×
×

تیرچه پیش تنیده و کاربردهای آن

  • کد نوشته: 38754
  • ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
  • دیدگاه‌ها برای تیرچه پیش تنیده و کاربردهای آن بسته هستند
  • به گزارش ساخت ویلا : امروزه نیروی پیش تنیدگی که در ­تیرچه­ پیش‌ ­تنیده مورد استفاده قرار می­گیرد در ساخت بسیاری از سازه‌­ها کاربرد دارد و این فناوری جهت صنعت ساخت و ساز هم در ایران و هم در جهان مورد استفاده قرار می­گیرد. ما در مطالب این صفحه قصد داریم شما را با کاربرد تیرچه پیش […]

    تیرچه پیش تنیده و کاربردهای آن

    به گزارش ساخت ویلاامروزه نیروی پیش تنیدگی که در ­تیرچه­ پیش‌ ­تنیده مورد استفاده قرار می­گیرد در ساخت بسیاری از سازه‌­ها کاربرد دارد و این فناوری جهت صنعت ساخت و ساز هم در ایران و هم در جهان مورد استفاده قرار می­گیرد. ما در مطالب این صفحه قصد داریم شما را با کاربرد تیرچه پیش ­تنیده آشنا کنیم و در این باره مطالب مفیدی در اختیار شما قرار دهیم و اینک به شما پیشنهاد می­کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

    تیرچه پیش تنیده چیست؟

    در صنعت ساخت و ساز از سازه‌هایی­ به اسم تیرچه‌های پیش­ تنیده برای ایجاد ­سقف‌­ها استفاده می‌­شود و این تیرچه‌­ها کارایی بیشتری نسبت به سایر ­تیرچه‌­ها دارند. استفاده از تیرچه پیش تنیده­ در صنعت ساخت و ساز برای ساختمان‌­ها همانند سایر تیرچه‌­ها بوده اما روش تولید آن با انواع تیرچه‌های موجود متفاوت ­می‌­باشد که همین موارد سبب شده کاربرد تیرچه پیش ­تنیده برای مهندسین صنعت ساخت و ساز بیش­تر باشد.

    ­کاربرد تیرچه پیش تنیده با توجه به طبقه ­بندی که برای این نوع تیرچه وجود دارد سنجیده شده و تعداد کابل‌های ­فولادی مخصوص به کار رفته در ­تیرچه پیش­ ­تنیده و ارتفاع این نوع از تیرچه‌­ها، نحوه‌ی­ طبقه ­بندی آن­ها را مشخص می­کند. به عنوان مثال هرچه ارتفاع تیرچه پیش ­تنیده بیشتر باشد در ­پروژه‌هایی که ­دهانه‌­ی بالاتری داشته و یا ساختمان‌­هایی که بارگذاری روی آنها وجود دارد امکان استفاده از آن افزایش می‌­یابد. حال با توجه به ویژگی‌­ها و مزایای استفاده از این نوع تیرچه به توضیح کاربرد آن نیز خواهیم پرداخت.

    یکی از مهم‌­ترین کاربرد این نوع تیرچه استفاده از آن در ساختمان‌های مسکونی و تجاری ­می‌باشد­. چرا که این نوع تیرچه‌ها ­هزینه‌­های ساخت و ساز نسبتا کم­تری داشته و از مقاومت خوبی برخوردار اند و در فعالیت‌­های عمرانی مانند پلسازی نیز ­کارایی دارند.

    یکی دیگر از کاربردهای تیرچه‌­های پیش تنیده در ­پروژه‌­های تجاری و ساختمان‌های با­ طبقات است. استفاده از تکنولوژی موجود در این نوع از تیرچه‌ها­ باعث شده است که مقاومت بتن آن نسبت به سایر تیرچه‌­ها بیش­تر باشد. که این امر موجب دوام ساختمان‌­ها شده است.

    بررسی کاربرد تیرچه پیش تنیده در ­سازه‌­های فلزی

    تیرچه پیش‌ ‌­تنیده در سازه‌­های فلزی اهمیت و کارایی بسیاری دارد چرا که این نوع تیرچه‌­ی فلزی علاوه‌­بر ساختمان‌­های بتنی در ساختمان‌­هایی با سازه‌­ی فلزی نیز بکار می­روند. تیرچه‌های پیش تنیده استاندارد­­ بهترین گزینه برای ساختمان‌­هایی هستند که نیاز به ایجاد سقف تیرچه­ بلوکی دارند زیرا علاوه بر این که مهندسین از بلوک‌­هایی کوچک­تر استفاده می‌­کنند این نوع تیرچه هزینه‌­های نهایی استفاده از بلوک‌­ها را برای ساخت و ساز نیز کاهش می­دهد.

    تیرچه پیش ­تنیده در شهرسازی

    استفاده از تیرچه‌­های پیش تنیده یکی از گزینه‌­های مقرون به ­صرفه، مناسب و مقاوم برای ایجاد پارکینگ‌­های طبقاتی در شهرسازی است. مهندسین شهرسازی برای طراحی این گونه پروژه‌­ها می‌­توانند از ویژگی پیش ­تنیدگی این تیرچه‌­ها نهایت استفاده را ببرند. تیرچه‌­های پیش ­تنیده بیش­تر در شهرهای ساحلی و همچنین در بنادری که نیاز به ساخت اسکله می‌­باشد پیشنهاد می‌­شود. زیرا این نوع از تیرچه‌­ها با طول عمر طولانی برای احداث این نوع از سازه‌­ها مناسب می­باشد.

    از نظر فنی و اقتصادی استفاده از این نوع تیرچه‌­ها در سطح جهانی در پروژه‌­های شهرسازی، معماری و عمرانی به نسبت استفاده از سایر انواع تیرچه‌­ها افزایش قابل توجه‌ی دارد. شمع‌­های بتنی پیش ­تنیده نیز مانند این تیرچه‌­های پیش ­تنیده از کارایی بسیار زیادی برخوردار می‌­باشند. این شمع‌­ها در ایجاد و ساخت سازه‌­های دریایی به صورت میله‌­هایی با استحکام بالا بکار می‌­روند. این نوع شمع‌­ها در برابر تغییرات سطح آب دریا (جزر و مد و امواج)، فشار آب دریا، تحمل وزن بار، محیط‌­های دارای خاک ضعیف و نیز سایر محیط‌­های نامطلوب به ­دلیل مقاومت بالا کاملا مناسب می‌­باشند.

    کارشناسان طراحی ساخت و ساز، با استفاده از تیرچه پیش ­تنیده عملکرد بهتری را ارائه می‌­دهند. زیرا این نوع تیرچه فضای داخلی مناسب و بیش­تری را در اختیار طراحان قرار می­دهد.

    کلام پایانی

    بتن در ساخت و سازها کارایی بیش­تری دارد زیرا این ماده در مقابل فشار مقاوم بوده ولی در برابر نیروهای کششی ضعیف می­باشد. به همین علت برای اولین بار شخصی به نام جکسون در سال 1886 میلادی نیروی کششی را در تولید بتن بکار برد. و با این کار باعث افزایش مقاومت بتن شد. سپس در سال 1888 میلادی یک معمار آلمانی برای ساختن یک دال بتنی از نیروی پیش ­تنیدگی بهره برد. وی تعدادی کابل فولادی را داخل دال بتنی قرارداد و با استفاده از پیش ­تنیدگی موفق به تولید نخستین دال بتنی پیش تنیده­ جهان شد.

    تیرچه­ پیش ­تنیده از مزایای ویژه­ای نسبت به سایر تیرچه‌­ها برخوردار است و در عصر حاضر استفاده از این تکنولوژی به منظور تولید بتن‌­های مستحکم مورد توجه قرار گرفته و کاربرد زیادی دارد. بسیاری از مهندسین شهرسازی، معماران ساخت و ساز، مهندسین عمران و صنایع ساخت و ساز دریایی از این نوع تیرچه‌­ها استفاده می‌­کنند و در صورتی که امکانات، دستگاه‌­های مجهز و به ­طور کلی زیر ساخت­های لازم برای تولید انبوه این نوع تیرچه‌­های پیش ­تنیده مهیا گردد و این نوع تیرچه مورد استفاده بیش­تر قرار گیرد، علاوه‌­بر اشتغال­زایی، کاهش هزینه‌­های ساخت و ساز، فروش بیش­تر و طبیعتا افزایش درآمدها، موجب مقاومت بیش­تر ساختمان‌­ها نیز خواهد شد.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.