×
×

انواع راه پله معلق به همراه نمونه و توضیحات

  • کد نوشته: 25125
  • ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
  • دیدگاه‌ها برای انواع راه پله معلق به همراه نمونه و توضیحات بسته هستند
  • راه پله معلق به گزارش بازسازی ویلا : راه پله معلق ، معماری و طراحی سازه‌های ساختمانی در برنامه‌های مختلف شهرسازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. توجه به طراحی داخلی و خارجی ساختمان در زندگی امروزی امری اجتناب‌ناپذیر است. یکی از طرح‌هایی که امروزه نظر بسیاری از طراحان ساختمان را به خود جلب کرده، اجرای راه […]

    انواع راه پله معلق به همراه نمونه و توضیحات

    راه پله معلق

    به گزارش بازسازی ویلا : راه پله معلق ، معماری و طراحی سازه‌های ساختمانی در برنامه‌های مختلف شهرسازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. توجه به طراحی داخلی و خارجی ساختمان در زندگی امروزی امری اجتناب‌ناپذیر است. یکی از طرح‌هایی که امروزه نظر بسیاری از طراحان ساختمان را به خود جلب کرده، اجرای راه پله معلق است. این نوع راه پله‌ها به‌قدری در معماری امروزی مورد توجه قرار گرفته و دارای محبوبیت بالایی است که به یکی از اجزای اصلی دکوراسیون تبدیل شده است.

    راه پله معلق

    راه پله معلق

    طراحی حیاط ویلا

    راه پله معلق چیست؟

    پله معلق (Suspended stairs) یکی از انواع سازه‌های راه پله ای است که در آن هیچ‌کدام از اجزای راه‌پله با زمین اتصال ندارد و همه اجزای راه‌پله توسط یک شاسی آهنی به دیوار و یا به یک تکیه‌گاه مستحکم متصل شده است. بر همین اساس هر یک از اجزای راه پله شناور به عنوان یک عنصر مستقل در نظر گرفته می‌شود.

    به پله‌های معلق، راه‌پله کنسولی یا پله شناور نیز اطلاق می‌شود و عموما در طراحی خانه‌ها و اماکن ویلا دوبلکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پله معلق

    پله معلق

    طراحی ویلا شیبدار

    در ساخت و اجرای راه پله معلق از مواد و عناصر مختلفی چون شیشه، فولاد، چوب و… استفاده می‌شود.

    ساخت پله معلق

    ساخت پله معلق

    پله‌های شناور به دلیل نمای بسیار زیبایی که دارند، عموما در داخل منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پله معلق دیواری

    پله معلق دیواری

    ویلا دوبلکس کوچک

    اجرای راه پله معلق چه تاثیر در طراحی سازه‌های ساختمانی دارد؟

    مزایا و معایب استفاده از راه پله معلق:

    بی‌شک اجرای راه پله معلق در معماری یک ساختمان دارای مزایا و معایبی است. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • طراحی راه پله کنسولی زیبایی چشم‌نواز و خیره کننده‌ای به ساختمان می‌بخشد و می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به خود معطوف نماید.
    • به دلیل اینکه این نوع سازه به زمین متصل نیست فضای زیر پله خالی بوده، در نتیجه فضای خانه افزایش می‌یابد. در نتیجه می‌توان از این فضا برای فعالیت‌های دیگری همچون طراحی دکوراسیون و… استفاده نمود.
    • راه پله‌های معلق به خاطر انعطاف بالایی که دارند، به طراح اجازه می‌دهد تا آن را در اشکال و هندسه‌های مختلف طراحی نماید.
    • به دلیل اینکه در ساخت و طراحی پله‌های شناور از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود، طراح می‌تواند با بهره‌گیری از خلاقیت خود طرح‌های هیجان‌انگیز و حیرت‌آوری را طراحی نماید.
    مزایا پله معلق

    مزایا پله معلق

    هر سازه‌ای در کنار مزیت‌هایی که دارد از چند عیب نیز برخوردار است؛ بنابراین طراحی و اجرای راه پله‌های معلق از این قاعده مستثنی نخواهد بود:

    • معایب پله معلق

      معایب پله معلق

      به دلیل اینکه در اجرای راه پله شناور از متریال و مواد اولیه خاصی استفاده می‌شود؛ این سازه دارای طراحی پیچیده‌تری نسبت به سایر راه پله داشته و طاخت و طراحی آن با دشواری همراه خواهد بود. در نتیجه ساخت راه‌پله‌های معلق بسیار پرهزینه خواهد بود.

    • طراحی خاص راه پله‌های معلق به گونه‌ای است که از ایمنی کافی برخوردار نبوده و در صورتی که در منزل کودک یا افراد مسنی زندگی می‌کنند و از راه‌پله شناور استفاده می‌کنند این سازه می‌تواند برای آنها خطر آفرین باشد.
    • در نگاه اول به نظر می‌رسد که راه‌پله‌های شناور به دلیل نبود تکیه‌گاه از استحکام کافی برخوردار نخواهند بود؛ اما باید اذعان کرد، سازه‌هایی که پله‌ها را به دیوار متصل می‌کند بسیار مستحکم بوده و از دیوار به‌عنوان تکیه‌گاه در طراحی این نوع راه پله‌ها استفاده می‌شود. در اجرای راه پله معلق از اتصالاتی استفاده می‌شوند که به سقف یا زمین متصل هستند این اتصالات مقاومت و استحکامات راه پله را دو چندان می‌نماید.

     نصب و اجرای راه پله شناور چگونه انجام می‌گیرد؟

    در ابتدا نقشه بردار به ساختمان مورد نظر مراجعه نموده و مکان راه پله را مشخص می‌کنند و با توجه به فضا، نوع شکل و طرحی که راه پله معلق باید بر طبق آن طراحی شود و زوایا و اندازه و ارتفاع آن را تعیین می‌نماید. سپس ضخامت و عرض پله‌ها و مقدار مقاومت و تحمل وزن پله‌ها را محاسبه می‌نماید. زمان بتن‌ریزی و در نهایت زمان سفت‌کاری ساختمان بهترین زمان نصب شاسی‌ها راه پله‌های شناور محسوب می‌شود. شاسی و تکیه‌گاه پله‌ها از جنس فولاد آب دیده و یا استیل ضدزنگ ساخته می‌شود که در داخل دیوار تعبیه می‌شوند. حدود یک‌سوم ساشی در داخل دیوار قرار می‌گیرد و در نهایت بعد از سفیدکاری ساختمان قسمت‌های دیگر پله بر روی شاسی‌های تعبیه شده و متصل می‌شود.

    پله دیواری مدرن

    پله دیواری مدرن

    در اجرای راه پله معلق از متریال و مواد مختلفی استفاده می‌شود که از جمله این مواد می‌توان به انواع سنگ‌های آنتیک و تزئینی مانند سنگ کورین و انواع شیشه‌ها و فلزات اشاره نمود.

    تنوع مواد اولیه می‌تواند در نوع طراحی، قیمت و کیفیت تمام شده راه پله تاثیر مستقیمی داشته باشد؛ اما با این حال توصیه می‌شود برای طراحی و ساخت این سازه‌ها حتما به شرکت‌های معتبر و مراکز صاحب نام مراجعه فرمایید؛ چرا که مجموعه های معتبر و شرکت‌های صاحب نام در این زمینه با آموزش ساخت پله شناور و آشنایی پرسنل با فرایند طراحی این سازه‌ها، می‌توانند راه پله‌هایی با مقاومت بالا تولید نمایند. با ساخت سازه‌هایی با طراحی‌های زیبا، نگاه هر بیننده را معطوف خود نموده و نمای چشم‌نوازی در فضای خانه‌ها ایجاد نماید.

    پله معلق شیشه ای

    پله معلق شیشه ای

    چرا پله‌های چوبی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند؟

    در میان انواع مختلف پله‌های معلق، راه پله چوبی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. بیشتر مخاطبان و طراحان به دلیل زیبایی و نمایی در سازه‌های چوبی نهفته است، از آن برای طراحی و اجرای راه پله شناور در سازه‌های ساختمانی استفاده می‌نمایند.

    در طراحی و دتایل پله معلق چوبی از یک سازه و شاسی استیل یا فلزی استفاده می‌شود که به دیوار نصب شده است؛ این شاسی توسط چوب کاور می‌شوند. چوب‌های به کار رفته در طراحی این نوع پله عمدتا از جنس راش یا درختان روسی و گردو هستند که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ و در صورت پیچ‌خوردگی و یا خم شدن چوب، کاور های چوبی به راحتی تعویض شده و جایگزین می‌گردد.

    پله معلق گرد

    پله معلق گرد

    ضوابط پارکینگ

    اغلب از راه پله معلق چوبی در داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود ولی این دلیلی برای عدم استفاده از پله‌های شناور چوبی در خارج از ساختمان نخواهد بود. چراکه راه پله ها شناور چوبی نسبت به انواع دیگر پله‌های شناور دارای قیمت پایین‌تری خواهد بود.

    اجرای راه پله معلق امروزه در طراحی سازه‌های شهری از اهمیت و محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه در ساختمان‌های دوبلکس از پله‌های شناور برای دسترسی به بالاتر استفاده می‌شود؛ اما باید توجه داشت راه پله کنسولی در کنار نمایی زیبایی که به فضای خانه می‌بخشد، حتما از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشد. اگر در منزل شما کودک یا افرادی کهن‌سالی حضور دارند که از این پله‌ها تردد می‌نمایند توجه داشته باشید که در هنگام طراحی سازه از طراح درخواست کنید تا در طراحی راه پله‌های معلق از حفاظ‌های شیشه‌ای و یا آویزهای آهنی برای بالا بردن ایمنی راه پله استفاده نماید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.