×
×

اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

  • کد نوشته: 23153
  • ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
  • دیدگاه‌ها برای اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی بسته هستند
  • چرا اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی در ساختمان‌های بلند ضروری است؟ اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی ، «حادثه خبر نمی‌کند!» همین یک جمله می‌تواند اهمیت اقدامات پیشگیرانه انواع حوادث را برای ما روشن سازد. یکی از حوادثی که گاهاً سازه‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، حادثه حریق یا آتش سوزی است. خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه […]

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

    چرا اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی در ساختمان‌های بلند ضروری است؟

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی ، «حادثه خبر نمی‌کند!» همین یک جمله می‌تواند اهمیت اقدامات پیشگیرانه انواع حوادث را برای ما روشن سازد. یکی از حوادثی که گاهاً سازه‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، حادثه حریق یا آتش سوزی است. خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه در خصوص ایمن سازی ساختمان‌ها در برابر حریق تا حد زیادی انجام می‌شود. اما گاهی آتش سوزی از محل‌هایی ایجاد می‌شود که حتی قابل پیش‌بینی هم نبوده‌اند. در چنین شرایطی باید برای مهار آتش‌سوزی به فکر چاره بود. یکی از اقداماتی که در حین ایجاد سازه‌ها و ساختمان‌ها می‌تواند آسیب‌های ناشی از حوادث حریق را کاهش دهد، استفاده از انواع پوشش ضد حریق اسکلت فلزی یا بتنی است. در ادامه به شما خواهیم گفت که این پوشش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه اجرا می‌شوند. همچنین به شما خواهیم گفت که قیمت پوشش ضد حریق باید چگونه باید و چگونه می‌توانید از خدمات شرکتی چون ایران پروف بهره بگیرید.

    پوشش ضد حریق اسکلت فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

    پوشش ضد حریق «Fireproof» یک لایه‌ی محافظ است که آن را روی اسکلت سازه‌ها اعمال می‌کنند. این پوشش سبب می‌شود که تخریب اسکلت در زمان بروز آتش سوزی با تأخیر همراه شود. به طوری که نیروهای آتش نشانی، زمان کافی برای تخلیه ساختمان و نجات اهالی آن را داشته باشند. این در حالی است که گاهی برای نجات جان یک نفر، تنها یک دقیقه زمان هم کافی است. اما آتش سوزی گاهی این فرصت کوچک را از نیروهای امدادی می‌گیرد. بنابراین با استفاده از انواع پوشش ضد حریق اسکلت فلزی می‌توان زمان تخریب سازه‌ها را از چند دقیقه تا چند ساعت به تأخیر انداخت. طبیعتاً در ساخت ساختمان‌های بزرگ از دو نوع اسکلت بتنی و فلزی استفاده می‌شود. پوشش ضد حریق برای هردوی این اسکلت‌ها در دسترس است. ساختمان‌سازها می‌توانند بسته به نوع بنای خود از انواع مختلف پوشش‌های ضد حریق استفاده کنند. انواع این پوشش‌ها به قرار زیر است:

    • پوشش ضد حریق پایه سیمانی
    • پوشش ضد حریق پایه گچی
    • رنگ‌های ضد حریق
    • بوردهای ضد حریق

    هریک از انواع پوشش فوق، به روش متفاوتی اجرا می‌شوند. همچنین هریک از آن‌ها برای اجرا در نوع خاصی از سازه کاربرد دارند.

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

    عایق‌های ضد حریق، چگونه سرعت تخریب سازه را کاهش می‌دهند؟

    عایق‌های ضد حریق از ترکیب کانی‌های معدنی تولید می‌شوند که به‌صورت طبیعی در برابر حریق مقاوم هستند. وقتی شما یکی از انواع پوشش ضد حریق را روی سازه خود اجرا می‌کنید، در زمان بروز آتش سوزی، با شدت گرفتن حرارت، لایه پوشش ضد حریق متورم می‌شود؛ آن‌گاه با انبساط لایه پوششی، حرارت با تأخیر به لایه‌های فلزی یا بتنی زیر پوشش نفوذ می‌کند. آن‌گاه شدت تخریب سازه‌ها کاهش پیدا کرده و مقاومت آن‌ها در برابر حرارت بالاتر می‌رود. اگر یک سازه بدون پوشش ضد حریق، در عرض یک ساعت تخریب شود، در صورت وجود پوشش ضد حریق، این زمان می‌تواند به دو ساعت یا حتی چند ساعت هم برسد. بنابراین ساز و کار عایق‌های ضد حریق، متورم شدن در برابر حرارت و محافظت از لایه‌های زیرین است. این در حالی است که ترکیب این پوشش‌ها نیز در برابر انتقال حرارت بسیار ضعیف عمل می‌کنند!

    (لازم به ذکر است که در صورت استفاده از عایق‌های فیک، ممکن است در زمان بروز آتش سوزی، این لایه‌ها در حین متورم شدن، دودهای سمی از خود متصاعد کنند. گاهی همین دودهای سمی منجر به مرگ انسان‌های اطراف آن می‌شود. بنابراین باید به کیفیت پوشش اجرایی خود دقت داشته باشید!)

    مزایای پوشش ضد حریق چیست؟

    طبیعتاً پوشش‌های نامبرده در انواع مدل‌ها، مزایای بسیاری برای سازه‌ها دارند. البته به جز مزیت‌های کلی، هر نوع عایق، به‌صورت مجزا نیز ویژگی‌های منحصر به خود را دارد. اما اگر در اینجا بخواهیم به‌صورت موردی، مزایای کلی فایر پروف‌ها را نام ببریم، این مزیت‌ها به قرار زیر خواهند بود:

    • دارای پوشش نهایی سخت، ماندگار و مقاوم
    • سادگی در اجرا
    • مقاوم در برابر رطوبت
    • ضد بخار
    • وزن کم
    • پوشش ظاهری مرتب (پوشش‌های ضد حریق به زیباسازی سازه‌ها آسیب نمی‌زنند)
    • دارای قابلیت ترمیم در صورت آسیب دیدگی
    • مقاوم در برابر خوردگی و فرسایش
    • عدم تولید دود و گازهای سمی (مگر در مدل‌های غیر اصلی و فیک)
    • هماهنگ با محیط زیست

    با توجه به مزایای کلی که فایرپروف‌ها دارند، بنابراین بدون نگرانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. طبیعتاً وقتی نقشه ساخت یک بنا، مکان یا سازه بزرگ ریخته می‌شود، استفاده از عایق ضد حریق برای آن، جزو ضروریات خواهد بود. پس شما نیز می‌توانید در پروژه‌های خود از انواع باکیفیت و متناسب این پوشش‌ها بهره بگیرید. آن‌گاه اگر حادثه‌ای برای سازه شما ایجاد شود، زمان کافی برای نجات جان و مال انسان‌ها فراهم خواهد بود. چراکه معمولاً سازه‌های بزرگ، حجم زیادی از اجناس و مواد مهم را در خود جای می‌دهند. همچنین حضور انسان‌ها در چنین مکان‌هایی نیز با تعداد بیشتری همراه است. بنابراین حتماً باید برای نجات افراد و منابع، از اکثریت امکانات موجود، بهره گرفت!

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

    نکاتی در رابطه با بکارگیری و قیمت پوشش ضد حریق که باید بدانیم!

    طبیعتاً به‌کارگیری و قیمت‌گذاری فایر پروف‌ها نیز نکاتی دارد که آگاهی از آن‌ها برای اجرا کنندگان ضروری است. بنابراین اگر قصد استفاده از پوشش ضد حریق را دارید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

    • پوشش‌های ضد حریق، علاوه‌بر مقاومت در برابر آتش، در برابر ضربه، کوفتگی، رشد حشرات و قارچ‌ها نیز مقاومت دارند.
    • پوشش‌های ضد حریق بر روی تمام اسکلت‌های هندسی و پیچیده قابل اجرا هستند.
    • پوشش‌های ضد حریق در مدل‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. برخی از آن‌ها اجناس غیراصلی هستند و کیفیت اجناس اصلی را ندارند. بنابراین باید همانگونه که قبلاً هم اشاره کردیم، در هنگام خرید به کیفیت پوشش‌ و اعتبار شرکت ارائه دهنده آن توجه کافی داشته باشید.
    • قیمت پوشش ضد حریق نیز بسته به کیفیت آن متفاوت است. معمولاً پوشش‌های باکیفیت‌تر، قیمت بالاتری به نسبت سایر پوشش‌ها دارند. بنابراین در اجرای فایرپروف، هرگز قیمت پایین‌تر را ملاک انتخاب خود قرار ندهید. عواملی چون ضخامت فایرپروف، مورد کاربری، متراژ و طبقات ساختمان و مشخات هندسی پروفیل‌های بکار برده شده همگی در قیمت پوشش ضد حریق تاثیرگذار هستند.
    • قلب از انتخاب پوشش ضد حریق، به نوع سازه خود توجه کنید. آن‌گاه پوششی را انتخاب کنید که دقیقاً متناسب با سازه شما باشد. گاهی ممکن است نیاز باشد از چند مدل پوشش ضد حریق برای بخش‌های مختلف سازه خود استفاده کنید.

    نکات فوق به شما کمک می‌کند تا بتوانید در هنگام ساخت و ساز، به نوع پوشش فایرپروف دقت زیادی داشته باشید. چراکه اگر مدل‌های بی‌کیفیتی از فایرپروف را به کار بگیرید، ممکن است به‌جای مزیت، زیان‌هایی نیز برای سازه شما داشته باشند.

    استفاده از پوشش‌های ضد حریق به چه صورت است؟

    همانطور که قبلاً گفتیم، هریک از انواع پوشش ضد حریق با روش متفاوت و برای نوع خاصی از سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، پوشش ضد حریق پایه سیمانی برای اجرا در قسمت‌های داخلی و غیر قابل دید، کاربرد بیشتری دارد. اگرچه گاهاً برای پوشش خارجی نیز از آن‌ها بهره می‌گیرند، اما معمولاً رنگ‌های ضدحریق برای پوشش‌های خارجی، جلوه زیباتری دارند. پوشش‌های پایه سیمانی و پایه گچی را به کمک دستگاه‌های پاشنده، روی سطوح موردنظر سازه می‌پاشند. از رنگ ضد حریق نیز مانند استفاده از رنگ‌های دیگر برای رنگ آمیزی اسکلت‌ها و سطوح بهره می‌گیرند. اما بوردهای ضد حریق باید روی سازه‌ها نصب شوند. معمولاً این مدل از قایرپروف‌ها، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. چراکه مانند داکت روی اسکلت قرار می‌گیرند. اما پوشش‌های پاششی، فضای چندانی را اشغال نمی‌کنند.

    بهتر است اجرای پوشش‌های ضد حریق به کمک افراد متخصص و افرادی که در این زمینه تجربه دارند، انجام شود. البته این در حالی است که گاهی افراد دیگر نیز برای اجرای این پوشش‌ها داوطلب می‌شوند. اما اگر شما می‌خواهید اجرای متناسب، زیبا و باکیفیتی داشته باشید، بهتر است از افراد خبره در این باره کمک بگیرید.

    ایران پروف، ارائه کننده انواع پوشش ضد حریق

    شرکت «ایران پروف» ارائه کننده انواع عایق‌های ضد حریق است که با اطمینان می‌توان محصولات و خدمات آن را سفارش داد. ایران پروف با بهره‌گیری از زبده‌ترین مهندسین آتش کشور، در صدد است تا بتواند محصولات متناسبی را در اختیار مصرف کننده ایرانی قرار دهد. درنتیجه می‌توان محصولات باکیفیت و قیمت مناسبی را از مجموعه ایران پروف انتظار داشت. این شرکت تا به امروز توانسته است رضایت کامل مشتریان خود را جلب کرده و فروش و خدمات پرباری را برای خود رقم بزند. به طوری که در حال حاضر می‌توان ایران پروف را بهترین شرکت ارائه کننده عایق ضد حریق کشور در نظر گرفت. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص انتخاب عایق ضد حریق با کارشناسان ایران پروف ارتباط بگیرید.

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

    اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی

    آیا برای تمام ساختمان‌ها باید از پوشش ضد حریق استفاده کرد؟

    پوشش ضد حریق اسکلت فلزی یا بتنی، معمولاً برای سازه‌های بزرگ به‌کار می‌رود. یعنی لازم نیست برای بناهای یک، دو یا چند طبقه مسکونی از این پوشش‌ها استفاده کرد. اما مکان‌های بزرگ، رسمی و کاربردی، حتماً به پوشش ضد حریق نیاز دارند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به سوله‌های تولیدی، کارخانجات، ساختمان‌های تجاری، اداری، ‌آموزشی، بازرگانی، ورزشگاه‌ها، پاساژها، کشتی‌ها، سکوهای نفتی، معادن، انبارها، پالایشگاه‌ها و … اشاره کرد. البته برج‌های مسکونی بسیار بزرگ که حجم زیادی از افراد را در خود جای می‌دهند نیز به پوشش ضد حریق نیاز دارند. بنابراین شما می‌توانید بسته به نوع و کاربری بنای خود، از پوشش فایرپروف مناسب برای آن بهره بگیرید. «ایران پروف» یکی از بهترین ارائه کنندگان پوشش ضدحریق در کشورمان است که می‌توانید رو کیفیت پوشش‌های آن حساب کنید.

    توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوای آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.