×

از ۰ تا ۱۰۰ آرماتور ممان منفی تیرچه چیست؟

  • کد نوشته: 33327
  • ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
  • دیدگاه‌ها برای از ۰ تا ۱۰۰ آرماتور ممان منفی تیرچه چیست؟ بسته هستند
  • آرماتور ممان منفی تیرچه چیست؟ در حین ساخت ویلا یا ساخت آپارتمان میلگرد یا آرماتور ممان منفی نقش میلگرد تقویتی در سقف های تیرچه بلوک را دارد، کاربرد اصلی آرماتور ممان منفی در واقع رفع لنگر منفی یا نگاتیو در سقف است. در طراحی سقف های تیرچه بلوک معمولا اتصال تکیه گاه ها به صورت […]

    از ۰ تا ۱۰۰ آرماتور ممان منفی تیرچه چیست؟

    آرماتور ممان منفی تیرچه چیست؟

    در حین ساخت ویلا یا ساخت آپارتمان میلگرد یا آرماتور ممان منفی نقش میلگرد تقویتی در سقف های تیرچه بلوک را دارد، کاربرد اصلی آرماتور ممان منفی در واقع رفع لنگر منفی یا نگاتیو در سقف است.

    در طراحی سقف های تیرچه بلوک معمولا اتصال تکیه گاه ها به صورت مفصلی ساده فرض می شود، اما این اتصالات در زمان بتن ریزی به اصطلاح گیر دار می شوند و ممان منفی یا لنگر ایجاد می کنند. این ممان منفی موجب ترک سقف و تغییر شکل تیرچه می شود. مهندسین برای مقابله با این وضعیت از میلگرد ممان منفی استفاده می کنند.

     آرماتور ممان منفی

    آرماتور ممان منفی

    میلگرد ممان منفی

    میلگرد ممان منفی نقش فیوز را در سقف های تیرچه بلوک ایفا می کند. میلگردهای فشاری خود تیرچه قادر به تحمل لنگر نگاتیو یا منفی نیستند زیرا سیستم دیافراگم سازه سقف ها به صورت یکپارچه اجرا و طراحی می شود. لنگر های منفی در دو طرف تکیه گاه ایجاد می شوند و به دلیل اینکه میلگرد فوقانی تیرچه در دهانه ها قطع می شوند، نمی توانند این ممان منفی را تحمل کند.

    میلگرد ممان منفی برای مقابله با این لنگر روی هر تیرچه نصب می شود. میلگرد ممان منفی دارای خم حداقل ۹۰ درجه است.

     آرماتور ممان منفی

    آرماتور ممان منفی

    نقش آرماتورهای ممان منفی

    نقش آرماتور ممان منفی در سقف های تیرچه بلوک در واقع افزایش استحکام سقف در برابر زلزله و از هم گسیختگی تیرچه هاست. همچنین این میلگردها از ایجاد ترک در قسمت تکیه گاه سقف جلوگیری می کنند.

    در واقع ظرفیت خمش منفی سقف از طریق  میلگرد ممان منفی تامین می شود. عدم استفاده از این میلگردهای ممان منفی می تواند باعث ریزش سقف و تخریب ساختمان در هنگام زلزله شود. این خطرات باعث شده تا استفاده از میلگرد ممان منفی در اجرای سقف اجباری شود.

     آرماتور ممان منفی

    آرماتور ممان منفی

    طول و قطر آرماتور ممان منفی

    طول میلگرد ممان منفی باید حدود یک پنجم دهانه باشد تا بتواند از ایجاد ممان منفی جلوگیری کند. معمولا به اندازه ۱۵ درصد طول تیرچه، لنگر ممان منفی ایجاد می شود. بنابراین سطح مقطع میلگرد ممان منفی حداقل باید ۱۵ درصد آرماتورهای کششی باشد. قطر میلگردهای آرماتور منفی معمولا ۸، ۱۰، ۱۲ و گاها ۱۴ میلی متر است که بر اساس میزان فشار وارده انتخاب می شوند.

    نحوه نصب و اجرا

    بعد از تعیین طول و قطر میلگرد ممان منفی، آنها را بر روی میلگرد فوقانی تیرچه به وسیله سیم آرماتور بندی به صورت محکم می بندند تا در هنگام بتن ریزی از میلگرد فوقانی اصلی جدا نشود. اگر این میلگرد در قسمت میانی نصب شود، طول میلگرد بر اساس بیشترین لنگر خمشی در دهانه طرفین تیرچه محاسبه می شود. برای تیرچه های کناری، آرماتور ممان منفی باید دارای یک خم حداقل ۹۰ درجه باشد تا در جای خود محکم شود. توصیه می شود آرماتورها را قبل از میلگردهای حرارتی نصب کنید.

     آرماتور ممان منفی

    آرماتور ممان منفی

    مزایای آرماتور ممان منفی

    نصب آرماتور ممان منفی به علت مزایای زیادی که دارد در اجرای سقف های تیرچه بلوک اجباری است. مزایای میلگرد ممان منفی شامل موارد زیر است.

    • باعث کاهش دامنه ارتعاشات می شود.
    • خیز سقف را کاهش می دهد.
    • از تخریب سقف در زمان زلزله یا گسیختگی جلوگیری می کند.
    • نیروی وارده به میلگردهای کششی اصلی را کاهش می دهد.
    • از ایجاد ترک در قسمت تکیه گاه جلوگیری می کند.

    معایب آرماتور ممان منفی

    میلگرد ممان منفی معایب خاصی ندارد، اما گاها به دلیل صرفه جویی در هزینه و زمان، مهندسان از اجرای آن صرفه نظر می کنند. عدم اجرای میلگرد ممان منفی به مرور زمان موجب تخریب سقف در اثر گسستی می شود.

    • اجرای آن زمان بر و هزینه بر است.
    • در اجرای آن باید محاسبات دقیقی انجام شود.
    • نصب آن باید قبل از تیرچه های حرارتی انجام شود.
    • برای هر تیرچه، یک میلگرد ممان منفی باید نصب شود.
     آرماتور ممان منفی تیرچه

    آرماتور ممان منفی تیرچه

    آرماتور ممان منفی تیرچه

    آرماتور ممان یک عنصر مهم در ساخت و ساز است که بعضا ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. این مشکلات معمولا به دلیل نادرست بودن نصب یا استفاده از آرماتور ممان منفی تیرچه است. آرماتور ممان منفی تیرچه عبارت است از نصب آرماتور در یک جهت غلط یا به طور نادرست که ممکن است منجر به ضعف سازه و حتی خرابی آن شود.

    استفاده از آرماتور ممان منفی تیرچه می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی سازه‌ها داشته باشد. از جمله این تأثیرات می‌توان به کاهش مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی، افزایش خطر ناپایداری سازه و افزایش احتمال خرابی های آتی اشاره کرد. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، باید توجه کافی به نحوه نصب و استفاده از آرماتور ممان داشته باشیم و از تخصصی‌ها برای انجام این کارها استفاده کنیم. در نهایت، رعایت استانداردهای ساخت و ساز و همچنین مشورت با متخصصان می‌تواند به جلوگیری از مشکلات آرماتور ممان منفی تیرچه کمک کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.