×

درباره طراحی سازه چه میدانید ؟

  • کد نوشته: 41417
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای درباره طراحی سازه چه میدانید ؟ بسته هستند
  • طراحی سازه، یکی از مهم ترین فعالیت های پیش از ساخت یک ساختمان به شمار می آید. امروزه افراد بسیار زیادی در زمینه طراحی انواع سازه ها در حال تحصیل هستند تا بتوانند با استفاده از فناوری مدرن و نوآوری در این زمینه، سازه هایی کم هزینه و در عین حال قوی و مستحکم را […]

    درباره طراحی سازه چه میدانید ؟

    طراحی سازه، یکی از مهم ترین فعالیت های پیش از ساخت یک ساختمان به شمار می آید. امروزه افراد بسیار زیادی در زمینه طراحی انواع سازه ها در حال تحصیل هستند تا بتوانند با استفاده از فناوری مدرن و نوآوری در این زمینه، سازه هایی کم هزینه و در عین حال قوی و مستحکم را طراحی کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل طراحی انواع سازه و عوامل موثر بر روی آن بیشتر آشنا شوید.

    مراحل طراحی سازه

    طراحی سازه، فرآیندی است که متخصصان و کارشناسان مربوطه اقدام به نقشه کشی و طراحی اسکلت اصلی ساختمان های با استفاده از مدل های مختلف می نمایند. البته در نظر داشته باشید که طراحی انواع سازه ها با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل، طراحان باید پیش از انجام هر اقدامی عوامل مختلفی را در نظر بگیرند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن سازه مورد را طراحی نمایند. ناگفته نماند که طراحی انواع سازه نسبتا طولانی است که مراحل آن می بایست توسط افراد متخصص و کاربلد، با دقت فراوان پشت سر گذاشته شود.

    طراحی سازه

    طراحی سازه

    دریافت نقشه معماری

    در مرحله اول، طراحان نقشه معماری اصلی ساختمان را از نقشه کشان ساختمانی دریافت می نمایند. نقشه معماری ساختمان ها به دو دسته مسکونی و تجاری تقسیم می شوند که طراحی این دو نسبت به یکدیگر کاملا متفاوت اند. در نقشه های معماری ساختمان ها، محل دقیق اتاق و غرفه ها به طور دقیق مشخص گشته است. به همین دلیل متخصصان می توانند با توجه به دیواره ها ارتفاع ستون ها و ابعاد و اندازه سازه را دقیق محاسبه کنند. ناگفته نماند که نقشه معماری می تواند نقش بسزایی را در طراحی سازه به صورت دقیق و بدون نقص ایفا نماید.

    ساخت مدل اولیه

    در مرحله دوم، متخصصان پس از بررسی دقیق نقشه معماری برای ساخت مدل اولیه سازه اقئام می نمایند. در گذشته های نزدیک، افراد برای ساخت مدل اولیه سازه از ماکت های فیزیکی که شامل قطعات فلزی و چوبی بودند، استفاده می نمودند. اما امروزه خوشبختانه به لطف پیشرفت علم و فناوری، طراحان می توانند با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری اقدام به طراحی سازه و ساخت مدل های اولیه با بالاترین دقت نمایند. علاوه بر آن در برخی از نرم افزار های ساخت مدل اولیه سازه همچون ایتبس، امکان شبیه سازی برخی حوادث همچون زلزله برای سنجش مقاومت و استحکام سازه نیز وجود دارد.

    طراحی سازه فلزی

    طراحی سازه فلزی

    کاتالوگ ال اس اف

    انجام محاسبات دقیق

    در مرحله سوم طراحی سازه، کارشناسان ابعاد دقیق نقاط مختلف سازه را محاسبه می نمایند. در طراحی انواع سازه عواملی همچون: ارتفاع اصلی، ارتفاع های فرعی، ابعاد دقیق نقاط خاص سازه، اندازه دیواره ها، ضخامت ستون ها و استحکام سازه با دقت فراوانی محاسبه می شوند. البته فراموش نکنید که اگر کوچکترین اشکالی در محاسبات دقیق به وجود آید، ممکن است متخصصان در هنگام اجرای سازه دچار مشکل شوند. اما خوشبختانه امکان محاسبه دقیق نرم افزار های مرغوب برای آسودگی بیشتر کار برای متخصصان وجود دارد.

    تاییدیه توسط کارشناسان شهرداری

    پس از آن که تمامی بخش های سازه توسط متخصصان و کارشناسان طراحی شد و محاسبات آن ها با دقت بالایی صورت گرفت، آن ها یک نقشه دقیق به همراه گزارش کار خود را آماده سازی می کنند و به بخش امور کارشناسی شهرداری منطقه مربوطه ارسال می نمایند. کارشناسان شهرداری معیار و فیلترهایی را برای طراحی سازه در نظر می گیرند و نقشه و گزارش طراحی شده را به دقت طبق آن ها بررسی می کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را برای اصلاح مجدد عودت می دهند. البته فراموش نکنید که هر چقدر نقشه طراحی سازه دقیق تر باشد، درصد احتمال عودت آن کاهش می یابد.

    طراحی سازه فلزی بتنی

    طراحی سازه فلزی بتنی

    تهیه مصالح مورد نیاز و ساخت سازه

    در مرحله آخر، پس از تاییدیه نقشه طراحی سازه توسط کارشناسان شهرداری منطقه مربوطه، متخصصان برای تهیه مصالح مورد نیاز اقدام می نمایند. در نظر داشته باشید که این مرحله جزو حساس ترین مراحل طراحی انواع سازه به شمار می آید. به همین دلیل متخصصان می بایست برای خرید مصالح با متریال درجه یک اقدام کنند تا در هنگام ساخت سازه دچار مشکل نشوند. لازم به ذکر است که استفاده از مصالح بی کیفیت در ساخت سازه، موجب کاهش استحکام و مقاومت ساختمان در برابر برخی حوادث همچون زلزله می گردد.

    نقشه ساخت ویلا

    عوامل موثر بر روی طراحی سازه

    همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره شد، طراحی سازه یک پروسه طولانی و دشوار به شمار می آید که می بایست توسط کارشناسان و متخصصان صورت گیرد. البته برای طراحی انواع سازه ها بدون هیچ گونه نقص و اشکالی، طراحان عوامل و معیار هایی همچون نوع سازه، نوع ساختمان، متریال ساخت، فاصله تکیه گاه ها و قیمت پایانی را در نظر می گیرند تا بتوانند یک سازه بسیار عالی را به بهترین شکل ممکن طراحی سازند و مقاومت آن را در برابر حوادث به حداکثر برسانند.

    طراحی سازه فلزی

    طراحی سازه فلزی

    کلام آخر

    خوشبختانه امروزه متخصصان و طراحان سازه می توانند با استفاده از نرم افزار های مدرن و پیشرفته، به بهترین شکل ممکن برای طراحی سازه انواع ساختمان ها با دقت بسیار بالا اقدام کنند. امید است که با پیشرفت علم و فناوری، سازه های ساختمان ها بهینه سازی گردد و استحکام و مقاومت آن ها چندین برابر افزایش یابد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.