×

همه آن‌چه باید درباره آرماتور خرک بدانید!!!

  • کد نوشته: 34847
  • ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
  • دیدگاه‌ها برای همه آن‌چه باید درباره آرماتور خرک بدانید!!! بسته هستند
  • آرماتور خرک چیست؟ به گزارش ساخت خانه : آرماتور خرک در داخل فونداسیون ها خاموت به کار نمی برند. بنابراین برای این که بتوان آرماتورهای فوقانی را به همدیگر اتصال دارد از آرماتورهای پایه دار استفاده می کنند که به خرک معروف هستند. آرماتور خرک در ایجاد حد فاصل میان مش فوقانی و مش تحتانی نقش […]

    همه آن‌چه باید درباره آرماتور خرک بدانید!!!

    آرماتور خرک چیست؟

    به گزارش ساخت خانه : آرماتور خرک در داخل فونداسیون ها خاموت به کار نمی برند. بنابراین برای این که بتوان آرماتورهای فوقانی را به همدیگر اتصال دارد از آرماتورهای پایه دار استفاده می کنند که به خرک معروف هستند. آرماتور خرک در ایجاد حد فاصل میان مش فوقانی و مش تحتانی نقش دارد. معمولاً با توجه به ابعاد فونداسیون و میزان میلگرد فوقانی مواردی مثل ارتفاع، قطر، فاصله، عرض خرک و عرض پایه ها تعیین می گردد.

    از طرفی انتخاب فاصله خرک ها و ابعاد آنها مسئله بسیار با اهمیتی است. چرا که در هنگام اجرای فونداسیون و یا زمان بتن ریزی نباید به گونه ای باشد که از محل مورد نظر خود خارج گردد و به این‌طرف و آن‌طرف برود. علاوه بر این موضوع میزان پوشش بتن در تمام فونداسیون حتماً باید رعایت شود. بنابراین در هنگام انتخاب خرک مناسب به این موضوع توجه لازم را داشته باشید.

    آرماتور خرک

    آرماتور خرک

    قابل ذکر است که معمولاً آرماتور خرک را در قسمت هایی که میلگرد تقویتی زیاد وجود داشته باشد بیشتر به کار می برند. علت این کار تحمل بار و ایجاد کاور فوقانی مناسب است.

    بیشتر بخوانید : قیمت ساخت ویلا

    منظور از آرماتور خرک چیست؟

    آرماتور خرک در فوندانسیون بنا مزایای بسیار مهمی دارد. از آن در پایدارسازی و مستحکم کردن مش فوقانی فونداسیون استفاده می‌شود و معمولاً کاربرد سازه ای ندارد. این آرماتور نوعی آرماتور پایه محسوب می‌شود که در داخل فونداسیون اجرا می گردد. یک سازه و یا یک ساختمان برای  داشتن استحکام بالا باید بتواند در برابر فشارها و نیروهای مختلف مقاومت خوبی از خود نشان دهد.  از این رو بتن ها از نظر مقاومت و استحکام معمولاً در سطح بسیار بالایی قرار دارند. اما به تنهایی قادر به تحمل فشار و نیروهای مختلفی که به آن وارد می‌شود نیستند. به همین علت در ساختار ساختمان علاوه بر بتن از میلگرد نیز استفاده می کنند. این کار باعث می شود میزان مقاومت و استحکام سازه بسیار بیشتر شود.

    آرماتور خرک

    آرماتور خرک

    نکات مهمی که در هنگام خرک گذاری باید رعایت کرد

    قابل ذکر است که مقدار و میزان آرماتور خرک معمولا توسط پیمانکار محاسبه می گردد و به عبارتی طراح سازه نمی تواند آن را ارائه دهد. نکته مهمی که در مورد عرض خرک ها وجود دارد این است که اندازه آن باید به حدی باشد که بتواند آرماتورهای فوقانی را بر روی خود به خوبی نگه دارد. نکته بعدی این است که بین خرک ها باید مقداری فاصله نیز وجود داشته باشد که معمولاً در بیشترین حالت آن را چیزی معادل با ۱.۵ متر در نظر می‌گیرند. بنابراین در آرماتوربندی فونداسیون به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

    آرماتور خرک

    آرماتور خرک

    مزایای آرماتور خرک

    هنگام انتخاب سایز آرماتور خرک بهتر است آن را که با آرماتور فوقانی قطر برابری دارد انتخاب نمایید. البته بیشتر اوقات سایز میلگرد خرک را کمی کوچکتر از آرماتور فوقانی انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال یک یا دو شماره کوچکتر و کمتر از آن. اما پیشنهاد ما به شما انتخاب یک خرک هم قطر با آرماتور فوقانی است. مورد بعدی که هنگام اجرای فونداسیون و انتخاب خرک باید آن را مد نظر داشته باشید عمق پی می باشد. در واقع می‌توان گفت عمق پی در انتخاب سایز خرک بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال هر چقدر عمق فونداسیون بیشتر باشد لازم است که میلگردهایی با قطر بیشتر انتخاب شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند.

    برای اینکه عوامل سازنده و بتن ریزی آرماتورها در زمان رفت و آمد با یکدیگر جابجا نشوند باید یک کار ویژه انجام داد. در واقع در این زمان تمام آرماتورهای طولی مش فوقانی را با سیم مخصوص آرماتوربندی به خرک ها متصل می کنند که این امر از جابجایی این عوامل جلوگیری می‌کند.

    آرماتور خرک

    آرماتور خرک

    آرماتور خرک یکی از اجزای مهم و حیاتی در ساخت و ساز است که در اکثر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این محصول از توری‌های فلزی ساخته شده که به منظور تقویت بتن استفاده می‌شوند. آرماتور خرک عموماً در بتن‌های مسلح و پیش‌تنیده مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث افزایش مقاومت و استحکام سازه می‌شود. این اجزا به شکل توری‌های مستطیلی یا دایره‌ای تولید می‌شوند و به طور عمده از فولاد ساخته می‌شوند.

    استفاده از آرماتور خرک در ساختمان‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا این اجزا مانع از شکست و تخریب سازه در مواجهه با نیروهای خارجی می‌شوند. علاوه بر این، آرماتور خرک می‌تواند به عنوان دلیلی برای افزایش عمر مفید سازه‌ها نیز محسوب شود. از جمله مزایای استفاده از آرماتور خرک می‌توان به افزایش استحکام بتن، کاهش انفجار و حفاظت از سازه در برابر زلزله اشاره کرد. به طور کلی، این اجزا نقش بسزایی در افزایش ایمنی، استحکام و پایداری سازه‌ها دارند و بی‌تردید از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

    بیشتر بخوانید : نقاشی ساختمان در تهران

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.