×
×

تفاوت انواع نبشی

  • کد نوشته: 37712
  • ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
  • دیدگاه‌ها برای تفاوت انواع نبشی بسته هستند
  • تفاوت انواع نبشی به گزارش آگهی ساختمان : نبشی نوعی پروفیل فولادی است که از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. از این مقطع فولادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان استفاده‌های زیادی می‌شود. به عنوان مثال در برخی از ساختمان‌ها برای ساخت سازه‌های مربوط به آسانسور و حتی به عنوان ابزاری برای اتصال […]

    تفاوت انواع نبشی

    تفاوت انواع نبشی

    به گزارش آگهی ساختماننبشی نوعی پروفیل فولادی است که از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. از این مقطع فولادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان استفاده‌های زیادی می‌شود. به عنوان مثال در برخی از ساختمان‌ها برای ساخت سازه‌های مربوط به آسانسور و حتی به عنوان ابزاری برای اتصال پل‌ها به ستون‌ها استفاده می‌شود. اگر فعال صنعت ساختمان هستید؛ توصیه می‌کنیم در این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این پست می‌توانید علاوه بر آشنایی با روش کسب اطلاعات در مورد قیمت روز نبشی در مورد روش‌های متداول تولید، فرمول وزن تقریبی، استانداردها و کاربردهای این محصول نیز مطالب مفیدی را بیاموزید.

    چطور می‌توانیم از قیمت روز نبشی مطلع شویم؟

    در حال حاضر منابع متعددی وجود دارد که می‌توانید از طریق آنها قیمت روز نبشی را استعلام کنید. اگر خرید عمده دارید؛ علاوه بر وب‌سایت‌های مرجع، می‌توانید از طریق تماس با کارخانجات تولید نبشی نیز استعلام قیمت کنید و پس از مقایسه قیمت‌های بازار و کارخانه، بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. به دلیل اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه و حتی آسیا است؛ کارخانجات متعددی در کشور، در حال فعالیت در این زمینه و تولید و عرضه محصولات فولادی مختلف مانند نبشی به بازار هستند. این تولیدکنندگان لیست قیمت مشخصی دارند که معمولا از طریق وب‌سایت آنها در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

    انواع نبشی بر اساس شکل ظاهری

    هر کجا در نقشه ساختمان با حروف V و L مواجه شدید یعنی برای ساخت آن بخش نیاز به نبشی می‌باشد. این محصول از عمود شدن دو قطعه فلزی بر روی دیگر ساخته می‌شود. این اضلاع بال نام دارند. اما موضوع طبقه‌بندی نبشی بر اساس شکل ظاهر به همین سادگی نیست. چرا که تنوع بالایی از نبشی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها نیز کاربرد خودشان را دارند. به طور کلی، نبشی‌ها را می‌توان بر اساس روش تولید، ظاهر، جنس و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم کرد.

    نبشی بال مساوی

    همانطور که اشاره شد؛ نبشی دارای دو ضلع عمود بر هم است که به آنها بال گفته می‌شود. اگر ابعاد این بال‌ها با یکدیگر برابر باشند؛ به محصول نهایی، نبشی بال مساوی گفته می‌شود و آن را با حرف اختصاری L در نقشه ساختمان نشان می‌دهند. عدد درج شده در کنار این حرف، نشانه اندازه بال‌های محصول است. به عنوان مثال اگر با علامت اختصاری L400 روی بدنه نبشی یا نقشه ساختمان مواجه شدید؛ یعنی نبشی از نوع بال مساوی است که هر بال آن نیز ۴۰۰ میلی‌متر اندازه دارد.

    نبشی بال نامساوی

    نوعی دیگری از نبشی نیز در کارخانجات تولید مقاطع فولادی ساخته می‌شود که به آن نبشی بال نامساوی گفته می‌شود. در این نوع نبشی بر خلاف نبشی‌های بال مساوی، اندازه بال‌ها با یکدیگر برابر نیست. نبشی‌های بال نامساوی را نیز به اختصار L می‌نامند ولی یک تفاوت عمده بین نام‌گذاری این دو محصول وجود دارد. در نام نبشی بال نامساوی علاوه بر حرف L دو عدد نیز وجود دارد که هر کدام از آنها نشانه ابعاد یکی از بال‌ها هستند. به عنوان مثال اگر روی بدنه محصولی علامت L200*300 را مشاهده کردید؛ یعنی این نبشی از نوع بال نامساوی است و یک بال آن ۲۰۰ و دیگری ۳۰۰ میلی‌متر می‌باشد.

    هر کجا که امکان استفاده از نبشی‌های بال مساوی وجود نداشته باشد؛ می‌توان از نبشی‌های بال نامساوی برای اجرای پروژه استفاده کرد. نبشی‌های بال نامساوی نیز خودشان چند زیر مجموعه دارند که با علائم اختصاری ST37، ST52 و ST44 نمایش داده می‌شوند.

    انواع نبشی بر اساس جنس بدنه

    نبشی‌ها را بر اساس جنس بدنه نیز می‌توان به دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

    نبشی گالوانیزه

    نبشی که به وسیله غوطه‌ور شدن در وان، با یک لایه روی پوشش داده شده تا در برابر زنگ زدن مقاوم شود؛ نبشی گالوانیزه نامیده می‌شود. در این فرآیند یک ترکیب پیلی الکتروشیمیایی بین فولاد و روی شکل گرفته که باعث جلوگیری از خوردگی آهن می‌شود. در این فرآیند روی نقش آند و آهن نقش کاتد را دارد. در سازه‌هایی که قرار است زیاد در معرض رطوبت قرار بگیرند؛ از این نوع نبشی به وفور استفاده می‌شود.

    نبشی اسپیرال

    این نوع نبشی که معروف به نبشی گرم نورد دیده مساوی است؛ در سایزهای مختلفی مانند ۲۰*۲۰*۲ تا ۵۰*۵۰*۵ تولید و به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر بهترین نبشی‌های اسپیرال را می‌توانید بین محصولات کارخانه‌های شکفته و فولاد کوهپایه پیدا کنید. تولیدات این کارخانه‌ها دارای کم‌ترین میزان تلرانس هستند.

    نبشی ضد زنگ

    یکی از عناصر فلزی که به وفور در طبیعت یافت می‌شود؛ آهن است. به همین خاطر قیمت آهن خام در بازار زیاد بالا نیست. اما این فلز خام به رطوبت حساسیت زیادی دارد و قرار گرفتن آن در معرض آب و هوای مرطوب، به سرعت موجب زنگ‌زدگی می‌شود. بنابراین استفاده از آهن خام در سازه، کار عاقلانه‌ای نیست و توصیه کارشناسان فنی این است که تا جای ممکن سعی شود از آلیاژهای آهن به جای آهن خام در ساختمان‌سازی استفاده شود. منظور از آلیاژ آهن، آهنی است که از ترکیب چند فلز ساخته می‌شود. فولاد یکی از آلیاژهای معروف آهن است که در تولید آن از عناصری مانند کروم، کربن، نیکل و آهن استفاده می‌شود. نبشی که با استفاده از این ترکیب ضد زنگ ساخته می‌شود را نبشی ضد زنگ می‌نامند. البته نسبت مورد استفاده از این ترکیبات در تولیدات کارخانجات مختلف متفاوت است.

    انواع نبشی بر اساس روش تولید

    نبشی که در صنایع مختلفی مانند صنعت برق، ساختمان، راه‌سازی و… کاربرد دارد را می‌توان بر اساس روش تولید نیز به ۲ دسته زیر تقسیم کرد.

    نبشی پرسی

    برای تولید این محصول ابتدا ورق‌های رول شده وارد خط تولید می‌شوند و برش می‌خورند. سپس با استفاده از دستگاهی به نام رول فرمینگ، زاویه مناسب بین بال‌ها ایجاد می‌شود.

    نبشی فابریک

    در این شیوه تولید ابتدا شمش‌های فولادی که دارای مقطع و طول مشخصی هستند در کوره‌های حرارتی مخصوص گرما می‌بینند. حرارت این کوره‌ها باید روی درجه خاصی تنظیم شود. سپس شمش‌ها از قفسه‌های مخصوص نورد عبور کرده و مقطع آنها کاهش ولی طول‌شان افزایش پیدا می‌کند. عبور آنها در مرحله بعد از قفسه‌های نورد میانی و پایانی باعث تولید محصولی به نام نبشی فابریک می‌شود. برای برش نبشی به طول‌های دلخواه نیز دستگاه برشی در انتهای خط تولید تعبیه شده که مخصوص برش نبشی به طول‌های ۶ تا ۱۲ متر است.

    انواع نبشی بر اساس کاربرد

    همانطور که اشاره شد؛ نبشی‌ها را می‌توان بر اساس کاربرد نیز طبقه‌بندی کرد. به این ترتیب انواع نبشی بر اساس کاربرد عبارتند از:

    نبشی صفر

    نبشی پانچ شده و کنج صفر نام‌های دیگری هستند که برای این محصول در بازار استفاده می‌شوند. نبشی‌های صفر در قالب‌بندی کاربرد داشته و مخصوص اتصال قالب‌های فلزی عمود بر هم در بخش خارجی بتن است. این نبشی بدون تماس با تن، این قالب‌ها را به هم متصل کرده و گاهی نیز وظیفه اتصال قالب‌های آویزی را بر عهده دارد. طول نبشی‌های صفر معمولا بین ۰.۵ تا ۲ متر و ضخامت آنها ۴ میلی‌متر می‌باشد.

    نبشی تودلی

    یکی دیگر از انواع نبشی بر اساس کاربرد، نبشی تودلی است که نام‌های دیگری مانند نبشی لقمه و گوشه نیز دارد. این نوع محصول، در واقع خروجی خط تولید در روش پرس و فابریک است که یک مرحله اضافی را تجربه می‌کند. در این مرحله مازاد، محصول با استفاده از قیچی گیوتین، بسته به نیاز، در ابعاد ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر برش می‌خورد. در ساخت سازه‌های مربوط به آسانسور و برای استحکام بیشتر ستون و کف ساختمان معمولا از این نوع نبشی استفاده می‌شود.

    آشنایی با مشخصات نبشی‌

    دو مشخصه اصلی وجود دارد که معمولا نبشی‌ها را بر اساس آن شناسایی می‌کنند. اندازه بال و ضخامت، این دو مشخصه می‌باشند. به عنوان مثال وقتی می‌شنوید که یک محصول ۳*۳۰*۳۰ است یعنی اندازه بال‌های آن ۳۰ * ۳۰ و ضخامت هر بالش نیز ۳ است.

    استانداردهای تولید نبشی

    تولید نبشی در کشورهای مختلف بر اساس استانداردهای گوناگونی انجام می‌شود؛ اما عمده استانداردهایی که در این صنعت پرکاربرد هستند عبارتند از:

    • DIN EN 10056-1
    • ASME SI-36
    • ASTM A36
    • Gost 8240
    • Gost 8510

    فرمول تقریبی محاسبه وزن نبشی

    برای محاسبه وزن تقریبی نبشی بال مساوی باید طول هر شاخه بر اساس میلی‌متر را در ضخامت آن بر اساس همین واحد اندازه‌گیری، عدد ۲، طول بال بر اساس میلی‌متر و در نهایت چگالی محصول ضرب کرده و عدد حاصله را بر ۱۰۰۰ تقسیم کرد. اگر نبشی از نوع نامساوی باشد؛ فرمول کمی تغییر می‌کند. به این ترتیب صورت کسر حاصل ضرب طول شاخه، ضخامت نبشی، مجموع طول دو بال و چگالی است و مخرج آن نیز همان عدد ۱۰۰۰ می‌‎باشد.

    نبشی‌ چه کاربردهایی دارد؟

    بیشتر کاربرد نبشی در صنعت ساختمان است. در این صنعت از این محصول برای ساخت بخش‌های زیر استفاده می‌شود:

    • قاب‌ها و سازه‌های فلزی
    • اتصال تیرآهن به بیم‌های باربری
    • اتصال ستون‌ها به صفحات در فونداسیون (در این مورد باید از نبشی ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر استفاده شود)
    • اجرای اتصالات ساده مانند اتصال گیردار، نیم‌گیردار و اتصال نبشی جان
    • ساخت قسمت بالای تیرچه در سقف‌های کرمیت

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.