×

انواع عایق های متداول در ساختمان

  • کد نوشته: 47242
  • ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای انواع عایق های متداول در ساختمان بسته هستند
  • انواع عایق هایی که در ساختمان‌ها استفاده می شوند شامل قطعات و مواد مختلفی می باشند. از این نوع عایق ها برای جلوگیری از ورود و خروج گرما، رطوبت و یا مواد خورنده بهره می‌ گیرند. برای مثال در لوله ‌های انتقال آب گرم از عایق کاری استفاده می‌ کنند؛ تا در فصول سرد سال، […]

    انواع عایق های متداول در ساختمان

    انواع عایق هایی که در ساختمان‌ها استفاده می شوند شامل قطعات و مواد مختلفی می باشند. از این نوع عایق ها برای جلوگیری از ورود و خروج گرما، رطوبت و یا مواد خورنده بهره می‌ گیرند. برای مثال در لوله ‌های انتقال آب گرم از عایق کاری استفاده می‌ کنند؛ تا در فصول سرد سال، آب حین منتقل شدن از لوله گرمای خود را از دست ندهد. این عایق های ساختمانی شامل: عایق قطعه‌ای، پتویی، پانل، انباشته، بازتابنده و مصالح ساختمانی می شود؛ که در ادامه عناوین بعدی به توضیح تک تک آن ها خواهیم پرداخت.

    عایق قطعه ای

    • پشم شیشه: این نوع ماده از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف کاملاً ریز تولید می شود. این الیاف به صورت پانل یا رول شده در آمده و برای مصرف انبوه به بازار عرضه می شوند. پشم شیشه در مقابل آتش بسیار مقاوم است. این عایق انواع و کاربردهای بسیار گوناگونی دارد چراکه به آسانی بریده شده و در هر مکانی نصب می شود.
    • پشم سنگ: ماده اولیه برای تولید نمودن پشم سنگ، مشهورترین سنگ آذرین یعنی سنگ بازالت یا دیاباز است. این ماده بازمانده فعالیت های آتشفشانی است که در کشور ایران فراوان یافت می شود. پشم سنگ از پشم شیشه متراکم تر بوده و دارای مقاومت گرمایی خیلی بیشتری است. همچنین پشم سنگ ها عایق صوتی بسیار خوبی نیز هستند. تولید، عرضه و نصب این عایق کاملاً مانند پشم شیشه بوده و در برابر آتش مقاوم است.

    عایق پتویی

    پشم شیشه یا سنگ:

    ویژگی این عایق ها نیز شبیه دو مورد بالا می باشد. پشت این عایق ها معمولاً با ورقه آلومینیومی کاملا پوشانده می شود.

    عایق پانل

    • پلی استایرن قالبی: صفحات صلبی (صفحاتی که در شرایط خاص، تغییر شکل نمی‌دهند) هستند که از دانه های ریز پلی استایرن تشکیل می شوند. این صفحات هوا را به صورت کامل درون خود حفظ می کنند و اجازه عبور آب را نمی دهند. این عایق ها مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند و محل کمی را اشغال می کنند؛ همچنین به سادگی بریده شده و نصب می شوند. پلی استایرن قابلیت اشتعال را هم دارد؛ در این شرایط شرکت تولید عایق بین دیواره ها، عایق های غیر قابل اشتعال مانند گچ، آجر و ورقه آلومینیومی نصب می‌کند. پلی استایرن قالبی، نسبت به نوع حجیم شده از استحکام بسیار بالاتری برخوردار است.
    • پلی استایرن حجیم شده: به شکل نیمه صلب هستند و از دانه های ریز پلی استایرن تشکیل شده اند. رطوبت به سادگی در آن نفوذ می کند. این عایق به سادگی مشتعل می شود، و به همین دلیل حتماً باید از دو طرف با مواد مقاوم به آتش پوشانده شود.
    • پلی استایرن حجیم شده با پوشش فلزی: همان پلی استایرن حجیم شده است که از دو طرف به طور کامل با ورقه های آلومینیومی پوشانده شده است. خاصیت این عایق مانند پلی استایرن حجیم شده است با این تفاوت که مقاومت حرارتی آن به دلیل وجود صفحات بازتابنده آلومینیومی افزایش یافته و در برابر رطوبت مقاوم تر شده است.

    عایق انباشته

    • فیبر سلولز: با تبدیل کاغذهای باطل به کرک های ریز تولید می شوند . به این کرک ها می توان مواد ضد گسترش آتش هم افزود. این عایق می‌بایست در زمان ساخت و ساز به سازه اضافه شوند، چرا که بعد از ساخت قابل استفاده نیست.
    • سرباره: سرباره جزوی از ضایعات صنعت ذوب آهن است. این سرباره به شکل های گرانول در می آید و بیشتر در سقف های بتونی به کار می رود.

    عایق بازتابنده

    • ورقه بازتابنده: این ورقه ها از جنس آلومینیوم بوده که با لایه ای از فایبرگلاس تقویت شده اند و به شکل رول به بازار عرضه می شوند. بیشتر مواقع به کمک رنگ، درخشندگی یک طرف این ورقه ها را از بین می برند. این ورقه ها به خودی خود مقاومت حرارتی ناچیز و کمی دارند. اما برای بالا بردن این مقاومت می توان بین آن ها و دیواره پشتی، فاصله ای به اندازه بیست میلی متر ایجاد کرد؛ یا این که آن ها را به همراه عایق های دیگر مانند پشم شیشه به کار برد. باید توجه هم داشت که وجود سوراخ در این ورقه ها کارآیی آن ها را به شدت پایین می آورد، همچنین باید روی سطح این ورقه ها را تمیز نگه داشته شود. از ورقه های بازتابنده برای جلوگیری از نفوذ بخار هم استفاده می شود.
    • ورقه های موجدار: این ورقه ها به شکل موج دار تولید می شوند؛ و می توان آنها را مقداری کشید و به اندازه مناسب کار در آورد.
    • ورقه های چند لایه: برای تولید این نوع ورقه ها، چندین لایه ورقه آلومینیومی پوشش دار را بر روی هم قرار می دهند و آن ها را به گونه ای به هم می چسبانند که بینشان حفره هایی از هوا ایجاد شود. وجود سوراخ در این ورقه ها کارایی آن ها را پایین می آورد. برای عایق کردن ساختمان در زمستان معمولاً دو یا سه لایه از این ورقه ها مورد نیاز است. نفوذ گرد و خاک به این عایق می تواند مقاومت حرارتی آن را بسیار کاهش دهد.

    عایق از جنس مصالح ساختمانی!

    • بتن سبک شده: از این بتن ها برای تولید انواع بلوک های سبک استفاده می شود. اما حفره های هوایی که در درون بتن ایجاد می کنند، آن ها را تبدیل به یک ماده عایق صوتی و حرارتی کرده و نیازی به استفاده از عایق های دیگر به طور جداگانه نیست. در ضمن حمل و نقل این بلوک ها به سهولت صورت گرفته و آتش گیر نیستند.
    • پانل های پیش ساخته: این مصالح از مواد بسیار گوناگونی ساخته شده است و به شکل کاشی یا موزاییک به بازار عرضه می شوند. خصوصیات آن ها بسته به نوع محصول بسیار متنوع و گوناگون است.
    • پلی استایرن حجیم شده به همراه بتن: در این نوع، بلوک های توخالی حجیم شده از جنس پلی استایرن با بتن به طور کامل پر می شوند و یا از بیرون بر روی آن ها بتن پاشیده می شود.

    حال که با انواع عایق‌های متداول در ساختمان ها آشنا شدید، باید توجه کنید که هرکدام از عایق ها، مخصوص به موقعیت آب و هوایی و مکانی خاص خود بوده و که با در نظر گرفتن شرایط، می‌‌توان مناسب ترین عایق را انتخاب کرد.

    نتیجه گیری:

    یکی از راه های بسیار موثر در جلوگیری از انتقال رطوبت و حرارت استفاده از عایق است. با عایقکاری هر سطح می ‌توان تا حدودی آن را در برابر محیط بیرونی عایق کرد. برای صرفه ‌جویی در مصرف انرژی وسایل گرمایشی و حتی سرمایشی، جلوگیری از نفوذ رطوبت، خوردگی و حتی آتش ‌سوزی، اشیا را عایق می‌ کنند. همچنین برای اطلاع از قیمت انواع عایق حرارتی و صوتی، می‌توانید به سایت www.behineh-ayegh.com مراجعه کنید و یا از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۶۰۲۸۶۳۴ به طور مستقیم از مشاوره رایگان کارشناسان بهینه عایق جهت خرید و نصب، بهره مند شوید.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.