×

آجر قزاقی چیست؟ معرفی انواع و گاربرد

  • کد نوشته: 46074
  • ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
  • دیدگاه‌ها برای آجر قزاقی چیست؟ معرفی انواع و گاربرد بسته هستند
  • آجر قزاقی نوعی آجر سنتی است که از گذشته‌ های بسیار دور تا به امروز همواره محبوبیت خود را حفظ کرده و همچنان در صدر منحصر به فردترین مصالح برای ساخت و ساز و نمای ساختمان‌ها به شمار می‌آید. کافی است نگاهی به بناهای تاریخی کشورمان از جمله مسجد جامع یزد، مسجد جامع اصفهان و […]

    آجر قزاقی چیست؟ معرفی انواع و گاربرد

    آجر قزاقی نوعی آجر سنتی است که از گذشته‌ های بسیار دور تا به امروز همواره محبوبیت خود را حفظ کرده و همچنان در صدر منحصر به فردترین مصالح برای ساخت و ساز و نمای ساختمان‌ها به شمار می‌آید. کافی است نگاهی به بناهای تاریخی کشورمان از جمله مسجد جامع یزد، مسجد جامع اصفهان و طاق کسری بیندازید تا متوجه شکوه و قدمت این آجر محبوب شوید. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر آجر قزاقی پرداخته و ضمن معرفی انواع آن، توضیحاتی درباره کاربرد این آجر نیز ارائه کنیم.

    معرفی آجر قزاقی و چگونگی تولید آن

    آجر قزاقی از آجرهای بسیار قدیمی است که در بازار با عنوان آجر قمی، آجر خشتی، آجر ختایی و آجر نظامی نیز شناخته می‌ شود. در لاتین نیز آجر قزاقی Kazakh Brick و یا Traditional Brick تلفظ می‌شود. هرچند سبک اصلی این آجر برای ساختمان‌های سنتی تعریف شده، اما امروزه با تولید مدل‌های جدیدی از این آجر شاهد استفاده از آن در نمای ساختمان‌ های مدرن نیز هستیم.

    نحوه تولید آجر قزاقی اغلب به شیوه دستی و سنتی است که در طی آن خاک رس را تبدیل به گل کرده و سپس داخل قالب‌ های چوبی می‌ ریزند. زمانی که خشت‌های آجر خشک شد، آنها را به کوره انتقال می‌ دهند تا پخته شوند. مدت زمان پخت در کوره با توجه به رنگ مورد نظر سازنده از این آجر متفاوت خواهد بود. البته امروزه در کارخانجات آجرپزی مدرن آجر قزاقی را به روش صنعتی نیز تولید می‌کنند که ضمن افزایش بازدهی تولید، کیفیت بیشتر آجر را نیز در بر دارد.

    آجر قزاقی در انواع مختلف

    آجرهای قزاقی از آن دسته آجرهای سنتی محسوب می‌شود که از نظر رنگ، ابعاد و شکل ظاهری بسیار متنوع هستند. در ادامه انواع این آجر مرغوب و پرفروش را معرفی می‌کنیم.

    ۱. آجر قزاقی مدل کامل

    این مدل از آجر قزاقی از شکل هندسی مکعبی برخوردار بوده و اغلب در ابعاد۲۰ * ۱۰ * ۵٫۵ سانتیمتر تولید می‌شود. آجرهای قزاقی کامل معمولاً برای نمای خارجی ساختمان‌ها و کفپوش کاربرد دارند. بیشترین رنگ این آجر را نیز رنگ‌های قرمز، زرد، ابلق و گلبهی تشکیل می‌دهد.

    ۲. آجر قزاقی مدل پلاک

    آجرهای قزاقی در مدل پلاک ظاهری مستطیل شکل داشته و اغلب در ابعاد ۲۰ * ۵٫۵ * ۳ سانتیمتر تولید می‌ شوند. این نوع آجرها نیز جهت نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و معمولاً در رنگ‌های گلبهی، قرمز و زرد در بازار موجود هستند.

    ۳. آجر قزاقی مدل رستیک

    آجرهای قزاقی رستیک شباهت بسیاری به آجرهای قزاقی پلاک دارند با این تفاوت که سطح آنها ناهموار است. همچنین شکاف‌ها و خطوط طبیعی را بر روی این آجر مشاهده خواهید کرد که حسی نوستالژیک و سنتی به فضا می‌دهد.

    ۴. آجر قزاقی مدل نیمه

    آجر قزاقی در مدل نیمه، مکعبی شکل بوده و اغلب در ابعاد ۲۰ * ۵٫۵ * ۵٫۵ سانتیمتر تولید می‌شود. آجری پرکاربرد جهت نمای ساختمان‌ها که معمولاً در رنگ‌های ابلق، قرمز و زرد ارائه می‌شود. سطح این آجر کاملاً یکنواخت و صاف است که این امر باعث می‌شود ساختمان نمای شیک و مدرن داشته باشد.

    ۵. آجر قزاقی مدل کفپوش

    این مدل از آجرهای قزاقی مربعی شکل بوده و اغلب در ابعاد ۲۰ * ۲۰ * ۵٫۵ سانتیمتر ساخته می‌شوند. همانطور که از نام آجر پیداست برای نصب کفپوش کاربرد داشته و می‌توانید آن را در رنگ‌های گلبهی، زرد و قرمز سفارش دهید. سطح یکنواخت و صاف آجر قزاقی کف آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی تبدیل کرده است.

    ۶. آجر قزاقی مدل ال

    آجرهای قزاقی ال دارای ظاهری مثلثی شکل هستند و به طور معمول در ابعاد ۲۰ * ۱۰ * ۵٫۵ سانتیمتر تولید می‌شوند. رنگ‌های گلبهی، زرد و قرمز این آجر به همراه سطح یکنواخت و صاف آن به ایجاد فضایی مینیمال و هندسی شکل کمک می‌کند.

    ۷. آجر قزاقی مدل دایره

    آجرهای قزاقی مدل دایره اغلب در قطر ۲۰ سانتیمتر تولید می‌شوند. کاربرد این مدل آجر در نمای ساختمان‌ها بوده و معمولاً در رنگ‌های ابلق، قرمز و زرد موجود است. شکل ظاهری و سطح یکنواخت این آجر حسی خمیده و گرد را به فضای موردنظر القا می‌کند.

    آجر قزاقی و کاربردهای آن

    در حال حاضر آجر قزاقی کاربردی فراتر از دیوارچینی داشته و در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها و همچنین کفپوش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این کاربردها خواهیم پرداخت.

    نمای خارجی ساختمان

    آجرهای قزاقی با توجه به تنوع رنگ و استحکام بالایی که دارند در نمای سنتی و مدرن بسیاری از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با به کارگیری این آجر دیگر نگران شرایط جوی مختلفی از جمله نور خورشید، بارش برف و باران، باد و… نخواهید بود.

    دکوراسیون و نمای داخلی ساختمان

    آجر قزاقی که به عنوان محبوب‌ترین آجر سنتی نیز تلقی می‌شود برای ایجاد حسی نوستالژیک و گرم در بخش‌های مختلف منزل از جمله آشپزخانه، راهروها، اوپن، ستون‌ها و همچنین دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

    کفپوش

    استحکام و مقاومت فوق‌العاده آجرهای قزاقی در مقابل رطوبت، ضربه، سایش و حتی حرارت باعث شده تا از این آجر به تنهایی و یا در ترکیب با سایر متریال‌ها، برای کفپوش بخش‌های داخلی و همچنین خارجی ساختمان استفاده شود.

    سخن پایانی

    در این مقاله توضیح دادیم که آجر قزاقی چیست و همچنین به معرفی انواع آن و کاربردهایی که دارد پرداختیم. برای خرید و سفارش این آجر با کیفیت بالا و قیمت مقرون‌ به‌ صرفه می‌‌توانید به وبسایت کارخانه آجر وندا مراجعه کنید. این مجموعه از مدرن‌ترین کارخانه‌های سازنده آجر در سطح کشور است که انواع آجر را طبق استانداردهای روز دنیا تولید و با قیمتی مناسب عرضه می‌کند.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.