×
×

تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی و مقایسه آن ها

  • کد نوشته: 38835
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی و مقایسه آن ها بسته هستند
  • به گزارش بازسازی ساختمان : گسترش روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه‌ی شهرنشینی منجر شد تا شاهد ساختن آپارتمان‌های بلند با تعداد طبقات بالا باشیم که در نهایت منجر به ایجاد مشکل اساسی از بابت تامین آب مصرفی شد. این معضل برای بسیاری از خانواده های ساکن ساختمان‌های بلند مرتبه ایجاد شده‌است، چرا که کمبود […]

    تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی و مقایسه آن ها

    به گزارش بازسازی ساختمان : گسترش روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه‌ی شهرنشینی منجر شد تا شاهد ساختن آپارتمان‌های بلند با تعداد طبقات بالا باشیم که در نهایت منجر به ایجاد مشکل اساسی از بابت تامین آب مصرفی شد. این معضل برای بسیاری از خانواده های ساکن ساختمان‌های بلند مرتبه ایجاد شده‌است، چرا که کمبود فشار آب مسئله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. برای رفع این مشکل، کارخانه‌های بسیاری پمپ آب تولید کردند تا با استفاده از آن‌ها مشکل کاهش فشار آب را حل کنند. پمپ آب خانگی تنوع بسیاری دارد که دو مورد از آن ها پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی نام دارند. از هر دو نوع پمپ می‌توان برای افزایش فشار آب منازل استفاده کرد. در ادامه به مقایسه پمپ آب جتی و بشقابی می‌پردازیم.

    دانستن تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی و مقایسه‌ این دو پمپ برای راحتی شما در انتخاب و خرید یک پمپ آب خانگی است. هر کدام از این پمپ‌ها را برای مصارف صنعتی و کشاورزی نیز استفاده می‌کنند، اما این روزها عمده کاربرد آن‌ها در حوزه مصارف خانگی به شمار می‌رود.

    ۶ مورد از مهم ترین تفاوت پمپ آب جتی با بشقابی

    فاکتورهای بسیاری برای مقایسه پمپ آب بشقابی با پمپ آب جتی وجود دارد که یکی از آن‌ها از بابت میزان صدایی است که پمپ‌ها تولید می‌کنند. به طور معمول افرادی که قصد خرید پمپ آب خانگی را دارند، به دنبال محصولی هستند که علاوه بر میزان آبدهی بالا، صدای کمتری نیز داشته باشد.

    مقایسه از بابت میزان صدا، آبدهی، هد و فشار آب

    پمپ جتی در مقایسه با پمپ بشقابی آلودگی صوتی بیشتری تولید می‌کند. اما میزان صدای تولید شده توسط پمپ بشقابی به مراتب کمتر است. یکی دیگر از فاکتورهای مهم خرید پمپ آب، میزان آبدهی یا همان دبی آب است. میزان آبدهی پمپ جتی در مقایسه با پمپ بشقابی بیشتر است.

    تفاوت دیگری که پمپ جتی در مقایسه با پمپ بشقابی دارد؛ از بابت هد یا همان ارتفاع پمپ آب است. پمپ آب جتی با وجود دبی بیشتر ارتفاع آب کمتری دارد، به این معنی که در حالت کلی ارتفاع آبرسانی پمپ جتی در مقایسه با پمپ بشقابی کمتر است. بنابراین در ساختمان‌های بلند بهتر است از پمپ بشقابی استفاده شود. البته در حالت کلی برای خرید پمپ آب خانگی بهتر است عامل هد پمپ را در نظر بگیرید.

    چهارمین تفاوت بین پمپ جتی و بشقابی در میزان فشار آب تولیدی است. برای افزایش فشار آب در ساختمان‌های بلند معمولا از پمپ‌های بشقابی بیشتر استفاده می‌شود. چراکه پمپ بشقابی آب را با فشار بیشتری در مقایسه با پمپ جتی منتقل می‌کند. البته برای افزایش بیشتر فشار آب می‌توانید به جای پمپ آب تک پروانه از پمپ آب بشقابی دو پروانه استفاده کنید.

    از بابت ساختاری نیز می‌توان دو پمپ آب جتی و بشقابی را با یک دیگر مقایسه کرد. هرکدام از این دو پمپ طراحی متفاوتی با یکدیگر دارند. پمپ جتی در مقایسه با پمپ آب بشقابی دارای طراحی پیچیده‌تری است.

    مقایسه طراحی پمپ آب جتی و بشقابی

    طراحی پمپ آب جتی در مقایسه با پمپ آب بشقابی بسیار پیچیده تر است. پمپ آب بشقابی از دو بخش اصلی پروانه و بخش پخش کننده های پمپ تشکیل شده است. تنها بخش متحرکی که در پمپ بشقابی وجود دارد، بخش پروانه ها است. اما پمپ آب جتی دارای طراحی و ساختار پیچیده‌ای است زیرا از قطعات بیشتری برای ساخت آن استفاده شده است. پمپ جتی از نوع سانتریفیوژ بوده و در زمان کمبود آب نیز بدون مشکل فعالیت می‌کند. البته نمی‌توان گفت که درصورت کار با فشار آب کم مشکلی برای پمپ ایجاد نمی‌شود.

    مقایسه عملکردی پمپ آب بشقابی با جتی

    پمپ آب بشقابی برای انتقال مایعات به بخشی با نام شافت اتصال می‌یابد. با اتصال به بخش شافت، جریان آب وارد پمپ می‌شود سپس به پروانه می‌رسد که در آخر منجر به انتقال و پمپاژ آب با فشار بالا می‌شود. عملکرد پمپ جتی کاملا متفاوت است به‌گونه‌ای که پمپ آب جتی برای انتقال و پمپاژ مایعات دارای قطعه‌ای با نام جت هوا است. در پمپ جتی با ایجاد خلا در بخش داخلی خود، آب را با سرعت به سمت خروجی پمپاژ می‌کند.

    کاربرد پمپ آب بشقابی و جتی

    پمپ آب بیشتر برای انتقال مایعاتی مانند آب، انواع حلال‌ها، اسیدها، مایعاتی مانند روغن و ارگانیسم‌ها به کار می روند که از این نظر با یکدیگر شباهت بسیاری دارند. اما پمپ آب جتی بیشتر در مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرند که عمق زیادی داشته باشند. البته پمپ جتی در دو نوع کم عمق و عمیق تولید شده است. معمولا پمپ جتی کم عمق این قابلیت را دارد که حداکثر از عمق ۲۵ متری مایعات را پمپاژ کند. اما پمپ جتی عمیق تا عمق ۱۰۰ متری نیز قادر است تا مایعات را بدون مشکل پمپاژ کند.

    پمپ جتی کم عمق دارای نازل ونتوری است تا مایعات را منتقل کند اما پمپ جتی عمیق، علاوه بر نازل و ونتوری، انژکتور نیز دارد که نازل و ونتوری را در برمی‌گیرد.

    حداکثر هد پمپ آب جتی و بشقابی

    حداکثر میزان هد پمپ آب جتی حدود ۲۵۰ فوت است که از ۳۰ فوت شروع می‌شود و بالاتر بودن هد آب بر روی قیمت پمپ جتی تاثیر می‌گذارد. این درحالی است که حداکثر میزان هد پمپ آب بشقابی به قدرت موتور و فاکتورهایی مانند دبی و دهانه ورودی لوله بستگی دارد.دقت کنید  که برای انتخاب و خرید پمپ آب جتی یا بشقابی، درصورتی که ارتفاع یا هد مد نظر شما ۳۰ متر است باید پمپی را انتخاب نمایید که ارتفاع ۴۰ متری دارد تا در ارتفاع ۳۰ متری نیز میزان فشار و دبی مناسبی از آب را داشته باشید.

    نتیجه‌گیری

    درحالت کلی برای انتخاب و خرید پمپ آب خانگی فاکتورهای متنوعی مورد توجه قرار می‌گیرد. اما برای راحتی بیشتر بهتر است موارد ذکر شده در رابطه با مقایسه پمپ آب جتی و بشقابی را در نظر بگیرید. هولدینگ آبیاران در حوزه تولیدکننده دیزل ژنراتور و واردکننده انواع موتور و آلترناتور فعالیت می‎کند. همچنین مجموعه آبیاران به عنوان یکی از نمایندگان الکتروپمپ و پمپ آب خانگی و صنعتی، در حوزه تامین انواع پمپ آب نیز فعالیت دارد. درصورتی که به دنبال خرید انواع پمپ آب پنتاکس، لوارا، الکتروژن و پمپیران و پمپ چینی هستید، می‌توانید از طریق آبیاران اقدام کنید.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.