×

ابعاد استاندارد آجر ( ایرانی و اروپایی )

  • کد نوشته: 18493
  • ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
  • دیدگاه‌ها برای ابعاد استاندارد آجر ( ایرانی و اروپایی ) بسته هستند
  • ابعاد استاندارد آجر جهانی ابعاد استاندارد آجر جهانی آجر انگلیسی انگلستان – ۲۱۵ میلی متر طول در ۱۰۲.۵ میلی متر عرض در ۶۵ میلی متر ارتفاع. ایالات متحده – ۸ اینچ (۲۰۳ میلی متر) طول ۳ ۵۸ اینچ (۹۲ میلی متر) عرض ۲۱۴ اینچ (۵۷ میلی متر) ارتفاع استرالیا – طول ۲۳۰ میلی متر در عرض […]

    ابعاد استاندارد آجر ( ایرانی و اروپایی )

    ابعاد استاندارد آجر جهانی

    ابعاد استاندارد آجر جهانی آجر انگلیسی

    انگلستان – ۲۱۵ میلی متر طول در ۱۰۲.۵ میلی متر عرض در ۶۵ میلی متر ارتفاع.

    ایالات متحده – ۸ اینچ (۲۰۳ میلی متر) طول ۳ ۵۸ اینچ (۹۲ میلی متر) عرض ۲۱۴ اینچ (۵۷ میلی متر) ارتفاع

    استرالیا – طول ۲۳۰ میلی متر در عرض ۱۱۰ میلی متر در ارتفاع ۷۶ میلی متر

    ایران – آجر فشاری قرمز سنتی ۲۲ طول – عرض ۱۰ – ارتفاع ۵
    استاندارد آجر

    استاندارد آجر

    برای کسب اطلاعات بیشتر و تجزیه و تحلیل دقیق در مورد ابعاد ، اندازه ها ، انواع و پیوندهای آجر به مطالعه ادامه دهید:

    ابعاد آجرهای موجود در بازار

    از قدیم تا به امروز ابعاد آجر دچار تغییرات فراوانی شده است. به طوری که نوع نظامی آن در ابعاد cm ۵×۵۰×۵۰ تولید می شدند، اما امروزه آجرهای مورد استفاده در دیوار چینی غالبا در ابعاد cm ۵×۱۰×۲۰ و یا cm ۲/۵×۱۱×۲۲ ساخته می شوند. ابعاد معمول برخی از آجرهای موجود در بازار در ادامه توضیح داده می شود.

    ابعاد آجر فشاری

    آجرهای فشاری یا گری از قدیمی ترین انواع آجر می باشند. ابعاد آجر گری برابر با cm ۵/۵×۱۱×۲۲ است. علاوه بر این در اندازه cm ۵×۱۰×۲۰ سانتی متر نیز ساخته می شوند. وزن آجر فشاری حدود ۲/۵ کیلوگرم می باشد.

    ابعاد آجر سه سانتی

    این نوع از مصالح در نماسازی مورد استفاده قرار می گیرند و در انواع رنگ های قرمز، سفید و لیمویی تولید می شوند. ابعاد آن ۳×۱۱×۲۲ سانتی متر می باشد. علاوه بر این، در ضخامت های ۳/۵ و ۴ سانتی متر نیز تولید می شوند.

    ابعاد آجر سفال سوراخ دار

    همان طور که از نام آن پیداست این نوع از مصالح به صورت سوراخ دار تولید می شوند که این امر موجب کاهش وزن آجر می شود. ابعاد آجر سفال وابسته به نوع تولید و کارخانه سازنده بوده و با تغییر هر یک از این پارامترها، تغییر می یابد. معمول ترین اندازه آجر سفالی عبارت است از cm ۵×۹×۱۹/۵، cm ۵×۱۰×۲۰، cm ۵×۱۰/۳×۲۱/۵، cm ۴×۱۰/۳×۲۱/۵، cm ۵/۵×۱۰×۲۱/۵، cm ۴×۱۰×۲۲ و cm ۵/۵×۱۰×۲۲. همچنین ضخامت جداره های آن حدود ۸ میلی متر می باشد.

    ابعاد آجر ختایی

    از این نوع بیشتر در فرش کف حیاط ساختمان های قدیمی استفاده می شده است. این نوع آجر در اندازه cm ۵×۲۵×۲۵ ساخته می شد.

    آجر نظامی

    آجرهای نظامی که به منظور فرش کف سالن های سرباز خانه ها، ادارات دولتی و … مورد استفاده قرار می گرفت، در دو اندازه مختلف cm ۵×۵۰×۵۰ و cm ۵×۴۰×۴۰ ساخته می شد.

    ابعاد آجر نما

    از این نوع به منظور ایجاد نمای زیبا در ساختمان ها و خانه ها استفاده می شود. علاوه بر تنوع در رنگ، ابعاد آجر نما نیز از تنوع بالایی برخوردار است. این نوع از آجرها باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند. به همین دلیل از نوع نسوز آن در نمای ساختمان استفاده می گردد. ابعاد آجر نسوز موجود در بازار بسیار متنوع می باشد. ویژگی برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

    • ابعاد  cm ۲/۵×۷×۳۲ با وزن تقریبی ۹۰۰ گرم
    • ابعاد  cm ۲×۴۷×۲۰ با وزن تقریبی ۲۷۰ گرم
    • ابعاد  cm ۲×۴×۱۰ با وزن تقریبی ۱۴۰ گرم
    • ابعاد  cm ۲×۵/۵×۱۰ با وزن تقریبی ۱۷۵ گرم
    • ابعاد  cm ۲×۵/۵×۲۰ با وزن تقریبی ۳۵۰ گرم

    ابعاد آجر سفال سقفی

    این مصالح که به بلوک سقفی معروف اند، پهنایی برابر با ۴۰ سانتی متر داشته و بلندی آن ۲۰ یا ۲۵ سانتی متر می باشد. همچنین عرض این نوع از بلوک های سقفی نیز ۲۰ یا ۲۵ سانتی متر است.

    آجر چیست؟

    آجرها مصالح ساختمانی هستند که برای تشکیل قسمتهای مختلف سازه ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه آنها عمدتا برای ساختن دیوارها استفاده می شوند ، اما می توانند در ساخت سایر عناصر ساختمانی مانند پایه ، کف و حتی سقف نیز مورد استفاده قرار گیرند. مشاهده ال کشور خانه خانه توسط فیلیپه اسدی Arquitectos به عنوان مثال.

     

    تاریخچه آجر

    آجرها برای هزاره ها مورد استفاده قرار گرفته اند. اولین سابقه استفاده در ساخت و ساز ساختمان مربوط به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است ، جایی که ابعاد استاندارد آجر مورد استفاده به صورت دستی از گل ساخته شده و در زیر آفتاب خشک می شدند انقلاب صنعتی تولید انبوه آجر را نشان داد ، و آن را به یک ماده ساختمانی بسیار محبوب تبدیل کرد ، حتی جایگزین سنگ شد.

    این امر به دو دلیل عمده اتفاق افتاد: آجرها بسیار ارزان تر از سنگ شده بودند و سنگ قبلاً به دلیل داشتن ماده ای بسیار دشوار و غیر قابل پیش بینی برای کار کردن شهرت پیدا کرده بود با گذشت زمان ، آجرها در صنعت ساخت و ساز همچنان محبوب هستند. استفاده مداوم از آنها راه را برای ویژگیهای پیچیده ساختمان مانند ستونها ، شومینه ها ، قوس ها ، دودکش ها و سایر طرح های سازه ای هموار کرده است.

    این بیشتر به دلیل سهولت استفاده آنها و این واقعیت است که آنها اجازه می دهند طراح در طراحی استفاده برای آنها انعطاف پذیری و خلاقیت بیشتری داشته باشد. آجرها نیز فوق العاده مستحکم ، بادوام بوده و هزینه نگهداری ارزان دارند. آنها همچنین می توانند به راحتی در ساختارهای جالب و پیچیده دستکاری شوند در گذشته نه چندان دور ، با افزایش نوآوری ها در فن آوری های ساختمان ، سایر راه حل های مصالح ساختمانی نیز توسعه یافته است ، که بیشتر آنها جایگزین های ساختمانی بهتری است اغلب گفته شده است که در مقایسه با این گزینه های جدید ، آجرها وقت گیر ، از نظر ساختاری گران شده و فضای ذخیره سازی و نیروی کار زیادی را در محل اشغال می کنند با این حال ، آجرها نیز با زمان تغییر همراه بوده اند. اگر شما نمی خواهید به استفاده از یک ابعاد استاندارد آجر سنتی، شما همیشه می تواند برای پانل های پیش ساخته آجر، آجر و یا باریک برفلد جدیدتر

    آجر از چه ساخته شده است؟

    امروزه آجرها از تعدادی مواد مانند خاک رس ، بتن و سیلیکات کلسیم ساخته می شوند. از بین اینها ، رس رسم ترین ماده است که هزاران سال به عنوان مولفه اصلی در ساخت آجر استفاده می شده است.

    چگونه آجر ساخته می شود؟

    روش های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها می توان ابعاد استاندارد آجر تولید کرد. فرایندهای تولید آجر نرم و مطبوعات خشک وجود دارد که هر دو با پخت رس که در فرآیند استفاده می شود شروع می شوند. همانطور که از نام گل نرم مشخص است ، آجرها از مخلوط نازکی از گل ساخته شده اند. از طرف دیگر ، آجرهای پرس خشک از ترکیب گل ضخیم تری استفاده می کنند که منجر به تعریف دقیق تری می شود. هرچه نیروی فشار آوردن آجر در قالب بیشتر شود ، آجر قویتر می شود. آتش زدن آجرها به مدت طولانی باعث استحکام آنها نیز می شود. همچنین آجرهای اکسترود شده وجود دارد که از طریق فشار دادن مخلوط آجر از طریق قالب ساخته می شوند. این یک اکستروژن ایجاد می کند ، که با توجه به طول مورد نظر ، با سیم آجر تولید می شود.

    آجرها همچنین می توانند جامد جمع و جور باشند یا سوراخ شوند تا میزان مواد پرکننده مورد استفاده کاهش یابد. آنها همچنین می توانند در سطح خود تورفتگی داشته باشند (یا در یک طرف یا هر دو) ، این ویژگی را قورباغه می نامند. در هنگام ساخت ، قورباغه با ملات پر می شود. از تکنیک های ساخت می توان برای دسته بندی آجرها نیز استفاده کرد. در اینجا دو دسته آجر داریم: آجرهای ماشینی و آجرهای دست ساز. 

    آجرهای ماشینی:

    اگر می خواهید روی ابعاد استاندارد آجر خود تمیزتر و صاف تری داشته باشید ، این بهترین گزینه است. این آجرها شکل یکنواخت تری دارند و در مقایسه با دست سازهای خود ارزان تر نیز هستند.

    آجرهای دست ساز:

    این آجرها گرانتر هستند زیرا دارای بافتی خشن ، صورت جذاب و چین خورده ای هستند و همچنین از نظر جسمی تلاش شده هنگام پردازش آجر است. آجرها همچنین می توانند در طیف وسیعی از اندازه ها و رنگ ها باشند. 

    آجرهای مخصوص

    موارد زیر برخی از آجرهای خاص است که برای شرایط خاص ساخته شده است.

    ۱. آجرهای شعاعی ، قوسی یا مخروطی.

    ۲. آجرهای زاویه ای که فرم برگشت و پخ را ایجاد می کنند

    ۳. آجر بندی و آجرچینی

    ۴. آجرهای روتختی ۵. آجرهای آستانه 

    ۶. آجر گاو نر

    ۷. آجرهای سرباز – آنها فرم بازگشت به دوره های سرباز را تشکیل می دهند

    ۸. ورقه های ابعاد استاندارد آجر که برای روکش کاری استفاده می شود

    همچنین آجرهای مهندسی وجود دارد که دارای مقاومت بالا ، مقاومت به اسید خوب و جذب آب کم هستند. این موارد در کاربردهای مهندسی عمران استفاده می شود آجرها را می توان متناسب با عملکردی که در پروژه استفاده می کنند ، به اندازه برش داد.

    ابعاد آجر

    آجرها را می توان با توجه به استانداردهای تعیین شده ، اولویت یا کاربردها ، در اندازه ها و اشکال مختلف قالب ریزی کرد. کشورهای مختلف اندازه ها و اندازه ها / ابعاد استاندارد آجر را دنبال می کنند.  

    سوزاندن آجرهای بزرگ به سختی انجام می شود و باعث سنگین شدن آنها در هنگام استفاده می شود. هنگام استفاده از آجرهای بزرگ در پروژه های ساختمانی ، سنگ تراش ها سخت می توانند آنها را با یک دست اداره کنند. از این رو در هزینه های سنگین و در ازای کار سریع ، قدرت زیادی مصرف می شود. برعکس ، اگر آجرها خیلی کوچک باشند ، ملات زیادی لازم است که این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. معمولاً بعد استاندارد برای آجرکاری های مختلف تعیین می شود. اندازه واقعی / خاص اندازه گیری واقعی یک ابعاد استاندارد آجر منفرد است. اندازه طبیعی شامل اندازه واقعی و عرض ملات در محل اتصال بین ابعاد استاندارد آجر متوالی است. این استاندارد در خدمت ایجاد تعادل بین سرعت و اقتصاد از طریق اندازه آجر منفرد است. اکثر آجرها نیز به گونه ای ساخته می شوند که اندازه های واقعی در یک شبکه ۴ اینچی جای می گیرند. این از ماژول های مواد و اتصالات دیگر مانند درب ، پنجره ، کمد لباس و سایر موارد پیروی می کند.

    ابعاد / اندازه آجر استاندارد انگلیس

    انواع مختلف آجر مطابق با استاندارد های مورد استفاده در انگلستان وجود دارد. اندازه آجرها مدتی ثابت مانده است.

    ابعاد استاندارد آجر در انگلستان است

    طول ۲۱۵ میلی متر ، عرض ۱۰۲.۵ میلی متر و ارتفاع ۶۵ میلی متر.

    بنابراین نسبت کلی برای آجر استاندارد ۳: ۲: ۱ است. با نگاهی به ساخت پیوند برانکارد ، ابعاد استاندارد با در نظر گرفتن یک اتصال ملات استاندارد ۱۰ میلی متر ، ابعاد پیوند برانکار ۲۲۵ میلی متر طول و ۷۵ میلی متر ارتفاع خواهد بود. اگر آجرها روی یکدیگر چیده شوند ، دو عرض (۵/۱۰۲ میلی متر) و دو اتصال ملات منجر به همان واحد تکرار می شود که همان طول استاندارد یک آجر است ، یعنی ۱۲۰ میلی متر. وقتی آجرها به صورت طولی ریخته می شوند ، ۳ اتصال ارتفاع ۶۵ میلی متر و ۳ اتصال ملات منجر به همان واحد تکرار مانند طول یک ابعاد استاندارد آجر منفرد ، یعنی ۱۲۰ میلی متر می شود. 

    ابعاد / اندازه آجر استاندارد ایالات متحده

    انجمن آمریکایی برای تست و مواد (ASTM) مسئول کنترل استاندارد از ابعاد استاندارد آجر مدرن در ایالات متحده است. بدنه با اندازه های استاندارد زیر برای آجر ارائه شده است:

    ۱. ۸ اینچ (۲۰۳ میلی متر) طول x 3 58 اینچ (۹۲ میلی متر) عرض x 2 14 اینچ (۵۷ میلی متر) ارتفاع که اندازه استاندارد تنظیم شده برای آجر معمولی است.

    ۲. متداول ترین آجر مدولار که آنها استفاده می کنند ۷ ۵۸ اینچ (۱۹۴ میلی متر) طول ۳ ۵۸ اینچ (۹۲ میلی متر) عرض x 2 14 اینچ (۵۷ میلی متر) ارتفاع است.

    ۳. آجر مدولار با ملات ۳/۸ استفاده می شود برای محاسبه تعداد آجرها در یک اجرا مشخص استفاده می شود زیرا آسان است.

    ابعاد / اندازه آجر استاندارد استرالیا

    اندازه آجر استاندارد یا اندازه کار در استرالیا ۹.۰۵ اینچ (۲۳۰ میلی متر) طول با ۴.۳۳ اینچ (۱۱۰ میلی متر) عرض با ۳.۰۰ اینچ (۷۶ میلی متر) ارتفاع مطابق استاندارد استرالیا AS4455 است. با این حال ، برخی از آجرها دارای اندازه هایی مانند

    ۱. ۱۱.۴۲ اینچ (۲۹۰ میلی متر) طول در ۳.۵۴ اینچ (۹۰ میلی متر) عرض و ۳.۵۴ اینچ (۹۰ میلی متر) ارتفاع (یک وجه مربع)

    ۲. ۱۱.۴۲ اینچ (۲۹۰ میلی متر) طول در ۳.۵۴ اینچ (۹۰ میلی متر) عرض و (۵۰ میلی متر) ارتفاع آجرهای فوق در ساخت و ساز استفاده می شود تا جلوه های زیبایی خاصی را به همراه آورد. ابعاد استاندارد آجر بزرگ باعث تخمگذار اقتصادی تر می شوند و همچنین می توان آنها را با آجرهای کوچکتر برای اهداف طراحی ترکیب کرد.

    سایر ابعاد اصلی آجر

    در مناطقی که مستعد سیکلون هستند ، می توان از آجرهای بزرگتر به ابعاد ۱۱.۴۲ اینچ (۲۹۰ میلی متر) طول ۵.۵۱ در (۱۴۰ میلی متر) عرض و ۳.۵۴ اینچ (۹۰ میلی متر) ارتفاع نیز استفاده کرد. از آجرهای توخالی به دلیل آرماتوربندی انجام شده توسط تزریق استفاده می شود. برای دیوارهایی که نیاز به انتقال صدا پایین تر ، ظرفیت تحمل بار بالا و مقاومت در برابر آتش سوزی دارند ، می توان از آجرهای عرض ۵.۵۱ اینچ (۱۴۰ میلی متر) استفاده کرد. به طور کلی ، ویژگی های خاص مورد نیاز روی دیوار بر اندازه کار ابعاد استاندارد آجر استفاده شده تأثیر می گذارد.

    ابعاد استاندارد آجر

    ابعاد استاندارد آجر

    استانداردهای آجر

    در انگلستان آجرها طبق استانداردهای انگلیس درجه بندی می شوند. این استانداردها اطمینان حاصل می کنند که آجرها معیارهای لازم مانند جذب آب ، مقاومت ، محافظت از یخبندان را دارند.

    تمام آجرها مطابق با استانداردهایی مانند EN771-1 ساخته شده اند که از همه کارهای خارجی باید در معرض خطر حمله یخبندان قرار گیرند به همین دلیل ، تمام طراحی ها و ساخت ها باید متناسب با آن انجام شود. آجرهای سفالی مستعد یخ زدگی هستند. به شما توصیه می شود ابعاد استاندارد آجر با حداقل درجه F ‘را انتخاب کنید. F1 برای آجرهای مستعد در معرض قرار گرفتن در معرض عناصر است ، مثال خوبی آجرهای زیر لبه های لبه دار است. F2 بالاترین است ، این آجرهایی را نشان می دهد که در معرض شدید اشباع و یخ زدگی مقاوم هستند. ملات همچنین باید مطابق با الزامات BS EN 998-2 باشد ، برای ملات ساخته شده در کارخانه ، در صورت قرار گرفتن در محل ، به BS1996-1-1 ، Eurocode 6 مراجعه کنید. این استانداردها خصوصیاتی مانند مقاومت را تعریف می کنند.

    اوراق قرضه آجری

    روش های زیادی برای آجرگذاری وجود دارد. آنها را می توان به صورت سرباز (ایستاده) ، برانکارد (از طول) و سربرگ (از عرض به طول دیوار) گذاشت. ملات استفاده شده در اتصالات ، آجرها را به هم متصل می کند. بسته به میزان نوردهی یا جلوه بصری خاص ، می توان پروفایل ها را دستکاری کرد.

    متداول ترین پروفیل ها دسته سطل ، ضربه به هوا ، فرورفتگی ، ضربه و برش هوا و برافروختگی (مفصل پارچه) است.

    الگوهای پیوند استاندارد بسیاری وجود دارد ، از جمله:

    ۱. باند انگلیسی ، که دارای دوره های متناوب سربرگ و برانکار است.

    ۲. بند برانکار هر برانکارد را با نصف آجر جبران می کند. نیم آجر نسبت به مسیر بالا و پایین است. این سبک در انگلستان رایج است.

    ۳. پیوند مشترک آمریکایی. این شبیه باند انگلیسی است اما در هر ۶ دوره برانکارد فقط یک دوره هدر دارد.

    ۴. پیوند عرضی انگلیسی. دارای دوره های متناوب سربرگ و برانکارد. دوره برانکارد متناوب با نیم ابعاد استاندارد آجر جبران می شود.

    ۵. پیوند فلاندی با هدر و برانکارد متناوب در هر دوره.

    ۶. باند ساکس – دارای سه برانکارد و یک کدر هدر است.

    ۷. جعبه دیواری باغ- دارای یک دوره هدر در برابر سه دوره برانکارد.

    ۸- سربرگ های پیوند هدر با نیم آجر جبران می شوند.

    ۹. آجرهای پیوندی پشته ای ، با اتصالات تراز شده ، مستقیماً روی هم گذاشته می شوند. این پیوندها ضعیف هستند. تقویت در چنین ترتیبی اساسی است.

    طراحی با ابعاد آجر  

    بسیاری از تولیدکنندگان مطابق مشخصات خود آجر تولید می کنند. مهم است که به جدول مشخصات آنها نگاه کنید تا قبل از خرید اندازه ها را تأیید کنید. برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی ، مهم است که اندازه های مختلف ابعاد استاندارد آجر را درک کنید. سه بعد مختلف وجود دارد:

    ۱. مشخص شده

    ۲. واقعی

    ۳. اسمی

    ابعاد مشخص آجر:  

    این ابعاد آجری است که معماران هنگام طراحی دیوار از آن استفاده می کنند. آنها ابعاد پیش بینی شده سازنده یک آجر بدون در نظر گرفتن اندازه اتصال ملات هستند. اغلب در نقشه ها و مشخصات معمار گنجانده شده است. ابعاد مشخص آجر تنها ابعادی است که در ساخت و سازهای غیر مدولار استفاده می شود.

    ابعاد واقعی آجر:  

    این اندازه گیری های نهایی ابعاد استاندارد آجر است که از زمان تولید حاصل می شود. آنها همیشه در حد تحمل خاصی از اندازه مشخص هستند که در مشخصات استاندارد برای آجر روبرو ، ASTM C216 و ASTM C652 ، مشخصات استاندارد برای آجر توخالی آمده است. این تحمل ها با توجه به اندازه و نوع آجر متفاوت است. آنها بر روی طراحی کلی تأثیر ندارند زیرا حداقل هستند.

    ابعاد اسمی آجر: 

    اینها عمدتا برای ساخت مدولار استفاده می شود. ابعاد اسمی آجر شامل اندازه مشخص شده به علاوه اندازه ملات است. ابعاد استاندارد آجر به گونه ای ساخته می شوند که اندازه های اسمی آنها در یک شبکه ۴ “قرار می گیرد ، به این ترتیب ، آنها با سایر مصالح ساختمانی و اتصالات مانند پنجره ها ، درها و سایر اجزای چوب مانند کمد همزمان هستند

    انتخاب آجر معماران

    برای معماران مهم است که ابعاد و ابعاد استاندارد آجر را درک کنند زیرا به آنها در جزئیات دیوار کمک می کند. بسیاری از معماران معمولاً آجرها را براساس رنگ و الگوی پیوند انتخاب می کنند. درک این نکته مهم است که اندازه آجر مستقیماً با الگوی پیوند و مشخصات سازنده ارتباط دارد. اندازه ملات معمولاً بر زیبایی دیوار تأثیر نمی گذارد. با این حال ، وقتی صحبت از جزئیات می شود مهم است. اندازه ملات تحت تأثیر اندازه آجر انتخاب شده قرار می گیرد ، که مستقیماً بر تعداد آجرهای قابل استفاده و نحوه چیدن آنها تأثیر می گذارد.

    اندازه های مشترک ملات

    متداول ترین اتصال ملات مورد استفاده در ساخت ۳۸/۰ اینچ (۵۳/۹ میلی متر) است. طبق کد بین المللی ساختمان TMS 602 ، در مشخصات سازه های سنگ تراشی ، اندازه پیش فرض برای اتصالات ملات ۰.۳۸ اینچ (۹.۵۳ میلی متر) است. هنگام مراجعه به این موارد ، همیشه از اندازه مشخص شده آجر خود استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.