×
×

کاربرد انواع ورق آلیاژی در ساختمان سازی چیست؟

  • کد نوشته: 38724
  • ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
  • دیدگاه‌ها برای کاربرد انواع ورق آلیاژی در ساختمان سازی چیست؟ بسته هستند
  • به گزارش طراحی نما : چکیده : در این مقاله که توسط شرکت آهن رسان تهیه شده است در مورد انواع ورق آلیاژی مهم و پرکاربرد در ساختمان سازی صحبت شده است. اگر با انواع ورق آلیاژی و کاربرد آنها آشنا نیستید، توصیه می کنم این پست را بخوانید. ما در مورد ورق آلیاژی ساختمان سازی، ورق آلومینیوم و […]

    کاربرد انواع ورق آلیاژی در ساختمان سازی چیست؟

    به گزارش طراحی نما : چکیده : در این مقاله که توسط شرکت آهن رسان تهیه شده است در مورد انواع ورق آلیاژی مهم و پرکاربرد در ساختمان سازی صحبت شده است.

    اگر با انواع ورق آلیاژی و کاربرد آنها آشنا نیستید، توصیه می کنم این پست را بخوانید. ما در مورد ورق آلیاژی ساختمان سازی، ورق آلومینیوم و کاربردهای آنها صحبت خواهیم کرد.

    انسان ها چندین هزار سال است که عمدا عناصر مختلف را برای تولید آلیاژهای مورد علاقه خود ترکیب می کنند. سومری‌های باستان پنج و نیم هزار سال پیش شمش‌های برنزی تولید می‌کردند. برخی از باستان‌شناسان آثار مفرغی را یافتند که قدمت آن به دوره نوسنگی چین بازمی‌گردد.

    در طول تاریخ، انسان فرآیندهای ترکیبی زیادی را برای عناصر فلزی خالص انجام داده است. زیرا ترکیب فرآیند نسبتاً ساده ای است که می تواند یک فلز نسبتاً بی فایده را به یک ترکیب فلزی مفیدتر تبدیل کند.

    انواع ورق آلیاژی کدامند؟

    آلیاژها همیشه حاوی حداقل یک عنصر فلزی هستند و عنصر دیگر می تواند فلز یا غیر فلز باشد. آلیاژها گاهی اوقات به عنوان محلول های فلزی جامد توصیف می شوند. معمولا در ترکیب این ورق می تواند عناصر زیر وجود داشته باشد:

    • آهن و کربن
    • کروم
    • نیکل
    • مولیبدن
    • و غیره

    برنز اولین آلیاژ تولید شده توسط انسان است. جوامع ماقبل تاریخ شمش برنز را از سنگ معدن مس صیقل نیافته تولید می کردند. آنها ابتدا سنگ مس را حرارت می دادند تا از شر ناخالصی های ناخواسته خلاص شوند و سپس مس جلا داده شده را با سایر عناصر فلزی مانند قلع و آرسنیک مخلوط می کنند.

    انواع ورق آلیاژی فولادی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

    • ورق st37
    • ورق CK45
    • ورق MO40
    • ورق سیاه یا همان ورق St52
    • ورق A516
    • ورق A283
    • ورق قلع‌اندود
    • و غیره

     دسته بندی ورق آلیاژی با توجه به عنصر آلیاژی پایه

    انواع ورق آلیاژی را می توان بر اساس نوع غلظت و نیز نوع آلیاژ موجود در آن طبقه بندی کرد. معمولا از عناصر زیر برای اضافه کردن به فولاد آلیاژی استفاده می کنند:

    • کروم: جهت بالا بردن پایداری و سختی استفاده می شود، همچنین این ماده می تواند مقاومت در برابر بیسموت: جهت تراش پذیری راحت تر استفاده می شود.
    • سایش را نیز بهبود ببخشد.
    • آلومینیوم: جهت اکسیژن زدایی فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.
    • مس: جهت بالا برد مقاومت خوردگی کاربرد دارد.
    • نیکل: معمولا می تواند مقاومت ورق را در برابر اکسیداسیون و خوردگی افزایش دهد و استحکام ورق را بالا ببرد.
    • وانادیوم: ورق را در برابر ضربه و خوردگی مقاوم می کند و پایداری آن را افزایش می دهد
    • منگنز: می تواند شکل پذیری و سخت شدن را بهبود ببخشد و مقاومت در برابر دمای بالا را نیز به مراتب افزایش دهد.
    • تنگستن: سختی ورق را بهبود می بخشد.
    • کبالت: در سرعت بخشیدن به تشکیل گرافیت آزاد موثر است.
    • مولیبدن: برای کاهش غلظت کربن استفاده می شود، همچنین می تواند استحکام ورق را در دمای معمولی افزایش دهد.
    • سیلیکون: خاصیت مغناطیسی و استحکام را افزایش می دهد.
    • تیتانیوم: استحکام و سختی و ورق را افزایش می دهد.

    کاربرد ورق آلیاژی در ساختمان سازی

    ورق های آلیاژی در عصر صنعتی به ماده ای با ارزش تبدیل شده است. امروزه تمامی فلزات از جمله مس، قلع، نیکل، تیتانیوم، آلومینیوم و فولاد با هم ترکیب می شوند و ورق فلز با ارزش را می سازند. این ماده کاربردهای زیادی دارد.

    انواع ورق آلیاژی را می توان برای ساختمان سازی مفید دانست. در واقع از ورق های آلیاژی می توان برای لوله کشی، سقف، سنگ تراشی، نرده، پله، محوطه و غیره استفاده کرد. از ورق های آلیاژی نیز می توان به عنوان یکی از ویژگی های طراحی داخلی استفاده کرد.

    این ماده را می توان به یک محصول قوی و بادوام جوش داد که برای ساخت و ساز ایده آل است. همچنین می توانید یک ساختمان فلزی آماده و پیش ساخته با انواع این ورق بسازید.

    از محبوب ترین ورق های مورد استفاده در ساختمان سازی می توان به دو مورد آن یعنی ورق  st37و ورق آلومینیوم اشاره کرد.

    ورق st37 را می توان جزو ورق های مقاوم به فشار دانست. آنها می توانند در برابر نیروهایی مانند خمش و کشش مقاوم باشند.

    معمولا برای تولید پروفیل های باز و بسته، نبشی و نیز تیرآهن کاربرد دارد. ورق ST را معمولا در بازار با نام ورق سیاه می شناسند. آنها جزو پر فروش ترین ورق های ساختمانی هستند و مطابق با استاندارد DIN17100 اروپا و با تجهیزات بسیار پیشرفته تولید می شوند.

    میزان کربن ورق آلیاژیST37 کم است. شما می توانید ورق  st37و ورق آلومینیوم  و نیز انواع دیگر ورق آلیاژی ساختمان سازی را از شرکت آهن رسان با قیمت ارزان تهیه کنید.

    برای به دست آوردن اطلاعت کامل در خصوص ورق  st37و ورق آلومینیوم بهتر از وب سایت شرکت آهن رســان  بازدید کنید.

    مزیت ورق آلیاژی مورد استفاده در ساخت و ساز

    در چند دهه گذشته، ورق های آلیاژی به طور گسترده در دکوراسیون، صنعت، خودرو و سایر زمینه ها مورد استفاده قرار گرفته اند و ارتباط نزدیکی با زندگی روزمره ما دارند. وقتی وارد آشپزخانه یک خانه مدرن می‌شوید، ردیفی از ظروف آلومینیومی تمیز و روشن، دستشویی‌ها و ایستگاه‌های آشپزی، یخچال‌های خنک ، مایکروویو و توستر، وسایل براق فولادی ضد زنگ را می‌بینید، آن‌ها زیبا هستند و خنکی می‌دهند. و احساس جدید به خانه شما می دهند.

    این ورق را می توان به عنوان مصالح ساختمانی برای ساختمان های بلند استفاده کرد. به عنوان مثال، از آن برای ساخت دیوارها، قاب پنجره، پوسته ستون، ریل در و غیره استفاده کنید.

    ساختمان های بلند باید سبک وزن، مقاوم در برابر آتش باشند، برای همین ورق های آلیاژی قادر به مقاومت در برابر جابجایی حدود ۲۰ میلیمتر بین هر طبقه باشند. علاوه بر این، ورق های آلیاژی دارای جذابیت منحصر به فرد هستند.

    انواع ورق آلیاژی را می توان در لبه ها و گوشه های تیز استفاده کرد. در واقع، این ورق ماده ای برای دکوراسیون داخلی ساختمان ها، اتاق های آسانسور، پله برقی و تجهیزات نورپردازی تبدیل شده است.

    این نوع ورق مزایای زیادی در ساخت و ساز دارد. برای مثال:

    ۱. هزینه کم

    به راحتی در دسترس است، بنابراین، نسبتاً ارزان است. عوامل متعددی نشان می دهد که ورق آلیاژی یک ماده کم هزینه است. به عنوان مثال، سازه هایی که با مصالح سنتی ساخته می شوند، نیاز به تعمیر یا تعویض دارند، در صورتی که سازه های ساخته شده با آن نیازی به تعمیر یا تعویض مداوم ندارد، زیرا از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

    انواع این ورق همچنین بسیار متنوع است، به این معنی که در جنبه های مختلف ساخت و ساز قابل استفاده هستند. بنابراین، اگر پس از خرید، از ورق شما چیزی باقی ماند، می توانید از آنها در جای دیگری استفاده کنید.

    ۲. دائمی

    دوام یک ماده؛ به عمر مفید و ماندگاری آن اشاره دارد. محصولات این ورق می توانند از آلومینیوم، فولاد، فولاد ضد زنگ، برنج و آلیاژهای دیگر تولید شوند.

    همه آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند استحکام، شکل پذیری، ماشینکاری، چقرمگی، جوش پذیری، وزن سبک و غیره هستند.

    سازنده تمام این ویژگی ها را در نظر می گیرد و بهترین نوع ورق آلیاژی را به مشتری ارائه می دهد. برای مثال، فرض کنید به دنبال یک ورق فلزی با خاصیت ضد خوردگی هستید. در این حالت، ورق آلومینیوم  اولین پیشنهاد سازنده به شما است.این نوع ورق می تواند در برابر آفات، رطوبت، آفتاب و آسیب ناشی از کپک یا آتش مقاومت کنند.

    ۳. بازیافت

    مواد مورد استفاده در ساخت انواع ورق آلیاژی قابل بازیافت هستند. بنابراین، می توانید قبل از شروع به افت کیفیت ورق فلزی، چندین بار در کاربردهای مختلف دوباره استفاده کنید. ضایعات ورق فلز را می توان به محصولات بهتری تبدیل کرد. برای مثال می توان از صفحات فلزی برای ساخت محصولات هنری فلزی استفاده کرد.

    ورق آلومینیوم

    آلومینیوم را می توان در دسته ورق آلیاژی قرار دارد که در بدنه و روکش منازل و همچنین در اقلام تجهیزاتی مانند پله ها، نرده ها، پنجره ها و درها استفاده می شود.

    انگیزه اصلی استفاده از آلومینیوم، صرفه جویی در وزن در مقایسه با فولاد است. از آنجایی که استفاده از آلیاژهای آلومینیومی قابل جوشکاری که دارای نقاط همگرایی یا مقایسه با فولاد نرم هستند معمول است، سازه های مختلف را می توان برای کاهش وزن ۵۵ تا ۶۷ درصد طراحی کرد.

    با این حال، برای جبران مدول الاستیسیته کمتر آلومینیوم و مطابقت با محدودیت‌های انحراف معمولی، معمولاً کاهش وزن کمی اما قابل توجهی حاصل می‌شود.

    مزایای اصلی کاهش وزن در بسیاری از انواع سازه ها،  افزایش بار، افزایش ظرفیت تجهیزات و کاهش توان مورد نیاز است. مزیت اصلی توزیع وزن بهتر، بهبود پایداری و تسهیل طراحی کارآمد بدنه است.

    استفاده از آلومینیوم معمولاً منجر به کاهش هزینه های اولیه می شود. با استفاده از انواع ورق آلیاژی می توانید طول عمر سازه را افزایش و نیز هزینه نگهداری از آن را به شدت کاهش دهید.

    آلیاژهای آلومینیومی که در اکثر کاربردهای تجاری و مسکونی استفاده می شوند دارای قدرت تسلیم ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاپاسکال هستند.

    انواع ورق آلیاژی پرکاربرد در بازار مانند ورق آلومینیوم و ورق آلیاژی و ورق st37 را با قیمت مناسب و به صورت تضمین شده از شرکت آهن رسان تهیه کنید.

    شرکت آهن رسان از تامین کنندگان بزرگ ورق آلیاژی و ورق st37 در بازار است. برای آگاهی از قیمت و نیز ویژگی های انواع ورق به وب سایت https://ahanresan.ir/ مراجعه کنید.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.