×
×

تابلو برق خازنی چیست ؟ معرفی انواع تابلو خازن

  • کد نوشته: 37050
  • ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
  • دیدگاه‌ها برای تابلو برق خازنی چیست ؟ معرفی انواع تابلو خازن بسته هستند
  • تابلو برق خازنی چیست ؟ معرفی انواع تابلو خازن به گزارش آگهی ساختمان : تابلو برق خازنی یکی از تجهیزات صنعتی پرکاربرد در مدار تابلو برق صنعتی است. در دستگاه های مختلف صنعتی مثل ترانس ها، الکتروموتورها، کوره های القایی و لامپ های گازی، بارهای الکتریکی خاصی سلفی دارند؛ که باعث ایجاد توان راکتیو در مدار برق می شود. […]

    تابلو برق خازنی چیست ؟ معرفی انواع تابلو خازن

    تابلو برق خازنی چیست ؟ معرفی انواع تابلو خازن

    به گزارش آگهی ساختمانتابلو برق خازنی یکی از تجهیزات صنعتی پرکاربرد در مدار تابلو برق صنعتی است. در دستگاه های مختلف صنعتی مثل ترانس ها، الکتروموتورها، کوره های القایی و لامپ های گازی، بارهای الکتریکی خاصی سلفی دارند؛ که باعث ایجاد توان راکتیو در مدار برق می شود. این توان غیر واقعی است یعنی اینکه در موتور مصرف نمی شود و فقط از شبکه برق گرفته شده و مجدد به آن بر می گردد. این فرآیند سبب افزایش جریان های تبادل شده و آسیب به سیم ها می شود. از این رو برای کنترل توان راکتیو و مدیریت مصرف برق در مدار سیستم تابلو برق، تابلو خازن به کار می رود. امروزه استفاده از انواع تابلو خازن در شبکه برق به دلیل عملکرد خاص آن رو به افزایش است. برای تهیه انواع تجهیزات برقی می توانید به شرکت ساتل تابلو آسیا مراجعه کنید.

    خازن چیست؟

    به طور کلی خازن ها به صورت دو صفحه موازی الکتریکی هستند که فضای بین آن ها با یک عایق یا هوا پر می شود. این خازن ها می توانند در مدار انرژی برق را ذخیره کنند و در زمانی که مدار به آن نیاز دارد انرژی را برگردانند.

    ویژگی های خازن ایده آل تابلو برق خازنی

    یک خازن ایده ال و مناسب برای استفاده در انواع تابلو خازن باید ویژگی های زیر را داشته باشدو

    • قابلیت تحمل حرارت زیاد
    • امکان تحمل جریان اولیه زیاد در زمان اتصال به شبکه
    • خاصیت عایق داشتن در دماهای خیلی بالا و خیلی پایین
    • قابلیت تحمل زیاد در مورد تبادلات جریان و توان
    • توان کار در ولتاژ شبکه سراسری برق

    نحوه عملکرد تابلو برق بانک خازنی

    زمانی  که در شبکه برق از تابلو برق خازنی استفاده می شود می تواند  توان راکتیو تولید شده در سیستم برق توسط سلف و شبکه را در خود ذخیره کند. تابلو خازن عملکردی برعکس سلف ها دارد؛ زیرا زمانی که تابلو برق خازنی جریان را دریافت می کند، در همان زمان سلف جریان را پس می دهد.

    با توجه به آنچه در مورد خاصیت تابلو خازن و چگونگی عملکرد تابلو برق خازنی گفته شد می توان به راحتی در سیستم، مصرف برق را از طریق به حداقل رساندن توان تبادل بین شبکه برق و سلف کاهش داد. اصطلاح علمی و الکترونیکی عملکرد تابلو برق خازنی در مورد کاهش توان راکتیو، اصلاح ضریب توان گفته می شود.

    در مجتمع ها، کارخانه ها و مکان هایی که از مصرف کننده های سلفی استفاده می شود باید برای مدیریت و کنترل مصرف برق و مقابله با اثر سلفی این دستگاه ها از تابلو برق خازن استفاده کرد.

    کاربرد های تابلو برق صنعتی خازنی

    سیستم تابلو برق خازنی می تواند از لحاظ حفاظتی کاربردهای بسیاری داشته باشد. همچنین با توجه به ویژگی ها و کاربردهای تابلو خازن استفاده از آن در مدارات الکتریکی می تواند هزینه های تمین برق را در ساختمان ها و مراکز صنعتی تا 50 درصد کاهش دهد.

    • اصلاح ضریب توان
    • جلوگیری از اثرات منفی سلف
    • دریافت توان راکتیو مدار
    • جلوگیری از افت ولتاژ در شبکه برق

    مزایای تابلو خازن در مدار

    با توجه به کاربردهای زیادی که تابلو برق صنعتی خازن دارد می توان مزیت های فراوانی را برای آن بیان کرد.

    • کاهش دادن توان راکتیو در مدار برق
    • کاهش اثر سلفی در مولفه های پس از جریان و در مدار
    • کاهش هزینه های تامین و مصرف برق تا 50 درصد
    • جلوگیری از خرابی سیستم در بازه زمانی کوتاه
    • افزایش بازدهی و عملکرد سیستم برق
    • افزایش ضریب توان شبکه برق و رساندن آن به نزدیک عدد یک

    تجهیزات تابلو برق خازنی

    یک تابلو برق صنعتی علاوه بر تابلو خازن می تواند تجهیزات دیگری شامل ترانس، فیوز، کلید اصلی، رگولاتور خازنی و کنتاکتور خازنی داشته باشد. رگولاتور خازنی در مدار به صورت اتوماتیک مقدار خازن را اندازه گیری می کند و متناسب با توان شبکه برق و ضریب قدرت لازم در یک فرآیند خودکار خازن را به سیستم وارد می کند. از فیوزها نیز برای حفاظت از خازن ها استفاده می شود و ترانس تابلو برق خازنی برای نمونه گیری از میزان شینه ها در هر فاز کاربرد دارد. مقدار جریان اولیه ترانس بین 10 تا 4000 آمپر و میزان جریان ثانویه آن بین 1 تا 5 آمپر است.

    انواع تابلو خازن در صنعت

    انواع تابلو خازن مختلفی در صنعت وجود دارد که برای اصلاح ضریب توان شبکه به کار می روند. از لحاظ نوع عایق تابلو خازن می توان تابلو برق صنعتی خازن را به چند دسته متفاوت تقسیم کرد که با توجه به نوع پروژه و شرایط آن استفاده می شوند. همان طور که می دانیم با افزایش ضریب دی الکتریک یک ماده خاصیت عایق آن نیز افزایش می یابد. از بین چندین مدل تابلو برق صنعتی، تابلو خازن های گازی و روغنی نسبت به سایر مدل ها در صنایع گوناگون بیشترین کاربرد را دارند.

    1. تابلو برق خازن روغنی (Oil capacitor) : این تابلو برق دارای اصلاح ضریب توان مناسب، سطح مقاومت بالا به هارمونیک و دوام بالا است. همچنین یکی از معایب تابلو خازن روغنی قابلیت تحمل کم آن در مقابل هارمونیک های شدید است که منجر به معیوب و سوختن خازن و قطعات اطراف آن می شود.
    2. تابلو خازن خشک (Dry capacitor) : تابلو برق خازنی خشک به دلیل داشتن ابعاد کوچک، سازگاری زیاد با محیط زیست، دوام زیاد، خاصیت ضد انفجاری و تلفات کم می تواند یک تابلو خازن ایده ال باشد.
    3. تابلو برق خازنی گازی (Gas Filled Capacitor) : در تابلو برق گازی فضای بین صفحات بیشتر با گاز نیتروژن پر می شود و از پرکاربردترین تابلو خازن در صنعت به شمار می رود.
    4. تابلو برق سرامیکی  (Ceramic capacitor) : ماده عایق یا دی الکتریک بین صفحات تابلو خازن سرامیکی از ماده سرامیک مانند Barium titanate پر شده است. به همین دلیل این تابلو برق سرامیکی دارای خاصیت دی الکتریک و ولتاژ کاری بالا خواهد بود. همچنین وابستگی بالای این تابلو برق به دمای محیط به طوری که ظرفیت آن با تغییر دما تغییر می کند یک نقص برای تابلو خازن سرامیکی به شمار می رود.

    از چه نوع تابلو برق خازنی استفاده کنیم؟

    برای به کارگیری انواع تابلو برق خازن در مدار باید در ابتدا ضریب توان مصرف کننده های برق را مشخص کرد. چون هر مصرف کننده بسته به ضریب توان آن می تواند از یکی از تابلو خازن ها استفاده کند. از این رو بررسی ضریب توان مصرف کننده ها قبل از خرید تابلو خازن می تواند به انتخاب درست تابلو برق صنعتی کمک کند. سه روش برای تعیین ضریب توان مصرف کننده وجود دارد:

    روش اول: ساده ترین روش برای بررسی ضریب توان، استفاده از اطلاعات درج شده روی پلاک تجهیزاتی مثل الکتروموتورها است؛ زیرا معمولا مشخصات فنی این وسایل روی پلاک آن ها نوشته می شود.

    روش دوم: استفاده از اطلاعات موجود در قبض برق دیگر روش بررسی ضریب توان مصرف کننده است؛ که با راهنمایی یک کارشناس می توانید قبض برق مصرفی را بررسی کرده و ضریب توان مصرف کننده شبکه برق خود را بدست آورید.

    روش سوم: چنانچه نتوانستید با استفاده از دو روش بالا ضریب توان مصرف کننده ها را تعیین کنید می توانید برای این کار از دستگاه پاور آنالایزر استفاده نمایید. در یک بازه زمانی معین از طریق این دستگاه می توان علاوه بر ضریب توان مصرف کننده ها سایر اطلاعات مفید دیگر را نیز بدست آورد.

    روش سوم یعنی استفاده از دستگاه پاور آنالایزر یک روش اصولی و دقیق است که محاسبه ضریب توان مصرف کننده های یک سیستم را راحت کرده است.

    جمع بندی

    در این مقاله شما را با نحوه کار و اهمیت استفاده تابلو برق خازنی در مدار برق آشنا کردیم و انواع تابلو خازن را به همراه مزایا و معایب آن ها معرفی نمودیم. گفتیم پیش از خرید تابلو برق خازنی بایستی ضریب توان مصرف کننده ها را تعیین کنید که برای این کار سه روش را مطرح کردیم. اگر برای مجتمع ساختمانی یا مرکز صنعتی نیاز به خرید تابلو برق صنعتی خازنی دارید بهتر است قبل از انجام هر کاری با کارشناسان شرکت ساتل تابلو آسیا مشورت نمایید.

    خدمات مشاوره این شرکت رایگان بوده و از طریق تماس تلفنی و راه های ارتباطی موجود در سایت ساتل تابلو می توانید با کارشناسان آن ارتباط برقرار کنید. شرکت ساتل تابلو آسیا دارای چندین سال تجربه مفید در زمینه تولید و طراحی انواع تابلو برق صنعتی، بانک های خازنی، انواع تابلو برق فشار ضعیف و متوسط و بسیاری از تجهیزات دیگر صنعت برق است که آماده خدمت رسانی و همکاری با افراد و شرکت های مختلف است.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.