×
×

ساختمان سازی با قالب های ساقه ای

  • کد نوشته: 14909
  • ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
  • دیدگاه‌ها برای ساختمان سازی با قالب های ساقه ای بسته هستند
  • ساختمان سازی با قالب های ساقه ای به گزارش بازسازی ساختمان : ساختمان های قالب ساقه ای[1] سیستمی نوین برگرفته از تجارب صد ساله گذشته در امریکا  می باشد طراحی آپارتمان که به عنوان مصالح ساختمانی بسیار مناسب از نظر تکنولوژیکی و محیطی عمل کرده و در پانزده سال اخیر مورد استفاده مجدد قرار گرفته است […]

    ساختمان سازی با قالب های ساقه ای

    ساختمان سازی با قالب های ساقه ای

    به گزارش بازسازی ساختمان : ساختمان های قالب ساقه ای[1] سیستمی نوین برگرفته از تجارب صد ساله گذشته در امریکا  می باشد طراحی آپارتمان که به عنوان مصالح ساختمانی بسیار مناسب از نظر تکنولوژیکی و محیطی عمل کرده و در پانزده سال اخیر مورد استفاده مجدد قرار گرفته است .

    اولین نوع از این ساختمان ها حدود صد سال پیش در ”سند هیل“[2] ایالت ” نبراسکا “[3] در امریکا، هزینه ساخت آپارتمان توسط مهاجران اروپایی به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار گرفت.آن به صورت بسته هایی متشکل از ساقۀ برخی گیاهان است که جهت ساخت دیوار و سرپناه مورد استفاده قرار می گرفته است . سازندگان اولیه با استفاده از قدرت بخار و نیروی اسب، ساقه های اطراف خود را دسته کرده برروی هم می انباشتند و به صورت قالبهایی برای دیوار در آورده از اندود گل یا سیمان در داخل و خارج آن استفاده می کردند که برخی از آنها تا کنون به  بهترین حالت موجود بوده در دهه های بعد تعدادی دیگر در”نبراسکا” و ”ایومینگ”[4] ساخته شدند. احیای ساختمان سازی قالب ساقه ای در دهۀ 1980 در غرب امریکا توسط مخترعین و مالکین شخصی ساختمانها انجام شد.

    ساکنان خانه های قالب ساقه ای در ایومینگ می گویند:” شما می توانید در این خانه به راحتی در طول تابستان زندگی کنید. آن مطلوب و خنک می ماند. ما هرگز احتیاجی به خنک کننده هوا نداشتیم. همینطور در زمستان گذشته ، من فقط 2 بار بخاری اتاق  خواب کوچکمان را روشن کردم. اگر بخواهم صورتحساب خود را با همسایگان مقایسه کنم باید بگویم صورت حساب ما تقریبأ 4/1 آنها بود.”(1)

    دراین مقاله سعی شده است در یک تحقیق توسعه ای به بررسی معضلات و فواید آن، هزینه ساخت ساختمان 10 طبقه همچنین استفاده از شیوه های نوین و چگونگی استفاده از آن را در ایران بررسی کنیم.

    کلمات کلیدی: قالب ساقه ای ، ساختمان سازی، عایق مناسب ، دی اکسید کربن، ایران.

    ماده اولیه برای ساخت قالب ها و ویژگی های آن:

    تمامی انواع حبه ها شامل، گندم، برنج، جودوسر، افیون، جو یا گندم سیاه ، دارای ترکیباتی شیمیایی و قدرت متفاوتی هستند و بسته های برنجی به دلیل سیلیس موجود در آن دارای مقاومت بیشتر می باشند(2).

    ساقه تمامی این نوع حبه ها می تواند به عنوان منبع اولیه تهیه قالب ها مورد استفاده قرار گیرد.

    به دلیل اینکه شاخصه های بسته های گیاهی کوچک در مقایسه با خواص بسته های بزرگ قالب ها متفاوت است ، بایستی معیارهایی دیگر از این مصالح شامل میزان رطوبت،جرم حجمی،زمان نگهداری و طول رشته ها، جهت استفاده در ساختمان مورد آزمایش قرار گیرد .

    برای ساخت با قالب ها میزان رطوبت بایستی کمتر از 20% وزن مخصوص باشد.

    خرید قالب های مرغوب وقتی در محیط خشک انبار شده باشند برای حفظ میزان رطوبت مجاز  توصیه می شود. وجوه داخلی دیوارهای ساختمان نیاز به تنفس دارند. اندود آهکی بایستی به عنوان اندود محیط خارجی دیوارهای قالب ساقه ای استفاده شود زیرا متخلخل بوده و به رطوبت اجازه حرکت به میزان مطلوب در دیوار را در طول نگهداری می دهد(3).

    میزان رطوبت وابسته است به زمان بسته بندی، چگونگی نگهداری پس از بسته بندی و حمل و نقل.جرم حجمی ساقه ها وابسته است به نوع حبه، میزان رطوبت و درجه تراکمی که در هنگام بسته بندی ایجاد می شود. جرم حجمی رابطه غیر مستقیم با شاخصه کیفیتی تراکم دارد. جرم حجمی خشک به همراه میزان رطوبت محاسبه شده بایستی حداقل برابر 112kg/sqm برای قطعاتی که جهت دیوار باربر مورد استفاده قرار می گیرند، باشد.

    تاریخ انبار کردن بسته ها و نگهداری آنها ، از برداشت تا ساختمان، بایستی توسط انبارداران درج شود یا توسط ناظران برآورد گردد.

    دربسته های مرطوب شده، به صورت متناوب یا یک بار، لکه های سیاه یا خاکستری ایجاد می شوند که محل تکثیر قارچ ها می باشند. چنین بسته هایی حتی اگر موقع ساختمان سازی خشک باشند، کنار گذاشته می شوند. مشکلاتی این چنین وقتی دیوار دائمأ مرطوب باشد نیز پیش می آید.

    برخی ماشین های بسته بندی ساقه ها را قبل از بستن، به صورت ابعاد خیلی کوچک برش می دهند که در نتیجه، چسبندگی مناسب در قالب ها  ایجاد نمی شود .  سازندگان با تجربه رشته هایی با حداقل طول 25 سانتیمتر را مناسب می دانند.

    قالب ها می توانند برای ایجاد دیوار باربر یا غیر باربر عمل کنند   . (2)

    مقاومت در برابر حریق:

    قالب های ساقه ای به قدری متراکم اند که اکسیژن کافی برای سوختن را نمی توانند تأمین کنند طراحی رومی و سوختن فقط در سطح رویه می باشد و خطر عظیم برای این نوع ساختمان در هنگام ساخت در سایت می باشد که هنوز قالب ها متراکم نیستند (3).

    با آزمایش حریق در مورد ساختمان های قالب ساقه ای و عبور آن از داخل آتش، نتیجه مانند انتظاری است که از سوختن یک دفترچه تلفن در آتش در مقایسه با یک برگ کاغذ اتفاق می افتد.

    آتش برای بقا نیازمند به ماده سوختنی، حرارت، اکسیژن است.

    قالب ها برای تولید اکسیژن لازم بسیار متراکم می باشند، خصوصأ وقتی دارای لایه پلاستر باشند.

    دو آزمایش حریق با مقیاس کوچک ASTM E-119در ایالت نیو مکزیکو   انجام شد. یکی بر پانل های دیواری بدون اندود قالب ساقه ای  و دیگری با دیوار قالب ساقه  ای با اندود گچ در وجه گرم شونده و اندود گچ و سیمان در وجه خارجی ، نتیجه این آزمایش 2 تا 3 ساعت دیوار آتش بند بود.

    در آزمایش ASTM E-84 گسترش حریق بر قالب های ساقه ای 2 رشته ای بدون پلاستر ، میزان گسترش آتش  (FSI)   10 و میزان گسترش دود SDI)) 350 حاصل شد.

    ویرایش 2000 کد بین المللی ساختمان برای امریکا ماکزیمم FSI را 25 و  SDI را 450 جهت عایق معرفی می کند .

    این بدان معناست که قالب ها هر دو نیاز را پاسخگو هستند . بنابراین می توانند هم برای کاربری تجاری و هم مسکونی، وقتی میزان گسترش آتش و دود مورد نیاز باشد، به کار روند.

    سایت های ساقه ای در معرض شدید آتش سوزی بوده و بایستی موارد ایمنی در آنها تعبیه گردد. بخش های باریک و آتش گیر باقی مانده در سایت، بایستی در زیر خاک مدفون گردند تا از ایجاد آتش سوزی جلو گیری شود(2).

    آفات و حشرات :

    قالب های ساقه ای در مقابل آفات مقاومند. اگر ساقه ها خشک باشند ، آنها دارای سلولز و لیگنین (ماده چوبی) هستند . ساقه های برنجی همینطور دارای سیلیسی هستند که باعث می شود تا برش آن با ابزار ها مشکل باشد. واقعأ هیچ ارزش غذایی در ساقه های خشک وجود ندارد. بنابراین آفات وارد آن نمی شوند. اگر دیوار با اندود پوشیده شود، امکان ورود آفات در آن برای لانه گذاری نیز از بین می رود(3).

    تا کنون مبارزه بیولوژیکى به شیوه طعمه گذارى با هدف نابودى ملکه موریانه به عنوان مؤثرترین شیوه کشف شده براى مقابله با این حشره به کار رفته است.

    موریانه خاکى که بزرگتر و خطرناک تر از نوع موریانه چوب است، شیوع زیادى دارد. اما پیچیدگى و سازگارى این حشره با تغییرات محیطى تاکنون مقابله با آن را با مشکل روبرو ساخته است. این حشره سالانه نزدیک به 35 میلیون تخم مى گذارد و از شعاع 15 کیلومترى بوى چوب را تشخیص مى دهد.

    سه عامل حیاتى براى زندگى موریانه یعنى رطوبت، تاریکى و گرما ( درجه حرارت ثابت) وجود دارد و مى توان با تغییر هر یک از این سه شیوه امکان زندگى این حشره را در محیط از بین برد. سم زنى، ایجاد ارتعاشات صوتى با فرکانسهاى خاص که باعث عصبانیت، اختلال در زندگى این حشره، رسیدن پیغام هاى اشتباه به کارگران و سربازان و در نهایت جنگ میانشان و نابودى آنها شود از جمله این شیوه هاست. اما نقص این نوع مبارزه در این است که در نهایت ملکه از بین نمى رود و در نتیجه تولید مثل و بقاى حشره ادامه مى یابد.

    در شیوه مبارزه با سم یا صوت، حداکثر کارگرها و سربازها مى میرند و با پیغامى که به بقیه و همین طور ملکه مى رسد آن ها از منطقه براى مدتى فرارى مى شوند. اما درشیوه طعمه گذارى یا بیولوژیکى، طعمه یعنى سلولز آغشته به نوعى سم پودرى شکل پایدار، براى ملکه فرستاده مى شود.

    پیچیدگى زندگى موریانه تا آنجاست که حتى در زمان نابودى کامل وقتى تنها دو حشره نر باقى مى مانند یکى از آنها که ضعیف تر است، تغییر جنسیت داده و به ماده تبدیل مى شود. به همین دلیل نابودى کامل آنها تا رسیدن به ملکه از اهمیت خاصى برخوردار است.(9)

    این حشره ممکن است به کتابها و اشیاء کاغذی از هر نوع ( موادی که از نظر شیمیایی دارای سلولز می باشند ) حمله کرده و خسارت قابل ملاحظه‌ای به آنها وارد آورد. بخور نفتالین ، سولفور دو کربن ، پارادی‌کلروبنزن در اتاق یا محفظه در بسته بهترین راه مبارزه در این مورد به شمار می آید.(10)

    ساختمان های قالب کاهی به دلیل دارا بودن خاصیت سلولزی می توانند  منبع حمله توسط این موجود باشند ، لذا بایستی ساقه ها را قبل از بسته بندی با مواد کشنده این موجود نظیر  بخور نفتالین ، سولفور دو کربن ، پارادی‌کلروبنزن آغشت تا محیط برای ورود این حشره نامناسب گردد.

    انتخاب بهترین قالب برای ساختمان سازی:

    منظور از قالب معمولا 2 رشته ای ، مستطیل شکل تقریبأ 1 متری است. قالب ها بایستی خشک بوده با رشته هایی محکم بسته شوند، با اندازه یکسان و واقعأ فاقد سر دانه ای باشند.

    قالب ها نباید نم باشند و در طول مراحل ساخت باید از رطوبت محافظت شوند. میزان رطوبت قابل اطمینان جهت ممانعت از رشد قارچ و باکتری به شرح زیر است:

    میزان رطوبت (وزن مخصوص رطوبت ) نباید بیش از 15% باشد.

    رطوبت نسبی نباید بیش از 70% باشد.

    وزن قالب ها باید  30-6 کیلوگرم باشد.

    ابعاد قالب ها متفاوت است ولی برخی ماشین های بسته بندی قالب ها را با ضخامت 450 میلی متر و ارتفاع 350 میلی متر و طول متغیر از 900 تا 1125 میلی متر بسته بندی می کنند.(4)

    فواید قالب های ساقه ای:

    ساختمان های قالب ساقه ای دارای فواید منحصر به فرد بسیاری نسبت به ساختمان ها با قاب چوبی یا استیل سبک می باشد. بر خلاف عقیده عموم ساختمان های قالب ساقه ای دارای مقاومت بسیار و طول عمر زیاد اند، عایق بسیار مناسبی به شمار می روند.(تقریبأ R-3/INCH)

    آنها برای کیفیت مناسب هوای داخلی شرکت می کنند و هیچ نوعV.O.C. یا دیگر ترکیبات سمی ای ندارند.

    ساقه ها از دورریزهای صنعت کشاورزی است و تا کنون سوزاندن ساقه برنج در کالیفرنیا بزرگترین منبع آلودگی در ایالت بوده است. آن یک منبع تجدیدشدنی سریع می باشد. قیمت ساختمان های قالب های ساقه ای می تواند پایین تر از قاب های چوبی باشد.(3)

    خانه های قالب ساقه ای می توانند زیبا، راحت ، کاملأ اکولوژیکی و در دسترس باشند . ساختمان های قالبی امکانی است برای انعطاف  معماری و چهره ای زیبا مانند نرم کردن گوشه ها و لبه های گرد در اطراف درها و پنجره ها.

    در ساختمان های معمولی ، دیوار های مناسب محکم از حشرات خانگی مسون می مانند. همچنین به دلیل میزان کم ماده ارگانیک و زیاد بودن میزان سیلیس ، ساقه ها فاقد ارزش غذایی هستند.(5)

    این قالب ها مقاوم در برابر حریق و آفات و حشرات بوده در جهت ذخیره انرژی و پایداری عمل می کنند ودارای سرعت در اجرا هستند.

    معضلات قالب های ساقه ای :

    یکی از معضلات ساختمان های قالب ساقه ای عرض بیش از حد دیوار ها نسبت به استانداردهای ساختمانی دیگر و فنداسیون هایی است که بایستی آنها را نگه دارد.

    فنداسیون دیوارها بایستی حداقل 15 سانتیمتر بالاتر از محیط اطراف قرار گیرد تا مانع نفوذ رطوبت به دیوارها باشد . توصیه می شود درزهایی برای عبور رطوبت از داخل به خارج در کف تعبیه شود.(3)

    نکته دارای اهمیت در این ساختمان ها همان بحث جلوگیری از مرطوب شدن قالب هاست. چرا که رطوبت باعث ایجاد گسیختگی در آن می شود.

    شیوه های نوین استفاده از ساقه ها در ساختمان:

    استفاده از ساقه ها برای ایجاد مصالح ساختمانی کارخانه ای طی فرایندهای مختلف متداول شده است که “استرامیت”1  نامیده شده و دارای انواع گوناگون است.

    سیستم “ایزی وال”2  سیستمی دیواری از این نوع است که بر اساس پانل به پانل بوده دارای قدرت و سختی کافی با روکش و استفاده از روش اتصال مکانیکی خشک می باشد و سیستم کف شناور”الکو فلور”3    که عایق صوتی خوبی بوده کاهش ضخامت سقف تیرچه را تا حداقل 50% به همراه دارد و به دلیل ضخامت کم و سهولت اجرا باعث صرفه جویی در ارتفاع و وقت می گردد.

    در فرایند تولید پانل ها به ساقه ها بخار و گرما داده شده آن را به هسته محکمی تبدیل می کنند ضوابط طراحی کارخانه سپس اندودی که دارای افزودنی هایی برای افزایش مقاومت بوده به همراه روکشی از شبکه تقویتی پشم شیشه خنثی، برسطح رویه پانل قرار می گیرد.

    این پانل ها دارای ضخامت 58 میلی متر،گستردگی 1200 میلیمتر مربع، با 7 طول مختلف، بدون اندود موجود اند.

    به طور کلی می توان فواید  این پانلها را شامل موارد زیر دانست:

    صفحات با وزن کم ، یکپارچه و مقاوم، قابلیت نصب آسان ، قابلیت تعمیر آسان نصب و نگهداری، عایق صوتی و حرارتی مناسب، ضخامت کم برای استفاده مطلوب از فضا، گسترش و ساخت آسان و انعطاف در طراحی، حفره های جفت 22 میلی متری در هر 300 میلیمتر برای سیم کشی سیستم برقی و ارتباطات، مناسب با استانداردهای طولی برای انطباق با سقفهای بلند، امکان انبار کردن در سایت با پوشش های ضد آب، دارای حداقل ضایعات، نازک کاری با پلاستر”اسکیم کوت”4، مصالح بازیافت شونده طبیعی.(6)

    نوعی دیگری  از  این محصول  به صورت روکش های فلزی اغلب آلومینیومی بر صفحاتی به نام “پرومینا”5 است  که در کارهای صنعتی تجاری و روستایی کاربرد داشته، ظاهر سطح رویه  همانند ایرانیت یا آردوواز رنگی دارد. آن ماده ای است که در کارخانه از سیلیس کلسیم تولید شده و مانند تخته های سیمانی الیافی می باشد.(7)

    میزان استفاده از قالب های ساقه ای در امریکا:

    ساقه باقی مانده از برداشت دانه ها ، منبعی بازیافت شونده است که سالانه رشد می کند. هر سال 200 میلیون تن از ساقه ها مورد استفاده قرار می گیرد یا به صورت زاید در کشور ( امریکا) باقی می ماند. گندم ، جو دو سر، جو، برنج، گندم سیاه و کتان همگی دارای ساقه مرغوب برای دیوارهای قالبی هستند. اگرچه خانه های اولیه قالبی از یونجه برای قالب ها استفاده می کردند، یونجه توصیه نمی شود زیرا به صورت برگدار بوده و به آسانی قابل خوردن با جانوران بزرگ و کوچک است. ساقه ها محکم و ریشه دار بوده ماندگاری بیشتری دارند. متخصص قالب های ساقه ای ” متس میهرمان”1  برآورد کرده است که میزان ساقه برجای مانده از دانه های اصلی در امریکا می تواند سالانه  برای ساخت پنج میلیون و 2000 فوت مربع یا 463481 متر مربع خانه مورد استفاده قرار گیرد. رقم محافظه کارانه از وزارت کشاورزی امریکا خاطرنشان می کند که کشاورزان امریکایی سالانه ساقه کافی برای ساخت تقریبأ  چهار میلیون و 2000 فوت مربع یا 371798 مترمربع خانه برداشت می کنند، تقریبأ چهار برابر خانه هایی که به طور معمول ساخته می شوند !

    ساخت خانه با قالب های ساقه ای نسبتأ ساده است . خانه معمول 180 متر مربعی تقریبأ به 300 قالب سه رشته ای از ساقه ها نیاز مند است.(تقریبأ با ارزش 1000$) .(1)

    در ایالات متحده آمریکا برآورد تولید برنج طی سال ۲۰۰۳، ۶/۹ میلیون تن بوده است.(11)

    میزان استفاده از این سیستم در انگلیس:

    ساقه ها ، تقریبأ 4 میلیون تن در سال اضافه بر مصرف در انگلستان تولید می شود. استفاده از ساقه ها می تواند به معنای فشار کمتر در استفاده از دیگر مصالح آلوده کننده محیط باشد.(4)

    میزان امکان استفاده از این سیستم در ایران:

    مدیرکل دفتر برنج و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید برنج کشور را در سال زراعی 87 – 86 حدود 2 میلیون و 100 هزار تن اعلام کرد.

    از آنجا که در ساخت قالب های ساقه ای محصولات دانه ای متفاوتی نظیر برنج، گندم و جو می توانند مورد استفاده قرار گیرند، لذا برای بررسی تولید این محصولات در ایران پرداخته با استفاده از تجارب متفاوت در امریکا و انگلیس، میزان ساختمانی را که می توان توسط این سیستم در ایران پوشش داد را محاسبه کرده  امکان استفاده از آن را در اقلیم های چهار گانه کشور  مورد بررسی قرار می دهیم.

    لازم به ذکر است که تجارب امریکا و انگلیس خبر از بهره برداری ازتولید برداشت شده می دهند و نه ساقه برجای مانده از برداشت و میزان ساختمان را بر اساس تولید دانه در کشور محاسبه می کنند.

    به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت  سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، طی گزارشی موسوم به “چشم‌انداز غذایی جهان” به ارائه پیش‌بینی خود از تولید محصولات مهم کشاورزی در کشورهای جهان ازجمله ایران طی سال جاری پرداخته است.

    در حالی که بروز خشکسالی موجب کاهش شدید تولید غلات ایران در سال گذشته شد با بهتر شدن شرایط آب و هوایی در سال جاری پیش‌بینی شده است تولید غلات ایران از 3/14 میلیون تن در سال 1387 به 7/18 میلیون تن در سال جاری برسد. بدین ترتیب غلات ایران در سال زراعی جاری با 4/4 میلیون تن افزایش نسبت به سال قبل از آن مواجه خواهد شد.

    بر اساس این گزارش گندم بیشترین سهم در افزایش تولید غلات در ایران طی سال جاری را خواهد داشت. پیش‌بینی شده است تولید گندم ایران در سال جاری به 5/13 میلیون تن برسد که این رقم نسبت به سال قبل 7/3 میلیون تن افزایش خواهد داشت. تولید گندم ایران در سال گذشته به 8/9 میلیون تن رسیده بود.

    بر اساس پیش‌بینی فائو تولید جو در ایران نیز طی سال زراعی جاری 300 هزار تن افزایش خواهد یافت و از 9/1 میلیون تن به 2/2 میلیون تن خواهد رسید.

    برنج یکی از غلات مهم است که تولید آن در ایران طی سال جاری افزایش خواهد یافت. در حالی که طی سال گذشته 6/1 میلیون تن برنج در ایران تولید شد پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری با افزایش 200 هزار تنی به 8/1 میلیون تن برسد.(12)

    جدول (1):مقدار تولید محصولات سه گانه کشاورزی در فضای باز برحسب نام محصول و متوسط دو سال

    نوع محصول 1387(میلیون تن) 1388  (میلیون تن) متوسط دو سال
    گندم 8/9 5/13 65/11
    جو 9/1 2/2 05/2
    برنج (شلتوک) 6/1 8/1 7/1
    کل 3/13 5/17 4/15

    با توجه به تولید متوسط 4/15 میلیون تنی محصولات برنج، گندم و جو در کشور و مقایسه آن با میزان تولید در امریکا نتیجه می گیریم که این میزان تولید در ایران سالانه می تواند 28628 متر مربع ساختمان قالب ساقه ای تولید کند.

    دی اکسید کربن:

    این گاز باعث 55 درصد گرمایش جهانی ناشی از فعالیتهای انسانی است و کشورهای صنعتی 76 درصد نشر سالیانه آن را بر عهده دارند . منبع اصلی تولید این گاز احتراق سوختهای اکسید کربن سنگواره ای است و 33 درصد آن به دلیل پاکتراشی و سوزاندن چوب درختان است . عمر دی اکسید کربن در اتمسفر بین    50  تا 200 سال برآورد می شود. براساس جدول در سال 1376 در کل کشور  مقدار  272156057 تن دی اکسید کربن انتشار یافته است . به طوری که بخش های خانگی – تجاری، صنایع، حمل و نقل، کشاورزی و برق به ترتیب 94/24 ، 46/20، 97/27، 9/3، 35/21 درصد در انتشار این گاز نقش داشتند.(13)

    جدول (2): میزان تولید گاز دی اکسید کربن در کشور در سال 1376

    بخش Co2     (برحسب تن)
    خانگی تجاری 67881450
    صنایع 55699801
    حمل و نقل 76148787
    کشاورزی 10624641
    برق 58119068
    متفرقه 3682310
    جمع 272156057

    راندمان انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای:

    بیش از 50% گازهای گلخانه ای توسط صنعت ساختمان و حمل و نقل مربوط با آن تولید می گردد. اگر 4/15 میلیون تن از ساقه ها در ایران بسته بندی شده برای ساختمان های محلی استفاده شود،  می توانیم با تعداد خانه ای که ایجاد می گردد حداقل از انتشار گاز دی اکسید کربنی که از حمل و نقل و سوختن آتش جهت پخت آجر را کاست. منفعت دیگر این سیستم عایق بودن آن  است که در پیوند با کاهش وسیع نیازهای گرمایشی ، نتیجتأ کاهش بیشتر انتشار دی اکسید کربن (گاز گلخانه ای) از سوختن سوخت های فسیلی ، ساختمان های قالب ساقه ای می توانند در واقع باعث  کاهش خالص  انتشار گاز های گلخانه ای شود.

    براساس بررسی های به عمل آمده ایران چون در منطقه خشک قرار دارد، کارخانه ساخت خودکار افزایش گازهای گلخانه ای میزان محصولات کشاورزی را کاهش خواهد کرد . لذا وابستگی به واردات غلات افزایش پیدا خواهد کرد.(13)

    با توجه به آمار های موجود درباره تولید محصولات سه گانه در استان های مختلف کشور در سال 1382 می توان نسبتی متوسط از این تولیدات در هر یک به دست آورد و آنها را به تفکیک اقلیم قرار داده از تولیدات هر یک در محدوده مصرف خود استفاده کرد تا هزینه و آلاینده های ناشی از حمل و نقل قالب ها به حداقل رسد.

    جدول (3): سطح کاشت و مقدار تولید گندم در فضای باز برحسب استان: ١٣٨٢ (14)

    استان سطح کشت( هکتار) مقدار تولید (تن)
    کل کشور 6941286 11676252
    آذربایجان شرقی 459820 544397
    آذربایجان غربی 403395 641388
    اردبیل 313445 494409
    اصفهان 97263 348123
    ایلام 161210 164599
    بوشهر 213497 62387
    تهران 45303 193856
    چهارمحال و بختیاری 73730 160205
    خراسان جنوبی 31996 27716
    خراسان رضوی 788876 1158971
    خراسان شمالی 178035 299967
    خوزستان 832482 1140754
    زنجان 285075 259887
    سمنان 34774 105921
    سیستان و بلوچستان 27828 51342
    فارس 483999 1698908
    قزوین 106518 235778
    قم 12577 45003
    کردستان 459128 538302
    کرمان 89965 239066
    کرمانشاه 413185 646744
    کهگیلویه و بویراحمد 67013 78077
    گلستان 345765 937080
    گیلان 9420 10207
    لرستان 353572 515673
    مازندران 48323 102780
    مرکزی 228327 329467
    هرمزگان 13273 46811
    همدان 343763 530713
    یزد 19730 67722

    جدول (4): سطح کاشت و مقدار تولید جو در فضای باز برحسب استان: ١٣٨٢ (14)

    استان سطح کشت( هکتار) مقدار تولید (تن)
    کل کشور 1817572 2631691
    آذربایجان شرقی 104352 110591
    آذربایجان غربی 59407 82720
    اردبیل 73654 88353
    اصفهان 45100 152323
    ایلام 72074 46323
    بوشهر 34119 8206
    تهران 39933 149123
    چهارمحال و بختیاری 26182 48289
    خراسان جنوبی 7199 10043
    خراسان رضوی 243191 420996
    خراسان شمالی 54096 96049
    خوزستان 171684 108434
    زنجان 49539 47065
    سمنان 16694 49292
    سیستان و بلوچستان 10980 14662
    فارس 153226 206973
    قزوین 32136 76045
    قم 17593 56699
    کردستان 31992 36167
    کرمان 26644 53255
    کرمانشاه 102652 115974
    کهگیلویه و بویراحمد 37627 37441
    گلستان 79831 138159
    گیلان 5309 5513
    لرستان 192423 183974
    مازندران 24650 29469
    مرکزی 37784 108671
    هرمزگان 3514 4519
    همدان 59277 134268
    یزد 4708 12095

    جدول (5): سطح کاشت و مقدار تولید برنج در فضای باز برحسب استان: ١٣٨٢ (14)

    استان سطح کشت( هکتار) مقدار تولید (تن)
    کل کشور 465453 1819990
    آذربایجان شرقی 1610 5190
    آذربایجان غربی 162 684
    اردبیل 589 1445
    اصفهان 13850 74258
    ایلام 1863 4198
    بوشهر 0 0
    تهران 86 363
    چهارمحال و بختیاری 2628 10256
    خراسان جنوبی 0 0
    خراسان رضوی 1341 4769
    خراسان شمالی 365 1190
    خوزستان 23839 68214
    زنجان 2507 8260
    سمنان 0 0
    سیستان و بلوچستان 659 2042
    فارس 40558 185232
    قزوین 1346 3953
    قم 0 0
    کردستان 21 92
    کرمان 6 20
    کرمانشاه 1012 2601
    کهگیلویه و بویراحمد 5982 23523
    گلستان 37735 143633
    گیلان 160099 553327
    لرستان 3865 11254
    مازندران 165301 715376
    مرکزی 5 8
    هرمزگان 0 0
    همدان 13 49
    یزد 11 40

     اقلیم گرم و مرطوب با توجه به میزان رطوبت موجود و نظر به اینکه رطوبت معضلی در نگهداری ساختمان های قالب ساقه ای به شمار می رود، لذا استفاده از این سیستم پیشنهاد نمی گردد. چه بسا تولید محصولات مرتبط در این منطقه بسیار ناچیز می باشد.

    در اقلیم گرم و خشک استفاده از این سیستم بسیار مطلوب است چرا که معضلات حاد غیر از بحث موریانه که روش جلوگیری از آن قبلأ پیشنهاد شد وجود ندارد و میزان تولید محصولات اولیه برای قالب ها در این منطقه نسبتأ مناسب می باشد.

    ساختمان های قالب ساقه ای می توانند با اجرای سطح بالای شیشه کاری و با سیستم عایق سقف سرد، پوشش بسیار خوب عایق به وجود آورند. این سیستم در جاهایی که نوسان روزانه دما بالا می باشد استفاده شده اجازه ذخیره هوای سرد شب را در طول روز می دهد.   در این اقلیم، شیشه کاری با سقف عمیق آویزانی که همچنین دیوارهای قالب ساقه ای را از میزان مستقیم رطوبت محافظت می کند، در سایه قرار می گیرد. سیستم حداکثر ذخیره انرژی را داشته ، تناسب بیشتری با محیط کویری دارد.(3)

    در اقلیم معتدل و مرطوب با وجود بیشترین میزان تولیدات محصولات اولیه برای قالب ها، به دلیل زیاد بودن رطوبت استفاده از این سیستم توصیه نشده و محصولات آن می تواند اقلیم های مجاز را پوشش دهد.

    در اقلیم سرد ایران نیز استفاده از این سیستم امکان پذیر است.

    مطابق تجربه هایی که در ساخت این سیستم در اقلیم سرد انجام شده است از مواردی که بایستی در چنین موقعیت اقلیمی رعایت گردد این است که فنداسیون بایستی زیر خط یخبندان اجرا گردد تا از یخ زدگی جلوگیری شود. همچنین در چنین شرایطی لازم است به دلیل تحمل بار برف از سیستم غیر باربر استفاده گردد تا بار برف وارده توسط سازه ساختما که بتنی یا فولادی است تحمل گشته و از آسیب دیدن قالب های ساقه ای جلوگیری گردد.(8)

    نتیجه گیری:

    • سیستم قالب های ساقه ای می توانند جایگزین سیستم های قدیمی پرهزینه و آلاینده هوا باشد.
    • استفاده ازقالب های ساقه ای در ایران می تواند حجم وسیعی از ساختمان را پوشش دهد و هم به صرفه اقتصادی کشاورزان جهت فروش ضایعات تولیدات خود کرده هم میزان گاز دی اکسیدکربن را کاهش دهد.
    • با توجه به محدود بودن تولید برنج در ایران و عدم امکان پوشش دادن تمامی مناطق، استفاده از آن فقط در برخی مناطق اقلیمی که بیشترین کارآیی را داشته باشد پیشنهاد می گردد.

     

     

    مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر :
    نقاشی ساختمان تهرانپارس

    طراحی ویلا پیش ساخته

    طراحی مدرسه جدید

    ساخت کارخانه خودروسازی در ایران

    ضوابط طراحی رستوران معماری

    مجوز ساخت زمین باغی

    مشارکت در ساخت بابلسر

    طراحی داخلی تراس
    مراحل ساخت سوله صنعتی

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.