×
×

دستور کار عملیات فونداسیون

  • کد نوشته: 14735
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • ۲ دیدگاه
  • دستور کار عملیات فونداسیون به گزارش ویلا پیش ساخته : جناب آقای/ خانم/ شرکت محترم ………………………………………………………….. سازنده و نماینده محترم ساختمان به شماره پرونده …………………………………….. واقع به آدرس: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………با توجه به آنکه در حال حاضر مهیای شروع عملیات فونداسیون ساختمان می باشید، بدین وسیله موارد ذیل در مورخه …………………………………… به جنابعالی ابلاغ می گردد: لذا خواهشمند […]

    دستور کار عملیات فونداسیون

    دستور کار عملیات فونداسیون

    به گزارش ویلا پیش ساخته : جناب آقای/ خانم/ شرکت محترم ………………………………………………………….. سازنده و نماینده محترم ساختمان به شماره پرونده …………………………………….. واقع به آدرس: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………با توجه به آنکه در حال حاضر مهیای شروع عملیات فونداسیون ساختمان می باشید، بدین وسیله موارد ذیل در مورخه …………………………………… به جنابعالی ابلاغ می گردد:

    لذا خواهشمند است قبل از انجام هرگونه عملیات اجرایی و در حین آن کلیه موارد زیر را طبق مباحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان و آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی رعایت نمایید. کلیه نکات بیان شده در دستور کارهای قبلی در این عملیات نیز لازم اجرا می باشد و برای جلوگیری از تکرار از بیان مجدد آن ها صرف نظر گردیده است.

    1)رعایت مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان الزامی است و می‌بایست توسط مجری ذیصلاح بنا به تشخیص ناظر و مالک انجام گردد.

    2) حداقل مقاومت مشخصه بتن مصرفی و حداقل عیار بتن مصرفی برای شمع ها و فونداسیون باید مطابق با مقادیر ذکر شده در نقشه­های اجرایی باشد.

    3) روانی (اسلامپ) بتن مصرفی باید مطابق با مقادیر ذکر شده در نقشه­های اجرایی باشد.

    4) مالک موظف است هنگام تخلیه میلگردهای مصرفی در کارگاه، با هماهنگی مهندس ناظر، نسبت به هماهنگی با آزمایشگاه دارای صلاحیت، جهت تست میلگردها به میزان و مقدار موردنیاز اقدام نماید.

    5) مالک موظف است برای انجام تست بتن در روز بتن ریزی، با هماهنگی مهندس ناظر، هماهنگی های لازم را با آزمایشگاه دارای صلاحیت، جهت تست بتن به میزان و مقدار مورد نیاز اقدام نماید.

    6) مالک موظف است در تمامی مراحل کار از افراد دارای صلاحیت فنی استفاده نماید و با آن‌ها قرارداد رسمی تنظیم بنماید و مدارک شخصی سرگروه(کپی کارت ملی، آدرس و شماره تلفن) را اخذ و تحویل مهندس ناظر نماید.

    7) با اتمام کامل مرحله گودبرداری، قبل از شروع عملیات پی کنی و پی سازی، باید نحوه حفاظت و پایداری دیواره‌های گود به تأیید مهندس ناظر برسد.

    8) مالک موظف است برای قسمت هایی از فونداسیون که سپر خاکی حفظ شده است و قابل اجرا نمی­باشد، از میلگرد رزوه شده به صورت انتظار برای متصل نمودن قسمت هایی از فونداسیون که بعد از برداشته شدن سپر خاکی اجرا می شود، استفاده کند. (باز و بست خم میلگردها جهت انتظار برای اجرای فونداسیون ممنوع است).

    9) باید در اطراف محل حفاری و خاک‌برداری حفاظ مناسب نصب گردد.

    10) می‌بایست بخش‌هایی از خاک‌برداری که در مجاورت معابر و فضاهای عمومی قرار دارند، به علائم هشداردهنده قابل رویت در شب و روز مجهز نمود.

    ۱1) لازم است که قبل از حفاری چاه در قسمت گودبرداری شده، بررسی‌های لازم در رابطه با احتمال برخورد با قنوات قدیمی، پی‌ها، تأسیسات آب و برق و … به عمل آمده و در صورت لزوم با سازمان‌های ذی‌ربط تماس گرفته شود.

    12) مالک موظف است در پایان کار روزانه و مواقعی که حفاری انجام نمی‌شود، دهانه چاه‌ها را با صفحات مشبک مقاوم و مناسب به نحو مطمئن بپوشاند. همچنین کارهای نیمه تمام نباید به همان حالت رها شوند.

    13) باید توجه شود که محل استقرار ماشین‌آلات ساختمانی از لبه گودبرداری دارای فاصله مناسبی است.

    14) مصالح ساختمانی نباید در نزدیکی لبه‌های گودبرداری، دهانه چاه‌ها و گودال‌ها انبار شوند.

    15) در صورت وجود خاک دستی در محل احداث فونداسیون، بایستی خاک دستی با بتن سبک جایگزین شود و سپس اقدام به اجرای فونداسیون گردد.

    16) برای شروع عملیات پی کنی، می‌بایست استحکام و جنس خاک زمین گود محل پروژه از نظر مقاومت بررسی و آزمایش گردد تا پی کنی با توجه به نوع خاک محل گود و میزان مقاومت آن انجام گیرد. همچنین پایداری ابنیه مجاور نیز باید با هماهنگی مهندس ناظر مورد بررسی قرار گیرد.

    17) کف پی باید توسط ابزار مناسب تراز و تسطیح گردد و عملیات رگلاژ با بتن مگر با ضخامت متناسب انجام شود.

    18) بتن مگر زیر فونداسیون دارای حداقل ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در مترمکعب می باشد و حداقل ۱۰ سانتیمتر ضخامت دارد.

    19) کف پی‌ها باید کاملاً افقی و زاویه کف پی نسبت به دیوار پی باید ۹۰ درجه باشد.

    20) بعد از اتمام عمل پی کنی، پی را باید با مصالح مناسب ساخته تا به سطح زمین رسیده و قابل‌قبول برای هر گونه بنا باشد. مصالحی که در پی بکار می­رود باید قابلیت تحمل فشار مصالح بعدی را داشته باشد و ضمناً چسبندگی مصالح نسبت به یکدیگر به اندازه‌ای باشد که بتوانند در مقابل بارهای بعدی تحمل کند و فشار را یکنواخت به تمام پی‌ها انتقال دهد.

    21) قبل از اجرای فونداسیون لازم است نقشه های اجرایی پله جهت اتصال پله به فونداسیون مورد بازبینی قرار گیرند.

    22) پس از قالب بندی و قبل از شروع آرماتوربندی حتما به گروه اجرایی توصیه شود به جای استفاده از سنگ و آجر از اسپیسرهای پلاستیکی استاندارد در زیر شبکه تحتانی پی استفاده گردد تا مقدار کاور (پوشش بتن) طبق نقشه های سازه ای رعایت شود.

    23) آرماتوربندی فونداسیون با توجه به پلان فونداسیون و دیتیل های آن، تعداد میلگردهای طولی و تقویتی و همچنین شماره آن‌ها و میله گردهای خاموت و شماره و فواصل آن ها از هم انجام شود و میلگردهای انتظار ستون‌ها برای اسکلت بتنی، صفحه ستون‌ها برای اسکلت فلزی در نظر گرفته شود.

    24) همچنین آرماتورهای مش بندی هم به طول‌های لازم برش داده‌شده و به صورت شبکه‌بندی روی هم قرارگرفته و توسط سیم آرماتوربندی بسته شوند و در محل زیر ستون‌ها قرار گیرند.

    25) آرماتور انتظار ستون ها در فوندانسیون، طوری تعبیه شود که محل قطع و وصله همه آرماتورهای طولی ستون، در یک نقطه نباشد. (سازه بتنی)

    26) بعد از اینکه آرماتوربندی قسمتی از کلاف پایینی آماده شد آن را در محل قرار داده و قالب‌بندی انجام گردد .

    27) پـس از کنترل دقیق شبکه آرماتـوربندی و تایید آن توسط اینجانب به عنوان مهندس ناظر، اجازه ریختن بتن فونداسیون صادر می گردد .

    28) مواردی از قبیل کار گذاشتن پلیت های چاله آسانسور و آرماتور انتظار پله، قبل از بتن ریزی انجام گردد.

    29) بـالای آن قسمت از قالب‌ها و فونداسیون که ناگزیر به عبور و مرور می‌باشد، تخته الـوار گذاشته تا رفت‌وآمد مسیر تسهیل شده و از آسیب احتمالی به قالب و جابجا شـدن احتمالی آرماتورهای فونداسیون جلوگیری گردد.

    30) نوع سیمان مصرفی باید از نوع ذک شده در نقشه های اجرایی(عموماً تیپ یک یا دو) باشد.

    31) در طول بتن‌ریزی عمل ویبره زدن توسط یک کارگر انجام گیرد تا هوای موجود در بتن خارج‌شده و از پوکی بتن جلوگیری بـه عمل آورد . البته باید دقت داشته باشید که شیلنگ دستگاه ویبراتور همواره تقریبا عمود بر زمین و محل بتن‌ریزی بـاشـد .

    32) پس از پایان عملیات بتن‌ریزی و با توجه به هوای منطقه و مراقبت‌های ویژه  باید بتن به عمل آید که بعد از گذشت حدوداً چهار الی پنج ساعت از پایان کار به محل بتن‌ریزی شده آب داده شود.

    ۳3) باید از پرتاب بتن با بیل و حرکت دادن آن با فشار خودداری گردد.

    ۳4) بتن باید در لایه‌های یکنواخت ریخته شود و از انباشته کردن آن در لایه‌های شیب‌دار خودداری کرد.

    35) سرعت ریختن و تراکم بتن باید مساوی باشد. همچنین جهت دستیابی به بتن یکنواخت و پرداخت مناسب روی ستون‌ها و دیوارها باید قالب‌ها با سرعت حداقل 2 متر در ساعت پر شوند تا تأخیر حاصل شود.

    36) باید از برخورد بتن با قالب‌ها و آرماتورها جلوگیری شود.

    37) لازم است تا با توجه به آیین‌نامه آبا و مباحث مربوطه مقررات ملی ساختمان تمامی شرایط مربوط به بتن‌ریزی در هوای گرم و سرد رعایت گردد. همچنین عمل‌آوری بتن و نگهداری آن مطابق با ضوابط مقرر انجام گیرد.

    38) در صورتی که در نقشه های سازه ای، درز انقطاع در پشت پی نیز پیش بینی شده است در هنگام تعیین مکان نوارهای پی روی زمین، درز انقطاع در نظر گرفته شود.

    39) در صورتی که برای عبور لوله های آب و فاضلاب از عرض پی، نیاز به داکت عرضی می باشد. این داکت ها با فومی که به اندازه لوله های مربوطه است اجرا شود.

    ۴0) دور تا دور فونداسیون می‌بایست نایلون کشی شود تا شیره بتن وارد خاک نشود.

    41) تراز تمام شده پی ها می بایست کاملاً صاف بوده و مطابق با نقشه ها باشد.

    ۴2) موارد مربوط به چاهک آسانسور:

    1-42) حداقل عمق چاه آسانسور از اولین کف تمام شده ۱٫۵ متر باشد.

    2-42) حداقل سایز نبشی سازه چاه آسانسور 8 در نظر گرفته شود.

    43) مالک موظف است که طول پیشروی و اجرای پخ یا شکستگی براساس نقشه های مصوب باشد.

    44) مالک موظف است کد ارتفاعی کف و روی فونداسیون را مطابق نقشه های محاسباتی اجرا نماید.

    45) با توجه به مقدم بودن عرض گذر بر ابعاد ملک، مالک موظف است عرض گذر را ضمن منظور نمودن نما رعایت نماید.

    46) ابعاد و مشخصات فونداسیون، اکس بندی ستون­ها، ابعاد و ضخامت صفحه ستون ها و آرایش میلگردها بایستی مطابق نقشه های محاسباتی باشد.

    47) مالک بایستی درز انقطاع را مطابق نقشه های محاسباتی و معماری رعایت فرماید.

    بدیهی است در صورت عدم اجرا و رعایت موارد مذکور کلیه مسئولیت های حقوقی، مدنی و کیفری و همچنین تبعات مالی و جانی ناشی از عدم اجرای این موارد به عهده مالک و سازنده ساختمان می­باشد.

    در مورخه ………………………………………… اصل دستورکار فوق                                                 نام مهندس ناظر

    به اینجانب ……………………………………………… ابلاغ و تفهیم                                                   مهر و امضاء مهندس ناظر

    گردید.

    مهر و امضاء

    تاریخ

    پیشنهاد مقاله برای مطالعه بیشتر : 

    tv room دکوراسیون

    بتن اکسپوز رنگی

    نقاشی ساختمان در لواسان

    آموزش نقاشی ساختمان

    نقاشی ساختمان قیمت

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ۲ پاسخ به “دستور کار عملیات فونداسیون”

    1. سوله گفت:

      خیلی عالی بود ❤️❤️❤️