×

سقف شیروانی چیست؟

  • کد نوشته: 45795
  • ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
  • دیدگاه‌ها برای سقف شیروانی چیست؟ بسته هستند
  • سقف شیروانی از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از پرکاربردترین سقف‌ها شناخته می‌شود که در دنیای امروز با هدف زیباسازی نمای ساختمان‌های ویلایی و آپارتمانی نیز به کار برده می‌شود. تنوع آب و هوایی در کشورمان موجب شده تا پیمانکاران و مهندسان از سقف شیروانی در مناطق کوهستانی، سرد و پر بارش استفاده کنند. […]

    سقف شیروانی چیست؟

    سقف شیروانی از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از پرکاربردترین سقف‌ها شناخته می‌شود که در دنیای امروز با هدف زیباسازی نمای ساختمان‌های ویلایی و آپارتمانی نیز به کار برده می‌شود. تنوع آب و هوایی در کشورمان موجب شده تا پیمانکاران و مهندسان از سقف شیروانی در مناطق کوهستانی، سرد و پر بارش استفاده کنند. مدل و طرح‌های متفاوتی از این سقف در بازار وجود دارد که با توجه به مواد اولیه گوناگون دسته‌بندی می‌شوند.

    فروشگاه پوشش آنلاین در ایران یک مجموعه فروشگاهی با ارائه خدمات و محصولات متنوع در زمینه ساختمان‌سازی و پوشش‌دهی بام است. تولید سقف شیروانی با کیفیت بالا با توجه به تجربه این فروشگاه از مهم‌ترین ویژگی‌های پوشش آنلاین به شمار می‌رود.

    هدف اصلی این فروشگاه، ارائه خدمات و محصولات به منظور پوشش دادن نیاز مشتریان است. تنوع محصولات و استفاده از مواد اولیه مرغوب که منجر به تولید محصول نهایی با کیفیت بالا می‌شود، از جمله مشخصه‌های بارز فروشگاه پوشش آنلاین است که مورد توجه خریداران قرار گرفته است. موقعیت مکانی و ساعت کاری مشخص موجب می‌شود تا مشتریان به راحتی به این فروشگاه چه به صورت حضوری و چه آنلاین دسترسی داشته باشند. از جمله چشم اندازهای این فروشگاه، دستیابی به جایگاه مناسب در بازار داخلی با ساخت و عرضه محصولات متنوع و با کیفیت به منظور برطرف کردن نیاز مشتریان است.

    فروشگاه پوشش آنلاین

    فروشگاه پوشش آنلاین

    آدرس: بازار آهن شادآباد، خیابان مدائن، مجتمع تجاری جبارزاده، پلاک ۳

    سایت فروشگاه پوشش آنلاین: https://posheshonline.com/

    تلفن تماس: ۰۲۱۳۳۲۹۴۸۳۹ – ۰۹۱۲۴۳۵۳۴۲۳

    آشنایی با سقف شیروانی و مزایا و معایب آن

    شرایط جغرافیایی متفاوت موجب پیدایش موقعیت‌های جوی مختلف در شهرها و روستاها می‌شود. وجود مناطق کوهستانی، سرد و پربارش در کشورمان منجر شده تا سازندگان ساختمان با مهم‌ترین چالش یعنی انتخاب سقف مناسب روبرو شوند. در حالت کلی سقف‌ها به دودسته اصلی مسطح و شیب دار تقسیم می‌شوند. در بسیاری از مناطق و ساختمان‌های ویلایی و آپارتمان‌ها از سقف مسطح برای پوشش و ایجاد ایمنی استفاده می‌کنند.

    سقف‌های شیب دار که با نام سقف شیروانی نیز شناخته می‌شوند که امروزه علاوه بر ایجاد پوشش برای ساختمان‌ها در کنار موارد دیگر برای زیباسازی نمای سازه به کار برده می‌شود. سقف شیروانی از ابتدا تا کنون یکی از انواع سبک‌های بام‌سازی معرفی شده‌اند و در دنیای امروز، با تولید در انواع مدل‌ها و طرح‌های مختلف به عنوان یک المان زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    سقف شیروانی از دو ضلع شیب دار با شکل مثلثی تشکیل شده است که در یک رأس با نام قله سقف به هم می‌رسند. طول عمر آن‌ها با توجه به میزان آسیب‌پذیری کمتر نسبت به سایر سقف‌ها بیشتر است. متریال به کار رفته در ساخت سقف شیروانی بسته به پلان ساختمان و علاقه فرد توسط مهندس ساختمان‌سازی انتخاب و پیاده‌سازی می‌شود.

    · ویژگی‌های سقف شیروانی

    سقف شیروانی از محبوب‌ترین سقف‌های به کار رفته در اغلب ویلاها است که با توجه به داشتن ویژگی‌های انحصاری که دارد این روزها بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفته است. بهترین ویژگی‌های سقف شیروانی عبارت‌اند از:

    ۱. شیب دار بودن آن و انتقال آب باران و برف به خارج از ساختمان و بام از طریق ناودانی

    ۲. هزینه مقرون به صرفه به علت ساخت ساده

    ۳. ظاهری زیبا و جذاب با توجه به تولید آن در رنگ‌بندی و طرح‌ها متنوع

    ۴. طول عمر بالا

    ۵. مقاومت بالا در برابر خوردگی، سایش، عوامل محیطی و فیزیکی

    ۶. وارد کردن فشار کم به ساختمان به دلیل وزن پایین و سبک بودن آن

    ۷. صرفه‌جویی در مصرف انرژی با توجه به فضای خالی ایجاد شده در زیر سقف به عنوان عایق برودتی و صوتی

    ۸. سرعت بالا در نصب

    · معایب سقف شیروانی

    سقف شیروانی

    سقف شیروانی

    هرچند به کار بردن سقف شیروانی مزایا و ویژگی‌هایی را برای سازه به همراه دارد؛ اما شامل برخی معایب از جمله موارد زیر می‌شود:

    ۱. عدم توجه به شرایط اقلیمی و بروز حادثه به خصوص در مناطق بادخیز و دارای طوفان‌های شدید

    ۲. ساخت تکیه گاه با هدف ایمن‌سازی و ایجاد استحکام در سازه قبل از اجرا و پیاده‌سازی سقف شیروانی

    ۳. هزینه‌های متغیر بسته به نوع و جنس متریال به کار رفته

    ۴. عدم مقاومت کافی در برابر باد و طوفان

    ۵. عدم جایگزینی آن با نوع سقف‌های تخت

    ۶. هزینه‌های بالای نگهداری و رسیدگی به سقف شیروانی

    انواع سقف شیروانی

    سقف‌های شیروانی با توجه به شکل ظاهری و مواد اولیه به کار رفته در انواع مختلف ساخته می‌شوند. از نکات مهم هنگام انتخاب سقف مناسب که به نقل قول از بزرگان صنف و تولیدکنندگان آن ارائه شده است، می‌توان به شرایط آب و هوایی منطقه، کاربری ساختمان، علاقه ساکنین، میزان بودجه در نظر گرفته شده و هم چنین نظر سازنده بنا اشاره کرد.

    ۱. سقف شیروانی بر اساس جنس

    مصالح مختلفی در ساخت سقف شیروانی به کار برده می‌شود که در نهایت منجر به تولید انواع سقف شیروانی بر اساس جنس متریال می‌شود:

    · سقف شیروانی فلزی

    فلز به عنوان اصلی‌ترین متریال به کار رفته در این نوع سقف شیروانی است که در مکان‌های با میزان اشتعال‌پذیری بالا بسیار کاربردی است. مقاومت بالای آن موجب افزایش طول عمر سقف می‌شود و از این رو هزینه بیشتری را برای خرید آن باید پرداخت کنید.

    · سقف شیروانی چوبی

    استفاده از المان چوب در ساخت سازه‌های ساختمانی این روزها طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع سقف، زیبایی و جذابیت آن است. چوب سرو بهترین نوع انتخابی برای ساخت سقف شیروانی چوبی است که مقاومت بالا و ساختار ویژه آن در برابر خوردگی، نفوذ حشرات و پوسیدگی باعث شد تا از آن به عنوان پوشش بام استفاده شود. دقت داشته باشید سقف چوبی انتخاب مناسبی برای مکان‌های قابل اشتعال نیست.

    · سقف شیروانی سفالی

    نمونه کاربردی دیگر از سقف‌های شیروانی، نوع سفالی آن است که با توجه به مقاومت خوبی که در برابر عوامل بیرونی و محیطی از خود نشان می‌دهد از طول عمر بالایی نیز برخوردار است. این سقف‌ها در برابر رطوبت و نم، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و در نتیجه دچار پوسیدگی نمی‌شوند. از نکات مهم هنگام خرید و نصب سقف شیروانی سفالی می‌توان به وزن بالای آن، نصب سخت و زمان بر و هم چنین داشتن دقت در هنگام نصب برای جلوگیری از شکسته شدن اشاره کرد.

    · سقف شیروانی بتنی

    این نوع از سقف شیروانی ساخته شده از بتن با توجه به ویژگی‌های مشابهی که با سقف‌های سفالی دارد؛ اما از قیمت مقرون به صرفه‌ترین برخوردار است. مقاومت و استحکام بالا از مهم‌ترین مشخصه‌های آن به شمار می‌رود.

    · سقف شیروانی با سنگ لوح

    یکی از مصالحی که موجب ایجاد نما و ظاهری زیبا در سازه‌ها شود، سنگ لوح است. دوام و مقاومت بالای این متریال به کار رفته در ساخت سقف‌های شیروانی موجب شده تا پیمانکاران و سازندگان بناهای مختلف، آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت در پوشش بام سازه بشناسند. هرچند نگهداری از آن مستلزم رعایت کردن نکات خاصی برای جلوگیری از شکستگی آن است اما می‌توان از آن برای زیباتر کردن ساختمان و پوشش مناسب استفاده کرد.

    · سقف شیروانی ورق آندوویلا

    از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق آندوویلا به کار رفته در ساخت سقف شیروانی، خاصیت ضد آب بودن و سازگار بودن با محیط زیست را می‌توان نام برد. علاوه بر این رعایت استانداردهای لازم در حین ساخت نیز مورد توجه است.

    · سقف شیروانی ورق آندولین

    یکی از کاربردی‌ترین سقف‌های شیروانی که می‌توان از آن در تمامی شرایط اقلیمی و آب و هوایی به عنوان پوشش بام استفاده کرد، سقف شیروانی ساخته شده با ورق آندولین است. مشخصه‌های این ورق از جمله مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت، منعطف بودن و مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی موجب شده تا مورد توجه سازندگان قرار گیرد.

    · سقف شیروانی ورق دکرا

    فولادهای گالوانیزه به کار رفته در ساخت ورق دکرا موجب شده تا ضمن وزن بسیار کم و سبک بودن از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشد. از این رو می‌توان از ورق دکرا در ساخت سقف شیروانی استفاده کرد.

    · سقف شیروانی ورق سنگ ریزه دار

    یکی از معیارهای انتخاب ورق سنگ ریزه دار در ساخت سقف‌های شیروانی علاوه بر دوام و طول عمر بالا، زیبایی آن است که موجب می‌شود نمای سازه جذاب‌تر به چشم آید. این ورق‌ها از نوعی آلیاژ مقاوم در برابر اکسید شدن، سرما و گرما ساخته شده است. رویه از جنس اکریلیک آن باعث می‌شود تا از چسبیدن گرد و غبار بر روی سقف ممانعت شود.

    · سقف شیروانی ورق UPVC

    اگر بودجه کافی برای نصب سقف‌های شیروانی گفته شده ندارید، سقف ساخته شده با ورق‌های یو پی وی سی به علت وزن سبک و کم هزینه بودن می‌تواند انتخاب مقرون به صرفه و کاربردی باشد. این سقف‌ها از دو لایه UPVC و آلیاژ پلیمری تشکیل شده است. رویه سخت و براق آن در برابر عوامل محیطی و جوی و هم چنین اشعه ماوراء بنفش از مقاومت بالایی برخوردار است. بیشترین کاربرد آن در ایجاد پوشش برای سقف ویلاها و پارکینگ است.

    انواع سقف شیروانی

    انواع سقف شیروانی

    امروزه از پنل‌های خورشیدی به عنوان دوستدار محیط زیست در مکان‌های مختلف و آفتاب‌گیر استفاده می‌شود. نصب راحت و آسان و قیمت مقرون به صرفه این نوع سقف و هم چنین تأمین انرژی از طریق آن از مهم‌ترین ویژگی‌های پنل‌های خورشیدی است.

    ۲. انواع سقف شیروانی بر اساس ظاهر

    سقف شیروانی را می‌توانید بر اساس نیاز سازه و هم چنین زیباسازی نمای آن انتخاب و خریداری کنید.

    · سقف شیروانی ساده

    این نوع سقف با سطح مقطع مثلتی شکل به دلایل متعددی مانند سهولت در ساخت و نصب به عنوان سقف ساده یا معمولی شناخته می‌شود که در سرتاسر جهان به کار برده می‌شود. یکی از مهم‌ترین معایب سقف شیروانی ساده، نداشتن مقاومت کافی در برابر باد و طوفان است و در صورت نصب غیراصولی ممکن است فرو ریخته شود.

    · سقف شیروانی هیپ

    این نوع سقف با میزان شیب در هر چهار طرف خود دارای ماندگاری بیشتر است و در برابر عوامل محیطی مانند طوفان و باد از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. روان‌سازی جریان برف و باران از دیگر مزایای مورد توجه سقف شیروانی هیپ است. این در حالی است که با توجه به طراحی و نصب نسبتاً سختی که دارد، برای خرید آن لازم است هزینه بیشتری نسبت به سایر سقف‌های شیروانی پرداخت شود.

    · سقف شیروانی فرانسوی

    وجود دو شیب با دو زاویه متفاوت در طراحی و ساخت سقف شیروانی فرانسوی باعث می‌شود تا بتوانید از تمامی فضای ساختمان استفاده شود. یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین انواع سقف شیروانی است که علاوه بر ایجاد نمایی زیبا و فوق‌العاده جذاب برای سازه کمک می‌کند تا طبقه آخر و زیرین سقف کاربری کافی را داشته باشد. دقت داشته باشید سقف شیروانی فرانسوی برای مناطق برف گیر مناسب نیست.

    · سقف شیروانی پروانه‌ای

    اگر به دنبال خانه‌ای با طراحی متفاوت و لوکس مشابه با خانه‌های لوکس خارجی هستید، سقف پروانه‌ای انتخاب مناسبی خواهد بود. یکی از مدرن‌ترین و جذاب‌ترین سقف‌ها به شمار می‌رود که خلاف جهت سایر سقف‌های شیروانی طراحی و تولید می‌شود. اضلاع این سقف برخلاف سقف شیروانی ساده در پایین‌ترین نقطه به یکدیگر می‌رسند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای مناطق خشک و کم باران است که کمک می‌کند آب باران به سمت مخزن‌های نگهداری آب به خوبی هدایت شود.

    یکی از نکات کاربردی و قابل توجه در سقف شیروانی پروانه‌ای، قابلیت نصب پنل‌های خورشیدی بر روی آن است. این کار ضمن تولید انرژی برق خورشیدی موجب کاهش هزینه‌های مصرفی می‌شود. سازگار بودن با محیط زیست، قابلیت نصب پنجره در قسمت زیرشیروانی، دریافت نور بیشتر از خورشید به داخل خانه و کاهش میزان برق مصرفی از دیگر مزایای این سقف به شمار می‌رود.

    · سقف شیروانی کلاهکی

    سقف شیروانی کلاهکی یا دو طبقه به نحوی ساخته شده است که سقف بالاتر از شیب بیشتری در مقایسه با سقف پایینی برخوردار است. با توجه به اینکه ساخت و راه‌اندازی این نوع سقف‌های شیروانی نیاز به تبحر و تخصص لازم دارد، هزینه آن نسبت به سایر انواع بیشتر خواهد بود.

    · سقف شیروانی خمیده

    سطوح خمیده سطح مقطع این نوع سقف‌ها از مشخصه‌های اصلی این سقف شیروانی مدرن است که با توجه به نمای زیبایی که دارد موجب می‌شود تا از لحاظ زیبایی بصری، بهترین سقف شناخته شود. یکی از ویژگی‌های جذاب سقف شیروانی خمیده، طراحی و تنظیم میزان خمیدگی آن با توجه به شرایط اقلیمی و جوی است.

    در صورتی که قصد ساخت بنا در منطقه بادخیز را دارید، میزان خمیدگی نسبت به منطقه بارش‌زا کمتر خواهد بود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.