×

دستور کار عملیات سفت کاری

  • کد نوشته: 14746
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای دستور کار عملیات سفت کاری بسته هستند
  • دستور کار عملیات سفت کاری به گزارش طراحی آپارتمان :  جناب آقای/ خانم/ شرکت محترم …………………..طراحی کلاسیک…………………………………… سازنده و نماینده محترم ساختمان به شماره پرونده …………………………………….. واقع به آدرس: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………با توجه به آنکه در حال حاضر مهیای شروع عملیات سفت­کاری ساختمان می­باشید، بدین وسیله موارد ذیل در مورخه …………………………………… به جنابعالی ابلاغ می گردد: لذا خواهشمند […]

    دستور کار عملیات سفت کاری

    دستور کار عملیات سفت کاری

    به گزارش طراحی آپارتمانجناب آقای/ خانم/ شرکت محترم …………………..طراحی کلاسیک…………………………………… سازنده و نماینده محترم ساختمان به شماره پرونده …………………………………….. واقع به آدرس: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………با توجه به آنکه در حال حاضر مهیای شروع عملیات سفت­کاری ساختمان می­باشید، بدین وسیله موارد ذیل در مورخه …………………………………… به جنابعالی ابلاغ می گردد:

    لذا خواهشمند است قبل از انجام هرگونه عملیات اجرایی و در حین آن کلیه موارد زیر را طبق مباحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان و آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی رعایت نمایید. کلیه نکات بیان شده در دستور کارهای قبلی در این عملیات نیز لازم اجرا می باشد و برای جلوگیری از تکرار از بیان مجدد آن ها صرف نظر گردیده است.

    ۱) در طول کار و تمام طول شب باید روشنایی راه­پله تأمین گردد. ضمناً کلیه راه­ پله­ ها و بازشوها باید نرده به اندازه ۱۱۱ سانتی­متر حفاظت گردد . در صورت نیاز مالک ملزم به استفاده از کارشناس HSE یا حفاظت فردی می­باشد.

    ۲) کلیه سیم­کشی­های موقت و نصب تجهیزات برقی باید با رعایت ضوابط و مقررات مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان و آیین­نامه حفاظتی تأسیسات الکتریکی در کارگاه­ها صورت گیرد و موارد زیر انجام گردد:

    ۱-۲) برای جلوگیری از ازدیاد و پراکندگی سیم­های آزاد متحرک، باید در نقاط مختلف کارگاه به تعداد کافی پریز در محل­های مناسب نصب شود.

    ۲-۲) سیم­کشی برای استفاده موقت در صورت امکان باید در ارتفاع ۲.۵ متر از کف انجام شود. در غیر این صورت نصب سیم­ها باید طوری باشد که از آسیبهای احتمالی محفوظ بمانند.

    ۳-۲) تابلوهای برق موقت بایستی به وسیله محفظه­هایی با درپوش قفل­دار مسدود گردند و پیرامون آن­ها روی زمین یا کف، فرش و یا سکوی عایق ایجاد شود.

    ۳) سطل­های آب و ماسه و کپسول­های خاموش­کننده (مناسب با نوع حریق) و الباقی وسایل اطفا حریق و علائم و نشانه­های ایمنی باید در قسمت­های مختلف کارگاه ساختمانی به نحوی که همواره در معرض دید و دسترس باشند نصب و آماده استفاده گردند.

    ۴) کلیه وسایل گرم­کننده برقی، گازسوز و نفت­سوز باید استاندارد باشد و تهویه هوا در کارگاه ساختمانی باید در نظر گرفته شود.

    ۵) در دهانه­های بیش از ۴ متر باید از وال پست استفاده شود.

    ۶) دیوار چینی دور ساختمان و دور راه­پله و آسانسور از بلوک­های با عرض حداقل ۱۵سانتی­متر اجرا شود تا هنگام انجام عملیات نازک­کاری تمام­شده ضخامت دیوارها ۲۰ سانتی­متر رعایت گردد و رعایت حفاظ ایمنی (نرده) به اندازه ۱۱۱mm الزامی می­باشد که بتواند حداقل ۱۵۱ کیلو بار را تحمل نماید.

    ۷) ارتفاع دست­انداز بام و بالکن­ها باید حداقل ۱۱۱سانتی­متر در نظر گرفته شود.

    ۸) ارتفاع دست­اندازه پنجره­ها و پاسیو باید حداقل ۱۷۰سانتی­متر در نظر گرفته شود و پنجره­های پاسیو ثابت و مشجر باشد.

    ۹) مالک بایستی دیوار چینی را به شکلی اجرا نماید که حداکثر چفت و بست آنها رعایت گردد. حتماً در دهانه­های بزرگ دارای پشت­بند باشد.

    ۱۰) در کلیه دیوارچینی­ها بایستی از ملات ماسه و سیمان با عیار استاندارد (۲۱۱ کیلوگرم بر مترمربع) استفاده نماید.

    ۱۱) دیوارچینی­ها بایستی شاقول و امتداد آن­ها نیز مطابق نقشه­ها باشد و گوشه­های آن نیز بر اساس نقشه گونیا باشد. و توسط مجری ذیصلاح انجام پذیرد.

    ۱۲) ساخت و نصب نعل درگاه فلزی مطابق نقشه­های شهرداری اجرا شود.

    ۱۳) پشت کلیه چهارچوب­ها را با ملات ماسه و سیمان پر نماید و چهارچوب حتماً باید دارای گیر مناسب (شاخ) باشد.

    ۱۴) نصب فریم­های فلزی پنجره­ها بر اساس دیتیل­ها اجرا شود.

    ۱۵) تمامی دیوارها باید به سقف توسط ملات گچ و خاک به سقف اتصال یابد.

    ۱۶) دیوارچینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده، امتداد رج­ها کاملاً افقی باشد و بندهای قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرارگرفته و شاقول باشند. ضخامت بند آجرها باید طبق نقشه­های اجرایی باشد. ضخامت این بندها، نباید کمتر از ۱۱ میلی­متر و بیش­تر از ۱۲ میلی­متر باشد. آجرچینی باید با رعایت اصول صورت پذیرد، به نحوی که قفل و بست کامل بین آجرها ایجاد شود.

    ۱۷) در هنگام استفاده از آجر گری و دیوار کاری زنجاب شده و با توجه به شرایط آب و هوایی و دستورات دستگاه نظارت آجرها بایستی به مدت ۶۰ دقیقه در آب خیسانده و بلافاصله به­کار برده شوند. ریختن آب بر روی آجر مجاز نمی­باشد.

    ۱۸) سوراخ­ها و محل­های باز برای کارگذاری چهارچوب­ها، درها، پنجره­ها، مجراهای تهویه، عبور لوله­ها و کابل­های توکار و نظایر آن ، باید قبلا بر اساس نقشه­های اجرایی کاملاً مشخص و هنگام آجرچینی تعبیه گردند تا نیازی به کندن و تخریب دیوارها به منظورتأمین فضاهای باز وجود نداشته باشد.

    ۱۹) آجرچینی در درجه حرارت کمتر از ۵ درجه سانتی­گراد مجاز نیست، در شرایط آب و هوایی سرد دیوارهای تازه چیده شده، باید با پوشاندن و گرم کردن محافظت شوند، در شرایط متعارف آجرکاری با ملات ماسه سیمان باید حداقل ۳ روز مرطوب نگه داشته شود و از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آید.

    ۲۰) دیوارهای در تماس با فضای بیرونی می­بایست از سفال دو جداره با یونولیت یا از بلوک لیکا یا سیپورکس یا هبلکس که عایق حرارتی استفاده شود. ضمناً استفاده از ملات مخصوص سیپورکس و هبلکس برای بلوک­های سیپورکس و هبلکس الزامی می­باشد و استفاده از ملات گچ و ملات ماسه و سیمان مجاز نمی­باشد.

    ۲۱) جهت استفاده از بالابر می­بایست موارد زیر در نظر گرفته شود:

    ۱-۲۱) در استفاده از بالابر از کارشناس HSE در هنگام نصب و جمع­آوری استفاده شود. کارشناس HSE موظف به آموزش نیروها و مجریان جهت استفاده از بالابر می­باشد. تعمیرات و تنظیمات جزئی و کلی بر عهده افراد ذیصلاح بوده و کارگران حق دخالت در اینگونه موارد را ندارند.

    ۲-۲۱) سیم بکسل حتماً باید بازدید شود در صورت زدگی یا فرسوده بودن سیم می­بایست حتماً سیم بکسل تعویض شود.

    ۳-۲۱) سیم برق بالابر می­بایست حتماً به صورت یک تکه باشد و وصله نداشته باشد.

    ۴-۲۱) جهت حمل مصالح با بالابر باید حتماً از پاکت مخصوص حمل بار استفاده نمود.

    ۵-۲۱) فیوز جداگانه و اتصال زمین مناسب می­بایست تأمین شود.

    ۶-۲۱) جهت خالی نمودن پاکت بالابر می­بایست ابتدا از پرتگاه یا لبه پرتگاه به عقب کشیده شود و سپس اقدام به تخلیه نمود. گرفتن و تخلیه بار قبل از عقب کشیدن ممنوع می­باشد و مجریان می­بایست از افراد آموزش دیده استفاده نمایند.

    ۷-۲۱) حمل بار بیشتر از مقدار توصیه شده ممنوع می­باشد. حداکثر ظرفیت بار مجاز و همچنین سرعت کار مطمئن هر وسیله بالابر باید بر لوح­های نوشته و در محل مناسبی بر روی دستگاه نصب و مفاد آن دقیقاً رعایت گردد.

    ۸-۲۱) پایه­های بالابر می­بایست توسط مجری ذیصلاح نصب شود به نحوی که پایه با استفاده از اتصالات مناسب و بارگذاری در انتهای بالابر خطر سقوط نداشته باشد و یا زنجیر به سقف اتصال یابد.

    ۹-۲۱) قالب­ها و اتصالات سیم بکسل می­بایست قبل از هر بار استفاده و جابجایی حتماً بررسی گردد.

    ۱۰-۲۱) با استفاده از طناب مناسب از گیر کردن پاکت بالابر در طبقات کنترل شود.

    ۱۱-۲۱) استفاده از کمربند ایمنی مناسب هنگام استفاده از بالابر و اتصال آن به مهار الزامی می­باشد.

    ۱۲-۲۱) استفاده از حفاظ ایمنی مناسب در محل تخلیه بار در طبقات الزامی می­باشد.

    ۱۳-۲۱) به اپراتورهای دستگاه­های بالابر نباید کار دیگر ارجاع شود. هم­چنین افراد مزبور در هنگام روشن بودن دستگاه­ها و یا آویزان بودن بار مجاز به ترک یا رها کردن دستگاه نمی­باشند. ضمناً در زمان کار حق خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات را ندارد.

    ۱۴-۲۱) قالب دستگاه­ها و وسایل بالابر باید مجهز به شیطانک یا ضامن باشد تا مانع جدا شدن اتفاقی بار نگردد.

    ۱۵-۲۱) به هیچ­وجه نباید اجازه داد که کارگران بر روی بار مورد حمل سوار شوند و یا برای جابجا شدن از وسایل بالابر بدون سبد مخصوص حمل افراد و کمربند ایمنی استفاده نمایند.

    ۱۶-۲۱) در هنگام باد و بارندگی شدید، باید از کار کردن با دستگاه­های بالابر خودداری شود.

    ۱۷-۲۱) از روی معابر و فضاهای عمومی مجاور کارگاه ساختمانی نباید هیچ باری به وسیله دستگاه­های بالابر عبور داده شود و چنان­چه انجام این کار اجتناب­ناپذیر باشد، باید این معابر و فضاها با استفاده از وسایل مناسب محصور، محدود و یا مسدود گردیده و هم­چنین  علائم هشداردهنده مؤثر از قبیل تابلوها، پرچم­های مخصوص یا چراغ­های چشمک­زن به کاربرده شود.

    ۱۸-۲۱) در صورتی که هنوز بتن سقف به مقاومت مناسب نرسیده است می­بایستی تعداد شمع­های زیر سقف، در محدوده­ی زیر دستگاه بالابر را افزایش داده و از کارکرد صحیح آن­ها اطمینان حاصل نمود. در سقف­ها از قرار دادن مستقیم بالابر بر روی قسمت­های سست خودداری شده و سعی شود تا پایه­ها بر روی تیرهای اصلی و باربر ساختمان قرار گیرد.

    ۱۹-۲۱) به منظور جلوگیری از سقوط دستگاه بالابر در هنگام بالا بردن مصالح، باید از وزنه­هایی مخصوص روی پایه دستگاه بالابر استفاده نمود و از بستن پایه دستگاه با سیم و کابل به سقف به عنوان تنها مهار دستگاه خودداری نمود.

    ۲۲) در پایان کار روزانه، قسمت­های در دست احداث نباید در شرایط ناپایداری که در برابر فشار باد یا ارتعاشات آسیب­پذیر باشند، رها گردند.

    ۲۳) هر بخشی از جایگاه کار که ارتفاع آن بیش از ۱۲۰ سانتی متر باشد باید دارای جان­پناه با شرایط زیر باشد:

    ۱-۲۳) حفاظ از جنس مرغوب و مناسب و دارای استحکام کافی باشد.

    ۲-۲۳) نرده بالایی بین ۹۰ تا ۱۱۱ سانتی­متر بالای سطح جایگاه قرار گیرد.

    ۳-۲۳) برای جلوگیری از سر خوردن کارگران یا افتادن مصالح و ابزار از روی جایگاه، پاخور در لبه باز جایگاه به بلندی ۱۵ سانتی­متر نصب شود.

    ۴-۲۳) نرده میانی میان پاخور و نرده بالایی نصب شود.

    ۲۴) چاه ارت باید مطابق نقشه­ها و توسط مجری ذیصلاح اجرا گردد و به نکات زیر توجه شود:

    ۱-۲۴) در حالتی که دکل روی ساختمان قرار داشته باشد سیم میله برق­گیر نبایستی از داخل ساختمان برده شود بلکه باید خارج از ساختمان سیم کشیده شود و همین طور مسیر عبوری سیم ارت به داخل ساختمان تا شیشه ورودی ساختمان باید عایق­دار باشد.

    ۲-۲۴) در پای دکل توسط بست، سیم میله برق­گیر به یکی از پایه­های دکل خیلی محکم متصل شود و تا بالای دکل به میله برق­گیر متصل گردد. لازم به ذکر است مسیر میله برق­گیر از کابل­هایی که به آنتن­ها می­روند باید جدا باشد.

    ۲۵) در کارگاه ساختمانی حداقل یک توالت و روشویی الزامی می­باشد.

    ۲۶) از انباشتن مصالح ساختمانی بیش از حد مجاز طراحی روی سقف­های اجراشده و همچنین در مجاورت تیغه­ها و دیوارهای کم عرض باید جلوگیری به عمل آید.

    ۲۷) برداشتن مصالح انبارشده توسط کارگر باید از بالاترین قسمت شروع گردد و از کشیدن و برداشتن آن­ها از قسمت­های تحتانی که باعث ریزش و ایجاد حادثه می­شود، خودداری گردد.

    ۲۸) پخت قیر و آسفالت در کارگاه­های ساختمانی باید با رعایت موارد زیر انجام شود:

    ۱-۲۸) بشکه و دیگ­های پخت قیر و آسفالت در مواقع استفاده باید در جای خود محکم شده باشند، به طوری که در حین کار هیچ خطری متوجه افراد نشود.

    ۲-۲۸) دیگ­های پخت قیر و آسفالت در موقع استفاده باید در خارج از ساختمان و در فضای باز قرار داده شوند. قراردادن آن­ها در معابر عمومی ممنوع می­باشد مگر با رعایت کلیه موارد ایمنی، بهداشت کار و محیط زیست و کسب اجازه از مرجع رسمی ساختمان.

    ۳-۲۸) در موقع کار با دیگ­های پخت قیر و آسفالت باید وسایل اطفاء حریق مناسب در دسترس باشد.

    ۴-۲۸) شیلنگ مشعل­هایی که جهت پخت قیر و آسفالت و نصب ایزوگام به کار می­رود باید مورد بازدید قرارگرفته و محل اتصال آن به مخزن و مشعل با بست به طور محکم مهار شده باشد.

    ۵-۲۸) ظروف محتوی قیرداغ، نباید در محوطه بسته نگهداری شود، مگر آنکه قسمتی از محوطه باز باشد و عمل تهویه به طور کامل و کافی انجام گیرد.

    ۶-۲۸) کارگرانی که به گرم کردن قیر، پخت، حمل و پخش قیر اشتغال دارند باید دستکش و ساعت بند حفاظتی مجهز باشند. بالا بردن آسفالت با قیر داغ توسط کارگران از نردبان ممنوع است.

    ۷-۲۸) برای گرم کردن بشکه­های محتوی قیر جامد باید ترتیبی اتخاذ گردد که ابتدا قسمت فوقانی قیر در ظرف ذوب شود و از حرارت دادن و تابش شعله به قسمت­های زیرین ظرف قیر در ابتدای کار جلوگیری به عمل آید.

    ۸-۲۸) هنگام حرارت دادن بشکه قیر، باید درب آن کاملاً باز باشد، بعلاوه درپوش کاملاً مناسب و محفوظ و دسته­داری باید در دسترس باشد تا در صورت آتش گرفتن و شعله کشیدن قیر بتوان فوراً با قرار دادن آن نسبت به خفه کردن آتش اقدام نمود.

    ۹-۲۸) سطل­های مخصوص حمل قیر و آسفالت داغ، علاوه بر دسته اصلی، باید دارای دسته کوچکی در قسمت تحتانی باشند تا عمل تخلیه آن­ها به راحتی انجام شود.

    ۱۰-۲۸) کارگران پخت قیر و آسفالت پس از پایان کار، مجاز به پاک سازی لباسی که بر تن دارند با مواد قابل اشتعال از قبیل بنزین نمی­باشند. در این­گونه موارد باید ابتدا لباس خود را از تن خارج و سپس در محل مناسب نسبت به نظافت و پاک­سازی آن با مواد بی­خطر مناسب اقدام گردد.

    ۲۹) شاسی­کشی نبشی­ها برای اتاقک آسانسور باید حتماً توسط مجری ذیصلاح اجرا گردد.

    بدیهی است در صورت عدم اجرا و رعایت موارد مذکور کلیه مسئولیت های حقوقی، مدنی و کیفری و همچنین تبعات مالی و جانی ناشی از عدم اجرای این موارد به عهده مالک و سازنده ساختمان می­باشد.

    در مورخه ………………………………………… اصل دستورکار فوق                                                 نام مهندس ناظر

    به اینجانب ……………………………………………… ابلاغ و تفهیم                                                   مهر و امضاء مهندس ناظر

    گردید.

    مهر و امضاء

    تاریخ

    پیشنهاد مقاله برای مطالعه بیشتر : 

    نقاشی ساختمان فارس

    خدمات نقاشی ساختمان اصفهان

    خدمات نقاشی ساختمان مشهد

    خدمات نقاشی ساختمان تهران

    خدمات نقاشی ساختمان گرگان

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.