×
×

از 0 تا 100 طراحی حوزه علمیه و ساخت حوزه علمیه

  • کد نوشته: 31187
  • ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
  • دیدگاه‌ها برای از 0 تا 100 طراحی حوزه علمیه و ساخت حوزه علمیه بسته هستند
  • فضای آموزشی سنتی با طراحی حوزه علمیه به گزارش ساخت ویلا : طراحی حوزه علمیه به عنوان یک فضای آموزشی قدمتی چند صد ساله دارد. الگوی اولیۀ آن تابع الگوی مساجد بود و در گذشته با عنوان مدرسه یا مدرسه دینی هم شناخته می‎شد. در معماری حوزۀ علمیه سنتی، یک حیاط مرکزی و حجره‎هایی در […]

    از 0 تا 100 طراحی حوزه علمیه و ساخت حوزه علمیه

    فضای آموزشی سنتی با طراحی حوزه علمیه

    به گزارش ساخت ویلا : طراحی حوزه علمیه به عنوان یک فضای آموزشی قدمتی چند صد ساله دارد. الگوی اولیۀ آن تابع الگوی مساجد بود و در گذشته با عنوان مدرسه یا مدرسه دینی هم شناخته می‎شد. در معماری حوزۀ علمیه سنتی، یک حیاط مرکزی و حجره‎هایی در اطراف جهت مطالعه و اقامت طلاب ساخته می‎شد.

    جهت طراحی و ساخت با ما در تماس باشید.

    طراحی حوزه علمیه

    طراحی حوزه علمیه

    اصل اساسی در این سبک معماری بر ایجاد فضای مباحثه و تبادل نظر بود. به طوری که فضاهای عمومی چون کلاس‎های درس به شکلی بود که طلاب دور تا دور آن می‎نشستند و نسبت به یکدیگر اشراف داشتند. در طول تدریس آن‎ها می‎توانستند با استاد و سایر هم درسان خود به بحث بپردازند. حجره‎ها نیز تا حدودی از این اصل پیروی می‎کردند و جلوخانی داشتند که برای نشستن و بحث‎های گروهی مناسب بود.

    طراحی حوزه علمیه

    طراحی حوزه علمیه

    طراحی حوزه علمیه مشابه فضاهای آموزشی دانشگاهی

    پس از رواج معماری آموزشی به سبک غربی و طراحی مدارس به صورت کلاس‎های متعدد و نشستن دانش آموزان و دانشجویان به شکل ردیفی، طراحی حوزه علمیه نیز تا حدودی به تبعیت از این سبک معماری تغییر کرد.

    البته هنوز هم می‎توان در برخی از شهرهای ایران که فضای کافی در اختیار مهندسان است، طراحی حوزه علمیه سنتی را مشاهده کرد ولی عموماً حوزۀ علمیه مشابه مدارس مدرن ساخته می‎شود و فقط در طراحی داخلی سعی بر آن است که برخی ویژگی‎های آموزش دینی مانند مباحثه در چیدمان مبلمان رعایت شود.

    ساخت حوزه علمیه

    ساخت حوزه علمیه

    ساخت حوزه علمیه

    به نظر می‎رسد غلبه این سبک از معماری در ساخت حوزه علمیه، نحوۀ آموزش و تدریس علوم دینی را هم تحت تأثیر قرار داده و از کیفیت آن کاسته است. برای همین پیشنهاد می‎شود در طراحی حوزه علمیه از مهندسانی استفاده شود که نسبت به معماری سنتی ایرانی، کارکرد فضاهای آن و هدف از ساخت این فضاها آشنایی داشته باشند.

    حوزه علمیه

    حوزه علمیه

    همچنین از آنجایی که حوزۀ علمیه فضایی پژوهشی است، در نظر گرفتن فضاهایی چون کتابخانه، سالن مطالعه و کنفرانس برای آن ضروری است. ترکیب ملزومات پژوهش در دنیای امروز با فضای سنتی حوزۀ علمیه می‎تواند دریچه‎ای به سوی بومی سازی علوم مهندسی باشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.