×
×

از ۰ تا ۱۰۰ نحوه محاسبه رمپ چرخشی

  • کد نوشته: 17565
  • ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
  • دیدگاه‌ها برای از ۰ تا ۱۰۰ نحوه محاسبه رمپ چرخشی بسته هستند
  • نحوه محاسبه رمپ چرخشی ساخت ویلا :  ارائه شده توسط مهندس سرکار خانم زهرا نجاتی رمپ چرخشی شامل سه شعاع داخلی ، میانی و خارجی رمپ است. طبق مبحث۴ مقررات ملی ساختمان، شعاع داخلی چرخش یک خودرو حداقل ۵ متر است.  بدین معنی که جهت ترسیم رمپ چرخشی باید عدد ۳/۵۰ متر عرض رمپ را […]

    از ۰ تا ۱۰۰ نحوه محاسبه رمپ چرخشی

    نحوه محاسبه رمپ چرخشی

    ساخت ویلاارائه شده توسط مهندس سرکار خانم زهرا نجاتی

    رمپ چرخشی شامل سه شعاع داخلی ، میانی و خارجی رمپ است. طبق مبحث۴ مقررات ملی ساختمان، شعاع داخلی چرخش یک خودرو حداقل ۵ متر است.  بدین معنی که جهت ترسیم رمپ چرخشی باید عدد ۳/۵۰ متر عرض رمپ را به این عدد اضافه کند. لذا شعاع داخلی رمپ ۵متر ، شعاع میانی ۶٫۷۵ متر و شعاع خارجی برابر ۸٫۵۰ متر می باشد.

    برای محاسبه طول یک ربع دایره رمپ چرخشی ، کافیست محیط ربع دایره به شعاع مشخص را به دست آورده و سپس تقسیم بر ۴ کنیم. اینکه کدامیک از سه شعاع داخلی میانی و خارجی برای محاسبه طول رمپ باید در نظر گرفت، به شیب رمپ بستگی دارد. حداکثر شیب رمپ طبق مباحث مقررات ملی ۱۵ درصد است . با توجه به اینکه سه شعاع با اندازه های متفاوت وجود دارد که هر کدام طول متفاوتی را طی کرده اند.

    همچنین با توجه به اینکه هر سه ربع دایره،بین دو تراز یکسان قرار دارند، هر چه شعاع کوچکتر باشد طول کمتری طی می کند بنابراین درصد شیب بیشتر خواهد شد. لذا طول رمپ را باید برای شعاع داخلی رمپ محاسبه کرد تا درصد شیب رمپ برای شعاع های میانی و خارجی کمتر از حداقل گفته شده در مبحث شود.

    اندازه گیری شیب رمپ های قوسی

    برای این کار یک طناب نیاز داریم. طناب را از ابتدای رمپ و به موازات خط مرکزی، تا انتهای رمپ روی آن بخوابانید. و جایی که طناب در انتهای رمپ قرار میگیرد را علامت بزنید. سپس طناب را بردارید و به حالت مستقیم قرار دهید و از ابتدای طناب تا قسمت علامت زده شده را متر کنید. اختلاف ارتفاع ابتدا تا انتهای رمپ را نیز اندازه بگیرید و مقادیر بدست آمده را در همان فرمول بالا قرار دهید.
    اندازه گیری شیب رمپ از روی نقشه:

    اگر مطمئن هستید که سازه و رمپ اجرا شده دقیقاً مطابق نقشه است. از روی نقشه می توانید از روی نقشه بدست آورید.

    شیب رمپ را روی نقشه معماری می نویسند و احتیاجی به محاسبه نیست. اما پیشنهاد می کنم، به نقشه اکتفا نکنید.
    سرگیر شدن رمپ:

    یکی از موارد مهمی است که حتما باید از مرحله طراحی مهندسان معمار به آن توجه کنند، همین مساله است. در قسمت ورودی رمپ به ساختمان، ارتفاع تمام شده کف تا سقف باید حداقل ۱۸۰ سانتی متر باشد.

    اگر کمتر از این مقدار باشد، اصطلاحاً می گویند، سرگیر شده است. در شرایطی که طول رمپ خارج از ساختمان برای رفع سرگیری مناسب نباشد، دو کار می توان انجام داد: اگر کاهش ضخامت سقف برای رفع سرگیری کافی باشد، در آن قسمت سقف را به صورت دال بتنی طرحی و اجرا می کنند. چون دال بتنی معمولا از سقف تیرچه بلوک صخامت کمتری دارد. یا اینکه به ناچار سقف قسمت ورودی رمپ را کمی عقب تر اجرا می کنند.

    رمپ چرخشی

    رمپ چرخشی

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.