×
×

انواع بلوک سبک ساختمانی

  • کد نوشته: 35668
  • ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
  • دیدگاه‌ها برای انواع بلوک سبک ساختمانی بسته هستند
  • انواع بلوک سبک ساختمانی به گزارش آگهی ساختمان : بلوک ساختمانی: یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی میباشد. بلوک‌ها انواع مختلفی دارند و از مواد اولیه مختلفی برای ساخت آنها استفاده میشود. از میان انواع بلوک، بلوک‌های پایه و سفالی بیشترین استفاده را دارند. بلوک ساختمانی چیست بلوک ساختمانی یک قطعه پیش ساخته شده از سیمان و یا […]

    انواع بلوک سبک ساختمانی

    انواع بلوک سبک ساختمانی

    به گزارش آگهی ساختمان : بلوک ساختمانی: یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی میباشد. بلوک‌ها انواع مختلفی دارند و از مواد اولیه مختلفی برای ساخت آنها استفاده میشود. از میان انواع بلوک، بلوک‌های پایه و سفالی بیشترین استفاده را دارند.

    بلوک ساختمانی چیست

    بلوک ساختمانی یک قطعه پیش ساخته شده از سیمان و یا سایر مواد اولیه است که به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی و بخشی مجزا در ساختمان سازی به عنوان سفت کاری به کار میرود. از مواد اولیه مختلفی جهت ساخت بلوک استفاده میشود. یکی از معروفترین و پرکاربردترین انواع بلوک، بلوک سیمانی است.

    انواع بلوک ساختمانی

    بلوک سیمانی

    بلوک های سیمانی از ترکیب موادی همچون سیمان، آب، شن ریزدانه، ماسه و یا انواع سنگدانه های سبک که مناسب این کار هستند تشکیل می‌شود. این بلوک در درجه اول در ساخت دیوارها استفاده میشود.شکل کلی بلوک های سیمانی به دو صورت می باشد. از ویژگی‌های این بلوک میتوان به وزن سبک، حمل و نقل و نصب آسان، دوام بالا و عایق بودن نسبت به صوت و حرارت اشاره کرد.

    لیکا

    این نوع بلوک، تشکیل شده از سنگدانه‌های سبک صنعتی، سیمان و آب است و بافتی متخلخل دارد. بلوک لیکا به دو صورت تو خالی و توپر میباشد و در دیوار و سقف کاربرد دارد. بلوک لیکا میتواند به صورت دو یا چند جداره در دیوارهای خارجی استفاده شود که میتواند به عنوان عایق صوتی و حرارتی فوق العاده عمل کند. از جمله ویژگی‌های بلوک لیکا میتوان به وزن بسیار سبک، حمل و نقل آسان به جهت وزن سبک آن، کاهش نیروی انسانی و زمان ساخت به دلیل سبک بودن، کاربرد آسان آن و ویژگی عایق حرارتی و صوتی اشاره کرد.

    هبلکس یا ACC

    بلوک هبلکس، بلوک هوادار اتوکلاو شده است که استفاده از آن وزن ساختمان را کاهش داده و به دلیل دارا بودن خاصیت عایقی، مصرف انرژی را نیز کاهش میدهد. هبلکس، یکی از نام‌هایی است که بلوک ACC به واسطه آن شناخته میشود. در تولید این بلوک از سیمان، پودر سیلیس، آهک، آب و پودر آلومینیوم استفاده میشود.

    بلوک AAC ساخته شده از نوعی بتن سبک و متخلخل میباشد که در ساختمان سازی به کار میرود. مهمترین دلایل استفاده از این بلوک، وزن کم آن و خاصیت عایقی آن در برابر سرما و گرما میباشد. ACC به بلوک اتوکلاو شده میگویند که از بلوک‌های اتوکلاو نشده قدیمی با نام NAAC متمایز میشود.

    بلوک پرلکس یا CLC

    بلوک پرلکس بلوک بتنی سبک وزنی است که از تزریق فوم به بتن تشکیل میشود. از این بلوک میتوان به جای آجر و سفال در ساختمان سازی استفاده کرد.

    بلوک سفالی

    بلوک سفالی یک از پرکاربرترین بلوک‌ها در ساختمان سازی میباشد. این بلوک در ابعاد مختلف تولید میشود و از آن در دیوار و سقف تیرچه بلوک استفاده میشود. این بلوک‌ها عایق صدا و ضد آتش هستند. طول عمر این بلوک‌ها بالاست و از نظر اقتصادی مناسب هستند. این بلوک‌ها بسیار سبک هستند و امکان برنامه ریزی و ساخت و ساز انعطاف پذیر را ایجاد میکنند.

    بلوک پرلیت

    پرلیت سنگی معدنی و غیر آلی است که به طور طبیعی وجود دارد. برای تولید بلوک، طی فرایندی مشخص در کارخانه، پرلیت خام به پرلیت منبسط  تبدیل میشود و پس از آن توسط دستگاه‌های مخصوص با سیمان ترکیب شده و در نتیجه آن محصول نهایی به دست می‌آید. در پایان به آن فرم داده شده و در ابعاد مشخصی بریده میشود. استفاده از این محصول موجب سبک‌تر شدن ساختمان، پایداری آن در مقابل زلزله، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و مقاومت در برابر آتش سوزی میشود.

    سقف تیرچه بلوک

    سقف تیرچه بلوک نوعی دال یک طرفه است که در ساختمان‌های چندطبقه مورد استفاده قرار میگیرد. اجزای اصلی این سقف، تیرچه، بلوک و بتن است. تیرچه، خود متشکل از یک پایه سفالی یا بتنی و سیستم خرپایی با دو میلگرد کششی در پایین و یک میلگرد فشاری در بالا و تعدادی میلگرد مورب است. بلوک مورد استفاده در این نوع سقف اغلب از جنس سفال است. امروزه برای سبک سازی ساختمان، به جای بلوک سفالی از یونولیت (پلی استایرن) استفاده میشود.

    برای ساخت این سقف در ابتدا تیرچه‌ها و بلوک‌ها در بین دو دهانه اصلی تیر قرار داده شده و سپس بتن ریزی انجام میشود. از ترکیب بتن و سیستم خرپایی، یک تیر به شکل T تشکیل میشود. این تیر مقاومت خمشی بالایی در برابر بارهای عمودی دارد. این سقف، بار وارد شده به کف را به صورت یک طرفه به تیرهای مقابل خود انتقال میدهد.

    اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه بلوک

    • تیرچه
    • بلوک
    • میلگرد جمع شدگی و حرارتی
    • بتن پوششی

    مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک

    مزایا سقف تیرچه بلوک

    1. وزن کم تیرچه‌ها موجب میشود تا کارگران بدون نیاز به جرثقیل، آن را حمل و نصب کنند.
    2. اجرای این سقف ساده و سریع بدون نیاز به حضور متخصص صورت میگیرد.
    3. این سقف عملکرد مناسبی در برابر نیروهای افقی مانند باد و زلزله دارد.
    4. ابن سقف عایق بسیار مناسبی در برابر صوت و حرارت است.
    5. اگر در این سقف از قالب یونولیت اشتعال پذیر استفاده نشود، مقاومت بالایی در برابر حرارت ندارد.

    معایب سقف تیرچه بلوک

    1. برای اجرای این نوع سقف از تیرچه‌های پیش ساخته استفاده میشود. به همین دلیل نظارتی بر روی تولید آنها وجود ندارد و کیفیت بتن و فولاد به کار رفته، قابل تضمین نیست.
    2. در صورت استفاده از بلوک یونولیتی در برابر حریق مقاومتی نداشته و باعث انتشار سریع حریق میشود. بلوک یونولیتی همچنین هنگام حریق گازی سمی و خطرناک تولید میکند.
    3. امکان اجرای این سقف در دهانه‌های بلند وجود ندارد. حداکثر دهانه‌ای که میتوان سقف تیرچه بلوک را در آن اجرا کرد، 8 متر است.
    4. احتمال دارد تیرچه‌ها در هنگام حمل به محل پروژه آسیب ببینند.

    قیمت بلوک سیمانی

    قیمت تمام شده بلوک سیمانی به دو عامل بستگی دارد:

    1-     ابعاد بلوک سیمانی

    بلوک سیمانی اغلب در ابعاد زیر ساخته میشود که این بلوک‌ها از لحاظ قیمت مناسب‌تر و  برای سبک‌سازی ساختمان و دیوار چینی بهتر هستند.

    بلوک سیمانی 10*20*40: معمولا برای تیغه بندی داخلی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. در دو نوع دو جداره و سه جداره موجود است.

    بلوک سیمانی 15*20*50: برای دیوار چینی دور محوطه ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و نسبت به بلوک تیغه‌ای قیمت بالاتری دارد. این بلوک نیز در دو نوع دو جداره و سه جداره موجود است.

    بلوک سیمانی 20*20*40: این بلوک در دو نوع سبک (با پوکه) و سنگین (با ماسه) وجود دارد. نوع سبک این بلوک برای دیوار چینی محوطه طبقات ساختمان، و نوع سنگین آن برای دیوار چینی محوطه باغ و ویلا مورد استفاده قرار میگیرد.

    بلوک سیمانی 7*20*40

    2-     مواد اولیه مصرفی برای ساخت بلوک سیمانی

    مواد اولیه جهت ساخت بلوک سیمانی، نقش مهمی در تعیین قیمت تمام شده بلوک دارند. بلوک‌های سیمانی سبک معمولا با پوکه معدنی و بلوک‌های سیمانی سنگین با ماسه تولید میشوند و جالب است بدانید که قیمت پوکه معدنی تقریبا سه برابر قیمت ماسه است.

    دستگاه بلوک زنی

    به فرایند ساخت بلوک سیمانی، بلوک زنی، و به دستگاهی که عمل بلوک زنی را انجام میدهد، دستگاه بلوک زن گفته میشود.

    انواع دستگاه بلوک زنی

    دستگاه بلوک زنی برای ایجاد انواع بلوک از جمله بلوک سبک استفاده میشود. این دستگاه بر اساس نوع عملکرد و مکانیزم آن به انواع مختلفی تقسیم میشود

    • دستگاه بلوک زن دستی تخم گذار: این دستگاه به روش قدیمی بلوک سیمانی تولید میکند. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که پس از تولید یک ردیف بلوک، دستگاه به سمت جلو حرکت کرده و ردیف بعدی را تولید میکند. وجه شباهت کار این دستگاه با عمل تخم گذاری حیوانات، باعث انتخاب این اسم برایش شده است.
    • دستگاه بلوک زن تمام هیدرولیک (تخم گذار یا ثابت): عملکرد این دستگاه بسیار مشابه با دستگاه تخم گذار دستی میباشد. تفاوت این دو دستگاه در این است که بلوک‌های تولید شده توسط دستگاه تمام هیدرولیک معمولا ابعاد دقیق‌تر و مرتب‌تری دارند. همچنین عملیات ویبره در دستگاه تمام هیدرولیک به صورت برقی صورت میگیرد.
    • دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک ثابت: در این دستگاه عملیات بلوک زنی به صورت کاملا اتوماتیک و در حالت ثابت صورت میگیرد. روش کار این دستگاه به این صورت است بلوک‌ها توسط دستگاه تولید شده و بر روی یک پالت چوبی مخصوص قرار میگیرند. پالت چوبی توسط نقاله زیر دستگاه به حرکت درآمده و بلوک‌ها به فضای عمل آوری هدایت میشوند. پس از خشک شدن و به عمل آمدن بلوک‌هابه انبار نگهداری محصولات فرستاده میشوند.
    • دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک تخم گذار

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.