×
×

اهمیت طراحی حیاط مرکزی ویلا چیست؟

  • کد نوشته: 24393
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای اهمیت طراحی حیاط مرکزی ویلا چیست؟ بسته هستند
  • طراحی حیاط مرکزی ویلا به گزارش  چک لیست نظارت معماری : اهمیت طراحی حیاط مرکزی ویلا چیست و با چه ایده هایی طراحی می گردد؟ طراحی حیاط مرکزی ویلا ، طراحی ویلاها همواره اهمیت زیادی در خرید و فروش ویلا داشته است. به همین خاطر بیشتر افراد و صاحبان ویلا تمایل دارند  دکوراسیون جذابی را برای محیط […]

    اهمیت طراحی حیاط مرکزی ویلا چیست؟

    طراحی حیاط مرکزی ویلا

    به گزارش  چک لیست نظارت معماریاهمیت طراحی حیاط مرکزی ویلا چیست و با چه ایده هایی طراحی می گردد؟

    طراحی حیاط مرکزی ویلا ، طراحی ویلاها همواره اهمیت زیادی در خرید و فروش ویلا داشته است. به همین خاطر بیشتر افراد و صاحبان ویلا تمایل دارند  دکوراسیون جذابی را برای محیط ویلا طراحی کنند. البته همه چیز به اهمیت خرید و فروش ویلا ختم نمی شود. در واقع طراحی ویلاها برای فضاسازی این محیط نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال طراحی حیاط مرکزی ویلا یکی از مواردی است که باید برای فضای ویلا انجام شود.

    اهمیت طراحی حیاط مرکزی ویلا چیست؟

     ویلاها مکان هایی هستند که برای استراحت، تفریح، برگزاری مهمانی و مجالس، اسکان در هنگام مسافرت و… مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع فضاهای ویلایی به فضای سبز، تزیین و زیبایی اهمیت زیادی می دهند. به همین خاطر با اختصاص فضای بیرونی طراحی می شوند.

    طراحی حیاط مرکزی ویلا

    طراحی حیاط مرکزی ویلا

    ویلاها از محوطه فضای سبز بسیاری برخوردار هستند. این فضا و مکان برای پیاده کردن دکور و طراحی خاص در نظر گرفته شده است. در این نوع فضاها می ‌توان از انواع دکوراسیون جذاب و زیبا بهره مند شد. همچنین فضای بیرونی ویلا را مطابق جدیدترین ایده های معماری طراحی و تزیین کرد.

     طراحی حیاط مرکزی ویلا یکی از دکوراسیون های متفاوت در فضای ویلاست. اگر کسی برای اجاره یا خرید ویلا مراجعه نماید، ابتدا با طراحی حیاط مرکزی ویلا مواجه می گردد. طراحی شکیل و زیبا این محوطه می تواند تاثیر بسیار زیادی در دید مشتری و جذب آن داشته باشد. به طور کلی هر فردی از تزیین، زیبایی و طراحی فوق العاده محیطی استقبال می‌ کند. حال باید دید برای طراحی حیاط مرکزی ویلا باید از چه ایده‌هایی کمک گرفت تا زیبایی محوطه ویلا دوچندان شود.

    حیاط مرکزی در معماری ایرانی

    فرهنگ و هنر معماری ایرانی از ابتدا به  تفکیک فضاها و حفظ حریم شخصی اهمیت می داده  است. این مسئله در محیط ویلا نیز مانند سایر ساختمان ها رعایت می گردد. حیاط مرکزی در فرهنگ ایرانی برای تفکیک فضاها و محوطه های ویلا یا خانه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این تفکیک فضا را بر روی پلان خانه حیاط مرکزی نیز می توان به خوبی مشاهده کرد. حیاط مرکزی از دیرباز تاکنون به صور مختلف در پلان خانه طراحی می شده و مورد توجه بوده است. پلان خانه با حیاط مرکزی در دیزاین های سنتی بسیار حائز اهمیت بوده، اکنون نیز در فضاهای ویلایی از طراحی حیاط مرکزی استفاده می شود.

    در گذشته حیاط مرکزی با حوض، حوضچه، گلدان های شمعدانی، تخت برای نشستن و… از دیگر بخش های حیاط تفکیک می شد.

    طراحی ویلا ایرانی

    طراحی ویلا ایرانی

    ویژگی های حیاط مرکزی چیست؟

    از ویژگی‌های حیاط مرکزی این است که توده و فضا را به شکل یکجا و با هم مورد استفاده قرار می دهد. یعنی اجزای دکوراسیون را به شکل مناسبی در فضاسازی محوطه مورد استفاده قرار می دهد. واقعیت امر این است که فضای حیاط مرکزی باید به گونه ای طراحی شوند که در همان نگاه اول از دیگر محوطه ویلا قابل تشخیص باشند.

    همچنین این نوع فضاسازی پیوند مستحکمی بین فضای بیرونی ویلا و فضای داخلی آن برقرار می کند. در واقع این نوع فضاسازی یک ارتباط دهنده عالی بین نقاط مختلف ویلا می باشد. با طراحی حیاط مرکزی ویلا بافت معماری ویلا منسجم و یک دست به نظر می رسد.

    درون گرایی یکی از ویژگی های مهم طراحی حیاط مرکزی در ویلاست. در حیاط مرکزی می توان فضاهای مختلف همچون استخر، فضای نشستن و… را مشاهده کرد.

    طراحی حیاط مرکزی

    طراحی حیاط مرکزی

    پلان حیاط مرکزی ویلا فضای خالی مناسبی بین ساخت ساختمان ویلا و محوطه آن در نظر می گیرد. ساختمان ویلا معمولاً سه یا چهار حیاط مرکزی ویلا را در بر می ‌گیرد. زمانی که به پلان خانه با حیاط مرکزی نگاه می کنید، انگار با یک پاسیوی بزرگ مواجه می شوید.

    موقعیت قرارگیری حیاط مرکزی در پلان خانه

    پلان خانه حیاط مرکزی به گونه ای طراحی می شود که این حیاط در مرکز ویلا قرار بگیرد. به همین خاطر به چنین محوطه ای حیاط مرکزی گفته می شود. در واقع این حیاط از هر طرف توسط فضا یا ساختمان ویلا احاطه شده و به شکل سرباز طراحی می گردد. از نظر موقعیت قرارگیری نیز می توانید این حیاط مرکزی را بعد از ورودی ویلا و فضای پاسیو مشاهده کنید. همانطور که می دانید طراحی ویلا در ناحیه ورودی اهمیت زیادی دارد. بعد از این ورودی با پاسیوی سرپوشیده فوق العاده مواجه می گردیم. در نهایت نیز این طراحی به حیاط مرکزی ختم می گردد. در واقع حیاط مرکزی اتصال دهنده خوبی بین فضای بیرونی ویلا و فضای داخلی ساختمان است.

    طراحی حیاط مرکزی

    طراحی حیاط مرکزی

     دسترسی به حیاط مرکزی ویلا از اتاق غذاخوری و نشیمن نیز به راحتی امکان پذیر است. چون از حیاط مرکزی ویلا رو به‌ روی این اتاق قرار می گیرد. پنجره‌های طبقه دوم ویلا نیز رو به چنین فضایی باز می شود. در واقع چنین فضایی به قدر کافی زیبا طراحی شده و به همین خاطر باید در معرض دید اهالی ساختمان باشد. مهم ترین کانسپت حیاط مرکزی ویلا این است که این محیط از فضای ساختمانی ویلا در معرض دید باشد. در درجه بعدی نیز افرادی که وارد فضای ویلا می شوند، از این منظره بهره مند شوند.

    ایده های خاص و جذاب در طراحی حیاط مرکزی ویلا

    برای طراحی حیاط مرکزی ویلا از ایده‌های مختلف و مدرنی کمک گرفته می شود. برای طراحی حیاط مرکزی مدرن به شکل مناسبی باید به حضور گل و گیاه در این محوطه توجه شود. بخش زیادی از تزیین حیاط مرکزی ویلا به وسیله گل و گیاه انجام می شود. ممکن است این بخش مرکزی بازی با عناصر مختلف همچون طراحی باغچه، گلدان های خاص، سنگ فرش متفاوت و رنگی، فضای مناسب برای نشستن، فضای سبز خاص و متفاوت، چمن کاری، نورپردازی زیبا، استخر و… طراحی گردد.

    ایده های  نورپردازی در فضاسازی مرکزی ویلا نقش مهمی دارند. چون باعث می شوند ویلاها بسیار جذاب و خاص به نظر برسند. واقعیت امر این است که بیشتر افراد از فضاسازی با نور بسیار استقبال می کنند و جذب چنین محیط هایی می شوند. با ایده های نظیر باغچه آرایی، استفاده از آب نماهای کوچک و جذاب، چمن کاری و… می توان حیاط مرکزی ویلا را تبدیل به نقطه کانونی کرد.

    منابع :

    https://www.archdaily.com/291794/the-courtyard-house-hiren-patel-architects

    https://thearchitectureinsight.com/Architecture/courtyard-villa-by-moriq

     

    مقالات پیشنهادی برای مطالعه : 

    رنگ آمیزی ساختمان با غلطک

    نقاشی ساختمان ارزان

    نقاشی ساختمان در شرق تهران 

    پنت هاوس | طراحی پنت هاوس | ساخت پنت هاوس

    طراحی حیاط ویلا

    معماری داخلی ویلاهای لاکچری

    طراحی باغ 300 متری

    نقاشی ساختمان ها

    هزینه ساخت ویلا

    طراحی نما شهرک مسکونی

    ضرورت های طراحی کافه کتاب

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.