×
×

نمای سیمان شسته چیست؟ معایب، مزایا، محاسبه قیمت و نوشتن صورت وضعیت

  • کد نوشته: 41057
  • ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
  • دیدگاه‌ها برای نمای سیمان شسته چیست؟ معایب، مزایا، محاسبه قیمت و نوشتن صورت وضعیت بسته هستند
  • چقدر با نمای سیمان شسته آشنا هستید؟ تا به حال ساختمانی با نمای سیمان شسته رنگی از نزدیک دیده‌اید؟ با ما همراه باشید تا اجرای نمای شسته ساختمان ، قیمت اجرای نمای سیمان شسته و سایر نماهای سیمانی را بررسی کنیم. نمای سیمان شسته نمای سیمان شسته، یک نوع پوشش معماری برای سطح خارجی ساختمان […]

    نمای سیمان شسته چیست؟ معایب، مزایا، محاسبه قیمت و نوشتن صورت وضعیت

    چقدر با نمای سیمان شسته آشنا هستید؟ تا به حال ساختمانی با نمای سیمان شسته رنگی از نزدیک دیده‌اید؟ با ما همراه باشید تا اجرای نمای شسته ساختمان ، قیمت اجرای نمای سیمان شسته و سایر نماهای سیمانی را بررسی کنیم.

    نمای سیمان شسته

    نمای سیمان شسته، یک نوع پوشش معماری برای سطح خارجی ساختمان است که از مخلوط سیمان سفید یا رنگی، آب و سنگدانه‌های رنگی ساخته می‌شود.

    اگرچه نماهای سیمانی در کنار اجرای آسان و سرعت بالا، به مرور زمان کدر شده و ترک می‌خورند، اما همچنان جزء نماهای متداول برای آپارتمان، ویلا و مراکز تجاری – اداری هستند. در ادامه اجرای نمای سیمان شسته و سایر نماهای سیمانی متداول را شرح می‌دهیم.

    از مزیت‌های دیگر این متریال این است که به خوبی شکل می‌پذیرد طوری که با استفاده از قالب‌های چوبی، یونولیتی، فلزی و شیشه‌ای می‌توان طرح‌های مختلفی را در اجرای این نما به کار برد و بعد از اجرا قالب‌ها را از روی دیوار خارج کرد.

    البته معمولا قالب‌های شیشه‌ای خارج نمی‌شوند و جزئی از نما به حساب می‌آیند.

    نمای سیمانی به خاطر خاصیت چسبندگی بالایی که دارد به راحتی به اسکلت و دیوار می‌چسید و نیازی به شاسی کشی برای اجرای نما نیست.

    حال که معایب و مزایای نمای سیمان شسته را گفتیم نوبت به اجرای آن می‌رسد.

    نمای سیمان شسته در دو مرحله آستر و رویه اجرا می‌شود.

    نمای سیمان شسته

    نمای سیمان شسته

    آستر سیمان شسته نما

    برای ساخت ملات آستر از سیمان معمولی و برای ساخت ملات رویه از سیمان سفید استفاده شده که به ضخامت 0.5 تا 2 سانتی متر روی لایه آستر کشیده می‌شود.

    برای اجرای آستر روی دیوار باید در ابتدا دیوار را کروم بندی کنیم. بهتر است فاصله کروم‌ها از یک دیگر حدود 1 متر باشد.

    سپس بین کروم‌ها با سیمان معمولی پر شده و با یک شمشه سطح را صاف و یکدست می‌کنیم که به این مرحله شمشه گیری می‌گویند.

    به این نکته توجه داشته باشید که وقتی می‌خواهیم لایه رویه را روی لایه آستر بکشیم، بهتر است از قبل لایه آستر را نمناک کرده باشیم تا چسبندگی بین لایه رویه و آستر بیشتر شود.

    رویه سیمان شسته نما

    رویه معمولا از ترکیب سیمان سفید همراه با آب و سنگدانه‌های رنگی تشکیل می‌شود. پس از ترکیب این مواد یک ملات یک دست به دست آمده که روی آستر کشیده می‌شود. ضخامت این لایه بین نیم تا 2 سانتی‌متر است.

    سپس سطح سیمان رویه با استفاده از یک ابر نم دار شسته شده تا سیمان روی دانه‌های رنگی شسته شود و سنگدانه‌های رنگی نمای زیبایی را پدید آورند.

    با این روش، سطح ساختمان دارای یک پوشش یکنواخت و زیبا می‌شود که به آن نمای سیمان شسته گفته می‌شود.

    سیمان شسته نما

    سیمان شسته نما

    معایب نمای سیمان شسته

    از معایب دیگر نمای سیمان شسته علاوه بر کدر و کثیف شدن سریع، ترک خوردن آن است.

    پس اگر می‌خواهید ضخامت بیشتری در حدود 4 یا 5 سانتی‌متر از این متریال را اجرا کنید، بهتر است در چند مرحله این کار را انجام دهید.

    چرا که اگر ضخامت این متریال زیاد باشد، ویژگی‌ها و خصوصیاتی مثل بتن غیر مسلح از خود نشان داده و احتمال ترک خوردنش بالا می‌رود.

    قیمت اجرای نمای سیمان شسته

    برای محاسبه قیمت نمای سیمان شسته براساس متر مربع، ابتدا باید تعیین کرد هزینه‌هایی که برای ساخت نما به آن اختصاص داده شده است چه چیزهایی هستند.

    در آنالیز قیمت یک فعالیت همیشه چهار پارامتر دستمزد نیروی انسانی، هزینه مصالح مصرفی، ابزار و حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود.

    در محاسبه قیمت نمای سیمان شسته هم هزینه‌های مربوط به تهیه سیمان، آب و سنگدانه رنگی، دستمزد کارگر و استادکار با ابزار و هزینه حمل و نقل معیار است.

    این محاسبات باید برای هر مترمربع نمای سیمانی در نظر گرفته شود. اگر نمی دانید مثلا هزینه کارگر برای اجرای یک مترمربع نما چه قدر است هزینه کل نما را محاسبه و بر مترمربع تمام شده کار تقسیم کنید.

    همچنین می‌توان طبق فهرست بهای ابنیه که هر ساله منتشر می‌شود هزینه هر متر مربع اندود کاری با سیمان را برای ضخامت‌های مختلف مشاهده کرد و طبق آن هزینه‌ها را برآورد کرده و در قالب صورت وضعیت در اختیار کارفرما قرار داد.

    به طور مثال هزینه یک مترمربع اندود تخته ماله‌ای (قشر رویه) در یکدست، به ضخامت حدود 0.5 سانتی‌متر، روی سطوح قائم و افقی با ملات سیمان، پودر و خاک سنگ به نسبت ٣:١:١ طبق فهرست بها ابنیه سال 1401 برابر 287000 ریال است.

    البته فهرست بها ابنیه نیاز به تفسیر دارد و ریزه‌کاری‌های زیاد آن ممکن است سبب اشتباه در محاسبه قیمت شود. لذا توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با اصول متره، برآورد و صورت وضعیت نویسی حتما به دوره صورت وضعیت نویسی آکادمی عمران سر بزنید.

    در ادامه به بررسی سایر نماهای سیمانی می‌پردازیم. تفاوت این نماها با نمای سیمان شسته در قشر رویه است و آستر در تمامی این نماها یکسان اجرا می‌شود.

    نمای سیمان شسته رنگی

    نمای سیمان شسته رنگی مانند نمای سیمان شسته سفید ساده است با این تفاوت که باید از سیمان رنگی به جای سیمان معمولی یا سیمان سفید برای ساختن ملات آن استفاده کرد.

    اگر برایتان سوال پیش آمده که چگونه سیمان رنگی بسازیم باید بگوییم که سیمان‌های رنگی در کارخانه‌ها درست می‌شوند اما شما با اضافه کردن پودر رنگی به سیمان سفید نیز می‌توانید ملات رنگی داشته باشید.

    نمای سیمان شسته رنگی

    نمای سیمان شسته رنگی

    نمای سیمان تگرگی و ماهوتی

    برای داشتن نمای سیمانی تگرگی یا ماهوتی باید ملات سیمان را داخل دستگاه ماله پاش بریزیم تا با چرخاندن آن جلوی دیوار، سیمان به سمت دیوار پرتاب و به آن بچسبد. وجود سطح زبر و دون دون روی دیوار از ویژگی‌های این نوع نما است.

    دقت داشته باشید که اگر برای تهیه این ملات، از سنگ‌های درشت دانه استفاده کنیم نمای تگرگی و اگر از سنگ‌های ریزدانه استفاده کنیم نمای ماهوتی خواهیم داشت.

    معایب نمای سیمان شسته

    معایب نمای سیمان شسته

    نمای سیمان خراشی

    برای داشتن این نوع از انواع نمای سیمانی، باید یک لایه ملات سیمان را روی آستر بکشید و قبل از آن که اجازه دهید سیمان کشیده شده روی دیوار خشک شود، با استفاده از یک ماله دندانه دار یا هر ابزار دیگری روی سیمان طرح یا خش بندازید. سپس اجازه دهید خشک شود تا دیواری با طرح دلخواهتان داشته باشید.

    نمای سیمان آبسابی

    بعد از سیمان کاری دیوار اگر روی آن را بیشتر از مقدار شستن سیمان در نمای سیمان شسته با فرچه بشوریم (طوری که دانه‌های سیمان به خوبی پیدا شود) به این نوع نما، نمای سیمانی آبسابی یا موزاییکی گفته می‌شود.

    در انتهای این مقاله باید بگوییم که اگر مایل هستید با ریزه کاری بیشتر درباره اجرای انواع نمای سیمانی مثل نمای سیمان شسته، نمای کامپوزیت، آجری، سنگی، شیشه‌ای و غیره آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم حتما به دوره اجرای ساختمان آکادمی عمران سر بزنید. تک تک این نماها با فیلم‌های کارگاهی و ریزه‌کاری‌ توضیح داده شده‌اند.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.