×

اسکای لایت چیست؟ روش اجرا + مصالح مورد نیاز

  • کد نوشته: 42641
  • ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
  • دیدگاه‌ها برای اسکای لایت چیست؟ روش اجرا + مصالح مورد نیاز بسته هستند
  • اسکای لایت ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از معماری مدرن تبدیل شده‌اند و روشی قابل توجه برای ورود نور طبیعی به فضا‌های داخلی ارائه می‌دهند. تأثیر متقابل بین نور و معماری مدت‌هاست که به عنوان یک جنبه اساسی طراحی و معماری در ساختمان‌ها شناخته شده است و اسکای لایت یکی از مهمترین عناصر در این موضوع […]

    اسکای لایت چیست؟ روش اجرا + مصالح مورد نیاز

    اسکای لایت ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از معماری مدرن تبدیل شده‌اند و روشی قابل توجه برای ورود نور طبیعی به فضا‌های داخلی ارائه می‌دهند. تأثیر متقابل بین نور و معماری مدت‌هاست که به عنوان یک جنبه اساسی طراحی و معماری در ساختمان‌ها شناخته شده است و اسکای لایت یکی از مهمترین عناصر در این موضوع است. در این مقاله جامع، جنبه‌های مختلف اسکای لایت، از جمله مزایا، انواع اسکای لایت، مصالح مورد نیاز، ملاحظات طراحی و روش‌های ساخت و نگهداری را بررسی خواهیم کرد. هدف ما در آیرومارت ارائه ویژن و بینش به معماران، مالکان و حتی دانشجویان یا علاقه‌مندان به معماری برای استفاده از پتانسیل اسکای لایت است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

    انواع اسکای لایت و کاربرد‌های هرکدام

    اسکای لایت ها در سبک‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام برای برآوردن نیاز‌های عملکردی و زیبایی شناختی خاصی طراحی شده‌اند. در ساخت اسکای لایت ها به انواع مصالحی چون پروفیل نیاز است. قیمت قوطی ۱۰ در ۱۰ به عنوان یکی از کالاهای پراستفاده برای ساخت آن‌ها را از آیرومارت استعلام بگیرید.
    درک انواع مختلف این نورگیر‌ها می‌تواند به معماران و صاحبان خانه کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد اینکه کدام سبک به بهترین وجه با نیاز‌های آن‌ها مطابقت دارد، بگیرند. بیایید برخی از رایج‌ترین انواع اسکای لایت را بررسی کنیم:

    اسکای لایت ثابت یا فیکس (fixed)

    اسکای لایت های ثابت، قابلیت باز شدن را ندارند و در درجه اول بر تأمین نور طبیعی در اتاق تمرکز می‌کنند. آن‌ها اغلب در ساختمان‌ها و محیط‌هایی استفاده می‌شوند که تهویه و رفت و آمد هوا مورد نیاز نبوده و فقط تأمین نور خورشید مد نظر است. اسکای لایت های فیکس می‌توانند مسطح یا گنبدی باشند و پروفیل‌های براق آن‌ها را برای کاربرد‌های مسکونی و تجاری مناسب می‌کند.

    اسکای لایت تهویه دار یا ونتیل

    نورگیر‌های با امکان تهویه مزیت مهمی دارند، آن‌ها اجازه می‌دهند هوای تازه در فضا به گردش درآید. این اسکای لایت ها را می‌توان به صورت دستی یا با موتور الکتریکی نصب کرد و جهت باز شدن پنجره برای تهویه و مقدار آن را پیش از ساخت تعیین کرد. اسکای لایت های تهویه دار در آشپزخانه‌ها، حمام‌ها و سایر مناطقی که جریان هوا و کنترل رطوبت مهم است، محبوبیت فراوانی دارند.

    اسکای لایت لوله ای یا تیوبی (Tubular)

    سقف‌های شیشه‌ای لوله‌ای که به تونل‌های خورشیدی یا لوله‌های نور نیز گفته می‌شود، گزینه‌ای عالی برای فضا‌هایی با دسترسی محدود به سقف یا جا‌هایی است که نصب اسکای لایت های پهن و وسیع امکان‌پذیر نباشد. آن‌ها از یک لوله با قطر کوچک تشکیل شده‌اند که از سقف ساختمان تا سقف اتاق کشیده شده و نور خورشید را به اتاق هدایت می‌کند.

    نورگیر یا اسکای لایت هرمی

    اسکای لایت هرمی، نه تنها مزایای اسکای لایت را تأمین می‌کند، بلکه از نظر بصری هم چشمگیر است و یک عنصر معماری متمایز را به یک ساختمان اضافه می‌کنند. همانطور که از نام آن پیداست، این اسکای لایت ها دارای شکلی هرمی با طراحی چهار وجهی است. وجوه شیب دار باعث افزایش انتقال نور بیشتر می‌شوند.

    اسکای لایت سفارشی ساز

    برای پروژه‌هایی با الزامات طراحی منحصر به فرد، اسکای لایت های سفارشی استفاده می‌شوند. معماران و طراحان می‌توانند اشکال، اندازه‌ها و پیکربندی‌های سفارشی را متناسب با بینش‌های معماری خاص خودشون و با امضای خودشان ایجاد کنند. نورگیر‌های سفارشی اغلب در ساختمان‌های سمبولیک، موزه‌ها و سایر سازه‌های اینچنینی استفاده می‌شوند. در این عمارت‌ها، اسکای لایت به خودی خود یک عنصر معماری مهم در ادغام و هماهنگی با سایر عناصر معماریست.

    مصالح مورد نیاز در ساخت اسکای لایت چیست؟

    اسکای لایت ها با استفاده از مصالح مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های متمایزی را از نظر دوام، کارایی انرژی و وضوح بصری ارائه می‌دهند. انتخاب مواد و مصالح نقش مهمی در عملکرد و طول عمر مفید اسکای لایت دارد. به عنوان مثال بیایید به برخی از مصالح رایج مورد استفاده در ساخت بخش نورگیر در اسکای لایت بپردازیم:

    استفاده از شیشه در اسکای لایت

    شیشه به دلیل شفافیت، توانایی عبور نور و جذابیت زیبایی و مهمتر از همه اصالت، انتخاب محبوبی برای نورگیر‌های سقفیست. انواع مختلف شیشه را می‌توان بر اساس نیاز‌های خاص مورد استفاده قرار داد:

    1.  شیشه سکوریت: شیشه سکوریت شیشه‌ای ایمن است که فرآیند گرمایش و سرد شدن در حین ساخت را به سرعت طی می‌کند، لذا استحکام و مقاومت در برابر شکستگی بسیار بالایی دارد. شیشه سکوریت به گونه‌ای طراحی شده که در صورت شکستن به قطعات بسیار ریز خرد می‌شود و آسیب کمی دارد بنابراین گزینه ایمنی برای اسکای لایت ها است.
    2. شیشه لمینت: شیشه لمینت چند لایه از دو یا چند لایه شیشه‌ای تشکیل شده است که بین آن‌ها یک لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB) یا اتیلن-وینیل استات (EVA) قرار دارد. این ترکیب ایمنی شیشه را افزایش می‌دهد، زیرا لایه میانی شیشه را در هنگام شکستن کنار هم نگه می‌دارد و از جدا شدن آن جلوگیری می‌کند.
    3. شیشه عایق دو جداره یا IGU: شیشه‌های دوجداره از چند شیشه تشکیل شده‌اند که توسط یک فاصله‌دهنده عایق جدا شده و اطراف لبه‌ها مهر و موم شده‌اند. فضای بین شیشه‌ها معمولاً با گاز‌های بی‌اثر مانند آرگون یا کریپتون پر می‌شود که عایق حرارتی خوبی ست. این شیشه‌ها بهره‌وری انرژی را خیلی بالا می‌برند تا از دست دادن گرما در زمستان و افزایش گرما در تابستان را به حداقل برسانند.

    اسکای لایت با شیشه پلاستیکی

    مواد پلاستیکی، تطبیق‌پذیری، وزن کم و صرفه‌جویی در هزینه بالقوه را در مقایسه با شیشه فراهم می‌کنند. برخی از مواد پلاستیکی رایج مورد استفاده برای اسکای لایت را در ادامه معرفی می‌کنیم:

    1. پلی کربنات: پلی کربنات یک ماده ترموپلاستیک بادوام و مقاوم در برابر ضربه است که شفافیت بالا، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و خواص عایق حرارتی عالی را ارائه می‌دهد. پلی کربنات برای نصب در نور گیر‌ها، بسیار سبک هستند و انتقال نور خوبی را ارائه می‌دهند و برای کاربرد‌های مختلف مناسب هستند.
    2. اکریلیک: اکریلیک، یا آنطور که شیمیدان‌ها می‌گویند PMMA (پلی متیل متاکریلات)، یکی دیگر از مواد پلاستیکی محبوب مورد استفاده در اسکای لایت است که خواص پلی کربنات را دارد اما شیشه‌های اسکای لایت های با جنس اکریلیک در رنگ‌های متنوع هم موجود است و به راحتی می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلف قالب‌بندی کرد و طراحی شجاعانه‌تری در ساخت نورگیر سقفی داشت.
    3. فایبرگلاس: فایبرگلاس از ترکیب الیاف شیشه و رزین پلی استر تشکیل شده است. این ماده استحکام، دوام و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط آب و هوایی شدید دارد. فایبرگلاس اسکای لایت ها را می‌توان به اشکال مختلف قالب‌گیری کرد و اغلب در کاربرد‌هایی استفاده می‌شود که مقاومت در برابر ضربه و انتشار نور مهم است.

    علاوه بر شیشه و سطح نورگیر، از پروفیل های فلزی مختلفی نیز در ساخت این سازه استفاده می شود که تفاوت آنها باعث تغییر در قیمت نهایی کار می شود. به عنوان مثال قیمت پروفیل استیل دکوراتیو با پروفیل چوبی خیلی متفاوت است.
    هنگام انتخاب مواد اسکای لایت، باید ملاحظاتی مانند دوام، مقاومت در برابر آب و هوا، بهره‌وری انرژی و وضوح بصری را در نظر گرفت. انتخاب شما به الزامات خاص پروژه و نیاز‌های زیبایی‌شناسی‌تان بستگی دارد. پس حتماً با مشاوران مختلف گفتگو کنید. کارشناسان آیرومارت می‌توانند شما را در انتخاب متریال مناسب برای سفارش یا خرید اسکای لایت، کمک کنند.

    ساخت و نصب نورگیر‌های سقفی اسکای لایت

    ساخت و نصب صحیح اسکای لایت برای اطمینان از طول عمر، مقاومت در برابر آب و هوا و عملکرد بهینه آن‌ها بسیار مهم است. این فرآیند شامل مراحل و ملاحظات مهمی است که پیش از هر اقدامی می‌بایست از آن‌ها اطلاع داشته باشید:

    • برنامه‌ریزی و اطلاع از مقررات ساختمانی قبل از ساخت: با مشاوره با افراد حرفه‌ای، مانند معماران و پیمانکاران، الزامات قانونی و ملاحظات ساخت را دقیقاً بررسی کنید.
    • بررسی اقدامات لازم برای جلوگیری از نشتی سقف و آب‌بندی مناسب اسکای لایت
    • انتخاب متریال مناسب قاب‌بندی اسکای لایت: فریم‌های اسکای لایت را می‌توان از مواد مختلفی از جمله آلومینیوم، فولاد، چوب و یا پی وی سی ساخت. انتخاب متریال قاب به عواملی مانند دوام، زیبایی و سازگاری با طراحی ساختمان بستگی دارد. مهم است که موادی را انتخاب کنید که یکپارچگی ساختاری با بقیه‌ی سازه و همچنین مقاومت طولانی مدت در برابر آب و هوا و خوردگی داشته باشند.
    • انتخاب شیشه یا پلاستیک مناسب برای اسکای لایت با توجه به نیاز کارفرما (همانطور که در بخش قبل اشاره شد): همچنین درزگیری درز‌های اتصال شیشه به قاب نیز موضوع بسیار مهمی ست.
    • تهیه و نصب سایر اکسسوری‌ها یا الزامات ایمنی: موتور‌های الکتریکی، سنسور‌های باران برای بسته شدن خودکار، پرده‌ها یا سایه‌بان‌ها، و ویژگی‌های ایمنی مانند مکانیزم‌های حفاظت از سقوط و… از جمله‌ی این لوازم جانبی به شمار می‌روند.

    اسکای لایت با پیروی از شیوه‌های صحیح ساخت و نصب می‌تواند عملکرد پایدار، مقاومت در برابر آب و هوا و بهره‌وری انرژی را ارائه دهد. در ادامه به ملاحظات طراحی و نکات مورد نیاز برای نگه‌داری از اسکای لایت ها می‌پردازیم:

    ملاحظات طراحی و معماری نورگیر اسکای لایت

    هماهنگی و یکپارچه شدن اسکای لایت ها در معماری ساختمان مستلزم برنامه‌ریزی دقیق برای به حداکثر رساندن عملکرد و جذابیت بصری آن‌هاست. برخی از این نکات معماری را در اینجا بررسی می‌کنیم:

    • قرارگیری و جهت‌گیری مناسب برای بهترین استفاده از نور خورشید: ارزیابی مسیر خورشید در طول روز و جهت‌گیری ساختمان می‌تواند به تعیین مکان و جهت ایده‌آل اسکای لایت ها کمک کند. اسکای لایت های رو به جنوب، بیشترین نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کنند و اسکای لایت های رو به شمال نور ثابت‌تری را بدون افزایش گرمای بیش از حد ارائه می‌دهند. اسکای لایت های شرق و غرب هم نور ملایم‌تری در صبح یا عصر فراهم می‌کنند.
    • دقت به اندازه و تناسب نسبت به ساختمان
    • بررسی ادغام و یکپارچگی (Integration) با سبک معماری ساختمان
    • ملاحظات سازه‌ای و بررسی ظرفیت وزنی و بار روی سازه
    • ترکیب استفاده از شیشه دودی و شیشه شفاف برای کنترل نور ورودی: برای جلوگیری از افزایش بیش از حد گرما، تابش خیره‌کننده یا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، ترکیب این دو مورد بسیار مهم است.

    با در نظر گرفتن دقیق این جنبه‌های طراحی، آرشیتکت‌ها و صاحبان خانه می‌توانند عملکرد، تأثیر بصری و بهره‌وری انرژی در نورگیر‌های اسکای لایت را بهینه کنند.

    نکاتی در نگهداری و مراقبت از اسکای لایت

    نگهداری و مراقبت منظم برای اطمینان از طول عمر و عملکرد مطلوب اسکای لایت ضروری است. با اجرای شیوه‌های نگهداری مناسب، صاحبان خانه و ساختمان می‌توانند عملکرد و زیبایی اسکای لایت ها را حفظ کنند. موضوعاتی مثل:

    • نظافت منظم و بازرسی دوره‌ای

    تمیز کردن منظم اسکای لایت ها برای از بین بردن کثیفی، زباله‌ها و سایر آلاینده‌هایی که می‌توانند مانع انتقال نور شوند، ضروری است. برای جلوگیری از خراشیدگی سطح از پاک‌کننده‌های غیر ساینده و پارچه‌های نرم استفاده کنید. علاوه بر این، بازرسی‌های دوره‌ای را برای بررسی هرگونه نشانه‌ای از آسیب، مانند ترک، نشتی یا شل شدن آب‌بندی انجام دهید و برای جلوگیری از آسیب بیشتر و هزینه‌ی بیشتر، هر مشکلی را سریعاً برطرف کنید.
    همچنین در درازمدت درزگیر‌ها و آب بند‌های اطراف اسکای لایت ها ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا و نور خراب شوند. به آن‌ها هم باید به سرعت رسیدگی شود

    • پاکسازی و تخلیه سیستم‌های زهکشی و ناودان‌ها

    اسکای لایت های با سیستم‌های زهکشی داخلی (مانند ناودان)، برای اطمینان از تخلیه مناسب آب در زمان باران و برف، به پاکسازی منظم نیاز دارند. برگ‌ها، زباله‌ها و … می‌توانند در طول زمان انباشته و منجر به جمع شدن آب و مسدود شدن زهکشی شوند و ایجاد مشکلات و خرابی‌های بیشتر کنند.

    • کوتاه کردن شاخه‌های درختان و شاخ و برگ‌های آویزان
    • تعمیر و نگهداری و سرویس حرفه‌ای

    بهتر است برای نگهداری مناسب از نورگیرتان، از تکنسین‌های حرفه‌ای که می‌توانند وضعیت کلی اسکای لایت را ارزیابی کنند، تعمیرات یا تعویض‌های لازم را انجام دهند و در مورد شیوه‌های نگهداری صحیح راهنمایی کنند، استفاده کنید.
    با پیروی از این دستورالعمل‌های نگهداری، اسکای لایت ها می‌توانند در شرایط بهینه باقی بمانند و عملکرد طولانی‌مدت و جذابیت بصری خود را حفظ کنند.

    مزایای استفاده از اسکای لایت در ساختمان‌ها

    نور طبیعی تأثیر عمیقی بر حس و اتمسفر یک محیط دارد. اسکای لایت مزایای بی‌شماری ارائه می‌دهد که آن را به یک انتخاب محبوب در ساختمان‌های مدرن تبدیل می‌کند. با ترکیب اسکای لایت ها، معماران و طراحان می‌توانند:

    • تقویت نور طبیعی و کاهش نیاز به نور مصنوعی

    اسکای لایت ها به عنوان مجرای نور طبیعی خورشید، فضای داخلی را با درخششی لطیف پرکرده و فضایی گرم و دلنشین ایجاد می‌کند. نور طبیعی فراوان می‌تواند به طور قابل توجهی نیاز به نور مصنوعی را در طول روز کاهش دهد که منجر به صرفه‌جویی در انرژی و تعهد به پایایی بیشتر در طراحی ساختمان می‌شود.

    • حال خوب ساکنان

    قرار گرفتن در معرض نور طبیعی با مزایای سلامتی متعددی از جمله بهبود خلق و خو، افزایش بهره وری در امور روزانه و الگو‌های خواب بهتر مرتبط است. اسکای لایت ها با برقراری ارتباط با محیط بیرون، نمایی از آسمان به صورت پویا، ارائه می‌دهند که حس فوق‌العاده‌ای برای ساکنان دارد.

    • بهره وری انرژی و صرفه‌جویی در هزینه

    این نورگیر‌های مدرن با بهینه‌سازی استفاده از نور طبیعی به ساختمان‌هایی با انرژی کارآمد کمک می‌کنند. کاهش اتکا به روشنایی مصنوعی منجر به کاهش مصرف برق و در طول زمان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. علاوه بر این، قرارگیری مناسب و مهندسی شده‌ی نورگیر‌های اسکای لایت می‌تواند گرمایش و سرمایش خورشیدی غیرفعال را تسهیل کند و بهره وری انرژی را افزایش دهد.

    • زیبایی‌شناسی بصری و جذابیت معماری

    اسکای لایت می‌تواند به عنوان یک نقطه کانونی در معماری عمل کند و ظرأفت و جذابیت بصری را به طراحی ساختمان اضافه نماید. اسکای لایت چه یک اسکای لایت تخت مینیمالیستی یا با نوع هرمی شکل یا انواع دیگر، خلاقیت بی‌پایانی درمعماری ایجاد و یک فضای معمولی را به محیطی گیرا و پویا تبدیل می‌کند.

    معایب سقف نورگیر اسکای لایت

    هر زیبایی، زشتی به همراه دارد و هر عنصر جذاب در معماری حتی با مزایای بیشمار، دارای معایبی است. طراحی و اجرای اسکای لایت نیز از این موضوع مستثنی نیست. برخی از این معایب عبارتند از:

    • اولین مشکل در رابطه با اسکای لایت سرمایه‌گذاری در تجهیزاتی است که مقاومت و استحکام خیلی بالایی نسبت به سقف سیمانی یا حتی چوبی ندارند و ممکن است مثلاً هنگام زلزله، حادثه ایجاد کنند.
    • انتخاب مکان مناسب و خوب برای نصب و راه‌اندازی اسکای لایت کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد.
    • نحوه نصب و راه‌اندازی پنجره‌های سقفی اسکای لایت نیز نیاز به تجربه و توان بالایی دارد و انتخاب فرد مناسب کار ساده‌ای نیست.
    • افرادی که به نظافت منظم و مداوم اهمیت زیادی می‌دهند باید بدانند که نظافت نورگیر‌های سقفی اسکای لایت کار ساده‌ای نیست.

    قیمت اسکای لایت

    قیمت نورگیر سقفی اسکای لایت با توجه به سایز و نوع و متریال می‌تواند متفاوت باشد ولی با این حال در اکثر موارد هزینه‌ی آن با توجه به تأثیر زیادی که در زیباسازی و جذابیت بصری ساختمان و محیط دارد، مقرون به صرفه خواهد بود. از جمله موارد مؤثر روی قیمت این نوع سازه عبارتند از: ملاحظات مهمی ست که پیش از هر اقدامی می‌بایست از آن‌ها اطلاع داشته باشید:

    • برند تولید‌کننده‌ی پروفیل و شیشه
    • اندازه و ابعاد پروفیل
    • شکل و قالب و رنگ سازه و پروفیل
    • نوع نصب و متریال چسب به کار رفته در آن

    برای بهترین قیمت متریال و مصالح به کار رفته در ساخت اسکای لایت مثل قیمت قوطی آهن مهم است که از فروشگاه ها یا سایت های مطمئنی خرید کنید.

    در پایان

    اسکای لایت ها یا نورگیر‌های سقفی، عناصر معماری مهمی به شمار می‌روند که نور طبیعی را وارد ساختمان‌ها می‌کنند، زیبایی‌شناسی، بهره وری انرژی و رفاه ساکنان را افزایش می‌دهند. در طول این مقاله جامع، جنبه‌های مختلف اسکای لایت ها، از جمله تعریف، مزایا، انواع، مواد، ساخت‌وساز، ملاحظات طراحی، نگهداری و کاربرد‌های آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. اما خرید مصالح مناسب برای نورگیر مخصوصا پروفیل‌های فلزی اصل و با کیفیت، کار دشواریست.

    جهت صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای اطمینان از خرید صحیح، این محصول را می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر آهن فروشی مانند آیرومارت خریداری نمایید. آیرومارت، بازرگانی فروش اقلام مختلف فولادی، مسی، برنجی، آلومینیوم و سایر انواع آهن آلات است که با بهترین قیمت رقابتی می‌تواند طیف گسترده‌ای از پروفیل‌های فولادی پنجره‌ای و نورگیر، مقاطع فولادی و کالا‌های مختلف را تأمین نماید. آیرومارت با بهترین قیمت بازار، خدمات مختلفی مثل رزوه دار کردن میلگرد، خمکاری و پانچ ورق و … را نیز ارائه می‌دهد.

    با توجه به نواسات قیمت اقلام فولادی، در سایت آیرومارت به آدرس iromart.com قیمت روز تمامی محصولات در اختیار شماست و می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ثبت سفارش و ارسال و تحویل بار را انجام دهید.
    همچنین فروش اعتباری آهن یا اعتبار اسنادی (LC) از مهمترین خدمات آیرومارت برای کمک به مشتریان در خرید مدت دار است. در صورت نیاز به هرنوع مشاوره می‌توانید با کارشناسان در آیرومارت با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.