معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک


معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک فلسفه و تمدن طراحی ویلا کلاسیک یونان و روم باستان شالوده ی فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد و طی دو هزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی و کالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است. سبک کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل قرن اخیر مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود، به تدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد، خصوصا بعد از نمایشگاهی در لندن به نام نابودی خانه های حومه شهر در سال ۱۹۷۵ ، مجددا به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه ی امروزی باشد مطرح شد. در غرب همواره شاهد ظهور مکتب ها و سبک های مختلف فکری و هنری بوده ایم که پس از چندی مطرود و به حاشیه رانده شده، ولی معماری کلاسیک حضوری شاخص و پیوسته در کلیه ی دوران ها داشته است. خانه ی خدایان و یا به عبارتی معابد یونانیان باستان منبع الهام بسیاری از ساختمانهای مهم در طی دوهزار و پانصدسال گذشته در غرب بوده است. معبد پارتنان (۴۳۸- ۴۴۷ ق.م) در آتن که می توان که می توان آن را نماد شاخص معماری کلاسیک تلقی کرد، معبدی است که تماما بر اصول ریاضی و تناسبات هندسی طراحی شده است. حجم ساده و جزئیات این بنای زیبا به گونه ای طراحی و اجرا شده که حتی خطای چشم انسان نیز در آن اصلاح شده است.

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

به نظر می آید که تمام خطوط افقی آن کاملا موازی و کلیه ستون ها کاملا عمودی ، فاصله بین آنها دقیقا به یک میزان، قطر آنها به یک اندازه و عمق شیارهای روی ستون های دور یک بنا از پایین تا بالا یکسان است. باید توجه داشت که در معبد پارتنان یک خط مستقیم وجود ندارد و تمامی نکاتی که ذکر شد و رسیدن به این حد از کمال ، تنها با تنظیم و تصحیح دقیق هندسی ممکن بوده است.معماری نئوکلاسیک معماران این سبک،معماری کلاسیک را یک معماری لایزال و بی زمان می دانند. اصول این معماری همانند نظم،تناسب،تقارن،هماهنگی که در زمان یونان باستان برای خانه خدایان طراحی شده بود اصولی جاودانه است.از نظر معماران نئوکلاسیک ، در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است.

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

در ایران ، اولین سبک معماری فرنگی که مورد توجه معماران ما قرار گرفت ، سبک نئوکلاسیک در زمان ناصرالدین شاه در نیمه دوم قرن نوزدهم بود. از آن زمان تاکنون بناهای متعدد و مختلف مانند قصرها ، خانه ها ، مدارس ، کلیساها ، بانک ها ، پاساژها و ادارات و نهادهای حکومتی به این سبک در ایران ساخته شده است . معماری نئوکلاسیک اولین حرکت نئوکلاسیکی در سال ۱۸۸۹ در آلمان توسط فردریش هاستر به طور متمایزی ایجاد گشت. در هنرهای بصری در اروپا، نئوکلاسیک بعد از سال ۱۷۶۵ میلادی آغاز گشت و در واقع جنبش نئوکلاسیک واکنشی در مقابل سبک‌های باروک و روکوکو بوجود آمد و در واقع آرزو و خواستی برای بازگشت به خلوص و سادگی هنرهای رم و هنرهای یونان باستان بود و در فراخ و وسعتی محدودتر بازگشتی به کلاسیسم انسانی.

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

تعاریفی برای نئوکلاسیک

اگر بخواهیم در یک جمله این سبک را نعریف کنیم، می توان گفت : ساختمان نئوکلاسیک پوسته ای بر روی امکانات مدرن است. لئون کریر،معمار اهل لوکزامبورگ ، از دیگر معماران مهم این سبک است.به گفته وی : « نئوکلاسیک گزینه ای در مقابل مدرنیسم نیست، بلکه در تضاد با مدرنیسم و در مقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند.»  او روش ها و مصالحی که نماد مدرنیسم است مانند استاندارد کردن، پیش ساختگی، فولاد، بتن و شیشه را به عنوان نشانه های تصنعی می داند. معماری نئوکلاسیک راب کریر، برادر لئون ، که او نیز از معمارن سبک نئو کلاسیک محسوب می شود بر این نظر است که شهرهای انسان مدار سنتی در اروپا در اثر واقعه در قرن بیستم ، یعنی جنگ و مدرنیسم،از بین رفتند و جای آنها را شهرهای امروزین گرفتند که سنخیتی با انسان و خصوصیات روحی و فیزیکی او ندارند. در واقع نئوکلاسیک گذشته  را بدون تغییر و با استفاده از تکنولوژی روز در زمان حال میکند.

طراحی ویلا
اصول طراحی های تک و اکو تک

رشد قارچ‌گونه معماری نئوکلاسیک ، میراث رضاشاه

اگر از کنار ساختمان های شیک و لوکس شهری عبور کنید با برج های سر به فلک کشیده ای مواجه می‌شوید که حسی از اشرافیت را به رخ می کشانند. این بناها به سبک نئوکلاسیک معروف هستند که برداشتی فرمال از بناهای یونان و روم باستان می باشد. در دوران پهلوی اول، معماری کلاسیک غربی، در دو حوزه آکادمیک و اجرایی، به کشورمان وارد شد. رضا شاه به دلیل حس سلطه طلبی و گرایش به گذشته و باستان گرایی، علاقه وافری به سبک نئوکلاسیک داشت.

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

نئوکلاسیسم در ابتدا در انگلسان و فرانسه تاثیر‌گذار بوده و در واقع در میان نسلی از دانشجویان فرانسوی که تحت‌تاثیر فرهنگ و نوشته‌های وینکل‌من (winchelmann) بودند ظهور یافت. خیلی زود این جنبش به سوند راه یافت. در ابتدا این تغییرات در فرمهای تزئیناتی اثر گذاشت مانند تزئینات داخلی خانه‌های اشرافی . معماران نئوکلاسیک، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبول نمی دانند. چنانچه کوینلن تری گفته:  “مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکرد داشته است.” لذا معماران نئوکلاسیک، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده،برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند. اما باید توجه داشت که در داخل این فرم های تاریخی، کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است.

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

در واقع کلاسیک بیان منطق و قانون می‌باشد. و نئو کلاسیک بطور کلی هنری از ایده‌آل‌گرایی است و در آن هنرمند کسی است که به طور کامل و جامع به قوانین آگاه باشد. البته این بدان معنی نیست که قوانین را بی‌روح و بی‌زندگی دائم تکرار کند بلکه آنها را با سنت آمیخته و در هر کار از نو بیان کند. معماری نئوکلاسیک بدیهه‌گویی و نوگرایی محض، ابزارگرایی، و الهام‌گرایی از عناصر نئوکلاسیک نمی‌باشد. گفتار تازه‌گرایی و نوگرایی که از شعارات مدرن بوده در تضاد با نئوکلاسیک قرار دارد و نئوکلاسیک اصلاً در جستجوی خلق دوباره فرم‌ها نمی‌باشد بلکه بیانگر کنترل کامل و بی‌نقص و در واقع در جستجوی کمال است . نئوکلاسیک و چرخه‌ای که طی نموده است بیانگر سنت جاری است که بطور آگاهانه راز شیوه کلاسیک بوده و آن را چون کمال مطلوب می‌پیماید.

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی (یکی از مهم ترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک) معتقدند که : « نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند » معماری نئوکلاسیک پس تغییر دادن آنها صحیح نیست و هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود. آنها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند. از نظر معماران نئوکلاسیک در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع، نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است.

معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک

معماران نئو کلاسیک همچون معماران پست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد. معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظرآنها بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود. لذا آنها تاریخ فرهنگی  و همچنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری هر منطقه نمایش میدهند. یعنی آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمان های آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانی به صورت جدید و امروزی ظاهر می شود. همچنین کارهای معمارانی همچون آلدوراسی و حتی رابرت ونچوری هم اکنون در مجاور طرح های معماران نئو کلاسیک به نمایش گذاشته می شود. جالب توجه آن که فیلیپ جانسون – معمار مدرنیست و سپس پست مدرنیست معروف – نیز خانه تئاتر جدید (۸۴- ۱۹۸۱) در شهر کیلولند در آمریکا را به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده است. می توان گفت که در حال حاضر، نظر معماران پست مدرن به اصول پایدارتر و جاودانه تر گذشته و تاریخ جلب شده است. معمارانی از گروه اخیر همچون رابرت استرن و دوبرادر، رابرت ولئون کریر،ساختمان هایی به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده اند. معماری نئوکلاسیک پس در اینجا باید متذکر شد که گرایشی آشکار به سمت معماری نئو کلاسیک و سنت گرایی در بین معماران پست مدرن دیده می شود.

طراحی ویلا
معماری دیکانستراکشن

سبک های معماری

معماری نئوکلاسیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *