×
×

جعبه آتش نشانی یا فایرباکس چیست؟

  • کد نوشته: 36973
  • ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
  • دیدگاه‌ها برای جعبه آتش نشانی یا فایرباکس چیست؟ بسته هستند
  • جعبه آتش نشانی یا فایرباکس چیست؟ به گزارش آگهی ساختمان : فایر باکس یا جعبه آتش نشانی یکی از وسایل های اولیه و ضروری در هر ساختمان و مجتمع می باشد. البته شما در ساختمان خود تنها نباید جعبه آتش نشانی داشته باشید بلکه در کنار وسایل اطفاء حریق دیگر داشتن این وسیله نیز ضروری است. پس […]

    جعبه آتش نشانی یا فایرباکس چیست؟

    جعبه آتش نشانی یا فایرباکس چیست؟

    به گزارش آگهی ساختمانفایر باکس یا جعبه آتش نشانی یکی از وسایل های اولیه و ضروری در هر ساختمان و مجتمع می باشد. البته شما در ساختمان خود تنها نباید جعبه آتش نشانی داشته باشید بلکه در کنار وسایل اطفاء حریق دیگر داشتن این وسیله نیز ضروری است. پس ما برای حفظ جان خود و دیگران هم که شده باید داشتن این تجهیزات در ساختمان خود را جدی بگیریم و راحت از کنار آن رد نشویم. به همین دلیل ما می خواهیم در این مقاله درمورد فایر باکس یا هما جعبه آتش نشانی با شما صحبت کنیم پس اگر می خواهید با این وسیله حیاتی و مهم بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

    جعبه آتش نشانی

    جعبه آتش نشانی

    جعبه آتش نشانی چیست ؟

    جعبه آتش نشانی عبارت است از تجهیزاتی که در ساختمان های مسکونی، اداری، واحد های صنعتی و انبار های کالا برای اطفای حریق وجود دارد، جعبه آتش نشانی و یا فایر باکس می باشد. جعبه های آتش نشانی با کارکرد مهمی که دارند، فضا را پاکسازی کرده و دود و حرارت حریق را از ساختمان خارج می کنند که این وسیله با این کار سرعت عملیات خاموش کردن آتش را بیشتر کرده و نمی گذارد شعله به داخل محیط برود. همچنین باعث فراهم یک زمان مناسب برای افرادی که در آتش سوزی مانده اند می شود. فایر باکس ها همچنین به عنوان منبع آب توسط تیم های عملیات مورد استفاده قرار می گیرند. شبکه آب آتش نشانی لوله هایی است که شکل آن عمودی و افقی با حداقل ۵ قطر اینچ از زمین تا پشت بام قرار دارند و تا تا بلند ترین بخش ساختمان ادامه دار هستند. این شبکه با توجه به نوع سازه و میزان آتش سوزی ساخته شده و در طبقات مختلف استفاده می شود. این شبکه ها انواع مختلفی دارند که شامل:

    شبکه سیستم تر : پایین ترین  قسمت ساختمان سیستم شبکه تر است که در زیرزمین واقع شده است و تا بالاترین قسمت ساختما یعنی پشت بام نیز ادامه دارد. شبکه سیستم تر به لوله آب شهری متصل است که در صورت نیاز بتواند آب خروجی های داخل ساختمان را تامین کند.

    شبکه سیستم خشک : ورودی این قسمت در بخش ورودی ساختمان یا همکف قرار دارد که دلیل این است که هنگام حریق، آب یا پمپ خودروی آتش نشانی به داخل پمپاژ شود و آب خروجی ها را تامین کند.

    محل قرار گیری فایر باکس ها

    جعبه های آتش نشانی بر اساس فضای موجود و مهم تر از آن معماری ساختمان به اشکال مختلفی ساخته می شوند که حتی می توان آن ها در هر ساختمانی و با هر نوع معماری ای نصب کرد و به دو صورت رو کار و تو کار تقسیم می شوند.

    جعبه های آتش نشانی رو کار

    فایر باکس هایی که روکار نامیده می شوند حد ودا یک الی سه سانتی متر بالاتر از کف ساختمان و روی دیوار قرار دارند که اهالی ساختما و عموم مردم آن ها را مشاهده می کنند.

    جعبه های آتش نشانی توکار

    نوع دوم جعبه های آتش نشانی تو کار هستند که حدودا هفتاد سانتی متر با کف ساختمان فاصله دارند.

    این جعبه ها معمولا در راه پله های اضطراری، پاگرد ها، دالان ها، درب ساختمان ها و مکان هایی که ضروری و مهم است قرار داده می شوند.

    انواع مختلف جعبه های آتش نشانی یا همان فایر باکس

    جعبه فایرباکس

    جعبه فایرباکس

    همانطور که قبل تر اشاره کردیم جعبه های آتش نشانی در شکل های مختلفی تولید و عرضه می شوند که ما به چند نوع آن ها را برایتان شرح می دهیم :

    جعبه های آتش نشانی فایر هوز (fire hose)

    فایر باکس های نوع اول به خاموش کردن حریق های بزرگ اختصاص دارند و آتش نشان ها از این لوله های نواری در عملیات مختلف به کار می برند. علاوه بر این این نوع فایر باکس ها در کارخانه جات، کارگاه ها، پارکینگ و فروشگاه های مختلفی که در آن ها ممکن است آتش سوزی بیش از حد معمول انتشار پیدا کند، نصب می شوند. جعبه های آتش نشانی فایر هوز دارای شلینگ و خروجی های مختلفی بوده که از اجزای مختلفی همچون ۱، ۱/۵ و ۲/۵ اینچ تشکیل می شوند.

    جعبه های آتش نشانی هوزریل (hose reel)

    نوع بعدی فایر باکس های هوزریل هستند که در واقع به لوله های لاستیکی مخصوصی گفته می شود و در این جعبه ها قرار دارند. این نوع جعبه ها در واحد های مسکون و اداری جهت خاموش کردن آتش های به اصطلاح کوچک و معمولی استفاده می شوند. لوله هایی که در این جعبه ها قرار دارند کاملا انعطاف پذیر بوده و قطر آن ها از نوزده میلی متر کمتر می باشد که حتی روی قرقره ای قرار دارند که هنگام حریق به اندازه مورد نیاز خارج شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.

    اندازه استاندارد نصب فایر باکس هوزریل

    نکته قابل توجه این است که این نوع جعبه ها باید در محل های مشخص و همچنین قابل دسترسی در هر طبقه از ساختمان نصب شوند. علاوه بر این فایر باکس های هوزریل باید سطح پوشش تمام اتاق ها در طبقه نصب شده را پوشش دهند. هوزریل باید در محل های خروجی و مهم تر از آن اضطراری نصب شوند. این جعبه ها بهتر است داخل دیوار ها نصب شوند تا جلوی راه عموم را نگیرند. ارتقاع استاندارد برای نصب فایر باکس های هوزریل حداکثر ۱۲۰ سانتی متر و حداقل ۱۰۰ سانتی متر است. همچنین فشار استاندارد آب در داخل هوزریل باید حداقل ۲ بار باشد و به صورت جت و میزان خروجی آن در هر دقیقه ۳۰ لیتر باشد. جعبه آتش نشانی هوزریل باید حدود ۸۰۰ متر مربع از سطح زمین رو پوشش دهد.

    انواع جعبه ها آتش نشانی بر اساس جنس

    – فایر باکس های استیل

    – جعبه آتش نشانی فایبر گلاس

    انواع جعبه های آتش نشانی با توجه به شکل ظاهری

    – فایر باکس های تک درب

    – فایر باکس های دو درب

    – فایر باکس های دو قلو

    – فایر باکس های نور تاب

    – فایر باکس های کرکره ای
    – جعبه دکوراتیو

    متعلقاتی که در جعبه های آتش نشانی قرار دارند شامل :

    – شیلنگ آتش نشانی

    – قرقره آتش نشانی

    – نازل های آتش نشانی

    – شیر فلمه آتش نشانی

    – کوپلینگ

    – هیدرانت

    منبع : https://www.kapsool125.com/categories/40-firebox

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.