×

آشنایی با انواع شیرآلات

  • کد نوشته: 45559
  • ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
  • دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع شیرآلات بسته هستند
  • امروزه انواعی از شیرآلات با مدل‌ها و نمونه‌های گوناگونی وارد عرصه بازار شده‌اند که بسیاری از آن‌ها با کارایی و عملکرد مناسب خود می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند و در واقع استفاده راحت‌تری را برای آن‌ها رقم بزنند. در نتیجه هر فردی که به خرید شیرآلات برای خانه جدید خود یا حتی تعویض شیرهای […]

    آشنایی با انواع شیرآلات

    امروزه انواعی از شیرآلات با مدل‌ها و نمونه‌های گوناگونی وارد عرصه بازار شده‌اند که بسیاری از آن‌ها با کارایی و عملکرد مناسب خود می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند و در واقع استفاده راحت‌تری را برای آن‌ها رقم بزنند. در نتیجه هر فردی که به خرید شیرآلات برای خانه جدید خود یا حتی تعویض شیرهای قدیمی منزل نیاز دارد، باید با انواع شیرهای بهداشتی آشنایی پیدا کند. تنها از این طریق می‌توان در خصوص مناسب بودن انتخاب خود با کاربرد مورد نظر اطمینان داشت. از این رو ادامه مطلب را به معرفی انواع شیرآلات و بررسی ویژگی‌های هر یک اختصاص داده‌ایم.

    انواع شیرآلات بر اساس عملگر

    شیرآلات بهداشتی و ساختمانی بر اساس نوع عملگر در ۵ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. به عبارتی این تقسیم‌بندی بر اساس مدلی است که هر یک از انواع شیرها باز، بسته و کنترل می‌شوند و انواع دودستگیره‌ای، اهرمی، چشمی، پدالی و دیجیتالی را در برمی‌گیرند.

    هر یک از نمونه‌ها با عملگر مخصوص خود می‌توانند برای اماکن و نیازهای خاصی به‌عنوان انتخاب بهتری واقع شوند. برای مثال بعضی از نمونه‌ها برای استفاده در کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مناسب هستند، در حالی که مدل‌های دیگر بهترین انتخاب برای خانه و محل کار محسوب می‌شوند.

    شیرآلات دودستگیره‌ای

    شیرآلات دودستگیره‌ای یا پیچی را می‌توان به‌عنوان قدیمی‌ترین نمونه شیرهای بهداشتی معرفی کرد. اغلب افراد با توجه به سنی که دارند، با این نوع شیرها آشنا هستند و از آن‌ها استفاده کرده‌اند. این نمونه‌های قدیمی دارای دو اهرم جداگانه با عملکرد پیچی هستند که یکی از اهرم‌ها برای آب سرد و دیگری برای آب گرم است. به همین دلیل تنظیم کردن دمای آب با استفاده از آن‌ها کمی سخت است و در اغلب موارد موجب هدر رفتن میزان چشمگیری از آب می‌شود.

    همچنین از جهتی دیگر از درجه کیفی قابل‌توجهی برخوردار نیستند و پس از مدتی کوتاه دچار هرز شدن اهرم و بالطبع چکه کردن آب می‌شوند. این مسئله پس از مدتی به شل شدن دستگیره‌ها هم منتهی شده و از این رو برای باز و بسته کردن آن‌ها به فشار زیادی نیاز خواهد بود. در نتیجه نمی‌توان از شیرآلات دودستگیره‌ای به‌عنوان انتخابی مطلوب یاد کرد.

    شیرآلات اهرمی

    شیرآلات اهرمی

    شیرآلات اهرمی

    شیرآلات اهرمی رایج‌ترین و متداول‌ترین شیرهای بهداشتی به حساب می‌آیند که بدون محدودیت در کلیه اماکن مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از این شیرها با عنوان شیرهای تک دستگیره‌ای هم یاد می‌شود و در واقع نمونه‌هایی هستند که با ورود به عرصه بازار با سرعت جایگزین نمونه‌های دودستگیره‌ای شدند و همچنان دارای طرفداران بسیاری هستند.

    برخلاف نمونه‌های پیچی، کنترل و تنظیمات این شیر تنها با استفاده از یک اهرم انجام می‌شود. بالا و پایین کردن آن موجب وصل و قطع شدن اتصال آب و چپ و راست کردن آن هم موجب گرم و سرد شدن آب می‌شود. در نتیجه تنظیم دما به هدر رفتن آب منتهی نخواهند شد.

    همچنین از آنجایی که از پرکاربردترین انواع شیرآلات به شمار می‌روند، کلیه برندهای معتبر انواعی از طرح و رنگ آن را طراحی و عرضه کرده‌اند. پس تنوع بی‌شماری از آن توسط برندهای ایرانی و خارجی رواج پیدا کرده است که شیرهای رنگی را هم در برمی‌گیرد. پس با وجود این تنوع هنگام خرید شیرآلات دیگر دردسری در خصوص نیافتن نمونه مطابق با سلیقه و میل خود وجود ندارد.

    شیرآلات پدالی

    شیرهای پدالی نمونه‌های خاصی از انواع شیرآلات بهداشتی هستند که با هدف مخصوصی طراحی و عرضه شده‌اند. در واقع این مدل‌ها برای اماکنی که امکان تماس دست با شیر وجود ندارد و رعایت بهداشت از اهمیت بسزایی برخوردار است، طراحی شده‌اند.

    برای مثال در اماکنی مانند آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های عمل که برای رعایت نکات بهداشتی امکان تماس دست با شیر وجود ندارد، با استفاده از پدال می‌توان جریان آب را برقرار کرد. تنها باید پای خود را بر روی پدال شیر گذاشت و در نهایت برداشتن فشار از روی پدال جریان آب قطع خواهد شد. در نتیجه این نمونه‌ها برای استفاده شخصی و به‌کارگیری در منازل انتخاب مناسبی نخواهند بود.

    شیرآلات چشمی

    شیرآلات چشمی

    شیرآلات چشمی

    این روزها شیرهای هوشمند یا همان شیرآلات چشمی با استقبال روزافزونی مواجه هستند. این شیرها که اغلب در نوع شیرهای روشویی طراحی می‌شوند، از بهداشت قابل‌توجهی برخوردار هستند. در واقع به تماس دست با بدنه نیازی ندارند و با کمک سنسور مخصوص حرکت دست‌ها را تشخیص داده و جریان آب را برقرار می‌کنند.

    به این ترتیب استفاده از آن‌ها در اماکن عمومی از جمله سرویس‌های بهداشتی مساجد، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز خرید و غیره انتخاب مطلوبی است. حتی کسانی که به بهداشت توجه ویژه‌ای دارند، می‌توانند از آن برای سرویس بهداشتی منزل خود هم استفاده کنند. در این صورت با توجه به تنوع چشمگیری که در نمونه‌ها و طرح‌های آن وجود دارد، می‌توان به‌راحتی مدلی ست و هماهنگ با سایر لوازم انتخاب کرد.

    برای مثال تعدادی از برندهای معتبر و سرشناس در این زمینه شیرهای هوشمند رنگی را عرضه کرده‌اند. این مسئله موجب انتخاب آسان‌تر مشتریان می‌شود چراکه این دسته از تولیدات زیبایی و جذابیت ظاهری را در کنار درجه کیفی و بهداشت بالا شامل شده‌اند.

    شیرآلات دیجیتالی

    شیرآلات دیجیتالی از جدیدترین نمونه‌های شیرهای ساختمانی به شمار می‌روند که البته از مدل‌های شیرآلات لوکس و مدرن هستند. همان‌طور که می‌توان از نام آن‌ها حدس زد، عملکرد یا برقراری جریان آب با آن‌ها کمی متفاوت‌تر از مدل‌های قبلی است. در واقع بر روی این مدل‌ها نوعی صفحه لمسی دیجیتالی تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌توان جریان و دمای آب را کنترل کرد.

    انواع شیرآلات بر اساس نحوه نصب

    انواع شیرآلات بهداشتی تنها بر اساس نوع عملگر و برقراری جریان آب تقسیم‌بندی نشده و انواع آن بر اساس نحوه نصب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع شیرهای ساختمانی بر اساس نوع نصب در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند و هر فرد پیش از اقدام به خرید در بین دو راهی انتخاب از میان آن‌ها قرار می‌گیرد. این دسته‌بندی شامل شیرآلات روکار و توکار می‌شود که در خصوص هر یک توضیح مختصری خواهیم داد.

    شیرآلات روکار

    شیرهای روکار را می‌توان به‌عنوان مدل‌های رایجی معرفی کرد که همه افراد با آن‌ها آشنا هستند و از این نمونه‌ها استفاده کرده‌اند. این شیرآلات به‌راحتی نصب می‌شوند و به قرار دادن قطعاتی نظیر بدنه آن‌ها در داخل دیوار نیازی نخواهد بود‌. به عبارتی دیگر قسمت‌هایی از شیر مانند علمک و بدنه شیر قابل رؤیت هستند.

    این نوع نصب باعث می‌شود تا فرآیند اتصال و حتی تعمیر به‌آسانی انجام شود. از جهتی به جای‌گذاری قطعات در داخل دیوار نیاز نخواهد بود که هزینه نصب را هم کاهش می‌دهد. همچنین نوع روکار بهترین انتخاب برای شیرهای آشپزخانه است چراکه امکان چرخش کامل شیر را فراهم می‌کند.

    شیرآلات توکار

    شیرآلات توکار

    شیرآلات توکار

    شیرهای توکار از نمونه‌های جدید و متفاوت به حساب می‌آیند که البته ظاهر محیط را بهبود قابل‌توجهی می‌بخشند. اغلب قطعات این نمونه از شیرها از جمله بدنه شیر و علمک آن در داخل دیوار نصب می‌شود. به این ترتیب جای بسیار کمی را اشغال می‌کند و در واقع جدا از اهرم و آبریز، سایر قطعات قابل رؤیت نخواهند بود. این نوع نصب ظاهر منظم و مرتبی را رقم می‌زند که البته باعث شده تا در دسته شیرآلات مدرن قرار گیرند. ضمناً به دلیل قرارگیری در داخل دیوار، نصب و تعمیر آن‌ها کمی سخت‌تر است و با این وجود مدل‌های جذاب و شیک به حساب می‌آیند.

    در نهایت در این مطلب سعی کردیم کلیه مدل‌های رایج بازار را مورد بررسی قرار دهیم و با کمک این اطلاعات در خصوص انواع شیرآلات می‌توان انتخابی هوشمندانه‌تر و مطمئن‌تر را رقم زد.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.