×

تیرچه‌ی پیش‌ تنیده را تا چه طولی می‌توان اجرا کرد؟

  • کد نوشته: 38616
  • ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
  • دیدگاه‌ها برای تیرچه‌ی پیش‌ تنیده را تا چه طولی می‌توان اجرا کرد؟ بسته هستند
  • تیرچه‌ی پیش‌ تنیده را تا چه طولی می‌توان اجرا کرد؟ به گزارش ساخت آپارتمان : برای اینکه بدانید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده را تا چه طولی می‌توان اجرا کرد نخست باید بدانید تیرچه‌ی پیش‌تنیده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. تیرچه‌ی پیش‌ تنیده یک سازه‌ی پیش‌ساخته است که به وسیله‌ی کابل‌های تحت فشار قرار گرفته و پس از بتن‌ریزی […]

    تیرچه‌ی پیش‌ تنیده را تا چه طولی می‌توان اجرا کرد؟

    تیرچه‌ی پیش‌ تنیده را تا چه طولی می‌توان اجرا کرد؟

    به گزارش ساخت آپارتمان : برای اینکه بدانید تیرچه‌ی پیش‌ تنیده را تا چه طولی می‌توان اجرا کرد نخست باید بدانید تیرچه‌ی پیش‌تنیده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. تیرچه‌ی پیش‌ تنیده یک سازه‌ی پیش‌ساخته است که به وسیله‌ی کابل‌های تحت فشار قرار گرفته و پس از بتن‌ریزی سقف به‌صورت یک مقطع نی شکل عمل می‌کند. این تیرچه‌ها جایگزین مناسبی به‌جای تیرچه‌های کرومیت خرپایی و پاشنه بتنی هستند.

    تیرچه‌های پیش‌ تنیده باید در چه طولی اجرا شوند؟

    استفاده از تیرچه‌های صنعتی در سقف ساختمان‌ها هنوز با ابهامات زیادی روبه‌رو است همچنین استفاده از این تیرچه‌ها در دهانه‌ها محدودیت‌هایی را در پی دارد. تیرچه‌های بتنی در طراحی بلوک‌ها و سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و حداکثر طولی که برای دهانه این تیرچه‌ها موردنظر است تا ۷ متر می‌باشد اما اگر از تیرچه‌های بتنی به صورت دوبل استفاده شود حداکثر طولی که برای دهانه در نظر گرفته شده بیش از ۷ متر خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشید در صورتی که تیرچه‌های بتنی، از دو سو دارای اتصال گیردار باشند طولشان باید ۲۸ برابر ضخامت سقف باشد که در مناسب‌ترین حالت طول این تیرچه‌ها ۱۰ متر بوده و ضخامت ایجاد شده در سقف ۳۵ سانتی‌متر می‌باشد و لازم است بدانید در صورتی که دهانه بیش‌تر از ۴ متر طول داشه باشد و بار کف حدود ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع باشد استفاده از چند تیرچه به‌عنوان کلاف میانی ضروری است.

    محدودیت‌های تیرچه‌های بتنی و فلزی تقریبا یکسان بوده و از نظر طول و طراحی این دو تیرچه کاملا متفاوت می‌باشند. باید در نظر داشته باشید طبق آیین‌نامه‌ها، طول تیرچه‌های فلزی باید ۲۰ برابر ضخامت سقف باشد برای اجرا و طرح تیرچه‌های بتنی پیش‌ تنیده در آیین‌نامه‌ها هیچ محدودیتی گفته نشده و شرکت‌های تولید کننده تیرچه‌ی پیش‌ تنیده استفاده این تیرچه را به صورت تکی تا دهانه‌های بیش‌تر از نه و نیم متر پیشنهاد نمی‌کنند و برای دهانه‌ی بزرگ‌تر استفاده‌ی دوبل آن ضروری است.

    کاربرد تیرچه پیش‌ تنیده

    در صورتی که قسمتی از سازه به ­علت تحمل بارهای وارده دچار تراکم شود اصطلاحا می‌گویند سازه دچار پیش‌ تنیدگی شده است که برای جلوگیری از این مورد از تیرچه‌ پیش‌ تنیده استفاده می‌کنند. جالب است بدانید مراحل بتن‌­ریزی به دو مرحله‌ی پیش‌ تنیدگی و پس‌ تنیدگی تقسیم می‌شود که در پیش‌ تنیدگی بتن بعد از عملیات بتن‌ریزی تحت کشش قرار داده می‌شود.

    نحوه تولید تیرچه پیش‌ تنیده

    در تولید تیرچه‌های پیش‌تنیده از وایرهای بتنی استفاده می‌کنند سپس بتنی مناسب و مخصوص این تیرچه توسط دستگاه اکسترودر وایرهای فولادی را بین خود قرار می‌دهد. در مرحله‌ی بعد بتن را توسط بخار آب عمل‌آوری می‌کنند و وایرهای فولادی به اندازه‌ها و طول‌های مورد نیاز برش داده می‌شوند که در این برش نیروی مقاومتی بالایی ایجاد می‌شود.

    مزایای استفاده از تیرچه‌های پیش‌ تنیده

    • این تیرچه‌ها توسط سازمان استاندارد ایران تایید شده‌اند.
    • تیرچه‌های پیش‌ تنیده در برابر رطوبت مقاومت بسیار زیادی دارند.
    • استفاده از این تیرچه‌ها نیاز به نصب میلگردهای فوقانی را از بین برده و شمع‌بندی را در زیر سقف کاهش داده.
    • مصرف بتن در سقف‌های یک سازه با استفاده از تیرچه‌های پیش‌تنیده ۲۰ درصد کاهش یافته است.
    • این تیرچه‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشند.

    استفاده از تیرچه‌ی پیش‌ تنیده در ایران

    برای اجرای سقف یک سازه در ایران به طور معمول از تیرچه پیش‌ تنیده و بلوک استفاده می‌شود.در حقیقت نبود نوع استاندارد تیرچه‌ی معمولی و مشکلات فراوان در تولید تیرچه‌های کرومیت و خرپایی،تیرچه‌های پیش‌ تنیده را جایگزین تمامی این موارد کرده است.

    وزن تیرچه‌ی پیش‌ تنیده

    بتن ماده اولیه تشکیل دهنده تیرچه‌ی پیش‌ تنیده است و به همین دلیل این تیرچه وزن نسبتا بالایی دارد. باید توجه داشته باشید وزن تیرچه‌های پیش‌ تنیده معمولا بیش از ۲۸ کیلوگرم بوده در نتیجه برای حمل و نقل آن معمولا از جرثقیل استفاده می‌کنند.

    کلام پایانی

    ما در مطالب این صفحه درباره استفاده از تیرچه‌­های پیش ­تنیده در طول‌­های مختلف سخن گفتیم و اینک در آخر امیدواریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.