×
×

مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی چیست؟

  • کد نوشته: 36930
  • ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
  • دیدگاه‌ها برای مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی چیست؟ بسته هستند
  • مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی چیست؟ به گزارش آگهی ساختمان : آجر سفالی و محصولات بتنی مثل بلوک سیمانی از مصالح پرکاربرد صنعت‌ ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوند. هر کدام از این بلوک‌های سفالی و بتنی در ابعاد و اشکال‌های مختلف ساخته شده و ویژگی و مزایای خاص خود را دارند. به همین […]

    مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی چیست؟

    مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی چیست؟

    به گزارش آگهی ساختمانآجر سفالی و محصولات بتنی مثل بلوک سیمانی از مصالح پرکاربرد صنعت‌ ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوند. هر کدام از این بلوک‌های سفالی و بتنی در ابعاد و اشکال‌های مختلف ساخته شده و ویژگی و مزایای خاص خود را دارند. به همین دلیل برای بسیاری از افراد تازه وارد در صنعت ساختمان‌سازی این سوال پیش می‌آید که آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟ در ادامه مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ داده و بگوییم مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی چیست.

    آجر سفالی

    آجر سفالی

    آجر سفالی چیست؟ بررسی مشخصات فنی بلوک سفالی

    قبل از صحبت درباره مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی، باید آجر سفالی را تعریف کنیم. سپس بلوک سیمانی را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات بتنی بررسی می‌کنیم.

    آجر سفالی از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی بوده که امروزه اغلب برای دیوارچینی به کار می‌رود. مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت آجر سفالی خاک رس و خاک سفال است؛ بعد از ترکیب این دو ماده با آب، مایه را قالب‌گیری کرده و برای خشک شدن آن را در محیطی باز قرار می‌دهند. بعد از خشک شدن قالب آجر سفالی، آن‌ها را در کوره با حرارت حداقل ۴۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. سپس قالب آجر را بعد از دو روز از کوره بیرون می‌آورند؛ آجر‌ها بسته به اینکه در چه کوره‌ای و با چه دمایی پخته می‌شوند، کیفیت و مقاومتی متفاوت خواهند داشت. وزن بلوک آجری در حدود ۳ الی ۱۰ کیلوگرم بوده و ۲۵ سانت عرض دارد.

    مزایای استفاده از بلوک آجری در ساخت‌و‌ساز

    آجر سفالی از مصالح ساختمانی پرفروش محسوب می‌شود؛ اما دلیل محبوبیت آن فقط به سود مالی و کاهش وزن سازه خلاصه نمی‌شود. در ادامه برخی از مزایای استفاده از بلوک آجری در ساخت‌و‌ساز را معرفی می‌کنیم:

    • بلوک سفالی مقاومت بالایی در برابر حریق و آتش دارد؛ در نتیجه در هنگام آتش‌سوزی باعث گسترش آن نمی‌شود.
    • آجر سفالی به نسبت سایر مصالح ساختمانی از قیمت کمتری برخوردار است.
    • در دسترس بودن، خرید آسان و قابلیت بازیافت باعث افزایش فروش آجر سفالی شده است.
    • آجر سفالی در همه ساختمان‌های بتنی و فلزی قابل استفاده است.
    • بلوک سفالی در برابر صدا و گرما عایق بوده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند.
    معایب به کاربردن آجر سفالی در ساختمان‌سازی

    معایب به کاربردن آجر سفالی در ساختمان‌سازی

    معایب به کاربردن آجر سفالی در ساختمان‌سازی

    اگر بخواهیم به پاسخ پرسش مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی برسیم باید معایب آجر سفالی را هم بررسی کنیم.

    • وزن بلوک سفالی به نسبت سایر مصالح ساختمانی جدید کمی سنگین بوده و می‎‌تواند باعث افزایش وزن سازه شود.
    • در صورت وجود آهک درون خاک رس، امکان بروز ترک روی آجر وجود خواهد داشت.
    • در زمان حمل‌و‌نقل مصالح ساختمانی به محل اجرای پروژه، امکان شکستگی آجر سفالی وجود خواهد داشت.
    • به دلیل پایین بودن مقاومت فشاری بلوک آجری، امروزه از آن‌ها به عنوان مصالح ساختمانی غیر باربر استفاده می‌کنند.

    کاربرد بلوک سیمانی در سازه‌های مختلف چیست؟

    یکی دیگر از مصالح ساختمانی که امروزه به وفور در صنعت ساخت‌و‌ساز از آن استفاده می‌شود بلوک سیمانی است. این بلوک از ترکیب سیمان پرتلند، آب، شن و ماسه ساخته شده و مانند بلوک سفالی به شکل مکعب مستطیل است.

    بلوک سیمانی به صورت توپر و خالی قالب‌گیری می‌شوند؛ این بلوک‌ها هرچه وزن بیشتری داشته باشند مقاومت فشاری بالاتری خواهند داشت. بلوک‌های توپر برای تحمل بار از بتن پر شده و بلوک‌های خالی برای تفکیک فضای ساختمان به کار می‌روند. از این بلوک‌ها هم به صورت باربر و هم غیر باربر در بخش‌های مختلف ساختمان، مثل تیغه‌ها و دیوار‌های داخلی و خارجی استفاده می‌شود. بلوک سیمانی از نظر اندازه و جرم به سه دسته سنگین، نیمه سبک و سبک تقسیم می‌شود.

    امروزه بلوک سبک به نوعی جایگزین آجر در صنعت ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شود. این بلوک به دلیل تزریق هوا به ترکیبات اجزای بتن آن‌ها، بافتی متخلخل و اسفنجی دارند. استفاده از این بلوک‌ها در سازه‌های مختلف می‌تواند تا حد زیادی خسارات و آسیب‌های ناشی از زلزله را کاهش دهد.

    ماهیت بلوک سبک، زیر مجموعه ای از بتن می باشد که درآن، از سبکدانه ها و یا مواد حباب زا به جای سنگدانه استفاده می گردد. سبکدانه ها و یا مواد حباب زا، هماننده سنگدانه ها تامین کننده خواص فیزیکی بلوک سبک می باشند با این تفاوت که، در بلوک سبک مواردی مثل وزن، عایق صوت و حرارت، کارپذیری بالا و دوام از مهم ترین پارامترها هستند. بلوک سبک در ابعاد حجیم تر به نسبت بلوک های بتنی متراکم برای استفاده در دیواره های غیر باربر داخلی و خارجی ساختمان تولید می شوند.

    مزایا و معایب بلوک سیمانی در ساختمان‌سازی و دیوار‌کشی

     بلوک سیمانی از لحاظ ساخت و اندازه به نسبت سایر مصالح ساختمانی از تنوع بیشتری برخوردار است. نوع سبک بلوک سیمانی وزن سازه را کاهش و از بار ساختمان کم می‌کند. این بلوک در گروه محصولات بتنی قرار می‌گیرد و به دلیل وجود سیمان در ترکیبات خود تقریبا خاصیتی ضد آب دارد. پس برای ساخت‌وساز در مناطقی با آب‌و‌هوای مرطوب بسیار مناسب است. بلوک سیمانی در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی داشته و عایق صوتی و حرارتی محسوب می‎‌شود. ماندگاری پایین و ایجاد ضایعات در هنگام حمل‌و‌نقل برخی از معایب این بلوک محسوب می‌شوند.

    آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی؟

    آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی؟

    آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی؟

    انتخاب آجر یا بلوک به موقعیت مکانی پروژه و بودجه سازنده بستگی دارد؛ اما به طور کلی انتخاب اکثر فعالین صنعت ساخت‌و‌ساز بلوک سیمانی است. چرا که با افزایش ارتفاع سازه‌ها و تغییر سبک ساختمان‌سازی دیگر امکان استفاده از مصالح سنگین وجود ندارد. بلوک‌های سنگین به خصوص بلوک‌های سبک ابعاد بزرگ‌تری به نسبت آجر سفالی داشته و از وزن کمتری برخوردار هستند. هزینه تمام شده بلوک سیمانی نیز در حدود یک سوم آجر سفالی است. بلوک سیمانی تراکم بیشتری از آجر داشته به همین دلیل عایق صوتی بهتری ایجاد می‌کند.

    خرید محصولات بتنی از بهترین تولید کننده بلوک‌های سیمانی

    در این مقاله به پرسش مزیت استفاده از محصولات بتنی به جای سفالی در ساختمان سازی چیست پاسخ دادیم. اگر برای پروژه پیش‌رو به دنبال خرید بهترین محصولات بتنی و بلوک سیمانی با کیفیت هستید به شما شرکت کندو را پیشنهاد می‌کنیم. کندو به عنوان تولیدکننده برتر انواع قطعات بتنی، محصولاتی با کیفیت و با قیمت مناسب را به شما عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و خرید انواع محصولات بتنی کندو از طریق شماره ۰۹۰۲۷۷۷۰۹۰۲ با مشاورین ما در ارتباط باشید.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.