×

راهنمای کامل زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان

  • کد نوشته: 48914
  • ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
  • دیدگاه‌ها برای راهنمای کامل زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان بسته هستند
  • نمای ساختمان اولین بخشی است که به چشم می‌آید و معمولاً تأثیر زیادی در قضاوت خریداران و قیمت ساختمان دارد. علاوه بر این نمای ساختمان به‌عنوان محافظ ساختمان در برابر رطوبت و عوامل جوی عمل کرده و از این جهت نیز دارای اهمیت است. ازاین‌رو طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به صورت اصولی و […]

    راهنمای کامل زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان

    نمای ساختمان اولین بخشی است که به چشم می‌آید و معمولاً تأثیر زیادی در قضاوت خریداران و قیمت ساختمان دارد. علاوه بر این نمای ساختمان به‌عنوان محافظ ساختمان در برابر رطوبت و عوامل جوی عمل کرده و از این جهت نیز دارای اهمیت است. ازاین‌رو طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به صورت اصولی و استاندارد انجام شود. یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای نمای ساختمان، زیرسازی و شاسی کشی است که باید با دقت زیادی انجام شود. پروفیل قوطی و نبشی از مهم‌ترین مصالح کاربردی در این بخش نماسازی شناخته می‌شوند. در این مقاله نحوه زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم و مرجع دریافت قیمت بهترین برندها برای ساخت زیرسازی مانند قیمت نبشی شکفته را معرفی می‌کنیم.

    مراحل اجرای نمای ساختمان

    نمای ساختمان شامل سه مرحله طراحی نما، زیرسازی یا شاسی کشی و درنهایت اجرای پوسته نهایی نما است. زیرسازی و شاسی کشی به‌عنوان پایه و اسکلت نما اهمیت بالایی دارد چراکه علاوه بر تأثیر بر زیبایی طرح، بر مقاومت و ایمنی نما نیز تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب هرگونه اشتباهی در زیرسازی به نامتوازن شدن نما و هم‌چنین خراب شدن آن منجر خواهد شد.

    بررسی اصول شاسی کشی نمای ساختمان

    برای اجرای زیرسازی یا شاسی کشی نمای ساختمان به صورت اصولی باید مراحل زیر را پس از طراحی نما انجام داد:

    1. تهیه نقشه اجرایی

    در این مرحله با توجه به طراحی نما، نقشه اجرایی زیرسازی و نبشی کشی تهیه می‌شود. به این ترتیب با توجه به طرح همه جزییات اجرایی از نوع، ابعاد و ضخامت پروفیل‌ها و سایر مقاطع گرفته تا محل و نحوه اتصالات و میزان نیاز به ایمن‌سازی تعیین می‌شود. هر چه پیچیدگی‌های طراحی نما بیشتر شود تعیین جزییات در نقشه اجرایی مهم‌تر می‌شود.

    1. انتخاب انواع مقاطع فولادی و سایر مصالح

    معمولاً از مقاطع فولادی و انواع پروفیل برای انجام زیرسازی استفاده می‌شود. نبشی، میلگرد، ورق، ناودانی، رابیتس‌بندی و قوطی پروفیل ازجمله مهم‌ترین مصالح فولادی هستند که معمولاً در شاسی کشی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب هریک از این مقاطع و پروفیل‌ها به نوع طراحی و جنس مصالح نما بستگی دارد. هندسه و نوع طراحی، وزن مصالح پوسته بیرونی و شرایط اقلیمی از مهم‌ترین عوامل انتخاب مقاطع مناسب برای زیرسازی نما به شمار می‌روند. به‌عنوان نمونه با توجه به وزن و جنس متفاوت نمای کامپوزیت و سنگ، این دو نما از نظر ضخامت مقاطع، مقاومت و نحوه اجرا به زیرسازی و شاسی کشی متفاوتی نیاز دارند. مثلاً در نمای کامپوزیتی نبشی سبک و در نمای سنگی نبشی سنگین نیاز است. علاوه بر ایمنی به‌عنوان نمونه قیمت نبشی ۴ سبک ارزان‌تر از نبشی سنگین بوده و این امر در هزینه‌های ساخت تأثیر زیادی دارد. ازاین‌رو انتخاب نوع پروفیل و نبشی مورد استفاده در شاسی کشی یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باید در این بخش مدنظر قرار دهید.

    1. توجه به شرایط محیطی

    در نظر بگیرید که مقاطع فولادی مورد استفاده شما در برابر خوردگی مقاوم باشند. این مقاومت با افزایش رطوبت محیطی محل باید افزایش یابد. استفاده از ضدزنگ، یا مقاطع گالوانیزه و فولاد ضدزنگ ازجمله راه‌های مقاوم‌سازی در برابر خوردگی هستند.

    1. افزایش ایمنی نما

    در برخی موارد از مقاطعی نظیر میلگرد به‌عنوان مقاطع مکمل برای اتصال توری‌های رابیتس‌بندی استفاده می‌کنند تا مقاومت نما را در برابر زلزله و حوادث طبیعی بیشتر کنند. ضرورت این مورد با افزایش سنگینی نما افزایش می‌یابد. چراکه استفاده غیرضروری از مصالحی نظیر میلگرد با توجه به قیمت آن می‌تواند باعث بالاتر رفتن هزینه اجرای نما شود.

    1. اجرای آهن کشی نمای ساختمان

    در این مرحله باید طبق نقشه اجرایی و جزییات مشخص شده زیرسازی و شاسی کشی نما طبق مراحل زیر انجام می‌شود.

    • ریسمان کشی و تراز گذاری

    ریسمان کشی برای اجرای صحیح افقی و عمودی پروفیل‌ها و انجام جوشکاری و اتصالات مناسب و درنهایت یک بستر صاف برای نازک‌کاری انجام می‌شود.

    • ایمن‌سازی

    در صورت نیاز از میلگرد برای اتصال توری‌های رابیتس‌بندی به شاسی کشی‌ها استفاده می‌شود

    • ملات ریزی

    در صورت ملات دار بودن نماسازی، برای اتصال نما به نبشی از ملات استفاده می‌کنند. میزان چسبندگی ملات از مهم‌ترین جزییات در این بخش است.

    • بررسی نهایی

    در پایان برای جلوگیری از دوباره‌کاری و تحمیل هزینه‌های اضافی، عملیات آهن‌کشی را از نظر تراز و سایر جزییات اجرایی موردی بررسی قرار می‌دهند.

    انواع زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان

    انواع زیرسازی از نظر استفاده از ملات شامل زیرسازی نمای خشک و نمای ملات دار می‌شود. به نماهایی که به ملات نیاز ندارند زیرسازی خشک می‌گویند. به‌طورکلی با توجه به نوع مصالح مورد استفاده در نماسازی، زیرسازی به انواع زیر تقسیم می‌شود:

    زیرسازی نمای سنگی

    دقت در اتصالات، نوع مصالح از نظر مقاومت و ضخامت با توجه به وزن سنگین سنگ، از موارد مهم در این نوع زیرسازی به شمار می‌رود.

    زیرسازی نمای کامپوزیت

    وزن سبک، قابلیت تمیزکاری و شستشوی کامپوزیت ازجمله مواردی است که باید در این زیرسازی مورد توجه قرار گیرد.

    زیرسازی نمای سیمانی

    میلگرد، رابیتس‌ و قوطی پروفیل از مصالح مورد استفاده در این نما هستند. از رابیتس‌بندی برای افزایش کارایی ملات استفاده می‌شود.

    زیرسازی نمای رومی

    با توجه به قوس‌ها و اشکال هندسی، اجرای زیرسازی آن دشوارتر بوده و به تخصص بیشتری نیاز دارد.

    زیرسازی نمای آجری

    این نوع نما به هر دو صورت خشک و ملات دار قابل‌اجرا است. در زیرسازی خشک از مقاطع فولادی مانند ریل، پیچ و انواع پروفیل فولادی استفاده می‌کنند.

    زیرسازی نمای چوبی یا ترموود

    زیرسازی نمای ترموود می‌تواند هم به صورت فولادی و هم سیمانی اجرا شود.

    عوامل مؤثر بر هزینه زیرسازی و شاسی کشی نما

    هزینه شاسی کشی و زیرسازی نما به عوامل زیر بستگی دارد:

    • نوع نمای ساختمان از نظر جنس مصالح و پیچیدگی‌های طراحی
    • قیمت روز نبشی و پروفیل‌های فولادی در بازار آهن
    • میزان وزن آهن مورد استفاده
    • ارتفاع ساختمان و سختی اجرا از نظر دستمزد و زمان موردنیاز
    • ابعاد و متراژ نما

    سخن پایانی

    اجرای درست نبشی کشی نمای ساختمان علاوه بر افزایش زیبایی و بالابردن مقاومت ساختمان در برابر عوامل جوی، باعث بهبود ایمنی نما برای عابران و هم‌چنین ساکنان می‌شود. برای دریافت مشاوره رایگان در ارتباط با قیمت نبشی کشی و زیرسازی نما می‌توانید با کارشناسان فولادسازان راه ابریشم تماس بگیرید.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.