×
×

0 تا 100 روف گاردن و بام سبز | طراحی روف گاردن | مجری روف گاردن

  • کد نوشته: 27694
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای 0 تا 100 روف گاردن و بام سبز | طراحی روف گاردن | مجری روف گاردن بسته هستند
  • روف گاردن امروزه دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت، آلودگی شهرها، کمبود فضاهای طبیعی شهری نیاز انسان را به فضاهای طبیعی و محیط زیست پاک پیش از پیش افزایش داده است. متاسفانه فضای شهری در قرن بیستم در اکثر کشورها متاثر از اقتصاد، سیاست، نظام سرمایه داری، جهانی شدن و دخالت بورس در زمین و […]

    0 تا 100 روف گاردن و بام سبز | طراحی روف گاردن | مجری روف گاردن

    روف گاردن

    امروزه دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت، آلودگی شهرها، کمبود فضاهای طبیعی شهری نیاز انسان را به فضاهای طبیعی و محیط زیست پاک پیش از پیش افزایش داده است. متاسفانه فضای شهری در قرن بیستم در اکثر کشورها متاثر از اقتصاد، سیاست، نظام سرمایه داری، جهانی شدن و دخالت بورس در زمین و مستغلات به منظور سود دهی بیشتر می‌باشد. این عوامل همگی از دلایل قربانی شدن فضای طبیعی زندگی و محیط زیست انسانها و نابودی باغها و محیط طبیعی شهری شده است. در بام باغ که کم‌عمق می‌توان صرفاً از گیاهان خاصی استفاده کرد که دارای ریشه‌های کوتاه هستند و برای رشد به خاک کمی‌نیاز دارند. همچنین به دلیل وزن سبکی که این بام‌ها دارند و در سطح صاف و وسیعی استفاده می‌گردند.

    به گزارش بازار کار محوطه سازی : یک بام سبز یا همان روف گاردن ، بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک، یا با محیط کشت روینده، پوشانیده می شود. لفظ بام سبز همچنین می تواند برای بام هایی که مفاهیم سبز را مد نظر قرار می دهند، نظیر پانلهای خورشیدی و یا صفحات فتوولتائیک بکار رود.

    جهت طراحی و اجراء روف گاردن و بام سبز با مهندسین ما در ارتباط باشید. 09122236974

    صفر تا صد روف گاردن

    صفر تا صد روف گاردن

    در سقف طراحی ویلا سبز پوش کردن بام نیازمند گیاهانی است که به دقت انتخاب شده اند تا در برابر محیط خشن و بی روح محیط پشت بام در شرایط کم و بی آبی، عوامل اقلیمی، یخ زدگی، نسیم دریا و خشکی و غیره مقاومت کنند. نوع گیاهان انتخابی بسته به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی مختلف، متفاوت بوده، جزئیات اجرایی چنین بامی تفاوت چندانی با بام‌های معمول نداشته و شامل عایق رطوبتی حرارتی، پوشش ضد آب ماسه و درز پوش می‌باشند و در کنار آن شامل مصالح و عناصری هستند که بتوانند عمل نگهداری زهکشی رطوبت و اسباب نگهداری گیاهان (مطابق استاندارد) را در ساختمان‌سازی فراهم آورند.

    روف گاردن یا بام باغ ، تکنولوژی مدرن سقف سبز است با کارایی بالا بر روی پشت بام ها و تراس ها که به دلیل نیاز به  موادی سبک و بسیار مقاوم و نیز ایجاد بستری مناسب برای رشد پوششی گیاهان ، امری  تخصصی  و مهندسی می باشد .

    بام باغ

    بام باغ

    وجود این پوشش گیاهی در پشت بام میتواند به کاهش از دست دادن گرما و کاهش مصرف انرژی در شرایط زمستان تاثیر گذار باشد . پشت بام یک ساختمان ، تصویری از یک محوطه در اختیار شخص قرار می دهد که ممکن است در سطح خیابان بسیار ساده و معمولی به نظر بیاید. اما هنگامی که بر بالای بام یک ساختمان بلند بایستیم می توانیم تمامی این عوامل و مناظر متنوع را مشاهده و از دیدن آنها لذت ببریم.

    یکی از اصلی ترین مزیت های باغچه های روی بام ، میزان نور آفتابی است که در طول ساعات روز دریافت می کند و می تواند محیطی دنج و خصوصی برای استراحت ، پذیرایی و پرورش گیاهان باشد.

    برای ساختن یک باغچه ، با توجه به شرایط خاص این محوطه ،  به خدمت گرفتن مشاوران حرفه ای مورد نیاز است که با انجام عملیات نقشه برداری دقیق و انجام محاسبات گوناگون و انتخاب مواد مناسب و اجرای صحیح ، به محوطه شخصیتی خاص ببخشند .

    با توجه به پیشرفت شهر نشینی و حضور برج ها و ساختمان های بلند ، فضاهای قابل دسترس برای محوطه سازی روز به روز ، رو به کاهش می رود و نیاز به ساخت این فضا ها تحت عنوان روف گاردن در فضاهای اندکی همچون بام ها و تراس ها بیش از پیش احساس می گردد. علی رغم کم بودن منابع در این مورد در ایران و نیز سختی اجرای این نوع پروژه ها ، مجموعه خانه باغ ، سعی داشته بصورت کاملا تخصصی همگام با علم روز دنیا جز پیشگامان مطالعه و ساخت روف گاردن در ایران باشد.

    روف گاردن یا بام باغ به مجموعه ای ازعملیات محوطه سازی و فضای سبز اتلاق می شود که بر روی سقف ایجاد می گردد ، این فضا در بعضی موارد همسطح زمین یا بروی بام زیر زمین اجرا می گردد.

    تاریخچه روف گاردن

    مشخص نیست که ایده اصلی چنین طرحی منسوب به چه کسی است و به کدامین دوره بازمی‌گردد. شاید این ایده از توصیف باغ های معلق بابل نشات گرفته شده باشد یا باغ‌هایی که در هوا معلق نبوده بلکه در واقع روی بام‌ها و مهتابی‌های چند ساختمان قرار داشتند.

    بام‌های سبز مدرن که از سیستم لایه‌های پیش‌ساخته تشکیل می‌شوند، بالنسبه پدیده‌ای نو می‌باشند. این نوع بام‌ها در دهه ۱۹۶۰ در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز گسترش یافتند.

    ریشه بام‌های سبز مدرن در ایسلند و اسکاندیناوی می‌باشد. دلایل شکل‌گیری بام‌های سبز (چمنی) در این مناطق که اقلیمی سرد دارند، محدودیت مصالح ساخت و ساز بوده‌است؛ به‌ طوری‌که ساکنین را بر آن داشته برای ساخت و ساز، تا حد امکان از مصالح بوم آورد آن مناطق که شامل کلوخ چمنی و سنگ بوده‌ استفاده کنند. این بام‌ها به‌طور معمول شامل ترکیبی از دو تا سه لایه کلوخ چمنی بر روی لایه‌ای از شاخه‌ها و ترکه‌های کوتاه بوده‌اند که برای هدایت آب باران شیب دار گشته‌اند. این بام‌ها در عین اینکه بدوی بوده‌اند، ذخیره حرارتی و عایق ساختمان‌ها را فراهم کرده و الهام بخش بام‌های سبز امروز می‌باشند.

    تاریخچه روف گاردن

    تاریخچه روف گاردن

    اهداف ایجاد بام سبز

    1. شرایط اکولوژیکی و حفظ زیبایی های طبیعی
    2. حفظ سلامت جسم و روح شهروندان
    3. ارزش های اقتصادی و معنوی

    انتخاب خاک برای روف گاردن

    خاک در روف گاردن یکی از مواردی است که میبایست برای انتخاب و آماده سازی آن دقت زیادی نمود چرا که خاک در روف گاردن دارای محدودیت هایی است که برخی از آنها عبارتند از:

    1. خاک در روف گاردن باید وزن مخصوص کمتری داشته باشد.
    2. خاک در روف گاردن باید توانایی جذب آب بیشتری داشته باشد.

    اگر چه می توان با کود دهی نیاز غذایی گیاهان را در روف گاردن برطرف کرد اما به دلیل مشکلات برای تعویض خاک در روف گاردن ،خاک در روف گاردن باید دارای مواد غذایی باشد که با گذشت زمان علاوه بر بهبود دانه بندی بتواند نیاز گیاهان را به مواد غذایی مرتفع نماید.

    جهت طراحی و اجراء روف گاردن و بام سبز با مهندسین ما در ارتباط باشید. 09122236974

    انتخاب خاک برای روف گاردن

    انتخاب خاک برای روف گاردن

    انتخاب مصالح برای روف گاردن

    اگر چه ساخت روف گاردن شباهت های زیادی به محوطه سازی دارد اما محدودیت وزن ، مهمترین عاملی است که باعث می شود تا تغییرات در انتخاب مصالح و حتی نحوه اجرای آنها به وجود آید.

    تقسیم وزن در روف گاردن

    تقریبا مهندسین تمام ساختمان ها ، برای وزن برف ،حدود 50 کیلو در مترمربع ، بار بر روی پشت بام محاسبه مینمایند ، این بار محاسبه شده می تواند کمک کند تا برای اضافه وزن ناشی از ساخت روف گاردن بر ساختمان استفاده گردد.
    اما نکته مهمتر از این موضوع برنامه ریزی تقسیم وزن المانها ی روف گاردن در محل های مناسب است چرا که باری که برای برف محاسبه شده بصورت یکنواخت در روی کل بام پیش بینی شده اما بار در روف گاردن در بسیاری از نقاط بصورت متمرکز میباشد .

    زهکشی بستر کاشت در روف گاردن

    شاید اهمیت ایزولاسیون در روف گاردن از کسی پوشیده نباشد اما باید خاطر نشان کرد اگر اهمیت زهکشی در روف گاردن بیش از ایزو لاسیون نباشد کمتر نیست . زهکشی در روف گاردن از دو سو دارای اهمیت است اول برای حفظ سلامت ریشه گیاهان مورد استفاده در روف گاردن و بعد برای جمع آوری و هدایت آب مازاد به لوله های خروجی .

    دلیل در نظر نگرفتن لوله های جداگانه برای دفع آبهای مازاد روف گاردن ، باید از لوله های آب باران کمک گرفت . تبدیل زهکشی متمرکز در بستر های کاشت روف گاردن به زهکشی گسترده ،نیاز به فنون و مصالح خاص این موضوع را داراست.

    زهکشی بستر کاشت در روف گاردن

    زهکشی بستر کاشت در روف گاردن

    فیلترینگ روف گاردن

    فیلترینگ در روف گاردن به عملیاتی اتلاق میشود که طی آن از انتقال املاح خاک به لایه های پایین تر جلوگیری می گردد . این عمل به واسطه قرار دادن لایه ای از الیاف ،انجام می پذیرد. عدم انجام این عملیات باعث تغییر بافت خاک و مسدود شدن مسیر های زهکشی روف گاردن می شود.

    آلاچیق روف گاردن

    ساخت آلاچیق در روف گارن با ساخت آلاچیق برروی زمین تفاوتهایی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

    1. نیروی باد وارده بر آلاچیق در روف گاردن بیشتر است.
    2. در اتصال استراکچر به  آلاچیق محدودیت وجود دارد.

     

    آلاچیق روف گاردن

    آلاچیق روف گاردن

    ایزولاسیون روف گاردن

    ایزولاسیون در روف گاردن یکی از مهمترین بخش ها است ، که در واقع مرزی است برای عبور و عدم عبور آب به فضایی که زیر روف گاردن قرار دارد . برای این بخش بسته به سایز روف گاردن می توان از روشها و مواد مختلفی استفاده نمود.

    انتخاب گیاه برای روف گاردن 

    تمام هزینه ها و تلاشها برا ی ساخت روف گاردن برای رسیدن به فضای سبز و کاشت گیاهان است و همین نمایانگر اهمیت انتخاب گیاهان برای روف گارن می باشد. گیاهانی که برای روف گاردن استفاده می شوند از میان همان گیاهانی که بر روی زمین کاشته می شوند انتخاب می گردند با این تفاوت که باید به چند خصوصیت آنها توجه داشت مثل میزان رشد ریشه ،میزان تحمل گرما و تابش مستقیم نور خورشید ،میزان مقاومت در برابر باد های شدید و…

    انتخاب گیاه برای روف گاردن 

    انتخاب گیاه برای روف گاردن

    کشور های پیشگام در ساخت روف گاردن

    ¡در سالهای اخیر بسیاری از کشور های جهان باتوجه به اثرات ثابت شده مثبتی که روف گاردن ها بر کیفیت محیط زیست شهری دارند برای گسترش روف گاردن در شهرها اقدامات قابل توجهی انجام داده اند . شهر هایی چون توکیو  تورنتو , برلین , لندن و سنگاپور در پروژه های مختلفی اقدام به تحقیق و کمک مالی به گسترش روف گاردن ها نموده اند.

    تفاوت بام سبز و روف گاردن

    بسیاری موارد از کلمه بام سبز بجای روف گاردن یا بام باغ استفاده می شود در حالی که بام سبز به بامی گفته می شود که آن در تدابیری اندیشیده می شود تا بام  برای حفظ محیط زیست امکانات بیشتری داشته باشد بطور مثال در بام های سبز از سلول های خورشیدی ،توربین های بادی، سیستم جمع آوری و استفاده مجدد از آب مازاد آبیاری یا بارشها و….. استفاده می شود.

    توضیح اینکه برای تبدیل یک روف گاردن به یک بام سبز باید تاسیسات دیگری به آن اضافه شود تا امکان استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و آبهای مازاد بارش را فراهم سازد.

    تفاوت بام سبز و روف گاردن

    تفاوت بام سبز و روف گاردن

    مزایای بام‌های سبز

    1. تامین فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان
    2. بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا
    3. ایجاد محیطی سبز ، زیبا ونیمه عمومی(مشاعی) برای ساکنین ساختمان و بالا بردن کیفیت زندگی
    4. ایجاد منظر شهری سبز و کاهش آلودگی
    5. کاهش بار گرمایش (با افزودن توده و لایه عایق حرارتی) و سرمایش بنا (از طریق سرمایش تبخیری
    6. کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری
    7. افزایش محدوده زندگی
    8. کاهش سیلاب
    9. تصفیه هوا و کاهش co2 هوا
    10. کاهش و تعدیل شدت صداهایی که تا 18 دسی بل وارد ساختمان می شود و به میزان 3 دسی بل یا بیشتر خارج می شود.
    11. بالا بردن طول عمر غشای بام (دو یا سه بار بیشتر) با محافظت از آنان در برابر اشعات مضر و صدمات آب و هوایی.

     

    مزایای بام‌های سبز

    مزایای بام‌های سبز

    انواع بام سبز

    بامهای سبز می توانند در انواع “متمرکز و فشرده”، “نیمه متمرکز ” و “گسترده یا وسیع” بسته به عمق متوسط کشت و میزان تاسیسات مورد نیاز طبقه بندی شوند. بامهای سنتی سبز که نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی می باشند، به عنوان بام های سبز متمرکز مطرحند. این نوع بامها نیازمند آبیاری، کوددهی و سایر مراقبتها می باشند. در مقابل، بامهای سبز وسیع یا گسترده، به عنوان سیستمهای خودنگهدار در نظر گرفته شده و به حداقل تاسیسات نگهداری، شاید تنها یکبار در سال هرس یا کوددهی برای افزایش رشد گیاهان، نیاز دارند. این نوع از بامهای سبز می توانند در لایه بسیار نازکی از “خاک” (اغلب از کودهای آلی با فرمول ویژه استفاده می شود)، قرار گیرند. بدین ترتیب بام های متمرکز، محیط کشت ژرف و عمیقی دارند و در دسترس هستند (می توانند به عنوان یک فضای باز در نظر گرفته شوند). مثالی از یک بام سبز متمرکز، بام مرکز Manulife است که در بالای یک پارکینگ قرار گرفته است. بام سبز 25 ساله ای که در جای مناسبی با درختان بالغ و تنومندش، مستقر شده است.

    باغ بام ها را بر اساس سیستم اجرایی به چهار دسته اصلی تقسیسم می کنند :

    1. )Extensive) سیستم گسترده
    2. )Intensive) سیستم متمرکز
    3. )Planter Box) سیستم مدولار یا جعبه گیاه
    4. )synthetic) سیستم ترکیبی
    انواع بام سبز

    انواع بام سبز

    1. سیستم گسترده

    برای سیستم گسترده از واژه Green roof یا بام سبز استفاده می شود. این سیستم به نام مقطع کم ارتفاع یا اجرا با ضخامت کم نیز شناخته می شود. این نوع بام فقط شامل یک یا دو نوع گیاه و محیط کاشت کم عمق می باشد. معمولاً این سیستم برای زمانیکه حداقل بار وزن مدنظر باشد به کار گرفته می شود.

    به طور اخص، فقط پرسنل نگهداری و تعمیر به این نوع بام دسترسی دارند. این نوع بام مثل چمنهای نروژی، بر روی بام های مسطح و شیبدار احداث می شود. در این سیستم معمولاً گیاهان به عمق 40 تا 100 میلیمتر استفاده می شوند. حدود بار نهایی بام تقریباً بین 50 تا 100 کیلوگرم بر متر مربع در حالت اشباع می باشند. در مورد بام های شیبدار در اغلب مکان ها 10 تا 20 درصد شیب توصیه می شود. در شیب حداکثر 30 درصد نیاز به استفاده از زه وار و ابزارهای ضد فرسایش وجود دارد.

    جهت طراحی و اجراء روف گاردن و بام سبز با مهندسین ما در ارتباط باشید. 09122236974

    بام سبز

    بام سبز

    2 . سیستم متمرکز

    برای سیستم متمرکز از واژه Roof Garden  یا باغ بام استفاده میشود. این سیستم به نام مقطع عمیق یا باغ بام نیز شناخته می شود.

     این نوع بام سبز شامل انواع مختلفی از گیاهان می باشد و مشابه یک پارک طراحی می شود.

     برخی از بام های سبز دارای درختان بزرگ و آبنماهایی می باشند که این موضوع خود احتیاج به تقویت اساسی سازه دارد. این سیستم اغلب نیازهای سازه ای جدیدی را برای بام الزامی می کند ، به ویژه برای بام هایی که دسترسی عمومی نیز داشته باشد.

    باغچه بام

    باغچه بام

    3 . سیستم مدولار یا جعبه گیاه

    در این سیستم گیاه و محیط کاشت آن در جعبه های مخصوصی که تمام یا بیشتر بام سبز را می پوشاند ، نگهداری می شود. در سیستم غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می باشد. در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست.

    تاریخچه روف گاردن

    تاریخچه روف گاردن

    4 . سیستم ترکیبی

    این نوع بام ترکیبی از دو سیستم گسترده و متمرکز است و دارای فواید دو بام ذکر شده‌است، اما دارای ظرفیت بار بیشتری است. در عین حال سبز شدن در داخل پانل‌های گسترده سبک وزنی صورت می‌گیرد.

    روف گاردن

    روف گاردن

    طبقه بندی دیگر

    یک شیوه دیگر طبقه بندی، تفکیک بامها به مسطح و شیب دار در طراحی باغچه ویلا است.

    بامهای سبز شیبدار مشخصه برجسته بسیاری از ساختمانهای اسکاندیناویایی هستند که نیازمند طراحی ساده تری در مقایسه با بامهای تخت میباشند. زیرا شیب بام خطر نفوذ آب را از طریق سازه بام با استفاده از لایه های آب بندی و زه کشی کم تری نسبت به بام تخت، کاهش میدهد.

    باغ بام ها از سه قسمت تشکیل می شوند

    1. سقف ساختمان : که البته نیاز به تقویت سازه بامهای موجود برای استقرار بام سبزدارد.
    2. باغ بامها : که یک لایه محافظت کننده هستند و سقف و عایق رطوبتی را از لایه خاک و گیاهان جدا می کنند.
    3. خاک و کود و سیستم آبیاری باغ : باغ که هر کدام بایستی طراحی و در محل مناسب قرار گیرند.

    اجزا بام سبز را میتوان به چند دسته کلی تقسیم کرد:

    1. )Plant Layer) لایه پوشش گیاهی
    2. )Growing Mediumمحیط کشت (
    3. لایه زهکش
    4. لایه محافظ
    5. )Water Proofing) ساختار سقف، غشاء بام یا لایه عایق کاری رطوبتی

    Plant Layer لایه پوشش گیاهی

    از آنجایی که بامهای سبز تا حد امکان سبک طراحی میشوند، اغلب شامل گیاهانی هستند که بتوانند در خاک کم عمق و با مراقبت و نگهداری کم رشد کنند برای ساخت ویلا خیلی مهم میباشد.

    Growing Mediumمحیط کشت

    فضایی که گیاهان در آن شروع به رشد و نمو میکنند.محیط کشت به واسطه الزامات خاص سازه ای باید وزن کمی داشته باشد به همین دلیل نسبت به خاک معمولی تفاوتهایی دارد.

    در این حالت باید از محیطی برای کشت استفاده کرد که حتی الامکان سبک بوده و وزنش حدود 900 کیلوگرم در هر متر مکعب در حالت مرطوب باشد.

    یک مخلوط معمولی مرکب از یک سوم ماسه، یک سوم سنگهای متخلخل و یک سوم گیاخاک مصنوعی (ترکیبی از چوب پوسیده و کود نباتی) محیطی مناسب را تشکیل میدهد.

    لایه زهکش

    لایه زهکش خود می تواند مجموعه پیچیده ای از لایه های دیگر به شرح زیر باشد:

    1. Filter Layer لایه صافی
    2. Root Barrier لایه مانع ریشه ها
    3. Drain Board صفحه زهکش

    Filter Layer لایه صافی

    در بین محیط کشت و لایه زهکش فیلتری قرار دارد که رطوبت را از محیط ریشه ها دور می کند و مانع از گندیدگی ریشه ها می شود. این فیلتر می تواند شامل یک بافت پارچه ای باشد . این فیلتر حتی میتواند لایه ای از شن و ماسه باشد.

    Root Barrier لایه مانع ریشه ها

    لایه ای است که به خوبی از نفوذ ریشه ها و آسیب زدن آنها به عایق کاری و غشاء سقف جلوگیری می کند.

    Drain Board صفحه زهکش

    یک صفحه سه لایه است که لایه بالایی عمل فیلتر را انجام می دهد و آب اضافی را از قسمت ریشه ها دور می کند. این لایه همچنین به عنوان لایه محافظ ریشه ها عمل می کند. لایه وسطی که به شکل کاسه های مخروطی شکل است آب اضافی را از ریشه ها دریافت کرده و در خود نگه می دارد. لایه پایینی یک فیلتر پارچه ای است که مانع از آسیب دیدن غشاء و عایق می شود.

    لایه محافظ

    این لایه شامل پوشش هایی است که بام و سیستم عایق کاری را از نشت کردن و نفوذ آب حفاظت می کنند. این صفحه می تواند باریکه ای از بتن سبک، صفحه ای از عایق محکم، ورقه ضخیم پلاستیکی، ورق مسی، یا ترکیبی از اینها، بر حسب ویژگی های طراحی و کاربرد بام سبز باشد.

    مقالات بیشتر جهت مطالعه :

    قیمت گچ کاری در تبریز | قیمت کناف سال | نقشه کشی ویلا در دماوند | نقشه ویلا 40 متری | | پلان ویلای 45 متری | پلان ویلای 90متری | ساخت شهرک ویلایی

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.