×
×

کاربرد انواع مختلف آجرها در ساختمان

  • کد نوشته: 37904
  • ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
  • دیدگاه‌ها برای کاربرد انواع مختلف آجرها در ساختمان بسته هستند
  • کاربرد انواع مختلف آجرها در ساختمان به گزارش آگهی ساختمان : آجر از گذشته های دور در کنار سایر مصالح ساختمانی مانند انواع بلوک دیواری ، بلوک سقفی و… جز مصالح مهم در ساخت بناهای مختلف بوده و در قسمت های مختلفی از ساختمان ها کاربرد داشته است. از آجر  هم در قسمت های داخلی و هم […]

    کاربرد انواع مختلف آجرها در ساختمان

    کاربرد انواع مختلف آجرها در ساختمان

    به گزارش آگهی ساختمانآجر از گذشته های دور در کنار سایر مصالح ساختمانی مانند انواع بلوک دیواری ، بلوک سقفی و… جز مصالح مهم در ساخت بناهای مختلف بوده و در قسمت های مختلفی از ساختمان ها کاربرد داشته است. از آجر  هم در قسمت های داخلی و هم در نمای ساختمان استفاده می شود. از همین رو آجر به انواع و اشکال مختلف تولید می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. (جهت مشاهده قیمت بلوک دیواری سامان یزد کلیک کنید)

    دسته بندی آجر از نظر کاربرد و ظاهر:

    • آجر ماشینی
    • آجر توپر
    • آجر ماشینی سوراخدار
    • آجر سفالی

    هرکدام از این آجرها دارای کاربرد و ظاهری متفاوت از یکدیگر می باشند که  با توجه به نیاز و کاربرد آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

    یکی دیگر از دسته بندی هایی که برای آجر ها در نظر گرفته شده است، براساس جنس آنها است.

    دسته بندی آجر از نظر جنس:

    • آجر فشاری
    • آجر ماشینی
    • آجر سفالی
    • آجر لعابی
    • اجر نسوز
    • آجر ماسه آهکی
    • آجر جوش

    آجر فشاری

    این نوع آجر به دلیل فرایندی که روی آن صورت گرفته است، با نام آجر فشاری شناخته می شود. این فرایند شامل: خشت زدن با دست و با فشار دستی کارگران خشت زن می باشد که براثر این عمل، گوشه های قالب به وسیله گل مخصوص پر می گردد.

    کاربرد آجر فشاری در سفت کاری و زیرکاری ساختمان، بیشتر است. البته باید اضافه کرد که این نوع آجر برای تمامی مراحل ساختمان سازی از جمله: کرسی چینی، گره چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی کاربرد دارد. در نظر داشته باشید قیمت آجر فشاری به مراتب مناسب تر از آجر ماشینی میباشد.

    آجر ماشینی

    در بررسی و معرفی آجرهای ساختمانی باید گفت، آجر ماشینی یا آجر سوراخ‌دار، آجری است که بر روی سطح بزرگتر آن، ۸ یا ۱۰  سوراخ به قطر ۵/۱ تا ۲ سانتیمتر وجود دارد. این آجرها در بازار ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی معروف است.

     فاصله این سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر در هر طرف آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان طرف باشد. علت وجود این سوراخ‌ها این است که، در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود.

    در ساخت دیوارهای حمال به دلیل اینکه می‌توان به وسیله سوراخ‌های موجود در سطح آجر آن را با میلگرد، مسلح کرد از این نوع آجر استفاده می‌شود.

    آجر سفالی

    آجرهای سفالی با ویژگی های خاصی ساخته می شوند و در زمان ساخت آنها، به شکل، رنگ، مشخصات فنی، توجه بسیاری می شود. در واقع شکل یک آجر سفالی است که تعیین می کند در کدام قسمت ساختمان کاربرد پیدا کند.

    به منظور چسبندگی مناسب این آجر با ملات، نوع سوراخ دار آنها را مورد استفاده قرار می دهند و وزن سبک بیش از حد این نوع آجرها، سرعت اجرا را به بالاترین حد خود می رساند.

    نام دیگر آجرهای سفالی، بلوک سفالی نیز می باشد که بلوک های سفالی خود به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می شوند بلوک های سفالی دارای پاشنه ای به اندازه ۴ یا ۵ سانتی متر می باشند و این پاشنه ها موجب قرار گرفتن مابین تیرچه های پیش ساخته می شوند. بلوک های سفالی دیواری دارای ضخامت ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵ است و دارای عرض و طول  ۲۰ سانتی متری هستند.

    آجر لعابی

    آجرهای لعابی مقاومت را بالا برده و از فرسایش و هوازدگی جلوگیری می کنند. بافت صاف این نوع آجر، راه را برای نفوذ آب به درون آجر می بندد. این نقاط قوت موجب می شوند تا آجر های لعابی در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر باشند.

    باید اضافه کرد که لعاب کاری آجرها معمولا در انتهای مرحله خشک کردن است، بدین صورت است که پوششی از ترکیب مواد معدنی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده می شود. لعاب، حل‌ و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ می‌کند. پس از پختن، حاصل کار یک پوشش صیقلی است. انتخاب مواد اولیه در تولید آجر لعاب‌دار اهمیت زیادی دارد و اگر به صورت مناسب انتخاب نشود و ضریب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد، لعاب ساخته شده با آن، به سرعت ترک بر می‌دارد.

    آجرنسوز

    مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار، سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد  تهیه می‌شود. در واقع این آجر از انواع خاک‌های نسوز تهیه می‌شود.

    کلام آخر

    در این مقاله درمورد انواع آجر و نحوه ساخت و کاربرد هر کدام مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.پیشنهاد میکنیم از مقاله آجر سامان یزد دیدن کنید.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.