛ چرا که در این شرایط مانند یک شبکه به هم پیوسته عمل می‌کنند و حس اجتماعی بودن بیشتری به اعضا دست می‌دهد.

    کار در یک محیط باز باعث می شود کارمندان راحت تر ایده‌های خودشان را به اشتراک بگذارند؛ حتی اگر فعالانه و به شکل یک تیم منسجم هم عمل نکنند، صحبت کردن و مطرح کردن ایده‌ها باعث ارزیابی مداوم مراحل پروژه شده و حس همکاری میان کارکنان را تقویت می‌کند.

    مقرون به صرفه بودن

    نیازی به گفتن این نیست که طراحی پلان باز برای محیط‌های اداری با صرفه اقتصادی بیشتری همراه است، در عین حال می‌توان اطمینان حاصل کرد که هر کارمند فضا و تجهیزات لازم برای انجام کار خود را در اختیار دارد. در واقع دیگری نیازی نیست تا به سیم‌کشی توکار و انتقال مودم و کابل اینترنت جداگانه برای تمام اتاق‌ها و غرفه‌های بایگانی فکر کنید، در این روش دسترسی به بخش‌های مختلف شرکت مانند اتاق جلسه، اتاق نظافت، استراحت و سایر بخش‌های ضروری ایجاد شده و رفت و آمد بین بخش‌ها ساده‌تر می‌شود.

    دکوراسیون پلان باز

    دکوراسیون پلان باز

    انعطاف پذیری بیشتر

    انتخاب طرح پلان باز وابستگی به معماری سنتی را از میان برمی‌دارد؛ چرا که برای به حداکثر رساندن انعطاف‌پذیری محیط طراحی شده و می‌توان در قالب آن چیدمان وسایل را به نحوی که جذاب‌تر است، تنظیم کرد. همچنین می‌توان به سادگی محل استقرار تیم‌های کاری را عوض کرده و طی چند دقیقه فضای قسمت‌هایی مانند اتاق جلسه و ارزیابی را گسترش داد.

    ناگفته نماند که مفهوم پلان باز به این معنی نیست که تک‌تک دیوارهای داخلی برداشته شوند. به هر حال، صرف نظر از اینکه چقدر فضای باز در اختیار شرکت باشد، همه افراد علاقه دارند حریم خصوصی آن‌ها حفظ شود و به راحتی به پیگیری وظایف خود ادامه دهند. بنابراین، بسیاری از طراحی‌های پلان باز دارای اتاق و فضاهای بسته مشخصی هستند.

    بهره‌وری بیشتر

    کار در یک فضای اداری باز می‌تواند بهره‌وری مجموعه را بیشتر کرده و باعث افزایش حس صمیمیت و بهبود فرهنگ سازمانی شود. به بیان ساده‌تر، می‌تواند باعث شود سازمان به محل بهتری برای کار و گذراندن وقت از نظر افراد تبدیل شود؛ چرا که به کارمندان اجازه می‌دهد ارتباط به مراتب مؤثرتری با یکدیگر داشته باشند.

    همچنین مدیران سازمان می‌توانند برای این منظور قسمتی از دفتر خود یا اتاق استراحت را به بخش مشارکتی شرکت تبدیل کنند و کارکنان را تشویق نمایند تا از این فضا برای ایده‌پردازی، بحث در مورد راه حل‌های خلاقانه یا حتی رد کردن ایده‌های یکدیگر استفاده کنند.

    طراحی پلان باز با پارتیشن

    طراحی پلان باز با پارتیشن

    نظارت موثر بر محل کار

    از موارد بالا هم که بگذریم با انتخاب طرح پلان باز، نظارت بر کار کارکنان ساده‌تر می‌شود و به مدیران امکان بررسی کامل محیط داده می‌شود؛ آن هم بدون نیاز به ابزارهای تحلیلی و صرف هزینه و نظرسنجی از کارکنان.

    استفاده از پارتیشن اداری در طراحی پلان باز

    پارتیشن‌ اداری روشی مدرن و ایده‌آل برای تقسیم فضاهای کاری با حداقل هزینه و انرژی است که بسیاری از افراد مدل شیشه‌ای آن‌ را بخاطر تسلط بهتر به محیط ترجیح می‌دهند. انتخاب این سازه‌ برای ادغام بخش‌های غیرضروری، ایده‌ای اقتصادی و جذاب به شمار می‌رود که فضای مرده شرکت را به حداقل رسانده و برای تغییر محل آن، به زمان زیاد و ابزار خاصی نیاز نخواهد بود. همچنین علی‌رغم کاهش موانع فیزیکی به حفظ سلسه مراتب سازمانی هم کمک می‌کند.

    دکوراسیون پلان باز با پارتیشن

    دکوراسیون پلان باز با پارتیشن

    طراحی پلان باز برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

    مفهوم استفاده از پلان باز در شرکت‌ها به خلاقیت و افزایش بهره‌وری سازمانی مربوط می‌شود که در اولین گام، سرعت کار تیمی افراد را افزایش داده و آن‌ها را بیشتر به ارتباط چهره به چهره و تبادل نظر متکی می‌کند. گرایش به سمت طراحی‌ دفاتر باز بعد از قرنطینه‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ بیشتر از قبل شده و به سرعت در حال تبدیل شدن به هنجار جدید برای کارکنان اداری است و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا زمانی که سر کار هستند بدون ترک یک اتاق یا دفتر خصوصی، مکان مورد نظر خود را پیدا کنند. بنابراین کارمندان به سادگی می‌توانند فضای کاری خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

    از جمله کسب‌و‌کارهایی که می‌توانند روی اجرایی کردن این طرح برای فضای کاری خود حساب باز کنند، می‌توان به استارتاپ‌ها و شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات به ویژه در زمینه فروش و بازاریابی اشاره کرد که این امر نتیجه نیاز چنین محیط‌هایی به شبکه‌سازی، تعامل مداوم کارکنان، ایده‌پردازی و خلاقیت بیشتر برای رضایت مشتریان است.

    نتیجه‌گیری

    در این مقاله به مزایای انتخاب طراحی پلان باز برای پروژه‌های تجاری و کسب‌وکارهای اشاره شد. اساس و فلسفه انتخاب این سبک برای سازمان‌ها چیزی نیست جز کمک به بهره‌وری بیشتر از طریق تعامل بهتر کارکنان که تجربه نشان داده باعث پیشبرد بهتر امور می‌شود. همچنین نظارت رده‌های بالاتر به فعالیت اعضا را ساده‌تر کرده و به نوعی دست آن‌ها را در کاهش هزینه‌های بی‌مورد و تامین نیاز افراد باز می‌گذارد.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.