×
×

کاربرد لوله سیاه فولادی

  • کد نوشته: 38774
  • ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
  • دیدگاه‌ها برای کاربرد لوله سیاه فولادی بسته هستند
  • به گزارش بازسازی ساختمان : لوله های فولادی سیاه، لوله هایی هستند که از فولاد غیر گالوانیزه و روکش شده ساخته شده اند. نام این لوله از پوشش فلزی تیره تر و اکسید آهن روی سطح آن گرفته شده است. این ماده در مواردی که نیازی به فولاد گالوانیزه نیست استفاده می شود. از لوله سیاه […]

    کاربرد لوله سیاه فولادی

    به گزارش بازسازی ساختمان : لوله های فولادی سیاه، لوله هایی هستند که از فولاد غیر گالوانیزه و روکش شده ساخته شده اند. نام این لوله از پوشش فلزی تیره تر و اکسید آهن روی سطح آن گرفته شده است. این ماده در مواردی که نیازی به فولاد گالوانیزه نیست استفاده می شود.

    از لوله سیاه در مصارف متعددی و جایی که از لوله‌های گالوانیزه کاربردی ندارد، استفاده می‌کنند. این لوله‌ها به لطف استحکام مناسبی که دارند و از طرف دیگر به دلیل نیاز کم به تعمیر و نگهداری، در زمره محصولات متداول و پر استفاده قرار گرفته و خرید و فروش لوله سیاه در صنعت ساختمان متداول است.

    از این لوله‌ها به طور عمده برای انتقال آب غیر آشامیدنی به مناطق مختلف شهری و روستایی، برای انتقال کابل‌ها و سیم‌کشی برق، انتقال سیالات گازی، بخار و هوا با فشارهای مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    از این لوله‌ها به اشکال مختلف در صنایع و پروژه‌های عمرانی استفاده می شود. برای مثال برخی از آن‌ها رزوه می‌شوند تا به وسیله اتصالات مربوطه به یکدیگر وصل و پروژه را پیش ببرند. عده‌ای دیگر اما نیاز به جوشکاری دارند. این یعنی برای اتصال به یکدیگر و انشعاب‌گیری یا طولانی‌تر کردن خط لوله، از یک فرایند جوشکاری بهره می‌برند. از این لوله های مشکی موسوم به لوله سیاه می‌توان استفاده‌های فراوانی کرد. با ما همراه باشید تا به کمک کارشناسان آهن یک بیشتر شما را با این نوع از لوله‌ها آشنا کنیم.

    تاریخچه لوله های سیاه

    یکی از شخصیت های فرانسوی به نام ویلیام ماردوک موفق به دستیابی در فرآیند مدرن جوشکاری لوله انجام داد. در سال ۱۸۱۵ او یک سیستم لامپ سوختن زغال سنگ را اختراع کرد و می خواست آن را در دسترس همه قرار دهد. با استفاده از بشکه از مشک های دور ریخته شده ، او یک لوله مداوم تشکیل داد که گاز ذغال سنگ را به لامپ ها منتقل می کند. در سال ۱۸۲۴ جیمز راسل روش ساخت لوله های فلزی را که سریع و ارزان بود ، ثبت کرد. او به انتهای قطعات تخت آهنی به هم وصل شد تا یک لوله بسازد و سپس اتصالات را با حرارت جوش داد. در سال ۱۸۲۵ ، فرآیند جوش لب به لب ساخته شد که اساس ساخت لوله های مدرن است.

    روش وایت هاوس در سال ۱۹۱۱ توسط جان مون بهبود یافت. تکنیک وی به تولید کنندگان امکان ایجاد جریان مداوم از لوله را می دهد. او ماشین آلاتی ساخت که از تکنیک خود استفاده کرد و بسیاری از کارخانه های تولیدی آن را تصویب کردند. سپس نیاز به لوله های فلزی بدون درز ایجاد شد.

    لوله بدون درز ابتدا با حفر سوراخ در وسط یک سیلندر شکل گرفت. با این حال ، حفر سوراخ با دقت لازم برای اطمینان از یکنواختی در ضخامت دیواره دشوار بود. پیشرفت در سال ۱۸۸۸ با ریختن شمش در اطراف هسته آجری ضد حریق باعث راندمان بیشتر شد. پس از خنک شدن ، آجر برداشته شد و یک سوراخ در وسط باقی مانده است.

    مزایای لوله سیاه

    1. استحکام بسیار بالا
    2. مقاومت بالا
    3. وزن سبک
    4. نگهداری آسان
    5. قابل نصب توسط دستگاه های حرارتی و گرمایی

    5 کاربرد اصلی لوله سیاه

    1. استفاده در چاه های آب و فاضلاب
    2. استفاده در انتقال گاز در داخل و خارج از منازل
    3. انتقال بخار و هوا با فشار بالا
    4. انتقال گاز در شهر ها و روستاها
    5. مورد استفاده در لوله کشی های روغن، بنزین در صنایع نفت و گاز

    تفاوت لوله فولادی و لوله سیاه

    بیشتر تفاوت این دو لوله در ساختار آنها است. لوله سیاه به صورت قطعات ریز تولید میشود و سپس این قطعه ها به یکدیگر متصل میشوند که این کار باعث میشود درزهای بیشتری داشته باشند. اما نحوه ساخت لوله فولادی به گونه ای است که جوش داده میشوند.

    اگر در ساخت آنها تفاوتی وجود داشته باشد، در نحوه تعمیر آن نیز تفاوت هایی وجود خواهد داشت. با توجه به تجربه متخصصان مبین فولاد آسیا، نشت لوله های سیاه بیشتر است که محل اتصال لوله ها اصلی ترین محل نشتی میباشد. پس نتیجه میگریم، لوله سیاه احتمال نشت بیشتری را دارند و فولاد به جای اتصالات زیاد، قطعات را به یکدیگر جوش داده اند و احتمال نشتی کمتری دارد و تعمیر آن نیز آسان تر خواهد بود.

    انواع لوله های سیاه

    لوله سیاه درزدار

    از طریق فرم دهی و جوش دادن ورق های فولادی، لوله های سیاه در‌زدار ساخته می شوند همچنین این نوع از لوله ها خط جوش دارند. استفاده از روش مستقیم یا اسپیرال برای تولید لوله های سیاه هزینه های کمتری برای تولید در پی دارند.

    کاربرد لوله سیاه درزدار

    • گازرسانی ساختمان ها
    • تاسیسات ساختمانی
    • موتورخانه ها
    • ستون های برق
    • آبرسانی گرم و سرد

    لوله سیاه بدون درز

    لوله های مانیسمان که با نام های بدون درز نیز شناخته میشوند در اصطلاح علمی به آنها سیمی لس گفته میشود؛ به آن دسته از لوله های سیاه فولادی گفته میشود که در فرآیند تولید آنها از انواع روشهای جوش فلزات استفاده نمیشود و تفاوت دیگر آنها در ماده اولیه محصولات می باشد. در لوله های درزدار فرایند تولید از برش ورق و شکل دهی و جوش و سرانجام غلطک استفاده میشود ولی در تولید لوله های مانیسمان از مقاطع فولادی به شکل شمش و از طریق حرارت و کشش و غلطک و عبور از زره و همچنین نیروهای گریز از مرکز استفاده می شود که در صنایع مختلف به لحاظ متریال و مواد اولیه سازنده آن بالتر و با کییت بهتر و همچنین یکنواختی بیشتر را به همراه دارد و عدم جوش و آسیب پذیری و عمل فشار بیشتر بیشتر مورد استفاده فراوان قرار میگیرد

    کاربرد لوله سیاه بدون درز

    در صنایع مختلف به لحاظ متریال و مواد اولیه سازنده آن بالتر و با کیفیت بهتر و همچنین یکنواختی بیشتر را به همراه دارد و عدم جوش و آسیب پذیری و عمل فشار بیشتر بیشتر مورد استفاده فراوان قرار میگیرد.

    تفاوت میان لوله مانیسمان و لوله سیاه درز‌دار

    تفاوت های بسیاری میان لوله های سیاه درزدار و لوله های مانیسمان وجود دارد به عنوان مثال در لوله های سیاه در‌زدار خط جوش وجود داشته اما در لوله های مانیسمان هیچ خط جوشی وجود ندارد. وجود خط جوش باعث میشود که فشار و دمای قابل تحمل لوله محدود شود که این موضوع عیب لوله سیاه درز‌دار می باشد چون این لوله ها قابلیت تحمل فشار کمتری دارند.

    • هزینه های ساخت لوله های سیاه درز‌دار در مقایسه با لوله های بدون درز کمتر میباشد.
    • لوله های درزدار قابلیت تعمیر دارند و میتوان جایگزین مناسبی برای لوله های مانیسمان باشند.
    • نوع ساخت این لوله ها تفاوت اصلی لوله مانیسمان و لوله درزدار میباشد.
    • با استفاده از آلیاژ کربن لوله های بدون درز و درزدار ساخته میشوند.
    • کاربرد لوله های سیاه درز‌دار برای مصارف مختلفی چون لوله کشی شوفاژ، موتورخانه ها و مصارف ساختمانی می باشد.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.