×

محصولات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه

  • کد نوشته: 37876
  • ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
  • دیدگاه‌ها برای محصولات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه بسته هستند
  • محصولات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه به گزارش آگهی ساختمان : امروزه در اکثر صنایع اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ساختمانی و مخابراتی، ارتینگ یکی از موضوعات مهم است. برای محافظت از افراد و دستگاه ها باید مراقب اضافه ولتاژهایی بود که در بدنه ایجاد می شود و به دستگاه ها و افراد آسیب می […]

    محصولات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه

    محصولات ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه

    به گزارش آگهی ساختمانامروزه در اکثر صنایع اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، ساختمانی و مخابراتی، ارتینگ یکی از موضوعات مهم است.

    برای محافظت از افراد و دستگاه ها باید مراقب اضافه ولتاژهایی بود که در بدنه ایجاد می شود و به دستگاه ها و افراد آسیب می رساند و همچنین ولتاژهای بسیار بالا و خطرناک ناشی از برخورد رعد و برق را یک جایی خنثی کنیم.

     برای این منظور استفاده از سیستم های زمین و سیستم های حفاظت در برابر صاعقه و محصولات ارتینگ همچون راد ارت بسیار ضروری و مهم است. علاوه بر این، با افزایش استفاده از سیستم های دیجیتال و حساس، نیاز به بازنگری در طراحی و نصب و همچنین نگهداری سیستم های حفاظتی وجود دارد.

    حفاظت در برابر صاعقه به عنوان بخش مهمی از پروژه نصب باید همواره با ملاحظات خاص، تجربه کافی و بالاترین سطح استانداردهای بین المللی طراحی و اجرا شود. شرکت مهندسی دانش آریا با تسلط کامل بر استانداردهای طراحی و اجرای صاعقه گیر ملی و بین المللی قادر به ارائه خدمات مهندسی در این زمینه می باشد.

     استفاده از طراحی حرفه ای و تیم های مجرب اجرایی و همچنین ارائه اقلام با کیفیت از جمله کلمپ و بست ،این امکان را به ما می دهد تا در پروژه ها از صفر تا صد در کنار شما باشیم و با ارائه بهینه ترین راهکارها هزینه های شما را کاهش دهیم. این شرکت آماده ارائه خدمات خود در قالب مشاوره، طراحی، اجرا و تحویل اقلام به کلیه شرکت ها، مهندسین مشاور، پیمانکاران، مدیران پروژه و … می باشد. در ادامه با مفاهیمی چون ارت موقت با ما همراه باشید.

    صاعقه گیر و ارتینگ

    با توجه به افزایش تعداد صاعقه ها در جهان و در نتیجه افزایش خسارات جانی و مالی ناشی از آن، اهمیت طراحی و نصب سیستم های تخلیه و ارت صاعقه در مجتمع های مسکونی، تجاری، صنعتی و … . به منظور هدایت جریان های صاعقه بالا به سمت جرم کل زمین بیش از گذشته احساس می شود.

    مجتمع هایی که دارای تجهیزات صنعتی و الکتریکی هستند موظفند برای حفاظت از افراد و تجهیزات مذکورجوش دقیق ترین سیستم های حفاظتی و محصولات ارتینگ را در نظر بگیرند.

    به همین دلیل نیاز به سیستم های صاعقه گیر و ارتینگ و حفاظت ثانویه وجود دارد که اصولاً بر اساس استانداردهای معتبر داخلی و بین المللی طراحی و اجرا شوند.

    دانش آریا به عنوان متخصص در این زمینه قادر به مشاوره، پیاده سازی و طراحی سیستم صاعقه گیر و زمین گیر مطابق با استانداردهای جهانی می باشد.

    تجهیزات ارتینگ

    به طور کلی محصولات ارتینگ و سیستم حفاظت در برابر صاعقه به دو صورت فعال و غیرفعال به صورت صاعقه گیر اجرا می شود. طراحی با استفاده از روش غیرفعال بر اساس استاندارد IEC-62305 و روش فعال بر اساس استاندارد NFC 102-17 انجام می شود.

    لازم به ذکر است که اولین قدم در طراحی سیستم حفاظت در برابر صاعقه برای هر دو روش ارزیابی ریسک است. شرکت دانش آریا متشکل از کارشناسان مجرب محاسبات ارزیابی ریسک را در کمترین زمان ممکن و با حداکثر دقت کاملا مطابق با استانداردهای IEC-62305 و NFC 17-102 انجام می دهد.

    طراحی حفاظت صاعقه گیر ثانویه

    طراحی و نصب سیستم حفاظت ثانویه را سیستم صاعقه گیر می نامند که طبق استاندارد IEC 62305-4 از تجهیزات و ساختمان ها در برابر صاعقه و جریان های اضافی محافظت می کند. با توجه به ماهیت صاعقه و جریان و فرکانس بالای آن، برای حفاظت از تابلوهای برق و تجهیزات حساس، صرف وجود یک سیستم صاعقه گیر برای محافظت از تجهیزات مذکور کافی نیست.

    حفاظت ثانویه تجهیزات را در برابر عوامل مختلف مانند نوسانات ولتاژ و القایی ناشی از برخورد صاعقه غیرمستقیم محافظت می کند.

    برقگیرها و محصولات ارتینگ تجهیزاتی هستند که وظیفه حفاظت از سیستم های مخابراتی، الکترونیکی و غیره را در برابر نوسانات ناشی از صاعقه و نقص در سیستم الکتریکی بر عهده دارند.

    سیستم حفاظت خارجی (صاعقه گیر) به ویژه در انتهای آن، قدرت تخلیه فوری انرژی ناشی از برخورد مستقیم را ندارد، زیرا به دلیل فرکانس بالای جریان صاعقه و در نتیجه اشباع زمین در محل دستگاه ارت و با توجه به هم پتانسیل بودن تجهیزات امکان برگشت انرژی به محل وجود دارد که با استفاده از برقگیر رفع می شود.

    سرج ارسترها در کلاس های حفاظتی مختلف یک، دو، سه یا ترکیبی و به صورت یک پل، دو پل و چهار پل موجود می باشند که هنگام محاسبه نصب آنها جریان گذرا در محل نصب اهمیت دارد.

    ذکر این نکته ضروری است که با توجه به قیمت محصولات ارتینگ، طراحی بهینه آن ضروری است. به این ترتیب تیم طراحی می بایست پس از بازدید و بررسی کل تجهیزات سیستم برق، مخابرات و ابزار دقیق، فهرستی از تجهیزات را با توجه به سیستم های مشخص شده طراحی، هماهنگ و ارائه دهد.

    هدف از اتصال زمین و حفاظت در برابر صاعقه چیست؟

    هدف اصلی از ایجاد زمین و محصولات ارتینگ، اتصال سیم فاز و نول به بدنه وسایل برقی به هر روشی است. اگر مدار الکتریکی در جریان خود نشتی داشته باشد، سیستم سیم زمین نشتی را به زمین منتقل و از جریان برق گرفتگی و در برخی موارد از ایجاد اتصال کوتاه در دستگاه ها جلوگیری می کند.

    ساخت سیستم ارتینگ یک فرآیند حرفه ای است که نیاز به تخصص بالایی دارد، اگر سیم ها به اشتباه بدنه ی دستگاه های مصرف کننده ی خانگی را به لوله های گاز، آب و در برخی موارد به چهارچوب ساختمان متصل کنند که کاری بسیار خطرناک است و منجر به برق گرفتگی های کشنده می شود.

    وقتی سیم فاز به طور کامل وصل می شود، با سیم فیوز زمین متصل به آن واکنش نشان می دهد و باعث قطع جریان می شود.هنگامی که سیم خنثی به طور کامل به سیم زمین متصل است، اگر مدار زمین مجهز به فیوز FI یا جان باشد، می تواند جریان نشتی را قطع کند. اما نکته جالب اینجاست که این فیوز قابلیت قطع جریان های ۳۰ میلی آمپر به بالا را دارد و باعث قطع کامل جریان فاز و نول می شود.

    محصولات ارتینگ

    انواع کلمپ راد ارت

    کلمپ راد ارت دسته بندی های زیادی دارند. در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

    1. کلمپ ارت بتنی
    2. کلمپ ارت پرسی
    3. کلمپ ارت نگهدارنده
    4. کلمپ اتصال به زمین
    5. کلمپ ارت اتصال دهنده
    6. کلمپ ارت اتصال به میله ارت
    7. کلمپ ارت اتصال به استراکچر
    8. کلمپ‌های ارت اتصال به دکل
    9. کلمپ دو پیچ نگهدارنده دو سیم موازی
    10. کلمپ اتصال سیم به تسمه
    11. کلمپ اتصال سیم به سازه فلزی
    12. کلمپ اتصال سیم به میل ارت
    13. کلمپ اتصال کابلشو به میل ارت
    14. کلمپ اتصال سیم به میل ارت
    15. کلمپ اتصال سیم و تسمه به میل ارت

    معرفی راد ارت

    همانطور که بارها اشاره کردیم هدف از طراحی و نصب سیستم محصولات ارتینگ دستیابی به اهداف زیر می باشد.

    کاربرد های عملیاتی

    کاربردهای ایمنی

    راد ارت مهمترین عامل در سیستم زمین برای رویکرد ایمنی صاعقه است. اتصال کلیه تجهیزات الکتریکی در سیستم و محصولات ارتینگ با استفاده از میله ارت انجام می شود. در واقع برای بهترین اتصال در سیستم ارت، باید از میله زمین مناسب استفاده کنید.

    ارت موقت

    در ادامه توضیح محصولات ارتینگ، اتصال زمین موقت با فشار هوای متوسط ​​۲۰ و ۳۳ کیلو ولت برای محافظت از سیمبان هنگام کار با شبکه های برق سربار استفاده می شود. در دو قسمت از محل کار کارکنان، زمین موقت برای حفاظت از کارگران یا کارگران قرار داده شود. روش استفاده از دستگاه به این صورت است که ابتدا باید مطمئن شویم که شبکه روشن نیست.

     در مرحله بعد باید میله زمین را با چکش به زمین بکوبیم و سه گیره یا گیره مخصوص را به هم وصل کنیم تا هر مرحله را به کمک چوب یا چوب داغ به هم وصل کنیم. در نهایت کابل های متصل به هر فاز را به زمین وصل کنید.

    در دهه گذشته میزان برخورد صاعقه به سطح زمین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.در نتیجه در اقصی نقاط جهان شاهد حوادث ناگوار مانند آتش سوزی ساختمان ها، دکل های برق و … هستیم.با استفاده از صاعقه گیر و محصولات ارتینگ می توانید از بروز چنین مشکلات و اتفاقاتی بکاهید و سطح ایمنی تاسیسات خود را افزایش دهید.

    تیم حرفه ای دانش آریا با اولویت بندی خواسته های مشتریان همواره بهترین محصولات را ارائه می کند. یکی از این محصولات ارتینگ و صاعقه گیر است. این بار با مزایای استانداردهای روز دنیا قیمت بسیار مناسبی دارد و با خرید آن می توانید ایمنی ساختمان و ساکنین آن را افزایش دهید.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.